تویوتا کرولا یا لوین؟ تفاوت های میان دو سدان تازه وارد تویوتا در ایران

تویوتا لوین
تویوتا لوین

کرولا و لوین دو محصول از برند ژاپنی و خوشنام تویوتا بوده که پس از صدور مجوز واردات توسط شرکت های مختلفی جهت ورود به کشور خود را گرم می‌کردند. در این محتوا قصد داریم تا ببینیم چه تفاوت هایی میان این دو سدان خانوادگی بوده و ارزش خرید کدام یک بالاتر است. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

تویوتا از جمله برندهای خودروساز بزرگ دنیاست که سال های زیادی به تولید محصولات با کیفیت مشغول بوده و تولیداتش همگی به عمر بالا در کنار استهلاک بسیار پایین معروف هستند. این برند ژاپنی در تمام کشورهای دنیا از جمله ایران محبوبیت بسیار زیادی داشته و همیشه خودروهایش جزو پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهاست. پس از آنکه وزارت صمت البته با وضع قوانینی عجیب واردات خودرو را دوباره آزاد کرد محصولات تویوتا جزو اولین هایی بودند که زمزمه ورود آنها در میان مردم شنیده می‌شد. 

کرولا که می توان به آن لقب پرفروش ترین محصول تویوتا و البته یکی از رکوردداران فروش در تاریخ صنعت خودروسازی در سراسر دنیا را داد یکی از همان محصولاتی بود که بسیاری از دلدادگان تویوتا در کشور چشم انتظار ورودش به داخل خاک ایران بودند. کرولا سدانی خانوادگی و نسبتا اقتصادی از این برند ژاپنی است که ده ها سال است با نسل های مختلف روی خط تولید این برند ژاپنی بوده و تبدیل به یک سدان محترم در سراسر دنیا شده است. این محبوبیت کرولا سبب شد تا شرکت های مختلفی از جمله معین خودرو، برساوش و سایپا در ایران خواهان واردات آن به ایران باشند. 

لوین اما بر خلاف کرولا محصولی تازه وارد و جدید بوده و در واقع همان کرولایی است که با شکل و شمایل متفاوت در برخی بازارهای خاص عرضه می شود. تویوتا لوین تاکنون تنها در چین تولید شده و محصولی است که توسط یکی از شرکای چینی تویوتا یعنی گک (GAC) مونتاژ می‌شود، درست مثل کرولا های وارداتی به ایران که توسط شریک دیگر تویوتا در چین یعنی فاو (FAW) تولید می‌شود. این اولین حضور لوین در بازار ایران بوده و قرار است تا مانند کرولا در هر دو نسخه بنزینی و هیبریدی وارد کشور شده و رقابتی درون خانوادگی را با کرولا رقم بزند. 

طراحی ظاهری

لوین و کرولا همانطور که اشاره کردیم در اصل در یک سگمنت و یک رسته قرار داشته و پلتفرم شان هم یکی است. شاید بیشترین تفاوت میان این دو سدان تویوتا را در همین بخش طراحی ظاهری دانست، جایی که انتخاب میانشان کاملا یک امر سلیقه‌ای است. طراحی هر دو خودرو در نهایت سادگی رخ داده و خبری از ترندهای روز در آنها نیست اما این سادگی سبب شده تا ظاهر هر دو خودرو بسیار دلنشین و بی عیب و نقص شود. 

لوین در نمای جلو با آن سبک طراحی چراغ هایش بسیار به CHR که در بازار کشورمان حضور دارد شبیه شده و بیشتر به چشم بادامی های آسیایی رفته است. جلوپنجره هم که به سبک دیگر محصولات تویوتا به روی سپر منتقل شده و خبری از چراغ های مه شکن در آن نیست. در نمای عقب نیز چراغ های اصلی ابعاد کوچکتری داشته و با یک خط باریک به یکدیگر متصل شده‌اند. 

کرولا اما در نمای جلو طراحی کلاسیک تری نسبت به لوین داشته و چراغ های اصلی ابعاد و اندازه بزرگتری دارند. اما همچنان جلوپنجره اصلی مانند لوین روی سپر تعبیه شده و همچنین چراغ های مه شکن هم در کرولا وجود دارد. در نمای عقب کرولا نیز چراغ های اصلی طراحی متفاوت تری نسبت به لوین داشته و این بار توسط یک خط کروم به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین فرم سپر هم کمی نسبت به لوین طراحی ساده تری دارد. 

