مقایسه پنج کراس اوور شهری بازار اروپا

مقایسه پنج کراس اوور شهری بازار اروپا
زیر چهار متر و بیست سانتی متر یک دنیای متفاوت در بازار خودروهاست! اگر صحبت از خودروهای شاسی بلند باشد که به آن SUV و یا CUV گفته می‌شود؛ خودروهای شاسی بلند شهری اما کاربردی تر از سواری های دیگر هستند و درنتیجه محبوبیت بیش تری دارند. بخشی از بازار خودرو که در عرضه و تقاضا بی درنگ درحال رشد است و مسیری سریع برای فروش فزاینده خودروسازان به حساب می آید. اما آیا همه این خودروها یکسان هستند؟ نه. با‌هم بررسی می کنیم.
خودروهای کراس اوور، محصولاتی هستند که از نسخه هاچ بک خودروهای کوچک کاربردی ترند و قیمت هایشان معمولاً در بازه ۲۰ هزار یورو است. با این وجود، هر کدام از مدل ها برای مشخص‌کردن خودشان از بقیه قیمت خود را دارند و به همین دلیل پنج SUV پرفروش در ماه اخیر را به مقایسه گذاشته‌ایم:
«رنو کپچر» (Renault Captur)، «فورد اکو اسپرت» (Ford Ecosport)، «فلوکس واگن تی- کراس» (Volkswagen T-Cross)، پژو ۲۰۰۸ (Peugeot 2008) و «سیترون ایر کراس سی تری» (Citroën C3 Aircross) گزینه های ما برای این مقایسه هستند. اطلاعات اعلام شده درست بر اساس تعداد ثبت نام برای سفارش، فضا و راحتی داخل خودرو، ایمنی، اطلاعات و سرگرمی، صندوق عقب است و باید ببنیم که هر کدام چه چیزی برای ارائه دارند؟ نقاط ضعف و قوت هر مدل چیست؟ پاسخ همه پرسش ها در این متن است.
رنو کپچر
رنو کپچر
می‌توان درنظر گرفت که به همراه پژو ۲۰۰۸ از پیش گامان بازار است و با وجود گذشتن چندین سال از ساخته شدنش که در بعضی از جنبه ها محسوس است، رنو کپچر همچنان در صدر انتخاب رانندگان است. راز موفقیت کپچر قابلیت فضای مناسب کابین و صندوق عقب آن است؛ البته به تازگی رنو نسل جدید کپچر را به بازار جهانی معرفی کرده و قرار است از چند هفته آینده، عرضه آن نیز در کشورهای مختلف آغاز شود.
اندازه‌ها: طول ۴۱۲ سانتی متر، عرض ۱۷۸ سانتی متر، ارتفاع ۱۵۷ سانتی متر.


قابلیت ها: رنو کپچر به همراه قابلیت رانندگی اقتصادی و اسپرت در رده کراس اوورهای جمع و جور قرار می گیرد و با این وجود میان رقبا برتری هایی دارد. اندازه طول ایده آل کابین معمولاً از پدال ترمز تا صندلی های عقب مشخص می شود و هرچه این اندازه طولانی تر باشد کابین سرنشین راحت تر است. در کپچر این اندازه گیری به ۲۰۶ سانتی متر می رسد. اما فضا در عرض خودرو محدود است و عرض ۱۲۸ سانتی متر در محور جلو و ۱۲۰ سانتی متر در محور عقب ثبت شده است.
صندوق‌عقب: با توجه به این که در قالب استاندارد، اندازه متوسط این قسمت حدود ۳۵۰ لیتر است، کپچر با ۴۳۶ لیتر در بین رقبا ممتاز است. اما در عمق کف صندوق، این خودرو با ۱۶۲-۱۳۲ لیتر از رقبایش عقب افتاده است.
سیستم کمک راننده (Adas): این آپشن که در نسخه های فیس لیفت نصب شده و بیش تر در کنار پیشرانه های قوی رنو دیده می شود، ترمز اتوماتیک است و می توان به صورت اختیاری آن را برای کپچر نیز سفارش داد. همچنین امکاناتی مانند کروزکنترل هوشمند و توقف اضطراری هنگام پارک نیز در کپچر قابل سفارش گذاری است.

