تجربه رانندگی با سایپا آریو

سایپا آریو

این روزها انتخاب خودرو با توجه به عدم تنوع محصول در بازار کار چندان دشواری نیست، تحریم های بین المللی و محدودیت های داخلی باعث شده خودروی تازه واردی به سبد محصولات شرکت های حاضر اضافه نشود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از سویی، جهش قیمت ها در ماه های گذشته باعث شده خریداران با کاهش چشمگیر قدرت خرید همراه شوند و قادر به انتخاب خودروی موردنظر خود نباشند. اما اگر قصد خرید خودرویی اقتصادی با جعبه دنده اتوماتیک را داشته باشید، شاید انتخاب تان تنها به چند گزینه محدود شود که همین موضوع می تواند انتخاب را برای تان آسان تر کند. «سایپا آریو» یکی از سدان های اقتصادی دارای جعبه دنده اتوماتیک موجود در بازار است که طی سال های گذشته به بازار عرضه شده است. این خودرو، برخلاف ویژگی ها و توانایی هایی که دارد، هرگز نتوانست به خودرویی شناخته  شده و پرفروش در بازار تبدیل شود. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به بررسی ویژگی های این سدان چینی مونتاژشده توسط گروه خودروسازی «سایپا» بپردازیم.

نگاهی بر تاریخچه

سایپا آریو

سایپا آریو در واقع «زوتی Z300» است که پس از توافق های صورت گرفته میان دو شرکت سایپا و «زوتی» با تغییر نام ویژه بازار ایران همراه شد. زوتی، که یک کمپانی خودروساز نوپا به شمار می رود، فعالیت خود را از سال ۲۰۰۷ و با طراحی و تولید محصولی با نام “NOMAD” آغاز کرد. در واقع، این شرکت از همان ابتدا با کپی کاری واضح از برندها و محصولات معتبر جهانی شهرتی برای خود به دست آورد و توانست رفته رفته جایگاهی مناسب در میان خودروسازان چینی به دست آورد. آریو، یا همان زوتی Z300، نیز کپی نسبتاً دقیقی از «تویوتا آلیون ۲۰۰۷» است که سبب شد استقبال خوبی از این سدان رده C چینی در برخی از بازارهای آسیایی به عمل آید. البته این کپی کاری تنها به بخش طراحی محدود شد و به رسم بسیاری از خودروسازان چینی، شاهد به کارگیری پیشرانه های ساخت «میتسوبیشی» هستیم.

سایپا آریو

در ایران نیز پس از توافق صورت گرفته در سال ۱۳۹۳ شاهد آغاز همکاری مشترک میان گروه خودروسازی سایپا و کمپانی خودروسازی زوتی چین بودیم که ثمره امضای این قرارداد مشترک محصولی با نام “S300” بود که تنها چند ماه بعد، نسخه تولیدی این محصول با نام سایپا آریو روانه بازار داخلی کشور شد. گفتنی است این خودرو در ابتدا به صورت وارداتی پا به بازار گذاشت و با قیمت گذاری نه چندان منطقی با استقبال خوبی از سوی بازار همراه نشد. اما چندی بعد مدیران سایپا برای سهم خواهی از بازار و همچنین احیای این محصول تازه وارد، آن را به خط تولید ساوه بردند و با برخی امکانات جدید به صورت مونتاژی راهی بازار کردند.

چهره ای معقول و جاافتاده

سایپا آریو

طراحی ظاهری در این خودرو به صورت کاملاً محافظه کارانه صورت گرفته است که به همین دلیل نمی توان به آن لقب زیبا و جذاب را اعطا کرد. همچنین در عین حال کاملاً معقول و جاافتاده نیز به نظر می رسد که همین موضوع باعث می شود از دید بسیاری از خریداران، خودرویی قابل قبول شناخته شود. شاید بهتر باشد بگوییم آریو این مقبولیت را مدیون تویوتا آلیونی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۷ پا به عرصه رقابت گذاشت.

سایپا آریو

با نگاه کلی به ظاهر آریو نمی توان پیچیدگی خاصی را در طراحی مشاهده کرد. بنابراین این خودرو با ظاهری کاملاً ساده توانسته شخصیتی قابل قبول را از خود به جا بگذارد. در نمای جلو شاهد استفاده از چراغ های بزرگ ذوزنقه ای بزرگ و کشیده ای هستیم که در دو طرف جلوپنجره خطی تعبیه شده اند. این طرح ما را به یاد «کیا سراتو»ی مونتاژی توسط سایپا می اندازد که برای مخاطبان ذهنیتی مثبت ایجاد می کند. در این بخش سپر ساده و بدون هرگونه خطوط تند و تیز در راستای کاپوت و جلوپنجره ساده قرار گرفته تا تکمیل کننده چهره آریو باشند.

