خودروهای ارزان و ارزشمند سال 2023

خودروهای ارزان 2023
خودروهای ارزان ۲۰۲۳

رتبه بندی خودروهای ارزان و ارزشمند را می توان یکی از مهم ترین اقدامات خبری در هر سال دانست، زیرا بسیاری از افراد می توانند با استفاده از اطلاعاتی که از این رتبه بندی به دست می آید، گزینه های مناسب با بودجه خود را پیدا کنند و خودروی مورد نظر را بخرند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

میانگین قیمت خودروها در دو سال قبل به واسطه شیوع ویروس کرونا و کاهش میزان تولید قطعات مهم خودرو، افزایش یافت. برای مثال، در سال ۲۰۲۲ متوسط ارزش خودروهای جهان حدود ۴۸ هزار دلار بود که نسبت به سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۱، ۵ هزار دلار بیش تر شده بود.

اما در سال ۲۰۲۳ قرار است وضعیت قیمت خودروها در جهان کمی بهتر شود، زیرا تعداد خودروهایی که زیر ۲۵ هزار دلار هستند و از نظر کیفیت هم قابل قبول اند نسبت به سال قبل بیش تر شده است. در این مورد بهتر است بدانید آن تعداد از خودروهایی که بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار قرار گرفته اند از نظر امکانات رفاهی هم می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، اما آن هایی که زیر ۲۰ هزار دلار هستند تقریباً آپشن خاصی ندارند و نسخه پایه محسوب می شوند.

خودروهای ارزان سال های قبل آمریکا بیش تر مربوط به سه برند تویوتا، نیسان و هیوندای بودند و کلاس بدنه اغلب آن ها نیز سدان و یا هاچ بک بود، اما در چند سال اخیر، کراس اوورها و پیکاپ ها نیز به فهرست ارزان ترین ها ورود کرده اند و بیش از پیش برای قشر متوسط قابل خرید شدند.

در این متن، بازار آمریکا که یکی از مهم ترین جامعه هدف های خودروسازان محسوب می شود و برای ورود به آن رقابت سنگینی وجود دارد، مورد بررسی قرار داده شد و خودروهای ارزان ۲۰۲۳ این کشور شناسایی و رتبه بندی شدند. در پایان نیز اطلاعات مختصر و مفیدی در مورد خودروهای ارزان ۲۰۲۳ بازار آمریکا آمده است.

خودروهای ارزان ۲۰۲۳ موجود در بازار آمریکا

۲۰- تویوتا کرولا هاچ بک (۲۴,۱۰۰$)

تویوتا کرولا هاچ بک
تویوتا کرولا هاچ بک

گران ترین خودروی فهرست کرولا هاچ بک است که با حدود ۲۴ هزار دلار در بازار جهانی قابل خرید است. این خودرو به یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که می تواند ۱۶۹ اسب بخار تولید کند و آن را به چرخ های جلو تحویل دهد. از دیگر امکانات این خودرو می توان به مولتی مدیای ۸ اینچی و اپل کارپلی و اندروید اتوی بدون سیم یا وایرلس اشاره کرد.

۱۹- فورد ماوریک (۲۳,۶۹۰$)

فورد ماوریک
فورد ماوریک

ارزان ترین پیکاپ آمریکا، فورد ماوریک، در فهرست خودروهای ارزان ۲۰۲۳ حضور دارد. نسخه پایه این خودرو با قیمت گفته شده، به یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی و همچنین یک موتور الکتریکی مجهز است که در مجموع می توانند ۱۹۱ اسب بخار توان تولید کنند. بنابراین با یک پیکاپ هیبرید طرف هستیم که از قضا قیمت مناسبی هم دارد.

۱۸- مزدا ۳ (۲۳,۶۱۵$) 

مزدا 3
مزدا ۳

مزدا ۳ سدان را می توان یکی از زیباترین خودروهای موجود در فهرست دانست. این خودرو نسبت به نسخه هاچ بک خود کمی ارزان تر است و از این رو توانسته است در بین خودروهای ارزان ۲۰۲۳ قرار بگیرد. موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی مزدا ۳ خروجی‌ای برابر با ۱۹۱ اسب بخار دارد و از سویی دیگر، با نگاهی به امکانات رفاهی این خودرو با مولتی مدیای ۸.۸ اینچی و آپشن هایی مانند اپل کارپلی و اندروید اتو روبه‌رو خواهیم بود.