سرگرمی و اطلاعات (Infotainment): داشتن صفحه دیجیتال برای همه کراس اوورها یک باید است و تفاوت فقط در اندازه این ابزار است. اندازه صفحه نمایش ۱۱.۷ اینچی در رنو کپچر، آن را با رقبایش در یک رده قرار می دهد. ره یاب ماهواره ایی تقریباً در تمام این سری وجود دارد و قابل تطبیق با Android Auto است، اما نمایشگر رنو کپچر با Apple Carplay هماهنگی ندارد.

بازخورد عمومی: علی رغم قسمت های زاویه دار دست و پاگیر بدنه کپچر، این کراس اوور بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. اما با گذشت زمان، کمبود امکانات تکنولوژیک محسوس تر شده، بنابراین کمپانی رنو نسل جدید این خودرو را با امکانات سطح بالاتر معرفی کرده است.
قیمت: از ۱۶.۶۵۰ یورو تا ۲۸.۸۵۰ یورو.
فورد اکو اسپرت
فورد اکو اسپرت
این خودرو از همه SUVها کوتاه تر است و با این حال از معدود خودروهایی است که نسبت به اندازه کوچکش به عنوان یک وسیله نقلیه شاسی بلند و یا کراس اوور درنظر گرفته می شود. فضا در این SUV کوچک، نسبت به اندازه اش خوب است. آخرین تغییرات اساسی صورت گرفته در استایل این فورد در سال ۲۰۱۷ جذابیت و محتوای تکنولوژیک آن را به خصوص در قسمت اطلاعات و سرگرمی بیش تر کرده است.
اندازه ها: طول ۴۱۰ سانتی متر، عرض ۱۷۷ سانتی متر، ارتفاع ۱۶۵ سانتی متر.

قابلیت ها: طول ۲۰۶ سانتی متری کابین اثبات چگونگی کار طراحان فورد در برنامه ریزی و دقت میلی متری آن ها در فضای داخلی را نشان می دهد. با این حال اکواسپرت جزو عریض ترین ‌ها در بحث ابعاد کراس اوورها نیست و ۱۲۹ سانتی متر در محور جلو و ۱۲۳ سانتی متر در محور عقب آن ثبت شده است. البته فضای پای ۲۹ سانتی متری تاحدی بحث کوچکی ابعاد فورد اکواسپرت را نقض می کند.
صندوق عقب : با اندازه ۳۳۴ لیتر به میانگین دلخواه نزدیک است و از نظر شکل به گونه ای طراحی شده که بسته های پهن و بلند را در خود جا می دهد. اما صندوق این خودرو زیاد عمیق نیست و وقتی صندلی های عقب در حالت عادی باشند، عمق این صندوق تنها به ۶۲ سانتی متر است.

سیستم کمک راننده Adas: ترمز اتوماتیک در برخی مدل ها بنا به درخواست خریدار وجود دارد. در مدل های ساده اکواسپرت سیستم Sync 2.5 و نمایشگر ۸ اینچی دیده می شود و قابلیت تطبیق با Android Auto در آن وجود دارد. داشتن Appel CarPlay نیز یک آپشن است و فقط در سری تیتانیوم جزو امکانات این خودرو محسوب می شود. ره یاب ماهواره ای فقط با سیستم Sync 3 و نمایشگر اندازه ۸ اینچی موجود است و یک آپشن سفارشی به حساب می آید.

