فورد ماوریک 2022 معرفی شد

ماوریک 2022
ماوریک ۲۰۲۲

کمپانی فورد سرانجام از پیکاپ کامپکت خود، فورد ماوریک ۲۰۲۲ (Maverick)، پرده برداشته است. این خودرو در نسخه هیبرید ارزان ترین خودروی هیبرید بازار است و مشخصات فنی جالبی دارد که در این مقاله به بیان آن ها می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فهرست مطالب

چند سال پیش بود که کمپانی فورد اعلام کرد قصد دارد تولید بیش تر خودروهای خود (به جز موستانگ افسانه ای در نسخه کوپه و کانورتیبل) را متوقف کند و تمرکز تولید را برای کراس اوورها و پیکاپ های سودآور بگذارد. گرچه بسیاری در آن زمان گفتند که این دیدگاه چندان آینده نگرانه نیست و اگر رکود مالی داشته باشیم عملاً کسی خودروهای فورد را با این رویکرد نمی خرد، اما حالا فورد برای آن شرایط هم برنامه دارد. فورد ماوریک ۲۰۲۲ پیکاپ جمع و جور این کمپانی است که با اندازه کامپکت نسبت به پیکاپ های فول سایز قیمتی بسیار به صرفه تر دارد.

فورد Maverick رقیب مستقیم هیوندای سانتاکروز است و با قیمت پایه ۱۹.۹۹۵ دلاری کوچک ترین پیکاپ خانواده فورد محسوب می شود. در مقایسه با فورد رنجر، ماوریک به میزان ۲۸.۱۹۴ سانتی متر طول کم تری دارد و ارتفاع آن هم حدود ۶ سانتی متر کم تر است. فورد ماوریک ۲۰۲۲ تنها در حالت چهار در عرضه شده است و قسمت بار ۵۴.۴ اینچی را دارد که با کنار هم قرار دادن این اعداد می فهمیم ماوریک یکی از کوچک ترین پیکاپ های بازار آمریکا خواهد بود. گرچه بازار آمریکا همیشه به تراک های فول سایز روی خوش نشان داده است، اما ماوریک بازار هدف متفاوتی دارد. در واقع، این خودرو به منظور جذب مشتریانی طراحی شده که کلاس های کراس اوور کامپکت و هاچ بک را می پسندند و حالا به دنبال یک پیکاپ جمع و جور هستند.

مشخصات فنی ماوریک ۲۰۲۲

ماوریک 2022
ماوریک ۲۰۲۲

فورد ماوریک ۲۰۲۲ روی همان شاسی ساخته می شود که مخصوص خودروهای دیفرانسیل جلو است و در خودروهایی مثل فورد اسکیپ و برانکو اسپرت دیده می شد. ماوریک در نسخه استاندارد به پیشرانه هیبرید، که شامل موتور بنزینی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی و موتور برقی می شود، مجهز است. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ترکیبی ۱۹۱ اسب بخار را دارد و عدد مربوط به حداکثر گشتاور ترکیبی هنوز منتشر نشده است، اما اگر بخواهیم شرایط یکسان پیشرانه فورد Escape هیبرید را برای ماوریک در نظر بگیریم پس با وجود موتور برقی، گشتاور هم راضی کننده خواهد بود. قدرت پیشرانه هیبرید فورد ماوریک ۲۰۲۲ توسط جعبه دنده CVT فقط به چرخ های جلو منتقل می شود که این یعنی متأسفانه برخلاف آن چه در اسکیپ دیده می شد گزینه تمام چرخ محرک (در نسخه پایه) قابل سفارش نیست.

ماوریک 2022
ماوریک ۲۰۲۲

یکی از جذاب ترین نکته ها در مورد فورد ماوریک ۲۰۲۲ مصرف پایین آن در نسخه استاندارد است که این پیکاپ در هر صد کیلومتر مصرف ترکیبی ۵.۹ لیتر را ثبت می کند. همچنین در نظر داشته باشید که ملوریک در نسخه پایه ارزان ترین خودروی هیبرید در تمام کلاس ها در بازار آمریکا محسوب می شود. برای علاقه مندان به قدرت، نسخه قوی تری هم در نظر گرفته شده است که مجهز به پیشرانه ۲ لیتر اکوبوست فورد می شود. این پیشرانه نهایت قدرت ۲۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۷۶ نیوتن متر را خواهد داشت و قدرت این موتور از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو و یا تمام چرخ ها (به صورت آپشن) منتقل می شود.

ماوریک 2022
ماوریک ۲۰۲۲

اگر بخواهیم مقایسه ای اقتصادی بین فورد ماوریک ۲۰۲۲ و هیوندای سانتاکروز داشته باشیم، می بینیم که ماوریک در هر دو نسخه استاندارد و قوی نسبت به رقیب کره ای خود مصرف سوخت بسیار بهینه ای را ثبت می کند و در مجموع، قیمت پایین تری هم دارد. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که سانتاکروز در هر دو نسخه از ماوریک قوی تر است.

طراحی بدنه ماوریک ۲۰۲۲

ماوریک 2022
ماوریک ۲۰۲۲

برخلاف هیوندای سانتاکروز که طراحی برگرفته از توسان جدید را داشت و المان های متفاوت و مدرنی را در بدنه این پیکاپ داشتیم، طراحی فورد ماوریک بسیار سنتی تر انجام شده است. جلوپنجره پهن و چراغ های ال ای دی استاندارد با طرح C یادآور طراحی فورد F-150 است. طراحی کلی بدنه به F-150 در ابعاد کوچک تر بسیار شباهت دارد، اما طراحی به مراتب ساده تر انجام شده است. طراحی عقب ماوریک اما بیش تر ما را یاد فورد رنجر می اندازد و چراغ ها دقیقاً به همان سبک طراحی شده اند. در مجموع، طراحی فورد ماوریک ۲۰۲۲ نسبت به قیمت اقتصادی آن راضی کننده است و فورد در طراحی این خودرو موفق عمل کرده است.

