رقابت جذاب داخلی ها: دنا پلاس توربو یا سایپا شاهین؟

مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس توربو دنده ای
مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس توربو دنده ای

با به بازار آمدن سایپا شاهین و تعیین قیمت آن، بالاخره رقبای هم‌قیمت شاهین شناسایی شدند؛ از همین رو اصلی ترین رقیب سایپا شاهین را در بازار باید دنا پلاس توربوشارژ ایران خودرو دانست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این مقاله قصد داریم به صورت خلاصه این دو رقیب را رو به روی یکدیگر قرار دهیم تا بتوانیم شما را در خرید هر یک از این دو خودرو یاری نماییم.

طراحی ظاهری شاهین و دنا پلاس

صحبت درباره طراحی ظاهری دنا پلاس، حتا از نوع توربو هم که باشد، باز هم امری تکراری است چراکه این خودرو نسبت به نمونه های معمولی‌ای که در سال ۹۵ وارد بازار شدند، تغییراتی حداقلی مانند رینگ های ۵ پیچ جدید و نوشته توربو روی درِ صندوق را متحمل شده است و طراحان شرکت می‌توانستند حداقل برای متفاوت‌تر شدن این نسخه اقدام به بازطراحی سپر عقب (برای هماهنگ‌تر شدن طراحی نمای عقب با حالت تهاجمی دماغه و ساید خودرو) نمایند. در مجموع، و در یک نگاه کلی و گذرا به دنا پلاس با خودرویی نسبتاً زیبا اما متفاوت در هر نما طرف هستیم که در نمای جلو حالت اخموی چراغ‌ها و جلوپنجره بزرگ و زاویه‌دار خودرو ما را به یاد میتسوبیشی لنسر می‌اندازد و در این بین، نباید از گرافیک بسیار چشم نواز چراغ‌های جلو به همراه ابرویی نئون تایپ آن و دی لایت‌های نواری اش نیز غافل شد. خطوط شخصیت دنا پلاس در نمای کناری را می‌توان تا حدی برگرفته از محصولاتی چون هیوندای سوناتا YF و یا مرسدس بنز سی کلاس نسل قبل دانست. با رسیدن به نمای عقب به کل تمام خلق و خوی تهاجمی و نسبتاً اسپرت خودرو رنگ می‌بازد و با طرحی کاملاً متفاوت مواجه هستیم که باز هم به نظر می‌رسد از مرسدس بنز سی کلاس مدل ۲۰۱۰ برداشت شده است. البته از نکات زیبا در طراحی این بخش نیز می‌توان به گرافیک چشمگیر چراغ‌های عقب اشاره نمود که به‌روز و زیبا جلوه‌ می‌کنند.

شاهین به دلیل استفاده از پلت فرم توسعه یافته‌ سال‌های گذشته شرکت تویوتا، از طراحی نسبتاً شرقی با حجم پردازی‌ها و پف‌ های زیاد بهره می‌گیرد. طراحی شاهین در هر سه نمای جلو، کناری و پشت هماهنگ است و فارغ از مسئله زیبایی و زشتی، عدم هماهنگی در طراحی آن به چشم نمی‌آید. دماغه این خودرو به گفته طراحان شرکت سایپا از پرنده شاهین الهام گرفته شده است، اما به هر حال، باید اذعان داشت که نمای جلوی شاهین ما را به یاد بیوک اکسل می‌اندازد. در نمای کناری شاهین خطوط شخصیت خودرو و حالت پنجره‌ ها فرم زیبایی دارند، اما آینه های کناری کمی بزرگ هستند و چندان با سگمنت خودرو هماهنگ به نظر نمی‌آیند. چراغ های عقب شاهین، همخوانی مناسبی با چراغ‌های جلو دارند اما گرافیک داخلی آن ها  به نسبت طراحی‌های روز، اندکی قدیمی به نظر می‌رسند. سپر و مه شکن ‌های روی آن و نیز دیفیوزر عقب شاهین در هماهنگی کامل با سایر اجزای خودرو طراحی شده اند و به لحاظ هماهنگی و زیبایی نمره خوبی را کسب می‌کنند. در کل، باید گفت در بخش طراحی ظاهری اگرچه این موضوع امری سلیقه ای‌ست، اما شاهین نسبت به دنا پلاس به‌روزتر جلوه می‌نماید و هماهنگی بیش تری را در طرح این خودرو نسبت به رقیب شاهد هستیم.

