بازار خودور در آستانه موج جدید دلالی ؟

دلالی بازار خودرو
دلالی بازار خودرو

خرید و فروش حواله خودروهایی که در سامانه یک پارچه به فروش رفته اند، تعجب آور نیست، حالا اگر مرحله دوم در موعد مقرر آغاز و یا باز هم به تأخیر افتد فرقی در اصل ماجرا ندارد و چرا که بازار خودرو در آستانه موج جدید دلالی قرار گرفته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آشفتگی بازار خودرو و عطش سیری‌ناپذیر آن باعث شده است متولیان و مسئولان مرتبط اقدامات متعددی را در دستور کار قرار دهند. یکی از اقداماتی که وزیر سابق صمت در آستانه سال جدید اجرایی کرد، طرح عرضه بزرگ در سامانه یکپارچه بود.

طرحی فروش یکپارچه، مشوق دلالی

این طرح با استقبال ۹۵۰ هزار نفری همراه شد. وزارت این هجوم را به فال نیک گرفت و آن را دلیلی بر کارکرد صحیح و درست این طرح دانست. حتا سخن‌گوی وزارت صمت با اشاره با فاصله ۳۰۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار شاهین، انتخاب را به مردم واگذار کرد. اما خرید و فروش حواله های سامانه یکپارچه نشان می دهد که این مسیر درست طراحی نشده است، بلکه سودای کسب سود عامل اصلی تحریک برای حضور در خرید از طریق این سامانه شده است.

البته الزام به حضور خودروسازان و جلوگیری از فروش های شرکتی نیز چاره ای جز خرید از این سامانه پیش روی متقاضیان نگذاشته است.

بیشتر بخوانید:

تحریک برای خرید یا تشویق به دلالی؟

حواله های سامانه یکپارچه در بازار دست به دست می شوند!

برنامه فروش خودروسازان فدای طرح وزارت صمت

به بیان ساده تر، وزارت صمت با توجه به وضعیت بازار به این راه‌کار رسیده بود که اگر همانند ابتدای سال ۱۴۰۱، رأساً اختیار فروش خودرو را در اختیار بگیرد می تواند آن را کنترل کند، اما نه تنها موفق به انجام این کار نشد، بلکه در عمل برنامه فروش خودروسازان فدای طرح وزارت صمت شد.

در واقع، وزارت صمت با درک غلط از مسئله بازار، فکر می کرد مشکل با سامانه یکپارچه برطرف خواهد شد، اما از یک سو، هر یک از شرکت ها با توجه به مطالعات و محصولاتی که دارند، شیوه و استراتژی های متفاوتی برای فروش در نظر می گیرند و از سوی دیگر، همین اقدام در آستانه برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب، مانع از فروش مستقیم و سروسامان گرفتن تقاضاهای مصرفی شد. ضمن این که، خودروسازان فرصت فروش تابستانی خود را با این طرح از دست دادند.

استقبال وزارت صمت از بازگشت شورای رقابت

با این حال، به دلیل ناکارآمدی در شهریور سال گذشته  فروش درسامانه یکپارچه متوقف و عرضه در بورس کالا آغاز شد. به رغم استقبال از بورس کالا، این طرح هم با برآمدن شورای رقابت و تأکید به فروش در سامانه با استقبال وزارت صمت همراه شد. به همین منظور، سامانه وزارت صمت دوباره متولی فروش خودرو شد و عرضه بزرگ را اجرایی کرد.

حالا اما با توجه به اثرات دخالت ها و قیمت گذاری دستوری، مشخص شده است که چرا مردم به شدت از این طرح استقبال کردند. ضمن این که، دیگر در رهن ماندن سند هم الزامی نیست و به راحتی این حواله ها دست به دست می شوند. هر چند اگر محدودیت ها و ممنوعیت ها بیش تر هم شوند، باز هم اختلاف قیمت به اندازه وسوسه کننده است که بسیاری را به سودای دلالی می کشاند.

تأخیر در مرحله دوم؛ امید به لغو دائم

در این شرایط براساس برنامه‌ریزی‌های قبلی، قرار بود ثبت نام مرحله دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو از روز ۱۶ اردیبهشت ماه (امروز-شنبه) آغاز شود، اما براساس آن چه وزارت صمت اعلام کرده، مرحله دوم فروش تا اطلاع ثانوی لغو شده است. به گفته مهدی تقدسی، مدیر این سامانه علت این تأخیر این است که هنوز زمان دقیق نمی‌توان اعلام کرد، چراکه باید زمان‌بندی تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی تعیین تکلیف شوند.

حالا این طرح به یک تیغ دولبه تبدیل شده است، از یک سو، مانع از خروج بخشی از تقاضاها از بازار خواهد شد و از سوی دیگر، با توجه به کاهش عرضه باز هم احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد.

اما برخلاف تصور و ادعای وزارت صمت، این طرح هم همانند سایر طرح ها و دخالت های حکمرانی اقتصادی در صنعت خودروسازی باعث به‌روز و هماهنگ شدن سیستم رانتی شد. به بیان دیگر، نه تنها تأثیر خاصی نداشته است، بلکه علاوه بر ایجاد تعهدی ناخواسته برای خودروسازان، بخش جدید به دلالی بازار اضافه کرد.

در این شرایط با توجه به عدم تحقق اهداف وزارت صمت، امید است که وزیر صمت جدید بتواند این طرح را لغو کند. مگر این که همچنان به توزیع رانت و آشفتگی بازار خودرو علاقه خاصی داشته باشند.

۳.۸ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.