موتورهای TSI فولکس واگن چه ویژگی هایی دارد؟

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

موتورهای TSI کمپانی فولکس واگن به گونه ای طراحی شده اند که می توان آن ها را ترکیبی از موتورهای دیزل و بنزینی دانست. از این رو موتورهای TSI ویژگی هایی مانند حجم کم ، توان و قدرت بالا ، میزان آلایندگی پایین و … را دارند که آن ها را از دیگر موتور ها متمایز می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کمپانی فولکس واگن (Volkswagen) یکی از بزرگ ترین خودروسازان اروپا و دنیا محسوب می شود که به دلیل تیراژ بالای خود توانست سرمایه زیادی به دست آورد و با استفاده از آن سرمایه، کمپانی های خودروسازی دیگری از جمله پورشه (Porsche)، آئودی (Audi) و لامبورگینی (Lamborghini) را خریداری کند.

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

این کمپانی با استفاده از دانش فنی خودروسازانی که خریداری کرد توانست پیشرفت های چشم‌گیری در زمینه های مختلف داشته باشد و بتواند به یکی از بزرگ ترین خودروسازان دنیا تبدیل شود. البته باید گفت که فولکس واگن خود نیز دارای علم مهندسی بالایی در زمینه خودروسازی بود و همین علم باعث شد بتواند به سرمایه زیادی برسد و در نهایت، کمپانی های دیگر را خریداری کند.

موتورهای TSI فولکس واگن

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

TSI مخفف Turbocharged Stratified Injection است و می توان گفت موتورهای TSI فولکس واگن هم توسط توربوشارژر ها یا سوپرشارژرها پرخوران شده اند و هم تزریق سوخت درون آن ها به صورت مستقیم (Direct Injection) است. با این وجود، موتورهای TSI علاوه بر بهره بردن از پرخورانی، از تزریق مستقیم سوخت نیز بهره می برند. ویژگی مهم دیگری که این موتورها دارند تزریق سوخت به صورت لایه (stratified) است که منجر به تشکیل مخلوط غنی در اطراف شمع می شود و در نهایت، احتراق کامل تری صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید:

توربورشارژر و سوپرشارژر چه گونه فشار هوا را افزایش می دهند؟

بررسی و مقایسه موتورهای MPI و GDI

تزریق لایه ای یا Stratified Injection چیست؟

تزریق لایه ای یا Stratified Injection را می توان نوع پیشرفته تزریق سوخت مستقیم به درون محفظه احتراق دانست که در آن مخلوط سوخت و هوای به دست آمده یکدست نیست. یعنی ما در نزدیکی شمع، مخلوطی غنی (Rich Mixture) داریم و در بقیه نقاط محفظه دارای مخلوط رقیق از سوخت و هوا (Lean Mixture) هستیم.

تشکیل مخلوط غنی در اطراف شمع چگونه امکان پذیر است؟

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

مخلوط غنی به دست آمده در نزدیکی شمع از طریق شکل و برآمدگی های موجود بر روی سطح پیستون به دست می آید. به این صورت که، سوخت تزریق شده به سطح پیستون برخورد می کند و در اثر بازگشت سوخت از برآمدگی های سطح پیستون، در نزدیکی شمع، مخلوطی غنی از سوخت و هوا تشکیل می شود.

تزریق لایه ای یا Stratified Injection چه مزایایی دارد؟

به کارگیری از این نوع تزریق در موتورهای احتراق داخلی موجب می شود مخلوط غنی تشکیل‌شده در نزدیکی شمع به راحتی محترق شود و در اثر احتراق آن، مابقی مخلوط رقیق موجود در محفظه احتراق نیز به راحتی بسوزند. احتراق در موتورهایی که تزریق لایه ای دارند کامل تر است، از این رو، تزریق لایه ای موجب می شود در کل، سوخت کم تری به درون محفظه احتراق تزریق شود و مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. همان طور که می دانید، به دنبال کاهش مصرف سوخت، میزان آلایندگی های تولیدی نیز کاهش می یابد و موتور مورد نظر با محیط زیست سازگارتر می شود.

مزایای موتورهای TSI فولکس واگن چیست؟

با توجه به محبوبیت و همچنین فراگیری موتورهای TSI می توان نتیجه گرفت که حتماً دارای ویژگی های مثبتی بوده اند و با توجه به ویژگی های مثبت و مزایای آن هاست که در بسیاری از محصولات فولکس واگن از این سری موتورها استفاده می شود. در ادامه مهم ترین مزایای این سری از موتورها آورده شده است.