بازخوردهای عمومی: سیستم چندرسانه‌ای Sync 3 به کیفیت رانندگی کمک می کند و نسبت به اندازه کارایی خوبی برای سرنشینان دارد. طراحی این خودرو اگرچه به تازگی به روزرسانی شده اما همچنان قدیمی است و وجود امکاناتی مانند ترمز اتوماتیک فراتر از سبک ظاهری خودرو به حساب می آید.
قیمت : ۱۹.۵۰۰ یورو تا ۲۹.۴۰۰ یورو.
فولکس واگن تی – کراس
فولکس واگن تی – کراس
این تازه ترین گزینه در بازار کراس اوورهای جمع و جور است و فهرست وسایل الکترونیکی آن نیز جدید بودن آن را مشهود می کند. درحال حاضر هیچ نمونه برابری در بخش فن آوری قابل مقایسه با تی – کراس نیست. مدل تی – کراس بعد از اکواسپرت جمع و جورترین خودرو در بحث ابعاد است، اما این امر مانع از جا دادن آسان سرنشینان و چمدان ها نمی شود.
اندازه ها: طول ۴۱۱ سانتی متر، عرض ۱۷۶ سانتی متر، ارتفاع ۱۵۸ سانتی متر.

قابلیت ها: صندلی قابل تنظیم (با عقب و جلو رفتن ۱۴ سانتی متری) راحتی خاصی را در فولکس واگن تی – کراس ایجاد می کند. هنگامی که صندلی شاگرد را در جلوترین حالت تنظیم کنید، یک فضای ۳۰ سانتی متری برای دراز کردن پاهای سرنشینان صندلی عقب به وجود خواهد آمد که این مقدار قابل توجه است. این قابلیت این امکان را به شما می دهد که درصورت نیاز، فضای بیش تری را به سرنشینان عقب و یا چمدان ها اختصاص دهید.
صندوق عقب: به نظر صندوق عقب تی – کراس مشابه به فولکس واگن پولو است. اما، به لطف صندلی های تاشوی عقب میزان بارگیری قابل تنظیم بوده و از ۳۱۹ لیتر به ۳۷۷ لیتر تغییر می کند. فضای صندوق این کراس اوور آلمانی تقریباً یک دست است و تنها فاصله میان صندلی ها به عنوان فضای غیر کاربردی به حساب می آیند.

سیستم کمک راننده Adas: این آلمانی از نظر سیستم کمک راننده کامل ترین میان رقبا است. ترمز خودکار، رادار خطی و نقطه کور از امکاناتی است که در تمام نسخه های تی – کراس وجود دارد. کروزکنترل هوشمند و ترمز اضطراری هنگام پارک کردن، از جمله امکانات به روز فولکس واگن تی – کراس است.
اطلاعات و سرگرمی (infotainment): سیستم چندرسانه‌ای Composition Media با رادیو Dab به صورت استاندارد در این خودرو وجود دارد و در صورت نیاز Android aAuto و Apple CarPlay به طور جداگانه قابل سفارش گذاری است. همچنین
ره یاب ماهواره ایی و نمایشگر لمسی از دیگر امکانات اختیاری فولکس واگن تی – کراس به حساب می آیند.

بازخورد عمومی: خودرویی راحت برای رانندگی است و امکانات ایمنی و الکتریکی خوبی در آن دیده می شود. اما صندلی ها تاحدی سفت است و همین مسئله به عنوان یک نقد برای دیگر مطرح می شود.
قیمت: از ۱۹.۰۰۰ یورو تا ۲۶.۳۵۰ یورو.
پژو ۲۰۰۸
پژو ۲۰۰۸
پژو ۲۰۰۸ نسل اول، امکاناتی که ارائه می دهد به روز نیست و آن چنان فن آوری بالایی ندارد، اما همچنان مورد پسند است و با وجود معرفی نسل جدید آن، ۲۰۰۸ نسل اول فیس لیفت نیز به عنوان یکی از محبوب ترین کراس اوورهای جمع و جور اروپا به حساب می آید.

