با کم تر از ۱۵۰ میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ – بخش دوم

با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
در قسمت اول به بررسی ۶ مدل خودروی اتوماتیک موجود در بازار صفر کیلومترها پرداختیم که در شرایط کنونی با بودجه ای کم تر از ۱۵۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. این هفته به سراغ ۶ خودروی دیگر رفته ایم تا در پایان این قسمت توانسته باشیم مقاله ای جامع در راستای راهنمایی مخاطبان برای خرید خودروهای داخلی اتوماتیک، ارائه دهیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

جیلی GC6 اکسلنت
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
نام جیلی در ایران به مدل امگرند ۷ گره خورده است. خودرویی که در نسخه سدان و هاچ بک، فروش موفقی را در کشورمان تجربه کرد. اندکی بعد جیلی، کراس اوور X7 را به ایران فرستاد. این خودرو نیز در ابتدای ورود با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد. اما توقف فعالیت شرکت “جیلیران موتور”، عرضه خودروهای امگرند را به بن بست رساند. در نهایت این شرکت “بم خودرو” بود که در سال ۹۶ با عرضه سدان اقتصادی GC6، برای نخستین بار جیلی را وارد فاز تولید در ایران کرد. GC6 الیت در ابتدا با توجه به ظاهر نه چندان زیبا و تبلیغات ضعیف، هرگز موفق ظاهر نشد اما در سال ۹۷، بم خودرو آخرین فیس لیفت GC6 را با پسوند “اکسلنت” به خط تولید خود آورد.


GC6 اکسلنت با ظاهری شبیه به مدل موفق امگرند ۷، طراحی داخلی جدید و تیراژ تولید بالاتر، اندکی توانست جای پای جیلی را در بازار محکم کند. با این حال هنوز هم بسیاری از خریداران در فهرست انتخاب های خود توجه ای به GC6 نمی کنند! مزیت های اصلی این خودرو، کیفیت ساخت بالاتر نسبت به دیگر گزینه های هم قیمت، دوام بالا و استهلاک پایین است که باعث شده اند محصول ارزان قیمت جیلی در بازارهایی همچون استرالیا و روسیه خوش بدرخشد. GC6 اکسلنت از پیشرانه ای به حجم دقیق ۱٫۴۹۸ سی سی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور برخوردار است که با یک جعبه دنده ۴ دنده اتوماتیک جفت و جور می شود. از مهم ترین آپشن های این خودرو می توان به نمایش گر لمسی، چراغ روز، سنسور عقب و سان روف اشاره کرد. متأسفانه برخی از آپشن های کاربردی همچون کروز کنترل و اینتر فیس (کنترل سیستم صوتی از روی فرمان) توسط سازنده وطنی از این خودرو حذف شده اند. GC6 اکنون در حالت صفر کیلومتر در بازار، به طور میانگین ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.

دانگ فنگ H30 کراس
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
دانگ فنگ H30 را می توان بلیت بخت آزمایی ایران خودرو دانست. خودرویی که در ابتدا هیچ کس تصور نمی کرد روزی تا این حد موفق شود، اما در نهایت با توجه به قیمت گذاری رقابتی از سوی “ایران خودرو”، از ارزش بالایی در برابر رقم پرداختی برخوردار شد. از سویی انتخاب پیشرانه TU5 برای این محصول، تیر خلاص موفقیت H30 را شلیک کرد. بنابراین بسیاری از مشتریان پژو پارس و دنا، این بار H30 کراس را با استایل متفاوت انتخاب کردند. پیشرانه TU5 با تمام کاستی هایی که دارد، بزرگ ترین نقطه قوت H30 کراس در بازار ایران است. پیشرانه ای که نزد مشتریان و تعمیر کاران، به خوبی شناخته شده است. همچنین جعبه دنده اتوماتیک آیسین در کنار آن قرار گرفته است که اصالتی ژاپنی دارد. H30 کراس با وجود فرم بدنه هاچ بک، از فضای مناسبی در ردیف دوم و صندوق عقب برخوردار است.
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
البته H30 کراس خالی از ضعف هم نیست. این خودرو در جدول رده بندی کیفیت خودروهای داخلی، همواره جایگاهی میان خانواده سمند و ۲۰۶ دارد. خطاهای مونتاژی و ضعف کیفی نیز در H30 کراس شایع است. سیستم صوتی این خودرو کیفیت مناسبی ندارد و باندها پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهند. پیشرانه TU5 چندان نمی تواند از پس کشیدن وزن H30 برآید و از سویی مصرف سوخت بالایی هم توسط مالکان این خودرو گزارش شده است. اکنون با رسیدن بهای H30 به ۱۱۵ میلیون تومان در حاشیه بازار، دیگر خرید این خودرو همچون گذشته صرفه اقتصادی ندارد. با این حال اگر به دنبال خودرویی خانوادگی با جعبه دنده اتوماتیک و امکانات مناسب هستید، H30 کراس می تواند در حد رفع نیازهای شما ظاهر شود و نه بیش تر!

