از یاد رفته ها – قسمت اول – ام جی جی تی

از یاد رفته ها – قسمت اول – ام جی جی تی
چینی ها افزون بر توسعه برندهای بومی خود، این روزها ناجی خودروسازان ورشکسته جهان نیز شده اند. بسیاری از شرکت های در حال فروپاشی، هنگام بحران مالی با پیشنهادهای وسوسه انگیز تاجران چینی مواجه می شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خلاف تصور، همکاری خودروسازان مطرح با چینی ها منجر به افت کیفیت محصولات آن ها نمی گردد بلکه شریک چینی، تنها در نقش تأمین کننده مالی ظاهر می شود و در مقابل با بهره گرفتن از دست آوردهای فنی و مهندسی آن نشان اروپایی، گامی بزرگ در راستای خودروساز شدن بر می دارد.
از نمونه های موفق این گونه همکاری ها می توان به شراکت “ولوو” و “جیلی” یا “ام جی” و “سایک” اشاره کرد. ام جی در پایان قرن بیستم حال و روز خوشی نداشت. ابتدا توسط شرکت های انگلیسی مختلف دست به دست می شد، سپس در سال ۱۹۹۴ به مالکیت “ب ام و” درآمد. اما باواریایی ها هم که نتوانستند طلسم شکست ام جی را خنثی کنند، عطای آن را به لقایش بخشیده و در سال ۲۰۰۵، این انگلیسی کهنه کار را به کمپانی سایک موتورز چین واگذار کردند. در سال ۲۰۰۸، ام جی ۵۵۰ به عنوان نخستین محصول ام جی در دوران جدید فعالیت هایش، معرفی شد. خودرویی که از قضا توسط شرکت “مدیا موتورز” نیز به ایران رسید.
هم اکنون مرکز طراحی و مهندسی ام جی، همچنان در شهر بیرمنگام در کشور انگلستان قرار دارد اما کارخانه اصلی تولیدات ام جی در چین است. ام جی که زمانی به ساخت خودروهای اسپرت روباز دو نفره شهرت داشت، اکنون در دوران فعالیت زیر سایه چینی ها به تولید محصولات اقتصادی روی آورده است. هر چند ام جی علاقه دارد طیف بزرگی از محصولات متنوع را در سبد فروش خود قرار دهد. به همین علت است که در سال های اخیر شاهد معرفی محصول در سگمنت هایی جدید از سوی ام جی بوده ایم.