طراحی کابین و آپشن های ماوریک ۲۰۲۲

کابین ماوریک 2022
کابین ماوریک ۲۰۲۲

درون خودرو طراحی چندرنگ کابین را داریم که رنگ برنزی جلوه خاصی را به برخی جزییات داده است و البته مشتریان انتخاب های متفاوتی برای رنگ های داخلی خواهند داشت. همان طور که می دانید با یک پیکاپ اقتصادی طرف هستیم و طبیعتاً بسیاری قطعات پلاستیکی هستند، اما کیفیت به حدی بالاست که از تصاویر مربوط به طراحی داخلی حس راحت بودن و کیفیت بالا را دریافت می کنیم. فورد ماوریک ۲۰۲۲ در تریم XL با قیمت پایه ۱۹.۹۹۵ امکانات بسیار خوبی دارد. این خودرو در نسخه پایه به صفحه نمایش ۸ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است که نسخه Sync 4 را به عنوان آخرین نسخه سیستم اطلاعات و سرگرمی کمپانی فورد دارد و اتصال سیمی اپل کارپلی و اتواندروید را پشتیبانی می کند.

فورد ماوریک ۲۰۲۲ با سفارش تکنولوژی Co-Pilot360 به امکانات ایمنی پیشرفته ای مثل ترمز اتوماتیک، سیستم هشدار و جلوگیری از تصادف، سنسور نقطه کور، سیستم رانندگی بین خطوط و چراغ نوربالای خودکار مجهز می شود. علاوه بر این، ماوریک خروجی های برقی ۱۲ ولتی را در جلو و عقب دارد و مودم وای فای ۴G به صورت استاندارد در تمام تریم ها ارائه می شود. علاوه بر آپشن ها باید به مدیریت فضا هم در ماوریک اشاره کرد، چراکه با طراحی مناسب و ایجاد فضاهای جدید در زیر صندلی ها، مهندسان فورد فضای قابل قبولی را در کابین فراهم کرده اند.

در دو تریم XL و XLT صندلی های پارچه ای را به صورت استاندارد داریم و در نسخه لاریات روکش چرم مصنوعی دیده می شود. در نسخه فول یا لاریات علاوه بر آپشن های ذکرشده، سنسور پارک،کروز کنترل تطبیق پذیر و رادار خطی را در فورد ماوریک خواهیم داشت. در دو تریم XL و XLT صفحه ۴.۲ اینچی را در قسمت جلوآمپر داریم که در تریم لاریات اندازه آن به ۶.۵ اینچ می رسد.

ظرفیت بار و کشش فورد ماوریک ۲۰۲۲

فورد ماوریک در تمام نسخه ها ظرفیت بار ۶۸۰ کیلگرم را دارد که برابر یا بیش تر از دیگر پیکاپ های بازار است. ماوریک در دو نسخه هیبرید و اکوبوست توان کشش ۹۰۷ کیلوگرمی را دارد که با انتخاب پکیج حداکثر کشش، میزان وزن به ۱۸۱۴ کیلوگرم می رسد. از نظر ظرفیت بار و کشش، سانتاکروز با قدرت بیش تر قوی تر عمل می کند. برای ایجاد رقابت با سانتاکروز برای نسخه اکوبوست فورد ماوریک پکیج FX4 قابل سفارش است که شامل تایرهای مخصوص، ارتفاع بیش تر، محافظ های زیرین بدنه، کنترل حرکت در سراشیبی و حالت رانندگی آفرود می شود.

فورد ماوریک ۲۰۲۲ با قیمت پایه ۱۹.۹۹۵ دلاری پاییز سال جاری به فروش می رسد و کمپانی از حالا رزرو فروش را برای این خودرو انجام می دهد.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

مشخصات فنی فورد ماوریک ۲۰۲۲ در نسخه پایه چگونه است؟

ماوریک در نسخه استاندارد به پیشرانه هیبرید، که شامل موتور بنزینی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی و موتور برقی می شود، مجهز است. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ترکیبی ۱۹۱ اسب بخار را دارد. قدرت پیشرانه هیبرید فورد ماوریک ۲۰۲۲ توسط جعبه دنده CVT فقط به چرخ های جلو منتقل می شود.

چه امکانات ایمنی‌ای برای فورد ماوریک ۲۰۲۲ قابل سفارش است؟

فورد ماوریک ۲۰۲۲ با سفارش تکنولوژی Co-Pilot360 به امکانات ایمنی پیشرفته ای مثل ترمز اتوماتیک، سیستم هشدار و جلوگیری از تصادف، سنسور نقطه کور، سیستم رانندگی بین خطوط و چراغ نوربالای خودکار مجهز می شود. در نسخه فول یا لاریات علاوه بر آپشن های ذکرشده، سنسور پارک، کروز کنترل تطبیق پذیر و رادار خطی را در فورد ماوریک خواهیم داشت.

فورد ماوریک ۲۰۲۲ چه زمان و با چه قیمتی به بازار می آید؟

فورد ماوریک ۲۰۲۲ با قیمت پایه ۱۹.۹۹۵ دلاری پاییز سال جاری به فروش می رسد و کمپانی از حالا رزرو فروش را برای این خودرو انجام می دهد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.