گزارش ویژه: قطعات یدکی سایپا آریو در بازار چه قدر قیمت دارند؟

سایپا آریو زوتی Z300

در سال های اخیر، خودروسازان وطنی موفق به عرضه محصولات زیادی با نشان اختصاصی خودشان شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بیش تر این محصولات را خودروهای ملی تشکیل می دهند که امتیاز طراحی و تولید آن ها فقط به ایران اختصاص دارد. اما گاه ممکن است خودروسازان بر روی برخی محصولات مونتاژی نیز لوگوی خودشان را بچسبانند. این اتفاق معمولاً هنگامی رخ می دهد که یک شرکت خارجی تصمیم به حضور رسمی با نشان اصلی خودش در بازار ایران ندارد. چنین رویه ای که در گذشته برای خودروهای فرانسوی اتفاق افتاده بود، در چند سال اخیر دامن گیر چینی ها شده است. از جمله موارد آن می توان به عرضه محصولات «برلیانس» با لوگوی شرکت «پارس خودرو» اشاره کرد. دیگر شریک چینی گروه خودروسازی «سایپا»، شرکت نوظهور «زوتی» است که ورودش به ایران را با اعطای امتیاز تولید سدان “Z300” به سایپا آغاز کرد. این خودرو به خط تولید سایپا در بن رو ساوه رفت و با نام «آریو» به بازار آمد. البته تعدادی از نسخه های وارداتی این خودرو هم پیش تر با همان نام Z300 و با امکانات کامل و نشان اصلی زوتی به دست خریداران رسیده بودند. آریو با وجود شکست نسبی در بازار ایران توانست توجه قشر خاصی از خریداران خودرو را جلب کند. مهم ترین دلیل شکست آریو، سیاست گذاری های غلط سایپا در تولید و فروش این خودرو بود. به هر حال، تصمیم گرفتیم سری به بازار قطعات این خودرو بزنیم تا با هزینه های نگهداری آن بیش تر آشنا شویم. قیمت قطعات آریو از آن جا حائز اهمیت است که تعداد زیادی از این خودرو، تحویل ناوگان تاکسیرانی شده و قطعاً آگاهی از قیمت روز لوازم یدکی برای قشر زحمتکش رانندگان تاکسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حتماً بخوانید: تجربه رانندگی با سایپا آریو

قطعات فنی

از لنت ترمز شروع می کنیم که قطعه ای مهم و پرمصرف در یک تاکسی می تواند باشد. لنت های آریو در بازار معمولاً از نوع وارداتی ساخت چین هستند که بسته به کیفیت، از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت می خورند. این قیمت برای لنت های جلو بود و لنت های عقب هم با قیمتی در حدود ۵۰ هزار تومان گران تر قابل تهیه هستند. در میان قطعات فنی آریو، شاید جالب باشد بدانید که درِ رادیاتور آب این خودرو هم قیمت بالایی دارد! یک درپوش ساده که در کمال ناباوری در دو جنس ارزان و گران در بازار یافت می شود! جنس ارزان تر را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان و جنس مرغوب را به بهای ۱۷۰ هزار تومان می فروشند. مجموعه پدال کلاچ آریو در مدل های دنده ای این خودرو به صورت یک کیت کامل است که بیش از ۷۰۰ هزار تومان می ارزد. جالب است بدانید که پمپ کلاچ آریو از نوع اصلی را هم می توانید به قیمت ۹۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان خریداری کنید. پمپ شیشه شوی آریو از آن قطعات پراستهلاکی است که زود هم خراب می شود. این قطعه چینی نیز به قیمت حدودی ۱۵۰ هزار تومانی در دسترس است، اما وای به روزی که پمپ فرمان هیدرولیک آریو نیاز به تعویض پیدا کند! چراکه آن گاه باید بودجه ۲ میلیون و اندی تومانی برای تهیه یدک آن کنار بگذارید! پوسته گیربکس آریو، دقت کنید نه خود گیربکس و بلکه فقط پوسته آن، به قیمت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان خرید و فروش می شود. توپی چرخ های آریو از جالب ترین و در عین حال، گران ترین قطعات کوچک در این خودرو اند! توپی چرخ های جلو همراه با بلبرینگ، نزدیک به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و توپی چرخ عقب در کنار بلبرینگ، حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورده اند.

