رانا پلاس اتوماتیک وارد فرایند قیمت گذاری شد + تصاویر

ایران خودرو رانا پلاس

در آخرین نامه نگاری «شورای رقابت» با وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو، عنوان شده است که «رانا پلاس اتوماتیک» وارد فرایند ارزش گذاری شده و بهای آن نیز به خودروساز اعلام گردیده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، دو هفته قبل شورای رقابت نحوه فرایند قیمت گذاری خودروهایی مانند سورن پلاس، دنا پلاس توربو اتوماتیک و پژو ۲۰۷i پانورامیک دنده ای را اعلام کرد. همچنین در این نامه ذکر شده که رانا پلاس اتوماتیک هم قیمت گذاری شده و بزودی باید ایران خودرو بهای قطعی آن را مشخص کند.

حال مشخص نیست که آیا شورای رقابت با اشتباه نوشتاری نام رانا پلاس اتوماتیک را عنوان کرده یا واقعا پروژه نسخه اتوماتیک رانا پلاس به مرحله نهایی رسیده است؟ با توجه به عدم حضور متخصصان قوی در ساختار شورای رقابت و همچنین نقص نوشتاری در اعلام نام دنا پلاس توربو اتوماتیک (در نامه “دنا توربو اتوماتیک” نوشته شده است) و…، احتمال اشتباه در اعلام بهای رانا پلاس دنده ای به جای اتوماتیک وجود دارد.

نامه شورای رقابت

حتماً بخوانید: ویژگی های نسخه جدید رانا پلاس مشخص شد + تصاویر

اما از سویی نباید فراموش کرد که پیش از آغاز سال جدید مدیران مهندسی محصول گروه صنعتی ایران خودرو، خبر عرضه رانا پلاس در تیپ های مختلف (احتمالاً ۳ تیپ) و اتوماتیک را اعلام نمودند. آن طور که مشخص است، رانا پلاس ابتدا با پیشرانه TU5 و جعبه دنده دستی به بازار می آید. سپس نمونه EC5 با جعبه دنده شش سرعته دستی آن وارد خط تولید خواهد شد و به عنوان گزینه ای کامل تر از این سدان اقتصادی پا به جاده می گذارد. این نسخه دارای پیشرانه ۱٫۶ لیتری با زمان بندی هوشمند سوپاپ ها است و ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده شش سرعته دستی، فرمان کمکی برقی، پمپ روغن متغییر و… باعث می شود تا این نمونه رانا پلاس گزینه ای منطقی و به صرفه باشد.

با کمی دقت به جلو آمپر رانا پلاس و همچنین بازخوانی صحبت های مدیران مهندسی ایران خودرو، متوجه خواهیم شد که قابلیت نمایش وضعیت جعبه دنده اتوماتیک در این خودرو فراهم شده است. برخی منابع خبری می گویند که در آینده نزدیک رانا پلاس اتوماتیک با پیشرانه EC5 و جعبه دنده ۶ سرعته HPT ساخت DAE به جمع محصولات ایران خودرو اضافه می شود. از سویی تعدادی دیگر از منابع خبری می گویند که رانا پلاس اتوماتیک دارای جعبه دنده شش سرعته AMT یا همان نیمه اتوماتیک است و برای حفظ جایگاه اقتصادی این خودرو، از جعبه دنده AT در آن استفاده می شود.

در حال حاضر تولید رانا پلاس در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شده و در هفته های آتی قرار است تا این سدان اقتصادی کلاس B به دست مشتریان برسد.

معرفی ایران خودرو رانا پلاس:

رانا پلاس به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 مجهز است. این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلوی این سدان کلاس B می رساند. پیشرانه رانا پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و تا حدی گازهای مضرر کمتری نسبت به نمونه یورو ۴ دارد.

ایران خودرو رانا پلاس به دو کیسه هوا مجهز است و ترمزهای دیسکی را در بخش جلو دارد. همچنان شاهد هستیم که شرکت سازنده برنامه ای برای بازگرداندن ترمزهای عقب دیسکی به خانواده رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار ندارد و در نمونه جدید رانا هم از ترمز کاسه ای در محور عقب استفاده نموده است. در رانا پلاس ترمزهای ABS، EBD و BA وجود دارد و فرمان پذیری از طریق سیستم هیدرولیک سابق انجام می شود.

نسخه فیس لیفت رانا در بخش گرافیک چراغ های جلو و عقب، جلو پنجره، رنگ دستگیره ها و زه جانبی، نوع صندلی ها، آینه های جانبی، تریم داخلی، غربلیک فرمان و جلو آمپر با نمونه قبلی متفاوت است. در حال حاضر مجموعه صندلی های پژو ۲۰۷i بر روی رانا پلاس نصب می شود و این خودرو غربیلک فرمان مشابه به ۲۰۷i را دارد. کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، طرح فیبر کربن کنسول میانی و داشبورد، سیستم پخش USB و بلوتوث بدون CD، شیشه های جلوی و عقب برقی، آینه های جانبی برقی و… از جمله امکانات رانا پلاس است.

پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.