پژو پارس TU5 یا سورن پلاس؟ + آلبوم تصاویر

پژو پارس TU5 و سورن پلاس
پژو پارس TU5 و سورن پلاس

در این محتوا به تست و بررسی دو سدان خانوادگی بازار یعنی پژو پارس TU5 و سورن پلاس می پردازیم تا ببینیم کدام یک از این دو برادر ناتنی، ارزش بیش تری را در مقابل مبلغ پرداختی دارند و هر یک چه ویژگی ها و مشخصاتی را ارائه می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به جرئت می توان گفت اگر پسوند و پیشوندهایی نظیر سفارشی، پلاس، LX و ELX را از صنعت خودروی ایران بگیرند، دیگر یا خودرویی باقی نمی ماند و یا خودروهای باقی مانده هیچ رنگ و بویی از جذابیت نخواهند داشت. به طور مثال، می توان به مواردی از قبیل رانا و رانا پلاس، سورن و سورن پلاس، دنا و دنا پلاس، پارس و انواع  LX، ELX، سفارشی و… اشاره کرد. اما به سراغ بحث خودمان برویم؛ مقایسه پارس LX و سورن پلاس، دو برادر ناتنی از ایران خودرو.

طراحی ظاهری دو خودرو

پژو پارس را باید مانند برخی دیگر از خودروهای تولیدی و یا مونتاژی داخل کشور، یکی از اعضای نامیرای صنعت خودروی ایران دانست. سدانی که از ابتدای دهه ۸۰ تا امروز، کم ترین میزان تغییرات را به خود دیده است و اندک تغییرات آن در بدنه خودرو به مواردی مانند بازطراحی آینه های کناری و حذف راهنمای روی گلگیر خلاصه می شود. جالب آن که، این خودرو با وجود ضعف های متعدد مونتاژی و سال‌خورده بودن، همچنان از آمار تقاضا و فروش بسیار بالایی برخوردار است و دلیل آن هم چیزی نیست جز سبک طراحی درست و مهندسی شده این خودرو در زمان خود که با وجود گذشت بیش از دو دهه از رونمایی اولیه، همچنان در بحث طراحی و هارمونی بصری، از بسیاری از خودروهای داخلی، هماهنگ تر و بهتر جلوه می کند و باز اگر ریشه یابی دقیق تری را بخواهید باید به سراغ اسلوب دقیق و ساختار درست پژو ۴۰۵ و طراحی و ظرافت کم نظیر پژو ۴۰۶ بروید.

به سراغ سورن پلاس می‌آییم. باید بیان کرد طراحی سورن به ویژه در نسخه پلاس تا حدودی از پژو پارس، جدیدتر جلوه می‌کند، اما این جدید بودن به منزله هماهنگی بیش تر نیست.

کاسه چراغ های جلو و گرافیک درونی آن ها تغییر کرده اند و جلوپنجره مشکی رنگ بر جذابیت نمای جلوی خودرو و القای حس اسپرت بودن افزوده است.

در نمای کناری سورن پلاس شاهد استفاده از دستگیره‌های ایزی اوپن (مشابه آن چه پیش تر در دنا دیده بودیم) هستیم، اما ای کاش زه ضربه گیر روی درها نیز مشابه دنا حذف می‌شد تا نمای کناری چهره به‌روزتری را به خود بگیرد.

همچنین رینگ های جدید سورن پلاس نیز از دیگر نقاط برتری نمای کناری این خودرو نسبت به پارس هستند. به نظر می‌رسد چهره پارس و برخی جزییات آن مانند زه ضربه گیرهای مشکی رنگ و دستگیره های قدیمی درها به شدت نیاز به یک بازنگری اساسی دارند تا از حال و هوای دهه ۸۰ میلادی اندکی خارج شوند.

به سراغ نمای عقب سورن پلاس می‌رویم؛ در این نما هر چند طرح داخلی چراغ های عقب با نوارهای نئونی، زیبا و بدیع هستند اما طلق سفیدرنگ چراغ های عقب کار را خراب کرده است، چراکه این رنگ سفید در اکثر شرکت های خودروسازی برای خودروهای هیبریدی و وجه تمایز آن ها با نمونه های بنزین سوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی پارس و سورن پلاس