قابلیت ها: بین خودروهای پنج نفره یکی ازکوتاه ترین کابین ها را دارد و همچنین کم ترین فضا میان رقبا برای جای پای سرنشینان عقب با اندازه ۲۹سانتی متر درنظر گرفته است. بقیه اندازه ها در پژو ۲۰۰۸ نیز متوسط و در حد توقع هستند.
صندوق عقب: فضای ۳۴۸ لیتر ارائه شده در صندوق عقب درحد معمول است و شکل صندوق عقب به عمقش کمک می کند. ۸۳ سانتی متر عمق درحالی است که صندلی های عقب سرجای خود باشند که با جمع کردن صندلی ها عمق صندوق ۲۰۰۸ از ۱۴۷ سانتی متر به ۱۷۹ سانتی متر می رسد.

سیستم کمک راننده Adas: درصورت درخواست، امکان ترمز اتوماتیک برای نسخه های مختلف ۲۰۰۸ نسل اول قابل سفارش است. اما رادار خطی و نقطه کور، کروزکنترل هوشمند و ترمز اضطراری هنگام پارک از امکاناتی است که تنها در برخی نمونه های ۲۰۰۸ دیده می شود.
اطلاعات و سرگرمی infotainment: تنها در برخی نسخه ها، سیستم چندرسانه ای دارای صفحه نمایش ۷ اینچ است و با Android Auto و Apple CarPlay منطبق است. ره یاب ماهواره ای درصورت سفارش مشتری بر روی این کراس اوور فرانسوی فعال می شود.

بازخورد عمومی: فرمان کمکی برقی پژو ۲۰۰۸ بسیار دقیق است و کنترل خوبی را بر روی خودرو برای راننده ایجاد می کند. اما دید کم نسبت به بیرون خودرو از معایب این خودرو به حساب می آید.
قیمت: از ۱۸.۳۳۰ یورو تا ۲۶.۴۷۰ یورو.
سیترون C3 ایر کراس
سیترون C3 ایر کراس
این فرانسوی یکی از جدیدترین مدل های کراس اوور است (سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار عرضه شد)، اما علی رغم جوان بودن موفق شده در یک بازار سرسخت مثل B-SUV خود را ثابت کند. از رازهای موفقیت C3 ایر کراس می توان به ظاهر خاص و کابین جادار و کاربردی اشاره کرد.

قابلیت ها: C3 ایر کراس از جمله پهن ترین عرض در محور جلو را داراست (۱۳۴سانتی متر) و فضای کافی برای پاهای سرنشینان عقب (۳۱ سانتی متر در بهترین حالت) در آن دیده می شود. صندلی های عقب و جلو، صندلی های کاملاً تاشو و باتوجه به نیاز قابل تنظیم هستند.

صندوق عقب: سیتروئن C3 ایر کراس در این بخش در رتبه دوم بعد از رنو کپچر با ۴۲۱ لیتر ظرفیت قرار دارد.
سیستم کمک راننده Adas: رادار خطی و ترمز اتوماتیک فقط در برخی نسخه ها وجود دارد. از سویی امکاناتی مانند رادار نقطه کور، کروزکنترل هوشمند و ترمز اضطراری هنگام پارک در C3 ایر کراس قابل سفارش گذاری عمومی نیست.
سرگرمی و اطلاعات: سیستم چندرسانه‌ای ۷ اینچی قابل تطبیق با Android Auto و Apple CarPlay فقط در برخی نسخه ها موجود است و می توان آن را با رادیو Dab و ره یاب ماهواره ای نیز سفارش داد.

بازخورد عمومی: سیتروئن C3 ایر کراس از نظر راحتی در رانندگی از بهترین ها در این رده است. اما ترمزگیری این خودرو نسبت به رقبا در تست های مختلف، ضعیف تر ارزیابی شده است.
قیمت: از۱۶.۴۰۰ یورو تا ۲۵.۲۰۰ یورو.
لاله شیخ زاده
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: کواتروروته

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.