ام جی در ایران

از یاد رفته ها – قسمت اول – ام جی جی تی
ام جی برندی است که از سال های دور با اسپرت های کلاسیک خود در ایران شناخته می شد. هر چند تا پیش از انقلاب ۵۷، حضور ام جی در مقایسه با دیگر اروپایی ها هرگز پر رنگ نبود، اما از اواخر دهه ۸۰ حضور خودروهای ساخت چین در ایران، اندک اندک رو به افزایش رفت. با آن که ام جی در ذات خود، برندی بریتانیایی است که با توجه به تحریم ها، ورود آن به ایران چندان آسان به نظر نمی رسد اما تولید محصولات ام جی در چین، راه عرضه محصولات آن در ایران را هموار کرد. سرانجام در سال ۸۸، شرکت مدیا موتورز با ادعای در اختیار داشتن نمایندگی رسمی ام جی، فروش مدل ۵۵۰ را آغاز کرد. مدیا موتورز لقب “شوالیه” را برای این خودرو برگزید. با این حال ۵۵۰ راه خود را در پیش گرفت و به حضور نه چندان قوی در حاشیه بازار رضایت داد.
با اوج گرفتن واردات خودرو به ایران و حضور نشان های مختلف در بازار کشور، ام جی نیز این بار در سال ۹۱، جدیدترین محصول خود را که نسخه ای بهبود یافته از ۵۵۰ به حساب می آمد، به ایران فرستاد. این خودرو، ام جی ۶ بود که در دو نسخه صندوق دار و لیفت بک، همزمان در ایران و اروپا عرضه شد. ام جی ۶ توانست با ظاهری جوان پسند، ویژگی های فنی قابل توجه، کیفیت ساخت مناسب و آپشن های رضایت بخش، روزهای بهتری از نمونه ۵۵۰ را در ایران سپری کند. اگر چه باز هم آمار فروش آن در برابر خودروهایی همچون هیوندای الانترا، مزدا ۳ و تویوتا کرولا، بسیار ناچیز بود. ام جی ۳۵۰، سومین محصول مدیا موتورز بود که در سال ۹۲ با توجه به طراحی نه چندان خاص و قیمت بالا، حتا به اندازه مدل ۵۵۰ هم نتوانست در میان مردم مطرح شود.
سال ۹۴ شروعی دوباره برای ام جی در ایران بود. عرضه همزمان سه محصول جدید ام جی ۳، ام جی ۶ جدید و ام جی GS به عنوان نخستین شاسی بلند ام جی، برای مدت کوتاهی منجر به تقویت جایگاه این برند دو رگه در بازار خودروی کشورمان شد. ام جی ۳ با برخورداری از طراحی انگلیسی با اصالت و ویژگی هایی همچون قابلیت سفارش در رنگ های مختلف با طرح های متنوع برای سقف، برای مدتی توانست بازار فروش کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را تحت تأثیر قرار دهد. ام جی ۶ جدید با بهبود ظاهری، جایگاه خود را بیش از پیش نزد طرف داران برند ام جی تحکیم کرد. کراس اوور GS نیز در ابتدای عرضه، فروش مناسبی را تجربه کرد اما رفته رفته با کوتاهی عرضه کننده وطنی در واردات مستمر آن، با وجود تمام جذابیت های کلاس شاسی بلندها در ایران، به فراموشی سپرده شد.
اگر ام جی ۳۶۰ و RX5 را به عنوان آخرین محصولات ام جی در ایران نادیده بگیریم، ام جی جی تی را می توان آخرین محصول وارداتی ام جی و آخرین تلاش مدیا موتورز برای حضور در بازار کشور دانست. ام جی جی تی از محصولات ماندگار این کمپانی انگلیسی است که در دهه ۱۹۶۰ به تولید می رسید. ام جی در سال ۲۰۱۴ به پاس بزرگداشت این محصول افسانه ای، مدل جدید GT را طراحی کرد. خودرویی که این بار در قالب یک سدان اسپرت خانوادگی ظاهر شده است. این خودرو در سال ۱۳۹۵ با تبلیغات بسیار به ایران آمد اما فروش بسیار محدود آن، بار دیگر زخمی بر پیکر ضعیف ام جی در ایران وارد کرد.
امروز به بررسی دوباره این خودرو پرداختیم تا ببینیم فارغ از بحث عدم موفقیت آن، دارای چه ویژگی هایی است و آیا می توان به عنوان یک گزینه دست دوم مناسب به آن نگاه کرد یا نه؟