سایپا آریو

در نمای کناری نیز هیچ گونه خطوط حجم دهنده تند و تیزی روی پانل های بدنه وجود نداشته و با نمایی ساده، که یادآور خودروهایی نظیر «تویوتا کمری» و «کرولا» است، مواجه هستیم. دستگیره های کرومی روی درها تاحدودی توانسته سادگی این بخش را خنثا کند و ظاهری مدرن به آن ببخشد. اما از سویی، رینگ های ۱۵ اینچی تعبیه شده برای این خودرو کوچک به نظر می رسند و ظاهری از مدافتاده برای آن رقم زده اند.

سایپا آریو

و اما در نمای عقب شاهد به کارگیری چراغ های دنده عقب و مه شکن هستیم که در دو طرف قاب پلاک تعبیه شده اند. در واقع، این طرح، که در سال های دور توسط برخی خودروسازان آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گرفت، چندان خوشایند مصرف کنندگان ایرانی نبوده و از مقبولیتی میان آن ها برخوردار نیست. چراغ های خطر نسبتاً بزرگ با گرافیک داخلی زیبا یکی از قسمت هایی است که شخصیت آریو را از دور به دیگران گوشزد می کند. دستگیره درِ صندوق نیز با طرحی کروم به نمایش درآمده که حس و حال لوکس تری نسبت به سایر سدان های اقتصادی این رده به آریو داده است.

کابین بزرگ و جادار اما قدیمی و از مد افتاده

سایپا آریو

با ورود به کابین سایپا آریو با فضایی بزرگ و جادار مواجه خواهیم شد که نسبت به ابعاد کلی خودرو و سگمنتی که در آن به رقابت مشغول است، کمی دور از انتظار است. اما با نگاهی دقیق تر به جزییات آن متوجه می شویم که طراحان زوتی چندان تلاشی برای این قسمت نکرده و به همان طراحی کابین تویوتا آلیون بسنده کرده اند. در واقع، در این قسمت اکثر ادوات و قطعات به کار رفته دقیقاً مشابه آلیون بوده که با کیفیتی به مراتب پایین تر مورد استفاده قرار گرفته اند. غربیلک فرمان تنها قسمتی است که شخصیتی مستقل داشته و از نمونه ژاپنی موردنظر کپی نشده است. البته این ذات ژاپنی طراحی کابین باعث شده که با گذشت چندین سال از طراحی این محصول، همچنان مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار بگیرد.

سایپا آریو

گفتنی است نمونه های مونتاژی و وارداتی آریو در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها تفاوت هایی با یکدیگر داشته که می توان در نگاه نخست متوجه آن ها شد. به عنوان مثال، در آریوهای مونتاژ سایپا نمایشگر لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک، دکمه های کروزکنترل و اینترفیس از روی فرمان حذف شده اند.

سایپا آریو

استفاده از تریم طرح چوب در بخش هایی از داشبورد و ادوات داخل کابین باعث شده فضای کلی کابین چندان خشک و بی روح به نظر نرسد و از زیبایی بیش تری نسبت به سایر چینی ها برخوردار باشد. همچنین یکی دیگر از نکات مثبت درون کابین آریو، فضاهای درنظر گرفته شده برای قرار دادن اشیاست که بسیار مفید و کاربردی هستند.

امکانات رفاهی و آپشن ها

سایپا آریو

سایپا آریو در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها نسبت به خودروهای داخلی هم رده در سطح بالاتری قرار می گیرد. در واقع، این ترفند چینی ها باعث شده خریداران تمایل بیش تری به این دسته از خودروها داشته باشند. اما باید به این موضوع اشاره کرد که نمونه های مونتاژی توسط سایپا تفاوت هایی با نسخه اصلی وارداتی دارد. همچنین نمونه های اتوماتیک و دنده دستی این خودرو نیز در بخش امکانات رفاهی با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

سایپا آریو

سایپا آریو در نسخه های کامل، پذیرای امکاناتی نظیر سانروف برقی، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع کننده نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضدسرقت، کامپیوتر سفری، شیشه ها و آینه های برقی، جعبه دنده اتوماتیک مجهز به تیپ ترونیک، سنسور دنده عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلویی، صندلی های چرمی، رینگ های آلومینیومی، صندلی های تاشو عقب، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مه شکن جلو و عقب و سیستم تهویه  مطبوع اتوماتیک است. در نسخه های مونتاژی و یا نسخه های دنده دستی نمایشگر ۷ اینچی تمام لمسی، دکمه های کروزکنترل و اینترفیس نیز از روی غربیلک فرمان حذف شده اند. همچنین تریم طرح چوب نیز در این نسخه قابل عرضه نیست که تمامی این ها باعث می شود کابین ظاهری ساده تر داشته باشد.