۱۷- شورولت تریل بلیزر (Trailblazer) (23,395$)

شورولت تریل بلیزر
شورولت تریل بلیزر

کوچک ترین SUV شورولت، ارزان ترین خودروی این شرکت هم محسوب می شود. از نکات مهم در مورد تریل بلیزر این است که کلاس بدنه آن SUV است و همین قضیه می تواند بسیاری از خریداران خودرو را به سمت این SUV کوچک متمایل کند.

۱۶- هیوندای کونا (Hyundai Kona) (23,285$)

هیوندای کونا
هیوندای کونا

این خودرو یکی از ارزان ترین کراس اوورهای کره ای است که با توجه به اندازه جمع و جوری که دارد می تواند از طرف مردم مورد استقبال بسیاری قرار بگیرد. مدل ۲۰۲۴ این خودرو قرار است تغییرات اساسی داشته باشد و احتمالاً گران تر هم خواهد بود، به همین دلیل مدل ۲۰۲۳ هیوندای کونا قرار است ارزان ترین باشد. موتور ۲ لیتری انتخاب شده برای این خودرو می تواند ۱۴۷ اسب بخار توان تولید کند که با توجه به سایز آن قابل قبول است.

۱۵- تویوتا کرولا سدان (۲۲,۶۴۵$)

تویوتا کرولا سدان
تویوتا کرولا سدان

کرولا سدان ۲۰۲۳ را می توان ترکیبی از جذابیت ظاهری و پرفورمنس قابل قبول دانست. این خودرو علاوه بر ظاهر اسپرتی که دارد، در پایه ترین نسخه خود به یک موتور ۱۶۹ اسبی مجهز است که برای یک خودروی اقتصادی بسیار مناسب است. آپشن های نسخه سدان با هاچ‌بک برابری می کند و از آن جایی که مردم در بین خودروهای اقتصادی هاچ بک ها را بیش تر انتخاب می کنند، نسخه هاچ بک کمی گران تر از سدان شده است.

۱۴- فولکس واگن جتا (Volkswagen Jetta) (21,760$)

فولکس واگن جتا
فولکس واگن جتا

جتا ۲۰۲۳ تفاوت چندانی با مدل قبلی خود ندارد، اما قیمتش کمی پایین تر آمده است. این سدان اقتصادی علاوه بر چهره ای نسبتاً جذاب، آپشن هایی از جمله کلاستر دیجیتال، ترمز اضطراری اتوماتیک و چراغ های جلو و عقب LED را داراست.

۱۳- نیسان کیکس (Nissan Kicks) (21,585$)

نیسان کیکس
نیسان کیکس

نیسان کیکس کراس اووری کوچک است که در مقایسه با هیوندای کونا می تواند برتری خوبی از نظر ظاهری داشته باشد. از طرفی، برند نیسان نیز در دنیا کمی شناخته شده تر است و از این رو می توان نیسان کیکس را هم از نظر قیمت و هم از نظر ظاهر و آپشن از هیوندای کونا بهتر دانست.

۱۲- هیوندای الانترا (۲۱,۵۴۵$)

هیوندای الانترا
هیوندای الانترا

الانترا ۲۰۲۳ یکی از سدان های فهرست است که با وجود داشتن امکانات رفاهی بیش تر نسبت به فولکس واگن جتا و تویوتا کرولا، برای مشتری ارزان تر تمام می شود. از طرفی، طراحی ظاهری این خودرو نسبت به جتا و کرولا به‌روزتر است و این ویژگی هم می تواند برگ برنده ای برای الانترا در میزان فروش باشد.

