بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها

بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
رابطه بازار خودروی ایران با برخی برندها، هیچ گاه خوب نبوده است. در واقع چه بسیار برندهایی که در جهان، اعتباری بسیار زیاد داشتند و در ایران نتوانستند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از آن سو، برندهایی نه چندان پر طرف دار در دنیا، که به محبوبیتی عجیب در کشورمان رسیدند. “فولکس واگن” و زیر مجموعه هایش را می توان در دسته اول قرار داد. البته اگر پورشه را در نظر نگیریم!
تاریخچه ای کوتاه از دلایل شکست گروه خودروسازی VW در ایران
اشکودا، آئودی، سئات و فولکس هیچ گاه نتوانستند به طور رسمی در ایران حاضر شوند. هر چهار برند یاد شده که همگی عضو یک خانواده به حساب می آیند و محصولات مشابه ای با یکدیگر دارند در بازه های زمانی مختلف از سوی ارگان ها و شرکت های متفاوت برای رایزنی به ایران دعوت می شدند، اما هر بار بد شانسی ها و در برخی موارد نیز کارشکنی ها مانع از حضور پر رنگ این شرکت ها در کشورمان می شد. در دوره های مختلف، صحبت از حضور اشکودا در ایران بود. در دوره برجام، خبرهایی پیرامون آغاز همکاری شرکت ایران خودرو و اشکودا، منتشر شد اما خروج آمریکا از برجام و تولد دوباره تحریم ها، بلیت پرواز مهندسان چک به ایران را لغو کرد.
بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
آئودی در سال های گذشته، بیش تر با مدل TT در خیابان های کشورمان دیده شده است. پس از برجام، دو شرکت جدید با ادعای دریافت نمایندگی رسمی از آئودی و عرضه تعداد محدودی Q5، بار دیگر پای ارباب حلقه ها را به ایران کشاندند. با اوج گیری اختلاف ها بر سر واردات آئودی، شرکت “رامک خودرو” وارد عرصه شد و با نمایش چندین محصول از این برند در مراسمی مجلل، تمام شرکت های کوچک را از دور رقابت خارج کرد. پس از مدتی مشخص شد هیاهوی رامکی ها طبلی توخالی بوده است و گویا قرار نیست هیچ گاه آئودی به طور رسمی وارد ایران شود. این روزها شرکت رامک خودرو حتا از تحویل محصولات “سانگ یانگ” به مشتریان خود عاجز است! سئات نیز بارها برای صادرات خودرو به ایران تلاش کرد. در آخرین اقدام برای عرضه سئات که از سوی شرکت “معین موتور” انجام گرفت، ممنوعیت ناگهانی واردات خودرو، سنگ بزرگی بر سر راه این خودروساز اسپانیایی انداخت.
فولکس واگن نیز به عنوان کمپانی مادر برندهای یاد شده، وضعیت مشابه ای با آن ها دارد. خودروهای کار و تجاری فولکس کم و بیش در سال های پس از انقلاب اسلامی، توسط شرکت های خاص و نهادهای نظامی وارد شده اند. از مهم ترین شرکت های مربوط می توان به شرکت “خودروسازی سینا” واقع در استان همدان اشاره کرد. این شرکت خود را نماینده عرضه محصولات کار و تجاری VW می داند. با این حال، هیچ گاه حضوری پر رنگ در بازار نداشته است. تنها نقطه فعال در کارنامه این شرکت، عرضه ون های “کدی” و “ترانسپورتر” است، اما از عرضه گلف های دهه ۹۰ توسط این شرکت هم نمی توان به سادگی گذشت. گلف های باقی مانده از آن دوران، هر چند تعداد محدودی دارند، اما همچنان محبوب بسیاری از جوانان هستند.
بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
در دهه ۹۰ شمسی، شرکتی نوپا با دریافت نمایندگی از شرکت تیونینگ “ABT”، اقدام به عرضه محدود دو مدل بیتل و پاسات با پکیج ABT نمود. در واقع از آن جا که فولکس واگن به سختی پای میز گفت و گو با ایرانی ها می نشیند، این بار یک شرکت ایرانی واقع در منطقه آزاد، دو محصول نوستالژیک از فولکس واگن را به طور غیر مستقیم به ایران آورد. از بین این دو، حضور مدل محبوب بیتل در نسخه های سقف فلزی و کروک با رنگ هایی متنوع، بسیار مورد استقبال ماشین بازها و قشر ثروتمند قرار گرفت.
اما جدی ترین حضور فولکس واگن در ایران، در دوره برجام و با شرکت “ماموت خودرو” رقم خورد. ماموت خودرو که نامی شناخته شده در عرصه خودروهای کار و تجاری است و سال هاست به تولید کامیون های اسکانیا می پردازد، پس از خریداری اسکانیا از سوی فولکس واگن، رویای شراکت با غول خودروسازی آلمان را دنبال می کرد. در ابتدا خبر تولید محصولات فولکس در ایران پیچیده شد. اما در نهایت، دو مدل “پاسات” و “تیگوان” به شکل وارداتی به بازار آمدند. هر چند ماموت خودرو فروشی به نسبت خوب را با خودروهای فولکس تجربه کرد، اما بازار سیاهی که توسط دلال ها برای این دو به وجود آمد، قیمت های آن ها را به طرزی ناباورانه افزایش داد و این خودروها را از دسترس بسیاری از مصرف کنندگان واقعی خارج کرد. در صورت ادامه یافتن برجام و عدم پیدایش دوباره تحریم ها، تولید محصولات فولکس واگن در ایران، غیر ممکن نبود.

اولین و آخرین!
بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
“گُل” را می توان تنها محصول تولید شده فولکس واگن در ایران نامید. هر چند شرکت “کرمان موتور” در سال های میانی دهه ۸۰، قصد داشت پس از تجربه موفق شراکت با نماینده برزیلی فولکس، سدان اقتصادی “جتا” را روی خط تولید خود بیاورد، اما افسوس که هیچ گاه این اتفاق نیافتاد. با آن که اهل فن، گل را فولکسی نه چندان اصیل می دانند، اما وجود لوگوی VW بر روی این خودرو، توانست اعتماد مشتریان ایرانی را تا حد زیادی جلب کند.
بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
گل در دهه ۸۰، رقیب اصلی پژو ۲۰۶ به حساب می آمد. این خودرو با قیمتی در حدود ۱۸ میلیون تومان در آن سال ها، فاصله قیمتی کمی با محصولات “ایران خودرو” داشت. امکانات رفاهی گل در سطح ۲۰۶ تیپ ۵ بود و از کیفیت ساخت مناسبی بهره
می برد. به همین جهت بود که بسیاری از افراد، انتخاب گل را به ۲۰۶ ترجیح می دادند. نسل اول گل در سال ۱۹۸۰ بر پایه پلت فرم فولکس واگن پولو شکل گرفت. گل، فروش ۵ میلیون دستگاهی را در آمریکای جنوبی به ثبت رسانده است و از موفق ترین خودروهای موجود در این قاره به حساب می آید. گل از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ در ایران به تولید رسید. نسل دوم این هاچ بک جمع و جور در سال ۱۹۹۴ معرفی شد. این مدل در سال ۲۰۰۰ فیس لیفت شد و مدل های موجود در ایران نیز از همین نسخه هستند. نسل دوم گل، چهره ای شبیه به یک گلف اقتصادی دارد که با المان هایی متفاوت همراه شده است. در واقع اگرچه شاید طراحی خودرویی همچون پژو ۲۰۶ به مراتب مدرن تر و زیباتر از گل باشد، اما جذابیت ذاتی محصولات فولکس واگن و به خصوص هاچ بک های این برند، در کنار عدم حضور نسل های بعدی گلف در ایران، جایگاهی خاص و درخشان در کشورمان به گل داد.
