جیلی GC6 اکسلنت ارزش خرید دارد؟

جیلی GC6 اکسلنت ارزش خرید دارد؟
این روزها در بازار خودروی ایران، خرید یک سدان اتوماتیک اقتصادی کار دشواری محسوب می شود. قیمت های سر به فلک کشیده برای خودرو هایی با ملیت چینی، برای بسیاری از مشتریان قابل هضم نیست. اما گاه از میان همین چینی های تازه وارد، مدل های معقولی جلب توجه می کنند. یکی از سدان های چینی اتوماتیک ارزان قیمت این روزهای بازار، جیلی GC6 است که از سوی “خودروسازان بم ” عرضه می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سر و کله GC6 از کجا پیدا شد؟
خودرو سازان بم شرکتی از توابع گروه ” کرمان موتور ” است که در ابتدا به منظور مونتاژ ” فولکس واگن گل ” در ایران، تاسیس شد. گل های موجود در ایران را می توان نسخه طراحی شده توسط شعبه برزیلی VW دانست، اما پس از توقف تولید گل،عرضه کننده وطنی به ناچار مدتی دست به تولید یک خودروی گمنام چینی با نام هافی لوبو زد که توفیق چندانی نیافت. با شکست پروژه لوبو، در واقع خودروسازان بم به قهقرا رفت و مدت ها صدایی از آن شنیده نمی شد تا این که در سال ۹۲، خبر انعقاد قرار داد میان این شرکت و کمپانی جیلی چین منتشر شد.
جیلی GC6 اکسلنت ارزش خرید دارد؟
سدان موفق GC6، انتخاب بمی ها برای آغاز دوباره بود. GC6 در بازارهای استرالیا، نیوزلند، روسیه، خاور میانه و اروپای شرقی فروش قابل توجه ای را تجربه کرده است. در حقیقت GC6 خلاف بسیاری از خودروهای چینی، پیش از ورود به ایران، امتحان خود را در بازار های مختلف پس داده است. با این حال خودرو سازان بم در یک سال ابتدایی عرضه GC6 چندان پر فروغ ظاهر نشد، اما اسفند ماه ۹۶ بود که سرانجام کرمان موتور تصمیم گرفت GC6 را از مرگ تدریجی در ایران نجات دهد. در پی گفت و گوهای جدید با جیلی، نسخه فیس لیفت GC6 با پسوند ” اکسلنت ” به طور رسمی به خط تولید بمی ها آمد.

GC6 زیباست؟
جیلی GC6 اکسلنت ارزش خرید دارد؟


مدل اولیه GC6 که با بر چسب ” الیت ” در ایران شناخته می شود، هرگز خودروی جذابی نبود. طراحی محافظه کارانه و زمخت این خودرو، دوام و کیفیت بالای آن را استتار می کرد و از این رو بسیاری از مشتریان در قدم اول، GC6 را از فهرست انتخاب های شان خط می زدند. اما مدل اکسلنت، به واقع یک فیس لیفت موفق است که توانسته حداقل از جنبه زیبایی، پا به پای رقیب های هموطن خود ظاهر شود.GC6 اکسلنت در نمای جلو با انقلابی اساسی مواجه شده است. فرم کشیده و اخموی چراغ ها در کنار جلو پنجره ای بزرگ و چراغ های روزتاب به شکل L، چهره ای دلچسب و اسپرت را پدید آورده اند که تا حدودی با اقتباس از پوزه مدل موفق امگرند ۷ طراحی شده است. مورد مهم دیگر، جایگزینی لوگو امگرند با نشان سنتی جیلی است که این موضوع به تنهایی در رشد فروش GC6، آن هم در بازاری همچون ایران، بسیار تأثیرگذار است. در نمای کناری، GC6 بدون تغییر باقی مانده است و تنها تفاوت را می توان در آینه های کناری مشاهده کرد. با این حال، قدیمی بودن فرم طراحی درها و عدم همخوانی این بخش با نمای جلو و عقب، در برخورد نزدیک با GC6 اندکی آزار دهنده به نظر می رسد. در نمای عقب نیز شاهد بازنگری در طرح و گرافیک چراغ ها هستیم که به روزتر از قبل شده است، هر چند طراحی بخش عقب هرگز پختگی نمای جلو را ندارد و شاید چندان باب میل جوانان نباشد. اما در طراحی داخلی این سدان کوچک، می توان تعریف درستی از مفهوم فیس لیفت را مشاهده کرد! جایی که می تواند برای خودروسازان وطنی نیز با آن همه ادعا، الگو واقع شود! طرح کلی داشبورد ثابت مانده است و طراحان با برجسته کردن جزییات، زیبایی کابین را بهبود بخشیده اند. طراحی دریچه های تهویه مرکزی، نمایش گر و پنل مقابل آن شباهت بسیار به محصولات شورولت به خصوص شورولت کروز دارند! تریم کرم – خاکستری در مدل های الیت، جای خود را به ترکیب مشکی – مارون داده است و اکنون نوارهای کرومی نیز در همه جای کابین مشاهده می شوند. طرح نشان گرهای پشت آمپر، ساده و فاقد جذابیت است. فرمان D شکل هم از دیگر نقاط قوت کابین GC6 اکسلنت به شمار می رود. هر چند که متاسفانه به دلیلی نامعلوم، دکمه های روی فرمان توسط سازنده وطنی حذف شده اند!
جیلی GC6 اکسلنت ارزش خرید دارد؟

فضای کابین GC6 به اندازه یک خودروی شهری است. با این حال پس از قرار گرفتن در صندلی راننده در می یابید که فضای زیادی توسط داشبورد و رودری ها اشغال شده است. حال آن که فاصله چندانی هم از موهای سرتان تا سقف وجود ندارد! کیفیت پلاستیک به کار رفته در بخش های مارون رنگ تعریف چندانی ندارد و بسیار خشک است، اما پوشش چرم صندلی ها حس خوشایند سوار شدن بر خودرویی در کلاس بالاتر را به سرنشینان منتقل می کند. از دیگر نقاط مثبت کابین، جا نمایی فضاهای گوناگون برای نگهداری اشیا است. در مجموع، کابین GC6 اکسلنت راضی کننده و جذاب ارزیابی می شود.