کابین پژو پارس TU5
کابین پژو پارس TU5

با ورود به کابین سورن پلاس، در اولین گام شاهد استفاده از غربیلک دنا با طرح چوب مشکی پیانویی هستیم. در پنل میانی داشبورد دیگر قطعات دکوراتیو نقره ای رنگ به چشم نمی‌آیند و همگی مشکی شده اند و صد البته تأثیر مثبتی نسبت به قبل در نگاه بیننده ایجاد می‌نمایند. نکته عجیب در سورن پلاس تیپ بندی های بیش از حد این خودرو با تفاوت یک یا دو قلم آپشن است به نحوی که امروز شاهد هستیم سورن پلاس در بازار با انواعی مانند مانیتوردار، دوربین دار، با رینگ و… خطاب می شود. حال آن که، تمامی این موارد، یعنی دوربین، مانیتور و رینگ می بایست به صورت استاندارد در سورن پلاس لحاظ شوند و تیپ بندی این خودرو با موارد فوق اصلاً اتفاق درستی به نظر نمی رسد.

کابین سورن پلاس
کابین سورن پلاس

در طرف مقابل، پژو پارس با داشبورد اصطلاحاً سوناتایی را داریم که در بخش هایی از کابین آن مانند فرمان، پنل میانی داشبورد، داخل درها و… از طرح چوب با کیفیتی نه چندان مطلوب استفاده شده است.

امکانات ایمنی و رفاهی

کابین پژو پارس TU5
کابین پژو پارس TU5

سورن پلاس در تیپ مورد تست دارای امکانات ایمنی و رفاهی همچون سیستم ترمز ضد قفل، دو عدد ایربگ، فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلی، تهویه اتومات، دی لایت، آینه های کناری تاشو برقی، آنتی ترپ، پاور ویندوز‌، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو، کروز کنترل، نمایشگر داشبورد و… است.

کابین سورن پلاس
کابین سورن پلاس

در بحث امکانات ایمنی و رفاهی پارس LX نیز می توان به مواردی مانند ترمز ضد قفل، دو عدد کیسه هوا، فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترل سیستم صوتی، تهویه اتومات، آینه های کناری تاشو برقی، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و… اشاره کرد.

پیشرانه و مشخصات فنی

سورن پلاس از همان پیشرانه نام آشنای EF7 با حجم ۱۶۵۰ سی سی و قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۹ نیوتن متر گشتاور بهره می‌گیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو کما فی السابق برعهده‌ یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی است و خبری از گیربکس اتوماتیک برای این خودرو نیست، اما در پارس LX شاهد استفاده از پیشرانه TU5 هستیم. این پیشرانه قادر به تولید قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۴۲ نیوتن متر است. در این خودرو نیز از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی سورن پلاس ۷.۳۶ و این عدد برای پارس ال ایکس ۷.۲۴ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

سواری و کابین

پژو پارس TU5 و سورن پلاس
پژو پارس TU5 و سورن پلاس

هر دو خودرو دارای فضای مناسب کابین هستند و پنج سرنشین بزرگ‌سال می توانند به راحتی از این دو سدان استفاده کنند. فاصله محوری دو خودرو نیز با اعداد ۲۶۷۱ میلی متر برای سورن و ۲۶۶۹ میلی متر برای پارس، حاکی از فضای نسبتاً برابر کابین در این دو خودروست. در پارس و سورن سواری نرمی را تجربه خواهید کرد، اما این نرمی در سورن بیش تر قابل احساس است و شاید بخشی از آن به دلیل اضافه وزن ۵۵ کیلوگرمی سورن پلاس نسبت به پارس LX باشد. در خصوص فضای بار هم باید اذعان کرد سورن با ۵۰۰ لیتر گنجایش و پارس با ۴۷۰ لیتر حجم، برای سفرهای خانوادگی گزینه های مناسبی به نظر می آیند.

در پایان این مطلب انتخاب و نظر خود را برای ما بنویسید.

گالری تصاویر

پژو پارس LX چه مشخصاتی دارد؟

در پارس LX شاهد استفاده از پیشرانه TU5 هستیم. این پیشرانه قادر به تولید قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۴۲ نیوتن متر است. در این خودرو نیز از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده شده است.

سورن پلاس چه مشخصاتی دارد؟

سورن پلاس از همان پیشرانه نام آشنای EF7 با حجم ۱۶۵۰ سی سی و قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۹ نیوتن متر گشتاور بهره می‌گیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو کما فی السابق برعهده‌ یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی است و خبری از گیربکس اتوماتیک برای این خودرو نیست.

۴ امتیاز از ۸۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.