به گونه ای که با گذشت سال ها از توقف تولید گل، هنوز هم گل سواران، کلوپ ها و انجمن های فعالی در زمینه تیونینگ و نگهداری خودروی خود را مدیریت می کنند.

ویژگی های فنی
بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
گل های مونتاژ کرمان موتور از پیشرانه ای ۴٫۰ سیلندر و خطی به حجم ۱٫۸ لیتر استفاده می کنند که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد. گل برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده ۵ دنده دستی کمک می گیرد. حداکثر سرعت گل ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است و این خودرو شتاب صفر تا صد را در ۱۱٫۵ ثانیه پر می کند. شتاب خوب گل مدیون وزن ۹۹۰ کیلوگرمی آن است که این موضوع به افزایش محبوبیت آن نزد جوانان منجر شده است.
مصرف سوخت ترکیبی گل در جاده و شهر، بر اساس اعلام کارخانه، ۷٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. هر چند پیشرانه گل به دلیل تکنولوژی قدیمی، استاندارد آلایندگی یورو ۲ را پاس کرده است، با این حال، باک سوخت ۵۱ لیتری گل، نیاز به مراجعه های پی در پی به پمپ بنزین را از بین می برد. ترمزهای گل در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه ای هستند. امکانات رفاهی گل با توجه به سال عرضه، محدود و در حد نیاز است. فرمان هیدرولیک، رادیو پخش CD، شیشه های برقی، آینه های کناری برقی، مه شکن جلو و عقب، تهویه مطبوع دستی، کنترل دستی صندلی ها، قفل مرکزی، ایموبلایزر و دو کیسه ایمنی هوا، فهرست آپشن های گل را تشکیل می دهند. هر چند امروز نام بردن از چنین امکاناتی با عنوان “آپشن” خنده دار به نظر می رسد، اما از یاد نبریم که بسیاری از خودروهای ایرانی هم عصر با گل از وجود کیسه های هوا بی بهره بودند.

مظنه گل در بازار چه قدر است؟
بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
با گشتی در وب سایت های فروش خودرو، متوجه می شوید گل نسبت به دیگر خودروهای هم سن و سال خود، بهای چندان بالایی ندارد. در حالی که بسیاری از خودروهای مونتاژی هم عصر گل همچون هیوندای آوانته، رنو مگان و … قیمت های بالایی دارند، این هاچ بک محبوب با وجود برخورداری از برند آلمانی و اعتبار بالا نزد مردم، در بازه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. بیش تر گل های موجود در بازار به دو رنگ نقره ای و سفید هستند. از سویی دیگر پیدا کردن یک دستگاه گل با کارکرد کم تر از ۱۰۰٫۰۰۰ کیلومتر، کار دشواری است.
بررسی فولکس واگن گل در بازار دست دوم ها
درصد بالایی از گل های موجود در بازار همواره با مقداری رنگ شدگی همراه هستند، البته نسخه های بدون رنگ نیز کم و بیش یافت می شوند. امروز یک دستگاه گل مدل ۱۳۸۷ بدون رنگ یا با رنگ شدگی جزیی و با کارکردی نزدیک به ۱۵۰٫۰۰۰ کیلومتر در محدوده ۴۵ تا ۵۵ میلیون تومان قابل خریداری است. با این حال این روزها سبک خرید و فروش مردم به سمت قیمت گذاری های سلیقه ای پیش رفته است، قیمت هایی که به یقین خریداری ندارند اما گاه باعث به هم ریختن معاملات بازار می شوند. این موضوع برای گل نیز صادق است و گاه قیمت های نجومی ۸۰ یا حتا ۱۰۰ میلیون تومانی روی نمونه های سالم این خودرو گذاشته می شود. بنابراین هنگام خرید فولکس گل یا هر خودروی دیگری همواره استثناها را نیز در نظر بگیرید و تلاش کنید خودرویی سالم را با کم ترین نقص فنی و بهترین قیمت خریداری کنید. سلامت فنی نکته ای است که در سایه سلامت ظاهری خودرو، دور از چشم باقی می ماند.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.