۱۱- سوبارو ایمپرزا هاچ بک (۲۱,۳۱۵$)

سوبارو ایمپرزا هاچ بک
سوبارو ایمپرزا هاچ بک

سوبارو ایمپرزا هاچ بک یکی از ارزشمندترین خودروهای ارزان ۲۰۲۳ محسوب می شود که با وجود طراحی نه چندان به‌روز، اما از نظر فنی می تواند بسیار خوب عمل کند. این خودرو در نسخه پایه با گیربکس دستی عرضه می شود، اما مشتری می تواند با پرداخت ۱۳۰۰ دلار بیش تر، ایمپرزا را با گیربکس CVT تحویل بگیرد. اما جدا از همه نکات گفته شده، مهم ترین ویژگی سوبارو ایمپرزا این است که می توانید بدون پرداخت هزینه اضافی، یک خودروی دو دیفرانسیل سوار شوید.

۱۰- کیا سول (۲۱,۲۱۵$)

کیا سول
کیا سول

مدل ۲۰۲۳ کیا سول با فیس لیفت همراه بود و تغییراتی در چراغ ها، سپرها و دیگر بخش ها به وجود آمد. با وجود فیس لیفت شدن، امکانات رفاهی و ایمنی زیادی نیز به خودرو اضافه شده است. برای مثال، رادار بین خطوط، هشدار جلب توجه راننده و نور بالا اتوماتیک از جمله امکانات رفاهی این خودروست. اگر مشتری ها بتوانند با ظاهر خاص این خودرو کنار بیایند، کیا سول می تواند یک خودروی مناسب برای قشر متوسط دنیا باشد.

۹- نیسان سنترا (Nissan Sentra) (21,045$)

نیسان سنترا
نیسان سنترا

نیسان سنترا را می توان رقیب هوندا سیویک دانست، اما قیمت سنترا توانسته است یک برتری نسبی ایجاد کند و مشتری بتواند راحت تر آن را بخرد. این خودرو علاوه بر ظاهر جذاب، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مناسبی هم دارد که با توجه به قیمت پایینش ارزش خرید آن را بالا می برد.

۸- سوبارو ایمپرزا سدان (۲۰,۸۱۵$)

سوبارو ایمپرزا سدان
سوبارو ایمپرزا سدان

ایمپرزا سدان نیز مانند نسخه هاچ‌بک است و با همین قیمت، به صورت ۴ چرخ محرک قابل خرید است. علت ارزان تر بودن نسخه سدان نسبت به هاچ بک هم میزان تقاضای کم تر برای سدان است، در غیر این صورت، نسخه سدان و هاچ بک فرقی از نظر فنی و آپشن ندارند.

۷- کیا فورته (Kia Forte) (20,815$)

کیا فورته
کیا فورته

کیا فورته همان سراتوی وارداتی جدید است که در چند ماه آینده آن را در خیابان های ایران خواهیم دید. سراتو یا فورته جدید رخ جذابی دارد و جدا از ظاهر جذاب در بخش پیشرانه به یک موتور ۲ لیتری با ۱۴۷ اسب بخار مجهز است که می تواند نیاز یک سدان سایز متوسط را کاملاً پاسخ‌گو باشد. از این رو، به احتمال زیاد در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو می شود.

۶- هیوندای ونیو (Hyundai Venue) (20,795$)

هیوندای ونیو
هیوندای ونیو

هیوندای ونیو کراس اووری است که ارزان تر از کیکس و سول درمی آید، اما از نظر فنی هم ضعیف تر است. این خودرو برخلاف توان تولیدی پایین موتورش (۱۲۱ اسب بخار) امکانات رفاهی مناسبی دارد.

۵- کیا ریو هاچ بک (۱۸,۸۱۵$)

کیا ریو هاچ بک
کیا ریو هاچ بک

ریو یکی از کم آپشن ترین و ضعیف ترین خودروها از نظر فنی است که به همین دلایل قیمت پایینی هم دارد، اما مشتریان می توانند با پرداخت ۱۸۰۰ دلار بیش تر، مولتی مدیا و برخی آپشن های امنیتی را هم داشته باشند.

۴- میتسوبیشی میراژ G4 (18,290$)

میتسوبیشی میراژ
میتسوبیشی میراژ

میراژ سدان پایه با موتور ۳ سیلندرش تنها ۷۸ اسب بخار در اختیار دارد و از طرفی دیگر، خبری از امکانات رفاهی هم نیست. به طور کلی، میراژ فقط ارزان است و نمی تواند ارزش خرید بالایی داشته باشد.

