مابه التفاوت 15 میلیونی برای تحویل سایپا شاهین

مابه التفاوت سایپا شاهین
مابه التفاوت سایپا شاهین

به تازگی، تصاویری از برخی مشتریان سایپا شاهین در بورس کالا برای ما ارسال شده است که نشان می دهد مشتریان برای تحویل خودرو می بایست مبلغ ۱۴۸,۷۳۰,۰۰۰ ریال پرداخت کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پیش تر، در اسب بخار به مبالغ مابه التفاوت برای محصولات ایران خودرو که در بورس کالا عرضه شده بودند پرداخته ایم و حالا نوبت به سایپا رسیده است تا برای سایپا شاهین مبلغ مابه التفاوت اعلام کند. البته اطلاع رسانی سایپا کمی از ایران خودرو بهتر بود و گروه خودروسازی سایپا به مشتریان بورسی شاهین پیامکی مبنی بر دعوت‌نامه تکمیل وجه ارسال کرده است. اکنون این پرسش برای مشتریان پیش آمده است که با وجود خرید با قیمت قطعی در بورس کالا، چرا باید این مبلغ را پرداخت کنند؟ آیا این مبلغ نشان دهنده افزایش قیمت شاهین است؟

مابه التفاوت سایپا شاهین
مابه التفاوت سایپا شاهین

در واقع، این مابه التفاوت از جنس همان مبالغی است که برای محصولات ایران خودرو هم لحاظ شده بود. این یعنی مبلغ اضافی مربوط به بیمه شخص ثالث، مالیات و سایر موارد مترتب است و مربوط به هزینه های دولتی خودرو است. یعنی عملاً سایپا افزایش قیمتی برای شاهین نداشته است، اما نکته این جاست که چرا این مبلغ برای دنا پلاس های بورسی حدود ۹ میلیون تومان، برای پژو ۲۰۷ حدود ۱۳ میلیون تومان برای سایپا شاهین نزدیک به ۱۵ میلیون تومان است؟ بهتر بود هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا ریز مبالغ اضافه شده را با عنوان هر آیتم مشخص می کردند تا مشتریان در رابطه با پرداخت این مبالغ سردرگم نشوند. دقت کنید طلب این مبالغ از سوی دو خودروسازی کاملاً قانونی است، چراکه در قراردادهای بورسی پرداخت این نوع هزینه ها به عهده مشتری گذاشته شده است و مشتریان پای این قرارداد را امضا کرده اند.

مابه التفاوت سایپا شاهین
مابه التفاوت سایپا شاهین

البته این را هم در نظر داشته باشید که در اضافه پرداختی که برای مشتریان ارسال شده مبلغ ۴۸,۷۲۰,۵۱۷ ریال مربوط به اختلاف قیمت آپشن هاست که احتمالاً مربوط به آپشن های اجباری است که البته سایپا هیچ اطلاع رسانی‌ای درخصوص آن ها نداشته است.

حتماً بخوانید: داستان مبالغ اضافه در فاکتورهای ایران خودرو چیست؟

با این روند بازار افزایشی خواهد بود

تا الان، یعنی زمان گردآوری این گزارش، هنوز قیمت های جدید از سوی شورای رقابت اعلام نشده است، اما عملاً همه می دانیم افزایش قیمت نسبتاً قابل توجهی را در کارخانه خواهیم داشت، اما پیش از اعلام قیمت های جدید، با اضافه شدن هزینه های مالیاتی ای که در فاکتورهای به‌روزرسانی شده می بینیم، عملاً قیمت خودرو در کارخانه بالا رفته است و با اعلام قیمت های جدید از این هم بالاتر می رود. در حال حاضر، سه خودروی دنا پلاس، پژو ۲۰۷ و شاهین به ترتیب با اضافه شدن هزینه های بیمه و مالیات افزایش قیمت ۹، ۱۳ و ۱۵ میلیون تومانی را داشته اند و عجیب نیست اگر قیمت این خودروها حتا قبل از اعلام قیمت های جدید توسط شورای رقابت، در بازار آزاد افزایش داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید این افزایش قیمت بازار صرفاً به دلیل درآمد بیش تر دولت از فروش خودروست و ارتباطی به خودروساز ندارد.

۳.۷ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.