نقد طراحی

از یاد رفته ها – قسمت اول – ام جی جی تی
خوش بختانه ام جی با وجود فروخته شدن به چینی ها، به سرعت توانست زبان طراحی مختص به خود را پیدا کند. به همین دلیل با نگاه کردن به تمام محصولات جدید ام جی از نمای جلو، این اشتراک فرم جلوپنجره و چهره یکسان خودروها است که خودنمایی می کند. در واقع ام جی به خوبی از پس تفسیر مفهوم اصالت در طراحی نمای بیرونی برآمده است. از هاچ بک کوچک ۳ تا مدل اسپرت ۶ و شاسی بلند GS، می توان المان هایی ثابت را در ظاهر تمامی آن ها مشاهده کرد.
در مورد GT نیز این اتفاق رخ داده است. GT هر چند از نمای جلو، منحصر به فردتر از دیگر خودروهای ام جی به نظر می آید، اما باز هم ته چهره یک ام جی امروزی را دارد؛ چراغ هایی تیز و کشیده در جلو که امتداد آن ها به زیبایی به جلو پنجره ختم می شود. جلوپنجره کوچک ام جی در عین سادگی، بخش مهمی از هویت این خودرو را تشکیل می دهد. کاپوت جی تی، اوج طراحی نمای جلوی این خودرو است. دو خط قدرتمند با تشکیل یک حرف V روی کاپوت، به لوگوی شش ضلعی زیبای ام جی می رسند و در نهایت چهره ای عبوس و با جذبه را برای جی تی ترسیم می کنند. سپر جلو از طرحی به نسبت ساده برخوردار است که دو پروژکتور LED معمولی را در خود جای می دهد.
در نمای کناری، مجموعه ای از خطوط مورب دیده می شود. بازی با خطوط، حرفه ای انجام شده است و زیباترین بخش در طراحی این نما را می توان خم زیبای ستون C و لچکی کنار آن برشمرد. فرم طراحی ستون سوم به شکلی است که در برخورد اول تصور می کنید با خودرویی فست بک طرف هستید!
و اما نمای عقب! جنجالی ترین بخش طراحی جی تی همین نما است. عده ای ام جی را در این نما به کپی کاری متهم می کنند. این اتهام را نمی توان وارد دانست زیرا استفاده از چراغ های پیوسته به امری مرسوم در طراحی سدان های امروزی تبدیل شده است، بنابراین نمی توانیم به عنوان مثال جی تی را شبیه به خودرویی همچون هیوندای آزرا بدانیم! با این حال فارغ از بحث شباهت،حجم پردازی قدرتمند صندوق عقب و سپر در کنار جانمایی چشم نواز چراغ خطر عقب، چهره ای اسپرت و دوست داشتنی را برای جی تی به یادگار گذاشته اند. در مجموع جی تی از بی نقص ترین طراحی های چند سال اخیر ام جی به شمار می رود که شاید اگر رینگ های آلیاژی آن هم یک سایز بزرگ تر بودند، دیگر نمی شد ایرادی به ظاهر بیرونی آن وارد کرد.
درون کابین جی تی که قرار می گیرید، تکرار همان سبک طراحی بیرونی رضایت شما را بر می انگیزد. فرم طراحی کنسول میانی، شباهت هایی به کنسول محصولات هیوندای دارد، اما در مجموع باید طرح آن را جسورانه خطاب کرد. دریچه هایی عمودی که همراه با یک نمایش گر و دکمه های سیستم تهویه، درون یک قاب شش ضلعی قرار گرفته اند. غربیلک فرمان، نشان دهنده های پشت آمپر و دسته دنده، شما را به یک رانندگی اسپرت فرا می خوانند. از ویژگی های مثبت طراحی داخلی جی تی، پرهیز از شلوغی دکمه ها است که سطح ارگونومی سرنشینان را تا حد زیادی افزایش می دهد. نکته آزار دهنده آن نیز استفاده بسیار از پلاستیک های نه چندان مرغوب است که اندکی به روح لوکس و اسپرت جی تی، خدشه وارد می کند. البته صندلی ها و فرمان از چرم به نسبت با کیفیتی پوشانده شده اند.


ویژگی های فنی و امکانات

از یاد رفته ها – قسمت اول – ام جی جی تی
ام جی جی تی با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو شارژر به بازار ایران آمد. این پیشرانه در واقع همان پیشرانه ام جی ۳۶۰ توربو است. این پیشرانه در بیش ترین حالت، ۱۲۷ اسب بخار قدرت تولید می کند. نکته جالب این که در کاتالوگ جی تی، در مقابل قدرت پیشرانه همین عدد ۱۲۷ اسب بخار درج شده است، اما برای ۳۶۰ توربو، شرکت “آذویکو” عدد ۱۳۰ اسب بخار را اعلام می کند! از سویی مهم ترین برگ برنده ام جی جی تی، گشتاور بالای آن است که در دور ۴۴۰۰ به ۲۱۰ نیوتن متر می رسد.
ام جی جی تی از جعبه دنده ۶ دنده خودکار برای انتقال قدرت بهره می برد. شتاب صفر تا صد رسمی اعلام شده برای این خودرو، عدد ۸٫۹ ثانیه است. شتابی که البته در ارتفاع تهران و با بنزین موجود در کشور، به ۱۰ ثانیه هم می رسد. اما در هر حال، جی تی را باید خودرویی چابک دانست. در تجربه سواری ای که من در حاشیه نخستین نمایشگاه خودروی تهران در شهر آفتاب با جی تی داشتم، در همان مسیر کوتاه در نظر گرفته شده که به ۴۰۰ متر هم نمی رسید، مشاهده کردم که چه گونه توربو شارژر خودرو اندکی پس از شروع حرکت، با سوت دل نشینی وارد مدار می شود و شتاب ثانویه لذت بخشی را به راننده هدیه می کند.
مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای جی تی در کاتالوگ های رسمی، ۵٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این عدد نیز همچون شتاب صفر تا صد، در واقعیت بالاتر از عدد اعلامی خواهد بود. با این حال، باک سوخت ۵۵ لیتری جی تی، زمان زیادی می طلبد تا خالی از بنزین شود. وزن ۱۳۵۰ کیلوگرمی جی تی، کمی بالا به نظر می رسد که شاید اگر مهندسان انگلیسی و چینی، اندکی آن را سبک تر می ساختند، اکنون شتاب بیش تر و مصرف سوخت کم تری داشت.
از یاد رفته ها – قسمت اول – ام جی جی تی
رینگ های ۱۶ اینچی جی تی اگر چه به زیبایی ظاهری خودرو لطمه زده اند، اما مانع از ایجاد حس یک سواری خشک در سرنشینان می شوند. ناگفته نماند که با ام جی جی تی می توانید حداکثر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیرید. هر چند به نظر می رسد در عمل، سرعت های بالاتر را هم می توان با آن تجربه کرد.
ام جی جی تی در زمینه امکانات رفاهی خلاف ام جی ۵۵۰ و ام جی ۶، تا حدودی متوسط ظاهر می شود. از تجهیزات رفاهی آن می توان به سیستم تهویه دستی، شیفتر دنده های پشت فرمان، سنسور پارک عقب، سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، دوربین عقب، سان روف برقی، نمایش گر لمسی، بلوتوث و اینتر فیس اشاره کرد. همان طور که مشاهده می کنید، نبود آپشن هایی مانند استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک و سقف پانورامیک، به شدت توی ذوق می زند. اما جی تی در زمینه ایمنی حرف های بهتری برای گفتن دارد. جی تی افزون بر ترمز ABS و EBD، از سامانه کمکی ترمز نیز بهره می گیرد. همچنین وجود ۶ کیسه هوای راننده و سرنشین و پرده ای، خیال خریدار جی تی را از ایمنی فعال آن راحت می کند. ایمنی غیر فعال جی تی نیز اگر چه توسط موسسه های معتبر اروپایی آزمایش نشده است، اما با توجه به نظارت دائمی تیم مهندسان دفتر ام جی انگلستان بر خط تولید چین، حداقل می توان با آرامش خاطری بیش تر از دیگر چینی های بازار، سوار بر آن شد.