طراحی کابین 

با ورود به کابین هر دو خودرو تفاوت ها به حداقل رسیده و جز تفاوت هایی بسیار کم در برخی قطعات داشبورد دیگر هیچ بخشی متفاوت در این دو خودرو نیست. به سبک برخی محصولات دیگر تویوتا سیستم مالتی مدیا و البته پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع به همراه دریچه ها در بخش بالایی داشبورد طراحی شده و قسمت انتهایی تنها فضاهایی برای قرار دادن وسایل تعبیه شده است. مقابل راننده نیز در هر دو خودرو یک صفحه کیلومترشمار معمولی قرار گرفته که در سمت چپ یک صفحه نمایش کوچک وظیفه نمایش برخی اطلاعات را به راننده دارد. 

فرمان هم که در دو خودرو کاملا مشابه بکدیگر بوده و یک فرمان ساده با غربیلکی سه شاخه را درون خود جای داده است. از نظر فضای کابین که کاملا مشخص است فضای حکم فرما در خودرو مشابه و برابر بوده است. نکته‌ای که وجود دارد در بحث متریال به کار رفته و همچنین قطعات دکوراتیو لوین و کرولا بوده که در برخی تیپ ها و نسخه ها متفاوت است. این مورد بخاطر این است که یک شرکت، متولی واردات این دو خودرو نبوده و همین مورد سبب شده تا در نسخه های سفارش گذاری شده هر شرکت تغییراتی این چنینی رخ دهد. 

مشخصات فنی 

تویوتا های وارد شده به کشور در بخش فنی نیز تاکنون طبق اطلاعات منتشر شده مانند یکدیگر بوده و از یک اسپک فنی بهره مند هستند. لوین و کرولا هر دو در نسخه های هیبریدی و بنزینی قرار است وارد ایران شوند که هر دو تیپ در هر دو مدل اطلاعات و مشخصات مشابهی دارند. 

لوین و کرولا بنزینی وارداتی به یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده که توان تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل شده که قابلیت شبیه سازی ۱۰ دنده به صورت مصنوعی را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این دو محصول نزدیک به ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و همچنین حداکثر سرعتشان هم به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. 

نسخه هیبریدی لوین و کرولا هم به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که به همراه یک موتور برقی توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور را دارند. این قدرت نیز در هر دو خودروی سدان تویوتا از طریق یک جعبه دنده CVT مختص خودروهای هیبریدی به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین سیستم بازیابی انرژی هم در هر دو مدل وجود داشته که امری طبیعی در بیشتر خودروهای هیبریدی بازار است. 

نتیجه گیری 

تویوتا کرولا و تویوتا لوین همانطور که پیشتر اشاره کردیم دو محصول تازه وارد این برند ژاپنی به بازار ایران در دور جدید واردات خودرو بوده که قرار است توسط شرکت های مختلف پا به میدان بگذارند. به دلیل سقف ارزی واردات و قوانین عجیب وزن شده بسیاری از شرکت های داخلی مجبورند به ناچار به سراغ نسخه های تولید چین برندهای مطرح سرتاسر دنیا بروند. به همین دلیل است که کرولا های وارداتی به ایران و همچنین سدانی مانند لوین مختص بازار چین بوده و با مشارکت یک شرکت چینی ساخته می شوند. 

نکته جالب توجه این است که با اینکه هر دو محصول در نهایت مختص تویوتا هستند اما طبق گزارش های کیفی موجود در لوین هایی که توسط برند گک در چین تواید می شوند خرابی ها و ایرادات کمتری نسبت به کرولاهایی که در کمپانی فاو چین تولید می شوند وجود داشته و این یعنی ارزش خرید لوین کمی بیشتر از کرولا هایی است که میهمان جاده های کشور هستند. 

اما از این مورد که بگذریم در مجموع تفاوت خاصی جز در بخش ظاهری میان لوین و کرولا وجود ندارد. لوین ظاهر اسپرت تر و تهاجمی تری مسبت به کرولا داشته و به همین خاطر می تواند برای جوانان گزینه جذاب تری باشد. از این سو کرولا ظاهر ساده تر و با وقارتری نسبت به لوین دارد و بیشتر انتخاب خانواده ها خواهد بود. 

۳.۲ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.