۳- کیا ریو سدان (۱۷,۸۷۵$)

کیا ریو سدان
کیا ریو سدان

با توقف عرضه اکسنت در آمریکا، ریو سدان توانسته جای آن را پر کند. این خودرو امکانات رفاهی خاصی ندارد و این قضیه به حدی است که تهویه مطبوع برای نسخه پایه آن به عنوان یک ویژگی مثبت آمده است، اما بدون در نظر گرفتن امکانات رفاهی ضعیف، این خودرو موتور ۴ سیلندری دارد که می تواند ۱۲۰ اسب بخار توان تولید کند. با نگاهی به کل خودرو و این که جزو سدان های کوچک محسوب می شود می توان گفت که این مقدار توان موتوری برایش کاملاً به اندازه و شاید زیاد باشد.

۲- میتسوبیشی میراژ هاچ بک (۱۷,۲۹۰$)

میتسوبیشی میراژ هاچ بک
میتسوبیشی میراژ هاچ بک

برخلاف دیگر خودروهای فهرست که نسخه های سدان ارزان تر از هاچ بک ها بودند، میراژ هاچ بک ارزان تر از میراژ سدان است. مشخصات فنی این خودرو با نسخه سدان کاملاً برابر است و از این نظر نمی توان تفاوتی میان آن ها یافت.

۱- نیسان ورسا (Nissan Versa) (16,755$)

نیسان ورسا
نیسان ورسا

ارزان ترین خودروی بازار آمریکا، نیسان ورسا، با وجود این که به یک گیربکس دستی مجهز است، اما امکانات امنیتی خوبی مانند ترمز اضطراری اتوماتیک هنگام برخورد از جلو و عقب و همچنین نوربالا اتوماتیک را دارد. طراحی این خودرو با توجه به قیمت بسیار پایینش کاملاً قابل قبول است و از این رو می تواند خودروی با ارزشی به شمار آید.

نتیجه گیری

با توجه به گزینه های موجود در متن و همچنین قیمت های آن ها، جای خالی‌شان در بازار ایران را می توان به شدت حس کرد، زیرا تعدادی از آن ها به راحتی قابلیت وارد شدن را دارند، اما چه چیزی موجب می شود واردکنندگان به سراغ این خودروهای خوب نروند و آن ها را برای واردات انتخاب نکنند؟

منبع: motor1.com

خودروهای ارزان ۲۰۲۳ موجود در بازار آمریکا کدام اند؟

۱- نیسان ورسا (Nissan Versa) (16,755$) 2- میتسوبیشی میراژ هاچ بک (۱۷,۲۹۰$) ۳- کیا ریو سدان (۱۷,۸۷۵$) ۴- میتسوبیشی میراژ G4 (18,290$) 5- کیا ریو هاچ بک (۱۸,۸۱۵$) ۶- هیوندای ونیو (Hyundai Venue) (20,795$) 7- کیا فورته (Kia Forte) (20,815$) 8- سوبارو ایمپرزا سدان (۲۰,۸۱۵$) ۹- نیسان سنترا (Nissan Sentra) (21,045$) 10- کیا سول (۲۱,۲۱۵$) ۱۱- سوبارو ایمپرزا هاچ بک (۲۱,۳۱۵$) ۱۲- هیوندای الانترا (۲۱,۵۴۵$) ۱۳- نیسان کیکس (Nissan Kicks) (21,585$) 14- فولکس واگن جتا (Volkswagen Jetta) (21,760$) 15- تویوتا کرولا سدان (۲۲,۶۴۵$) ۱۶- هیوندای کونا (Hyundai Kona) (23,285$) 17- شورولت تریل بلیزر (Trailblazer) (23,395$) 18- مزدا ۳ (۲۳,۶۱۵$) ۱۹- فورد ماوریک (۲۳,۶۹۰$) ۲۰- تویوتا کرولا هاچ بک (۲۴,۱۰۰$)

۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.