خودروهای غیرچینی با بودجه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان – تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

توسعه برای هر ملت یک دست آورد بزرگ و ارزشمند تلقی می شود. به خصوص هنگامی که این اتفاق در بازه ای کوتاه رخ دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

روزگاری چین کشوری بود که کم تر کسی به آن بها می داد. اکنون غول اقتصاد جهان شده است و روز به روز بالاتر می رود. صنعت خودروسازی چین که تا یک دهه پیش، همچون صنعت خودروی ایران، فقط به مونتاژکاری می پرداخت، اکنون به مرحله ای رسیده است که پلت فرم اختصاصی طراحی می کند، پرچم دار تولید خودروهای تمام الکتریکی در دنیا شده است و به تست خودروهای خودران می پردازد! آن ها طراحان و مهندسان مطرح دنیا را به استخدام خود درمی آورند تا مراحل توسعه و تولید محصولات جدید خود را، با کم ترین ریسک و بالاترین کیفیت به انجام برسانند. اکنون جهانیان طور دیگری به صنعت خودروسازی چین نگاه می کنند. آن ها سال به سال درحال سبقت گرفتن از یکدیگرند و با سرعتی که پیش می روند، به یقین در آینده ای نزدیک به سلطان بلامنازع این صنعت تبدیل می شوند.

تویوتا کرولا

اما آیا درحال حاضر می توان ادعا کرد کیفیت خودروهای چینی در نگاه مردم، برابر با تولیدات دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی است؟ اگر واقع بین باشیم، هنوز نه! با وجود فروش بالا و روز افزون تعداد خودروهای چینی درحال تردد در خیابان، بیش از نیمی از جامعه همچنان با نگاهی آکنده از شک و تردید به چهار چرخ های چینی می نگرند. درواقع شاید چینی ها در واحدهای تحقیق و توسعه خود به دست آورد های بزرگی رسیده باشند، اما در عمل آن چه از آن ها در بازار مشاهده می شود، خودروهایی هستند که فقط در مقایسه با اسلاف خویش، بهتر و باکیفیت تر شده اند. بنابراین تا زمان پذیرفته شدن کامل آن ها در این صنعت، همچنان بسیاری از مشتریان به سراغ برندهای معتبرتر می روند. حال اگر در بازار پرماجرای خودرو در ایران، شخصی قصد ارتقای خودروی ایرانی خود به خودرویی توانمندتر را داشته باشد، با بودجه ای در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، چند انتخاب غیر چینی پیش روی خود دارد؟ در این سلسله مقالات بر آن شدیم تا به بررسی غیر چینی های متوسط بازار بپردازیم.

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

«کرولا» استراتژیک ترین محصول «تویوتا»ست. خودرویی که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون تولید می شود و لقب ها و افتخارات زیادی را کسب کرده است. شاید برای ما ایرانی ها باورکردنی نباشد، اما کرولا سال هاست که پرفروش ترین خودرو دنیاست! یعنی جلوتر از بسیاری از خودروهای سرشناس و قدرتمند. هر چند در کشور ما خریداران بازار خودرو انتخاب رقبای کره ای کرولا را ترجیح می دهند! کرولا تاکنون در نسل های مختلفی به ایران راه یافته است. در هر نسل هم استقبال نسبی بازار را تجربه کرده است. در این مقاله می خواهیم به بررسی نهمین نسل از کرولا بپردازیم. خودرویی که در دو تیپ XLI و GLI به بازار ما آمد و هنوز هم با گذشت سال ها از زمان عرضه، همچنان یکی از انتخاب های کسانی است که در بازار دست دوم ها به دنبال خودرویی مطمئن و بی دردسر می گردند. آن چه کرولا را در فهرست خرید این افراد قرار می دهد، اعتبار نشان تویوتاست که در گذر زمان با کیفیت بالای تولیدات این شرکت ثابت شده است.

طراحی

نسل نهم کرولا از آن دسته خودروهای ژاپنی بود که بارها مورد تقلید و منبع الهام خودروسازان چینی قرار گرفت. در واقع تویوتا با واگذار کردن پلت فرم این نسل از کرولا به چند شرکت چینی، امتیاز طراحی و تولید خودرو بر روی این اتاق را به چینی ها داد. در نمای جلوی این نسل از کرولا ظاهری ساده و آسیایی را می توان دید. چراغ هایی که نسبت به بدنه بزرگ هستند چهره مهربانی به کرولا بخشیده اند. جلوپنجره به پیروی از اندازه چراغ ها بزرگ است و با خطوط کرومی تزئین می شود. طراحی سپر در اوج سادگی انجام شده و دو مه شکن کوچک هم در دو گوشه پایینی آن به چشم می خورند. نمای کناری کرولا همان چهارچوب آشنایی است که در بسیاری از خودروهای چینی دیده ایم. بر روی درها، همچون کمری، یک زه کوچک چسبانده شده است. آینه ها نیز، مانند دیگر محصولات آن دوران تویوتا، نسبتاً بزرگ هستند تا دید مناسبی داشته باشند. مدل های GLI از رینگ های آلومینیومی ۱۵٫۰ اینچی بهره می برند، اما کرولاهای تیپ XLI فاقد این آپشن هستند و با رینگ فولادی و قالپاق عرضه شده اند.