به دسته موتورها که می رسیم، برای جلو و در سمت چپ، این قطعه کم تر از ۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و در سمت راست، بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته می شود. دسته موتور عقب آریو هم به قیمت ۹۰۰ هزار تومان قابل تهیه است. رام زیر موتور آریو را در بازه قیمتی ۲ میلیون و ۳۵۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می توانید پیدا کنید. جالب این جاست که تمام این قطعات به کلی ساخت چین هستند، در حالی که آریو با شعار داخلی سازی بالا وارد کارخانه ساپیا شد! بگذریم! از دیگر قطعات جلوبندی آریو می توانیم به طبق های جلو اشاره کنیم که در هر سمت، بین ۱ میلیون و ۴۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده اند و تفاوت قیمتی طبق چپ با راست نسبتاً ناچیز است. دو شاخه کلاچ آریو از نوع وارداتی، بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سیبک فرمان آریو را می توانید با برچسب قیمتی ۳۶۰ هزار تومان تهیه کنید. شاتون آریو هم در همین حدود قیمت دارد. رزوناتور آریو که ساخت چین است، کم تر از ۳۵۰ هزار تومان می ارزد. تسمه سفت کن زنجیر آریو هم بیش از ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. سوییچ چرخشی آریو در محدوده ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می گردد. واترپمپ آریو از معدود قطعات ایرانی این خودروست که بین ۹۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان قیمت داده می شود. موتور برف پاک کن آریو را نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به شما می فروشند. گردگیر سر پلوس آریو ارزان تر از سایر قطعات آن است و کمی بیش از ۱۳۷ هزار تومان قیمت دارد. کمک فنرهای جلوی آریو در هر سمت فراتر از ۱ میلیون تومان اند. کمک فنرهای عقب هم با بودجه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومانی و شاید بیش تر، در دسترس شما قرار دارند. میل موج گیر آریو حدود ۲۳۰ هزار تومان می ارزد. بوش طبق آریو در محدوده ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان قیمت می خورد. رادیاتور بخاری آریو از نوع وارداتی به قیمت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می گردد. در حالی که، رادیاتور آب و رادیاتور کولر این خودرو، به ترتیب، ۱ میلیون و ۳۰۰ و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فی می خورند. دیسک و صفحه آریو را می توان با برند آلمانی در بازار پیدا کرد که البته بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم فروخته می شود!

قطعات تزیینی

در بازار قطعات تزیینی آریو، قیمت ها همچون اکثر چینی ها پایین نیست، اما در مقایسه با قطعات فنی همین خودرو می توان قیمت های قطعات ظاهری اش را منطقی تر دانست. سپر جلوی آریو که در ایران تولید می شود، از نوع رنگ شده آماده، بیش از ۹۵۰ هزار تومان ارزش دارد. سپر عقب آریو برخلاف بیش تر خودروها، از سپر جلوی آن گران تر است و به قیمت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود!  آینه های کناری برقی آریو را به قیمتی فراتر از ۵۰۰ هزار تومان می توان تهیه کرد. جلوپنجره خام آریو بدون زه های کرومی و لوگو، بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد که انصافاً برای یک جلوپنجره پلاستیکی قیمتی گزاف است! شبرنگ های سپر عقب آریو در هر سمت، ۱۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اند. جالب این جاست که خودروساز وطنی حتا زحمت داخلی سازی این قطعه کوچک را هم به خودش نداده است و به‌تمامی از چین وارد می شود! به سراغ چراغ ها می رویم. چراغ های جلو و عقب آریو وارداتی هستند. چراغ های جلو را در محدوده ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می توان یافت. چراغ های عقب هم بین ۱ میلیون و ۱۵۰ تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. چراغ های مه شکن جلوی آریو در هر سمت، کم تر از ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورده اند. شاید عجیب ترین و غیرقابل هضم ترین قیمت در فهرست قطعات تزیینی آریو متعلق به چراغ های دنده عقب و مه شکن عقب این خودرو باشد که به صورت چراغی مجزا در کنار قاب پلاک عقب نصب می شوند. هر یک از این چراغ ها به تنهایی، فراتر از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزش دارند! یعنی حتا گران تر از چراغ های خطر عقب آریو! در این چراغ ها از لامپ های LED استفاده شده است.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.