طراحی داخلی شاهین و دنا پلاس

داخل دنا پلاس توربو به جز دوخت های قرمزرنگ و چند تفاوت جزئی نسبت به نسخه های معمولی، تغییرات دیگری احساس نمی‌شود و همچنان شاهد همان داشبورد اصطلاحاً سوناتایی با طرح چوب های همیشگی هستیم.

سانروف خودرو کوچک و پرده آن نیز دستی است، اما به هر حال، از آن دسته از آپشن ‌های مشتری‌پسند و به‌روز محسوب می‌شود. فضای پا و نشیمن در هر دو ردیف جلو و عقب نسبت به سمند تنگ‌تر احساس می‌شود و حتا دسترسی به کلید‌های تنطیم صندلی‌ های جلو نیز هنگام بسته بودن درهای جلو به سختی امکان پذیر است.

در نهایت، باید گفت به نظر می‌رسد کابین دنا پلاس گرچه بین محصولات داخلی همچنان دارای طراحی مناسب و قابل قبول است، اما احساس می‌شود نیاز به یک بازنگری و بازطراحی دارد و شاید با برخی از تغییرات همچون استفاده از طرح چوب پیانویی به جای قهوه ای و… شاهد کابینی زیباتر و لوکس‌تر باشیم.

در خصوص نمای داخلی شاهین باید بیان کرد که طراحی داشبورد این خودرو نسبت به دنا پلاس به لحاظ بصری کمی جدیدتر به نظر می‌آید، اما همچنان با ترندهای روز فاصله دارد. از نکات منفی‌ای که در اولین نگاه به چشم می‌آید پر کردن بخش مربوط به کروز کنترل این خودرو در غربیلک فرمان با یک قطعه پلاستیکی است که کاملاً توی ذوق می‌زند. همچنین وجود مانیتور کوچک مانند دنا پلاس نیز از دیگر نکات منفی شاهین محسوب می‌گردد، حال آن که، این روزها در اکثر خودروهای چینی نیز شاهد استفاده از صفحه نمایش های ۸ اینچی به بالا هستیم. البته خوشبختانه در شاهین های تولید انبوه شاهد استفاده از داشبورد یک رنگ (نمونه های اولیه در بخش داشبورد و رودری ها رنگ مشکی-طوسی داشتند)، زیر آرنجی جلو، صندلی های چرمی و مواردی مانند استارت دکمه ای هستیم که نسبت به دنا پلاس، حس بهتری به مالک منتقل می‌کند.

مشخصات فنی شاهین دنده ای و دنا پلاس توربو دنده ای

دنا پلاس توربو از یک پیشرانه ۱۷۰۰ سی سی با نام EF7 TC بهره می‌گیرد. این پیشرانه قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه است که این میزان نیروی تولیدی توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می‌گردد و مصرف سوخت ترکیبی این سدان ملی نیز عدد ۷.۹۴ لیتر به ازاری هر صد کیلومتر است. شاهین سایپا نیز از یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژ  با حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر (از دور موتور حدودا ۲۵۰۰) و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می‌نماید که باید گفت در هر دو زمینه قدرت تولیدی و گشتاور، پیشرانه شاهین در پس پیشرانه دنا پلاس توربو قرار می‌گیرد و از نظر مشخصات فنی، دنا پلاس توربوشارژ ایران خودرو برنده این جدال خواهد بود.

سخن پایانی

در پایان، باید اذعان داشت که با توجه به قیمت حدوداً ۳۸۰ میلیونی هر دو خودرو در بازار آزاد، اگر به دنبال رانندگی پرهیجان تر و اسپرت تر و نیز چالاکی و قدرت بیش تر هستید، دنا پلاس توربوشارژ برای تان انتخاب معقول تری خواهد بود و در مقابل، اگر امکاناتی همچون استارت دکمه ای و پوشش چرم داخلی، ایمنی نسبتاً بالاتر (به دلیل استفاده از پلت فرم جدیدتر) و طراحی به‌روزتر و هماهنگ تر ظاهری برای‌تان اهمیت بیش تری دارد، می‌توانید به سراغ شاهین بروید؛ ضمن این که، به زودی رقیبی تازه نفس با برند داخلی، یعنی تارا، نیز پای به میدان خواهد گذاشت و تنور رقابت سدان های داخلی را داغ تر خواهد کرد.

حتماً ببینید:

ویدیوی معرفی دنا پلاس توربو دنده ای در اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی سایپا شاهین G در اسب بخار

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

۳.۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.