کوییک و ساینا اتوماتیک


اگر بخواهیم ارزان ترین خودروهای اتوماتیک صفر کیلومتر قابل خریداری در بازار کشور را معرفی کنیم، بدون شک کوییک و ساینا اتوماتیک در جایگاه اول قرار می گیرند. این دو محصول، جدیدترین نوادگان پلت فرم X200 “سایپا” هستند. کوییک نخستین هاچ بک کراس ایرانی است که سایپا سعی کرده است در ساخت این خودرو، رقیب های چینی را مورد الگو قرار دهد. بنابراین جای تعجب نیست که امکاناتی همچون استارتر دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، نمایش گر، دوربین عقب، فرمان D شکل مجهز به اینتر فیس و … در آن دیده می شوند. ساینا اتوماتیک نیز به موازات پروژه کوییک تعریف شد و هدف از تولید این دو، قبضه کردن بازار با امکانات عجیب و جعبه دنده اتوماتیک بود. سایپا جعبه دنده این دو محصول را از کمپانی بلژیکی “پانچ” تأمین می کرد که گویا در شرایط کنونی تحریم، ارتباط این شرکت با طرف ایرانی قطع شده است.

پیشرانه نصب شده روی ساینا اتوماتیک و کوییک، متأسفانه همان پیشرانه قدیمی تیبا و ساینا دنده ای است. پیشرانه ای ۸ سوپاپ و ۱٫۵ لیتری که ۸۷ اسب بخار قدرت و تنها ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. شاید امکانات رفاهی این خودروها در نگاه اول وسوسه انگیز به نظر رسد، اما فراموش نکنید که با پرداخت پول های نجومی ۷۰ و ۸۰ میلیونی برای آن ها، در نهایت یک نسخه اصلاح شده از پراید مجهز به جعبه دنده اتوماتیک را سوار شده اید! زیرا ایرادهای فنی موجود در این دو به خصوص در کوییک، به قدری زیاد هستند که لذت استفاده از امکانات آن ها را به خریدار زهر می کنند. امکاناتی که با هزینه ای کم تر از ۵ میلیون تومان و به صورت بازار آزاد، روی تیبا و ساینا دنده ای نیز قابل نصب هستند! با این حال اگر همچنان اصرار به استفاده از جعبه دنده اتوماتیک دارید و ترافیک امان شما را بریده است، کوییک و ساینا اتوماتیک به عنوان ارزان ترین گزینه ها پیش روی شما هستند.

ساندرو و تندر پلاس اتوماتیک
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
بدون شک، با کیفیت ترین گزینه های موجود در هر دو قسمت این مقاله را می توان محصولات پلت فرم X90 رنو معرفی کرد. تندر ۹۰ اتوماتیک چند سال پس از عرضه همزمان تندر توسط دو خودروساز ایرانی، از سوی شرکت ایران خودرو به بازار معرفی شد. تندر ۹۰ اتوماتیک با تلفیق ویژگی های کیفی مناسب تندر و جعبه دنده اتوماتیک برگرفته از رنو مگان، به سرعت تبدیل به خودرویی پر تقاضا در بازار شد. اما فاز دوم همکاری رنو با صنعت خودروسازی ایران، تندر ۹۰ پلاس را به ایران خودرو و ساندرو را به “پارس خودرو” رساند. هر دو خودرو با ظاهر فیس لیفت شده و داشبورد مشابه با رنو داستر، بسیار مورد استقبال بازار واقع شدند، به گونه ای که قیمت های بازار آزاد آن ها با قیمت کارخانه، اختلاف قابل توجه ای پیدا کرد.
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
ساندرو اتوماتیک و تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، یک روح در کالبد دو خودرو هستند که تنها تفاوت آن ها به کلاس کاربری شان باز می گردد. از مزیت های این دو خودرو، مصرف سوخت مناسب، کیفیت خوب مونتاژ، برند اروپایی قابل اعتماد و عدم وجود نقص های فنی گوناگون خلاف رقیب های چینی را می توان برشمرد. اما از سویی دیگر، ظاهر از مد افتاده و ساده، کابین قدیمی و مواد ساخت ارزان قیمت و امکانات رفاهی ضعیف از اصلی ترین نقاط ضعف این دو محصول هستند. تندر پلاس اتوماتیک این روزها با قیمت های نجومی ۱۳۵ تا ۱۵۰ میلیون تومانی دست به دست می گردد! ساندرو اتوماتیک هم وضعیت بهتری ندارد و در همین محدوده ۱۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. با این اوصاف، خرید نمونه های کم کارکرد این خودروها، بیش تر از مدل های صفر کیلومتر عقلانی به نظر می آید!

