پژو 405-Mi16 در برابر پژو 508-PSE

پژو 405Mi16 و پژو 508PSE
پژو ۴۰۵Mi16 و پژو ۵۰۸-PSE

در این مطلب به سراغ مقایسه ای جالب بین دو سدان پرفورمنس پژو با حدود سه دهه اختلاف سنی به نام های پژو ۴۰۵-Mi16 و پژو ۵۰۸-PSE آمده ایم.

مدیران 777 مدیران 777

پژو را می بایست از آن دسته کمپانی ها و برندهایی دانست که شاید همه مردم علاقه مند به آن نباشند، اما قطعاً برخی مدل های آن نظیر ۲۰۵ GT ،۲۰۶ RC و همین ۴۰۵-Mi16 را دوست دارند. کمپانی پژو در دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی، سال های موفقیت آمیزی را پشت سر می گذاشت که محصول ۴۰۵-Mi16 و ۴۰۵T16 از عناصر همین موفقیت هستند و حالا راه این دو سدان پرفورمنس از پژو، به دست ۵۰۸-PSE سپرده شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پژو ۴۰۵-Mi16؛ سال‌خورده و آشنا

چهره پژو ۴۰۵ در هر لباسی و با هر پسوندی بی شک برای ما ایرانیان بسیار آشناست، چراکه ما سال هاست با انواع و اقسام فرانسوی و ایرانیزه این گربه سان، دست و پنجه نرم کرده ایم و حداقل یک بار تجربه نشستن پشت فرمان آن و خاطره بازی با آن را داریم. اما نسخه Mi16 را باید کاملاً متفاوت و به بیانی دیگر، آتش زیر خاکستر دانست. این نسخه، که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، نسبت به ۴۰۵ معمولی، که توسط پینین‌ فارینا خلق شده بود، تغییرات ظاهری اندکی شامل تجهیز به سپرهای جدید، رکاب‌ های کناری اسپرت، اسپویلر عقب و رینگ‌ های بازطراحی‌شده را تجربه کرده بود و سیستم تعلیق آن نیز متفاوت با نمونه های استاندارد بود. پیشرانه پژو ۴۰۵-Mi16 در ابتدا یک نمونه ۱.۹ لیتری تنفس طبیعی بود که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد و بعدها در سال ۱۹۹۲ هم‌زمان با فیس‌لیفت ۴۰۵، فاز دوم Mi16 به بازار آمد و پس از آن در سال ۱۹۹۴ به مناسبت پیروزی پژو ۹۰۵ در مسابقات لمانز ۹۳، یک نسخه ویژه با تولید محدود ۵۰۰ عددی برای Mi16 با نام لمانز ارائه شد و نمونه موجود در تصاویر این مطلب، چهارصد و هشتاد و پنجمین دستگاه از نسخه ویژه ی لمانز است.

این نسخه ویژه از رنگ منحصر به‌ فرد قرمز دیابلو، برچسب ‌های لمانز در جلو و عقب و نوشته ۹۰۵ روی درهای جلو بهره مند است و در داخل نیز علاوه بر برچسب‌های لمانز، به صندلی‌ های اسپرت نیمه چرمی آلکانترا به همراه کف‌ پوش‌ های مخصوص مزین شده است. از سال ۱۹۹۳ یک پیشرانه ۲ لیتری جایگزین نمونه های ۱.۹ لیتری قبلی شد. نسخه لمانز هم از همین موتور بهره مند بود.

پژو ۵۰۸-PSE؛ میراث دارِ موفقیت

سدان ۵۰۸-PSE را باید اولین محصول بخش مهندسی پرفورمنس پژو موسوم به peugeot sport engineered و به‌ نوعی، جانشین ۴۰۵-Mi16 قلمداد کرد. حال باید دید پژو در این سه دهه تا چه میزان به پیشرفت و ارائه عملکردی بهتر، دست یافته است. نمای ظاهری ۵۰۸-PSE حالتی کاملاً اسپرت و تهاجمی دارد.

سیستم تعلیق مجهز به کمک‌ فنرهای قابل تنظیم سه مرحله‌ ای است؛ این کمک فنرها ۴ میلی‌ متر پایین‌ تر و ۵۰ درصد اسپرت تر و سفت تر از ۵۰۸ استاندارد است. جالب است بدانید که در نسخه PSE، فاصله عرضی بین چرخ‌ های جلو ۲۴ میلی‌متر و چرخ‌ های عقب ۱۲ میلی‌متر افزایش یافته است. برای این سدان اسپرت در بخش فنی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی استفاده شده است که مجموعاً ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کنند و این سدان را به قوی ترین ساخته شهری پژو مبدل کرده اند.

عملکرد دو خودرو؛ آن روی سکه

با رسیدن دور موتور پژو ۴۰۵-Mi16 به عدد ۳۵۰۰ rpm، تازه آن روی ماجرا نمایان می شود. پژو ۴۰۵ Mi16 با کششی فوق‌العاده از دور ۳۵۰۰ به بعد، در کم تر از ۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌ تواند به حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد. جالب آن که هیچ دستیار الکترونیکی برای این گرگِ میش نما، به جز ترمزهای ABS وجود ندارد و همواره باید در فکر مهار این شیر سرکش باشید.

در طرف مقابل، پژو ۵۰۸-PSE برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت تنها به ۵.۲ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن هم روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این خودرو همچنین می‌تواند به صورت تمام برقی مسافت ۴۲ کیلومتر را طی کند. از جمله نکات بسیار مثبت پژو ۵۰۸-PSE، می توان به هندلینگ خودرو و چسبندگی فوق العاده آن به سطح جاده حتا هنگام انجام مانورهای سنگین اشاره کرد. البته در اختیار داشتن این ویژگی ها و زیر پا داشتن یک شیرِ ۳۶۰ اسب بخاری، هزینه نسبتاً سنگین ۵۰ هزار پوندی را برای مالک آن در پی خواهد داشت!

پژو ۴۰۵-Mi16 چه مشخصاتی دارد؟

پیشرانه پژو ۴۰۵-Mi16 در ابتدا یک نمونه ۱.۹ لیتری تنفس طبیعی بود که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می نمود. از سال ۱۹۹۳ یک پیشرانه ۲ لیتری جایگزین نمونه های ۱.۹ لیتری قبلی شد. نسخه لمانز هم از همین موتور بهره مند بود.

پژو ۵۰۸-PSE چه مشخصاتی دارد؟

برای این سدان اسپرت در بخش فنی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی استفاده شده است که مجموعاً ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کنند و این سدان را به قوی ترین ساخته شهری پژو مبدل کرده اند.

۴.۶ امتیاز از ۱۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.