تویوتا کرولا

افزون بر نمای کناری، نمای عقب کرولا نسل نهم هم الگوی بسیاری از خودروسازان نوپا بوده است. سبک طراحی عقب کرولا همان چیزی است که در دیگر سدان های آسیایی اکونومیک هم دوره اش دیده می شود. چراغ های عقب فرمی عمودی دارند. بخش بزرگی از کاسه چراغ عقب به چراغ ترمز و راهنما اختصاص یافته است. بنابراین به علت کمبود فضا، چراغ های دنده عقب را به کناره های محل نصب پلاک انتقال داده اند! بر روی سپر هم دو شبرنگ نواری باریک تعبیه شده است. در برخی مدل های واردشده به ایران بال یا اسپویلر عقب به صورت فابریک دیده می شود. طراحی داخلی با سبک و سیاق امروزی کابین خودروها چندان همخوانی ندارد. دریچه های تهویه مرکزی به صورت عمودی هستند و پنل سیستم صوتی در میانه آن ها جای دارد. پایین این قسمت، کلیدها و ادوات تهویه مطبوع و سایر تجهیزات خودرو نصب شده اند. غربیلک فرمان و دسته دنده، رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته اند. صفحه کیلومتر در ساده ترین و ابتدایی ترین حالت ممکن طراحی شده و نورپردازی چندان جذابی هم ندارد.

تویوتا کرولا

ویژگی های فنی و امکانات

نسل نهم کرولا با پیشرانه ای ۴ سیلندر به حجم ۱۷۹۴ سی سی به بازار ایران آمد. پیشرانه ۱٫۸ لیتری کرولا، ۱۲۶ اسب بخار قدرت را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه به تولید می رساند. بیشینه گشتاور آن در دور موتور ۴۴۰۰ rpm حدود ۱۶۰ نیوتن متر است. کرولا در این نسل با دو نوع جعبه دنده ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک عرضه شد. عمده مدل های واردشده به کشورمان، از هر دو تیپ XLI و GLI، از نوع اتوماتیک هستند. تویوتا برای متوقف ساختن کرولا از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ استفاده کرده است. وزن کرولا در مدل های GLI و XLI به ترتیب ۱۱۸۰ و ۱۱۷۰ کیلوگرم است. کرولا حداکثر تا ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می گیرد. شتاب صفر تا صد رسمی این سدان هم ۱۰٫۴ ثانیه اعلام شده است. مصرف سوخت کرولا در سیکل ترکیبی برای هر دو نسخه موجود در ایران به صورت میانگین کم تر از ۸٫۰ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر است.

تویوتا کرولا

همه ما می دانیم که خودروهای تویوتا از نظر سطح امکانات هیچ گاه وسوسه انگیز نبوده اند. این رفتار همیشگی تویوتاست؛ به جای آپشن های رنگارنگ توجه خود را به کیفیت ساخت و دوام فنی معطوف می کند. کرولا GLI به عنوان یک ژاپنی کارکرده در بازه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان امکاناتی بسیار معمولی دارد. از امکانات رفاهی و ایمنی استاندارد این خودرو می توانیم به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل، قفل مرکزی و ریموت کنترل، تهویه مطبوع با کنترل دستی، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، تنظیم برقی آینه های کناری، شیشه بالابرهای برقی و سان روف الکتریکی اشاره کنیم. در تیپ XLI اثری از سان روف نیست.

تویوتا کرولا

ویژگی های سواری

تویوتا کرولا هیچ وقت خودرو پرشتابی نبوده است. کرولا در تمام نسل ها از نظر شتاب و چالاکی در حد میانه رقبا ایستاده است. هر چند پیشرانه کرولا پرتوان و کم استهلاک است، اما در ترکیب با جعبه دنده ۴ دنده خودکار چندان نمی تواند تیز و فرز ظاهر شود. شاید نقطه قوت کرولا سواری باکیفیت آن باشد. فنربندی نرم و بی آزار کرولا تقریباً شبیه به کمری طراحی شده و مانند برادر بزرگ تر سواری کاملاً مناسب با نیازهای یک خانواده را به شما عرضه می کند. نقطه ضعف کرولا، فرمان پذیری و هندلینگ نسبتاً ضعیف آن است. فرمان کرولا دقت بالایی ندارد و در برابر رقبا متوسط ارزیابی می شود. محور عقب خودرو در پیچ های تند با ناپایداری و انحراف مواجه است. نرم بودن بیش از حد سیستم تعلیق به پایداری کرولا خدشه وارد کرده است. از سویی، از سیستم کنترل پایداری (ESP) هم در این خودرو خبری نیست. بنابراین طبیعی است که چندان نتوان روی هندلینگ کرولا حساب باز کرد. مهم ترین مزیت فنی کرولا، بعد از سواری نرم، ایمنی بالای آن است. این خودرو با شرکت در تست های سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا (NHTSA) توانست امتیاز پنج ستاره ایمنی کامل را دریافت کند و نشان دهد که حفظ جان سرنشینان برای کمپانی تویوتا، حتا در محصولی اقتصادی همچون کرولا، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.