ویژگی های فنی قوای محرکه

سایپا آریو

زوتی برای این محصول دو پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی درنظر گرفته که هر کدام از آن ها در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه شده اند. سایپا نیز این محصول را با هر دو پیشرانه و سیستم انتقال قدرت دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کرده است. خودروی موردنظر در این مقاله نیز دارای پیشرانه ۱٫۶ لیتری است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ از نوع DOHC بوده و توان تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل شود. نمونه اتوماتیک آریو دارای سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۷٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین کمپانی مادر شتاب صفر تا صد این نسخه را حدود ۱۲٫۵ ثانیه اعلام کرده که در واقعیت این عدد تا مرز ۱۵ ثانیه هم افزایش پیدا می کند.

سایپا آریو

این در حالی است که نمونه دنده دستی این خودرو طی ۱۱ ثانیه می تواند سرعت خود را از صفر به صد برساند و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برابر با ۶٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است؛ بنابراین نمونه دنده دستی این خودرو از چالاکی بیش تر و مصرف سوخت کم تری برخوردار است.

تجربه رانندگی

سایپا آریو

با مروری بر اطلاعات و مشخصات فنی این خودرو می توان به خوبی دریافت که با محصولی اقتصادی همراه هستیم که نباید توقع شتاب و سواری تند و تیزی از آن داشت. از آن جایی که این خودرو با دو نوع پیشرانه و دو نوع جعبه دنده به بازار عرضه شده است، طبیعتاً طیف وسیع تری از خریداران را شامل می شود. خودروی موردنظر در این مقاله نیز دارای پیشرانه ۱٫۶ لیتری و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک است که در متن توضیحات کاملی درخصوص آن ها ارائه شد.

سایپا آریو

با روشن کردن پیشرانه و قراردادن اهرم دنده در حالت درایو، شروع به حرکت می کنیم. سایپا آریو در ابتدای حرکت خودروی چالاکی نیست و نباید از آن توقع شتاب اولیه بالایی را داشت. اما رفته رفته با بالا رفتن دور موتور، شتاب و کشش موتور افزایش پیدا می کند.

سایپا آریو

همچنین سیستم فنربندی این خودرو، که در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب نیمه مستقل است، باعث شده سواری بسیار نرم و گهواره ای در این محصول احساس شود که تاحدودی توانسته دنباله روی محصولات تویوتا باشد. همچنین فضای کافی درون کابین این خودرو یکی دیگر از مزایای آن به شمار می رود که فضای مناسبی برای خانواده ها فراهم کرده است. همین پدیده باعث شد بهره گیری از آریو در ناوگان تاکسی رانی کشور یک گام مؤثر در راستای نوسازی آن به شمار رود، زیرا این خودرو در مقایسه با خودروهای داخلی به کار رفته در ناوگان تاکسی رانی، به مراتب بزرگ تر، راحت تر و دارای امکانات بیش تری است که می تواند در نهایت، رفاه و آسایش رانندگان و مسافران را فراهم کند.

نتیجه گیری

سایپا آریو

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که سایپا آریو در صورتی که با قیمتی مناسب تر و تیراژی بالاتر به بازار عرضه می شد، می توانست به یکی از پرفروش ترین چینی های بازار تبدیل شود، زیرا در کنار امکانات رفاهی مناسب فضای جادار و ظاهری معقول را به خریداران عرضه می کند، اما متأسفانه شرکت سایپا برنامه ریزی درستی برای عرضه این محصول نداشت و در گام نخست با قیمت گذاری نامناسب، زمینه شکست آن را در بازار فراهم کرد. هرچند بعدها با تولید و مونتاژ آن قصد جبران و سهم خواهی بیش تر از بازار را داشت، اما ذهنیت منفی خریداران در مورد این خودرو همچنان پابرجاست. به همین دلیل آریو در بازار خودروهای کارکرده جایگاه مناسبی ندارد و میزان تقاضا برایش در مقایسه با خودروهای چینی کارکرده به مراتب کم تر است.

سایپا آریو

با این وجود باید گفت آریو محصولی مهجور از گروه خودروسازی سایپاست که با وجود دارا بودن ویژگی ها و قابلیت های درخور توجه، از جایگاه مناسبی در میان خریداران برخوردار نیست.

۴.۲ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.