GC6 چه در چنته دارد؟
جیلی GC6 اکسلنت ارزش خرید دارد؟
قلب تپنده سدان اقتصادی جیلی، پیشرانه ای به حجم دقیق ۱٫۴۹۸ سی سی است که اثری از توربو شارژر در آن دیده نمی شود. قدرت و گشتاور این پیشرانه به ترتیب به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۵ نیوتن متر می رسد. جعبه دنده GC6 به طور استاندارد ۵ دنده دستی است، اما کرمان موتور جعبه دنده ۴ دنده خودکار را با توجه به مقبولیت بیش تر خودرو های اتوماتیک در ایران، برگزیده است.
GC6 با توجه به اعداد و ارقام روی کاغذ، خودروی پر شتابی نیست، اما این گونه نیست که در مانورهای شهری یا مسافرت های خانوادگی، زیر پای راننده را خالی کند. عدد رسمی اعلام شده برای صفر تا صد آن ۱۳٫۵ ثانیه است. با این حال سعی کنید با GC6 هوس کورس گذاشتن با رقیب ها به سرتان نزند! چرا که شتاب گیری آن چندان مباهات ندارد. اما یادتان نرود که می توانید حداکثر تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت با این محصول جیلی سرعت بگیرید. همچنین مصرف سوخت ۵٫۶ لیتری این خودرو در سیکل ترکیبی، برگ برنده ای قوی به شمار می رود و ارزش واقعی آن زمانی آشکار می شود که طرح دو نرخی کردن بنزین و بازگشت کارت سوخت، به مرحله اجرا برسد!
جیلی امکانات متوسطی را برای GC6 اکسلنت در نظر گرفته است که از این نظر در میانه رقیب ها قرار می گیرد. نمایش گر ۷٫۰ اینچی کنسول وسط، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی ۴ حالته راننده، چراغ روشنایی روز، چراغ های مه شکن، دو کیسه ایمنی هوا، ترمز های دیسکی در چهار چرخ، سنسور و دوربین دنده عقب، سانروف و سیستم ارتباطی موبایل با سیستم چند رسانه ای خودرو تمام امکانات موجود در این سدان شرقی هستند. جای خالی کروز کنترل در این فهرست، بیش از هر چیز دیگر به چشم می آید.
سرانجام GC6 بخریم یا نه؟
جیلی GC6 اکسلنت ارزش خرید دارد؟
در آشفته بازار امروز، یافتن یک خودروی خانوادگی که از جعبه دنده اتوماتیک برخوردار باشد و امکانات رفاهی به روزی را ارائه دهد، منوط به پرداخت پول زیاد است. چری آریزو ۵ در مدل های معمولی و توربو، این روزها مرز ۱۵۰ میلیون تومان را رد کرده است. البته که آپشن های بیش تری از جیلی دارد. بسترن B30 نیز در بازار به صورت نقد، بالاتر از ۱۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. ناگفته نماند که بسترن از خوش نام ترین محصولات این کلاس است. بی وای دی F3 اگرچه اکنون فقط با جعبه دنده دستی عرضه شده است و شاید در این رقابت نگنجد، اما به عنوان یک همکلاس، چیزی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان می ارزد. اما مدعی دیگری به نام ام جی ۳۶۰ هم وجود دارد که با تکیه بر برند خوش نام اش، پا به پای آریزو ۵ قیمت می خورد. دنا پلاس به عنوان تنها مبارز ایرانی این رده، امروز از ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان در نمونه های غیر توربو فروخته می شود و در نهایت تندر پلاس اتوماتیک که طرف داران بی شماری دارد، با همان ظاهر ساده و امکانات ابتدایی اش، با قیمت های ۱۰۰ و چند میلیونی مشتری دارد.
پس با این حساب، GC6 راه دشواری در پیش دارد! GC6 خودروی کاملی نیست. نقاط ضعف مخصوص به خود را دارد. برای کاهش قیمت تمام شده، بسیاری از امکانات آن حذف شده است، اما با تمام این اوصاف، جیلی با اعتماد به نفس فراوان این مدل را در بازار جهانی می فروشد. دوام و کارایی این خودرو به مراتب بالاتر از سطح انتظار کنونی از محصولات چینی است. ظاهر آن با فیس لیفت اخیر بسیار متحول شده است و موفقیت آن در کشورهایی همچون استرالیا، مهر تاییدی بر اطمینان مشتری ایرانی به برند جیلی است. از تمام این ها که بگذریم، GC6 با بهای ۹۰ تا ۱۱۰ میلیونی در زمان نگارش این مقاله، می توان گفت از تمام رقیب های خود ارزان تر است. حال تصمیم با شماست. هر چند اگر نظر ما را می خواهید، توصیه می کنیم GC6 را حداقل در ۳ اولویت اول خود برای خرید قرار دهید.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.