پژو ۲۰۷ هاچ بک و صندوق دار اتوماتیک
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
هر چند افزایش قیمت فضایی پژو ۲۰۷ در چند وقت اخیر، این خودرو را به باشگاه +۱۰۰ میلیونی ها برده است که غیر معقول به نظر می رسد، اما با این حال ۲۰۷ جدید چه در نسخه هاچ بک و چه مدل های صندوق دار، همچنان از ارزان ترین خودروهای اتوماتیک کشور است. ۲۰۷i هاچ بک و اتوماتیک، آلترناتیو پژو در برابر ساندرو و تندر پلاس به حساب می آید. از ابتدا هم این دو طرف، رقابت سختی با یکدیگر داشتند. خانواده ۲۰۷ نسبت به رنوها، آپشن های بیش تری از جمله کروز کنترل، نمایش گر، دوربین عقب، سنسور عقب و … دارند و در مقابل، ساندرو و تندر کیفیت بالاتری را ارائه می دهند. همچنین ۲۰۷ در نظر عموم خودرویی زیباتر است. بنابراین خریداران آن ها، دو طیف مختلف را تشکیل می دهند که نیمی از آن ها به دنبال آپشن و ظاهر زیبا و نیمی دیگر در جست و جوی کیفیت فنی بالاتر است.
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
متأسفانه ۲۰۷های جدید به هیچ وجه از نظر استهلاک و کیفیت به پای نمونه های پیش از فیس لیفت نمی رسند. ایرادهای برقی عجیب و غریب، مصرف سوخت متغیر و خطاهای مونتاژی گوناگون را به وفور می توان در خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷های جدید دید. با این حال، انکار نمی کنیم ۲۰۷ در حال حاضر خودرویی محبوب در جامعه است که از سوی بخش بزرگی از طیف خریداران جوان در اولویت انتخاب قرار دارد. ۲۰۷ از همان پیشرانه TU5 استفاده می کند که چالاکی قابل قبولی در این خودرو از خود نشان
می دهد. جعبه دنده AL4 پژو نیز اگرچه تقه های زیادی در تعویض دنده ۱ به ۲ دارد و به نرمی رقیب های چینی نیست، اما تعمیرکاران ایرانی با ساختار آن آشنایی دارند و در عوض، هزینه تعمیر یا تعویض آن به مراتب پایین تر از چینی های فهرست تمام می شود. ۲۰۷ هاچ بک اتوماتیک اکنون به طور سلیقه ای از ۱۲۰ تا ۱۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. ۲۰۷ صندوق دار نیز که تنها به صورت اتوماتیک تولید شده است، اگرچه در ابتدای ورود به بازار توسط دلالان با قیمت های فراتر از ۱۵۰ میلیون تومان هم آگهی شد، اما اکنون در عمل، فاصله قیمتی خود با نمونه هاچ بک را به کم تر از ۱۰ میلیون تومان رسانده است و از ۱۳۵ تا ۱۴۵ میلیون تومان ارزش گذاری می شود.

سایپا آریو اتوماتیک
با کم تر از 150 میلیون تومان، چه خودروی اتوماتیکی می توانم بخرم؟ - بخش دوم
آریو در ردیف بد شانس ترین خودروهای چینی بازار ایران قرار دارد. خودرویی که به رغم بهره مندی از پلت فرم تویوتا، به علت ضعف سازنده در بازاریابی با شکست تمام عیار مواجه شد. در نهایت سایپا که سرمایه گذاری زیادی برای انتقال خط تولید این محصول به کارخانه “بُن رو” کرده بود، ناگزیر این خودرو را روانه ناوگان تاکسی رانی کرد. با این حال با گذشت زمان مشخص شد آریو خودرویی مناسب در قاموس تاکسی است. فضای پای زیاد برای سرنشینان عقب و جعبه دنده اتوماتیک، برگ برنده های آریو در این عرصه هستند. با این حال، آریو هنوز هم در نسخه های شخصی برای عده ای در فهرست انتخابی شان قرار دارد.
در واقع با بررسی دوباره ویژگی های فنی مناسب آریو، می توان دریافت این خودرو به نوعی یک گزینه فراموش شده در بازار داخلی است. پیشرانه ۱٫۵۹۰ سی سی با ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور روی آریو نصب شده است که به یک جعبه دنده ۴ دنده متصل می شود. در واقع بزرگ ترین ضعف آریو، همین جعبه دنده قدیمی است که شتاب زیادی برای آن فراهم نمی کند. در بحث امکانات، سایپا این محصول را به فقر تجهیزاتی شدیدی دچار کرده است. دکمه های روی فرمان، نمایش گر لمسی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سان روف و بسیاری از موارد دیگر از روی آریوهای مونتاژی با لوگوی سایپا برداشته شده اند! اما اگر به دنبال خرید آریو هستید و نمی توانید با کمبود امکانات آن کنار بیایید، می توانید به سراغ نسخه های وارداتی آن با نام “زوتی Z300” بروید که در بازار موجود است. آریو ۱٫۶ لیتری اتوماتیک صفر کیلومتر را هم می توانید با بودجه ای از ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان از حاشیه بازار تهیه کنید.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.