۱. کوچک بودن از نظر سایز و حجم موتور (Compact Engine)

یکی از مهم ترین مزایای موتورهای TSI این است که برخلاف حجم و اندازه کمی که دارند می توانند توان و گشتاور بالایی تولید کنند. میزان توان و گشتاور تولیدی در این موتورها با موتورهای بزرگ تر و حجیم تر برابری می کند، از این رو، می توان گفت بازدهی سری TSI در مقایسه با موتورهای کم حجم بیش تر است و از طرفی دیگر، میزان انرژی و توانی که در اثر اصطکاک اجزای موتورهای TSI از دست می رود نسبت به موتورهای دیگر کم تر است.

کوچک بودن این موتورها موجب می شود بتوان از آن ها در خودروهای کوچک نیز بهره برد و توان و گشتاور قابل توجهی به دست آورد.

۲. مصرف سوخت کم (Fuel Efficiency)

تزریق سوخت در موتورهای TSI به صورت لایه ای یا Stratified است. این نوع تزریق موجب می شود تنها در نزدیکی شمع مخلوطی غنی از سوخت و هوا تشکیل شود و مابقی مخلوط که رقیق اند به راحتی مشتعل شوند. از این رو، در نهایت، میزان سوخت مصرف‌شده در موتور حدود ۱۵ درصد کاهش می یابد و همان مقدار سوختی که مصرف‌شده است نیز کامل تر مشتعل می شوند و مقدار سوخت های نسوخته کاهش می یابد.

۳. گشتاور بالا در دورهای پایین

تزریق سوخت مستقیم (Direct Injection) و همچنین پرخورانی موتورهای TSI موجب شده است بتوانند در دورهای پایین به بیشینه گشتاور برسند. رسیدن به بیشینه گشتاور در دورهای پایین موجب می شود موتور نیاز به مصرف سوخت بیش تری نداشته باشد و از طرفی دیگر، در رانندگی های شهری نیز مصرف سوخت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. رسیدن به بیشینه گشتاور در این موتورها بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۱۷۵۰ RPM است.

انواع موتورهای TSI

۱. ۳ سیلندر ۱ لیتری

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

این موتور در دو نسخه به بازار عرضه شده است؛ نسخه اول، ۱۰۹ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن منتر گشتاور و نسخه دوم، ۹۴ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

۲. ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

این موتور ۴ سیلندر نیز در دو نسخه ۸ و ۱۶ سوپاپ تولید شد. نسخه ۸ سوپاپ ۸۹ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور و نسخه ۱۶ سوپاپ ۱۰۵ اسب بخار و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

۳. ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

بازه عملکردی این موتور بیش تر است و می تواند برحسب نوع ارتقا، از ۱۲۲ اسب بخار تا ۱۸۰ اسب بخار توان تولید کند.

۴. ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری

موتورهای TSI فولکس واگن
موتورهای TSI فولکس واگن

این نسخه ۴ سیلندر و ۱.۸ لیتری می تواند ۱۸۰ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

در پایان، با مشاهده اعداد و ارقام مربوط به این سری از موتورها می توان گفت شاهکار مهندسی در طراحی آن ها رخ داده و توانسته است دنیا را به سمت طراحی و تولید موتورهای کوچک هدایت کند.

ویژگی موتورهای TSI فولکس واگن چیست؟

TSI مخفف Turbocharged Stratified Injection است و می توان گفت موتورهای TSI فولکس واگن هم توسط توربوشارژرها یا سوپرشارژرها پرخوران شده اند و هم تزریق سوخت درون آن ها به صورت مستقیم است. ویژگی مهم دیگر این موتورها تزریق سوخت به صورت لایه (stratified) است که منجر به تشکیل مخلوط غنی در اطراف شمع می شود که در نهایت، احتراق کامل تری صورت می گیرد.

تزریق لایه ای یا Stratified Injection چیست؟

تزریق لایه ای یا Stratified Injection را می توان نوع پیشرفته تزریق سوخت مستقیم به درون محفظه احتراق دانست که در آن مخلوط سوخت و هوای به دست‌آمده یکدست نیست. یعنی ما در نزدیکی شمع، مخلوطی غنی (Rich Mixture) داریم و در بقیه نقاط، محفظه دارای مخلوط رقیق از سوخت و هوا (Lean Mixture) هستیم.

مزایای موتورهای TSI فولکس واگن چیست؟

۱- کوچک بودن از نظر سایز و حجم موتور (Compact Engine) 2- مصرف سوخت کم (Fuel Efficiency) 3- گشتاور بالا در دورهای پایین.

۴.۷ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.