آیا جی تی گزینه مناسبی برای خرید است؟

از یاد رفته ها – قسمت اول – ام جی جی تی
در آشفته بازار امروز، انتخاب خودروهایی همچون ام جی جی تی، بیش از پیش وسوسه انگیز به نظر می رسد. هنگامی که یک شاسی بلند چینی معمولی همچون هایما S7 فراتر از ۲۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود، سراتوی سایپا در حال فتح قله ۳۰۰ میلیون تومانی است و یا به عنوان نمونه، جک S3 به صورت رسمی از سوی کارخانه ۱۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود، نمونه های کارکرده خودروهایی که چندان مورد استقبال بازار قرار نگرفتند را با قیمت هایی مناسب می توان خریداری کرد. خودروهایی که هر چند خرید آن ها با ریسک بالایی همراه است، اما قیمت های غیر منطقی خودروهای صفر کیلومتر محبوب در بازار، ریسک کردن برای خرید آن ها را آسان تر می کند.
ام جی جی تی هم در این دسته قرار می گیرد. نمونه های دست دوم این خودرو که اغلب کارکردی کم تر از ۵۰٫۰۰۰ کیلومتر دارند، در بازه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شوند. مدل های صفر کیلومتر هم به صورت انگشت شمار یافت می شوند که برچسب قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی دارند. جی تی با این قیمت ها از تمام رقیب های کره ای هم کلاسش ارزان تر است. اگر جذابیت های جی تی به اندازه ای است که شما را ترغیب به خرید آن کند، به سراغ آن بروید، اما فراموش نکنید اگر با این خودرو تصادف کنید برای پیدا کردن قطعه های ظاهری آن مجبور به سفر خارج از کشور خواهید شد! از این موضوع هم که بگذریم، اگر جی تی را خریدید، صاحب اول و آخر آن خود شما هستید! زیرا اگر روزی قصد فروش جی تی را داشته باشید، در حالت اول باید ماه ها در انتظار مشتری بمانید! در حالت دوم هم باید چوب حراج به دارایی خود زده و جی تی را با قیمت خودرویی در کلاس پایین تر برای فروش بگذارید.


در پایان، شما مخاطبان اسب بخار می توانید با کلیک بر روی لینک ویدیوی تست و بررسی ام جی جی تی را تماشا نمایید.


گالری تصاویر ام جی جی تی:


پایگاه خبری اسب بخار
سپهر عظیمی
عکس ها: عرفان حمیدی

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.