چند روز هم گذشت اما پارکینگ گمرک از خودرو پر نشد

پارکینگ خودرو گمرک
پارکینگ خودرو گمرک

حدود ۱۰ روز پیش رئیس سازمان توسعه تجارت گفت طی چند روز آینده به حدی خودرو وارد خواهد شد که در فضای انبار برای نگهداری خودرو جهت ترخیص از گمرک به مشکل خواهیم خورد. حالا این چند روز هم گذشت اما پارکینگ گمرک از خودرو پر نشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اواخر بهمن ماه امسال، مهدی ضیغمی در آیین اختتامیه مدیران ستادی و اجرایی گمرکات کشور با اشاره به به رفع ممنوعیت واردات خودرو در سال‌های اخیر بیان کرد: «در دو سال گذشته با بیش از ۲۵ اقدام، توانستیم با تعاملاتی که شکل گرفت، موانع را برطرف کنیم.»

وی اضافه کرد: «همچنین به نظر می‌رسد طی چند روز آینده به حدی خودرو وارد خواهد شد که در فضای انبار برای نگهداری خودرو جهت ترخیص از گمرک به مشکل خواهیم خورد.»

این سخنان در شرایطی همچنان مطرح می شود که از سال گذشته صرفاً تنها کاری که از وزارت صمت برآمده، خبردرمانی بوده است و بس. برخلاف تمام هیاهو، تبلیغات، خبر و بیلبورد درمانی، کارها آنچنان که باید پیش نرفته است. به نحوی که، از خیل ۱۲۰ هزار نفر اولیه ثبت نام کنندگان در حال حاضر ۳۰ هزار نفر باقی مانده اند، اما تا امروز حتا برای نیمی از آنان نیز خودروی وارداتی فراهم نشده است. بخش عمده ای از افرادی که سال گذشته نیز اقدام به ثبت نام کردند نیز در سودای محصولات غیر چینی بودند. در آن مقطع، تیم تبلیغاتی وزارت صمت در کنار بازی های روانی با سامانه یکپارچه، با به کار بردن اسامی کشورها همچنین بازی خوبی با ورق واردات راه انداخته بود. در همین حال، با توجه به ورود اولین محموله از خودروهای وارداتی کره ای و احتمال عرضه و رونمایی از محصولات اروپایی باعث شده بود مردم ادعاهای وزارت صمت را باور کنند.

این باور و اعتماد باعث شد ۱۲۰ هزار نفر با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان از دارایی های خود، به سودای خرید خودروهای وارداتی غیر چینی اقدام به ثبت نام کنند. با آغاز سال و به پایان رسیدن مأموریت جمع آوری نقدینگی و جلوگیری از ورود متقاضیان خرید خودرو به بازار، مشخص شد در واردات هم خودروهای چینی دست بالا را دارند و به جای محصولات اروپایی و غیر چینی، به احتمال زیاد علاقه‌مندان در اولین گام باید چانگان چینی تحویل بگیرند.

این مسئله مقدمات انصراف ها را فراهم کرد، به نحوی که، نزدیک به ۹۰ هزار نفر از سامانه فروش خودروهای وارداتی خارج و برای آزادسازی ۵۰۰ میلیون بلوکه شده خود با مشکل مواجه شدند. با این وجود و به رغم تمام ادعاها، هنوز وزارت صمت موفق به تحقق اهداف واردات نشده است. در این مدت غیر از عقب نشینی های مکرر از تیراژ واردات، اقدام خاص دیگری صورت نگرفته است. در این مدت، برندها و محصولات متنوعی از سوی شرکت های مختلف معرفی و رونمایی شده اند، خودروهای وارداتی همچنین در چند مرحله عرضه شده اند، اما هنوز تیراژ و نحوه عرضه و تحویل ها به صورتی نیست که بتوانند بر قیمت ها اثر گذاشته و جریان جدیدی در بازار ایجاد کنند. در این وضعیت وزارت صمت به سیاق سابق همچنان در کوس خبردرمانی می دمد و مدام از روزهای آینده حرف می زند.

مشخص نیست به چه علت وقتی هیچ یک از ارکان و زیرساخت های لازم فراهم نبوده، وزارت صمت واردات را آغاز کرده است. البته استفاده ابزاری از وضعیت مردم و بازار و انجام مأموریت ها و کارنامه سازی برای وزیر صمت در این اقدام بی تأثیر نبوده است، اما این رویه نشان می دهد به طور کلی و عمومی آن ها فاقد توان عملی و نظری برای مدیریت واردات بوده اند. ادامه کار نیز نشان می دهد که همچنان آن ها گزینه مناسبی برای واردات خودرو به شمار نمی آیند. کما این که مدیریت دولتی صنعت خودروسازی نیز سال های سال است که با صدای بلند ناتوانی آن ها را جار می زند، اما نه تنها گوش شنوایی وجود ندارد، بلکه هر کس که می آید نسخه ای جدید می نویسد، غافل از این که عامل اصلی بیماری خودشان هستند.

واردات خودرو نیز در همین راستا قرار می گیرد، یعنی آن ها تنها زمان و فرصت ها را از بین می برند، خوب وعده می دهند و هزینه اش را مردم پرداخت می کنند. حالا هم چند روز آتیِ ضیغمی گذشته است، هنوز خودرویی وارد نشده است که پارکینگ گمرکات کشور با کمبود جا مواجه شوند؛ این که چرا متولیان امر مجبور هستند مدام حرف های توخالی بزنند، یک پرسش بی جواب است که در سال های اخیر زیاد تکرار شده است.

۴.۲ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.