واردکنندگان خودرو از دولت رئیسی چه می خواهند؟

خواست واردکنندگان خودرو از دولت رئیسی
خواست واردکنندگان خودرو از دولت رئیسی

به رغم تمام تلاش ها و پیگیری های فعالان و دست اندرکاران و اصناف، قفل واردات خودرو با هیچ کلیدی در دولت دوزادهم باز نشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

هر چند علت ممنوعیت واردات خودرو با بهانه و یا به دلیل جلوگیری از خروج ارز اجرایی شد، اما در مقابل، تبعاتی نیز در پی داشت؛ بلوکه شدن سرمایه های واردکنندگان، بیکاری و گران شدن خودروهای وارداتی از جمله این تبعات هستند. انجمن صنفی واردکنندگان خودرو و افراد مرتبط نیز هر چه زدند و هر طرحی که دادند به درِ بسته خورد و تا امروز، ممنوعیت واردات خودرو همچنان به قوت خود باقی است، اما وارداکنندگان خودرو امیدوار هستند این گره باز شود. این موضوع را با دبیر و سخن‌گوی انجمن واردکنندگان خودرو، مهدی دادفر، در میان گذاشته ایم.

تلاش واردکنندگان برای رفع ممنوعیت واردات خودرو در دولت دوم آقای روحانی بنا به دلایل مختلف راه به جایی نبرد. درخواست انجمن واردکنندگان خودرو از دولت سیزدهم چیست؟

آن‌چه با بنده به‌عنوان سخن‌گو و دبیر در میان گذاشته اند، ما از دولت سیزدهم تقاضا داریم و خواسته‌مان این است که ابتدا فضای کسب و کار بخش خصوصی را به رسمیت بشناسند، در تعاملات بین تولیدکننده داخلی، واردکننده و حتا تولیدکننده قطعات دخالت کم تری کند. با استفاده از قدرت خود، نظم نهایی را بر هم نزند. چون دخالت ناظر در امور اجرایی منجر به برهم‌زده‌شدن نظم و تعامل بازار می‌شود و عملاً با توجه به این‌که بازار هوشمند است، خودش به سمت متعادل‌سازی تلاش می‌کند. حتا اگر می‌بینیم کالایی کم می‌شود یا قیمتش افزایش پیدا می‌کند، یقین داشته باشیم از طرف دیگر، کسی دارد اعمال نفوذ و قدرت می‌کند که به ضرر مصرف‌کننده فضا را تغییر دهد. بنابراین اگر ناظر در فضای نظارت نقش خود را ایفا کند، احتمال قریب به یقین همه ما در کنار هم موفق می‌شویم و بسیار اساسی‌تر و مهم‌تر این‌که، فعالان حوزه کسب و کار خودرو و واردکنندگان خودرو بخشی از تأمین‌کنندگان نیاز و خواسته بازار هستند، اما در دولت قبل تمام این‌ها را به خاک سیاه نشاندند و رفتاری به شدت بد و ناصحیح، چه در بحث با تجارت و چه در بحث قضایی، با آن ها داشتند. الحمدلله رب العالمین خود آقای رئیسی که رئیس جمهور منتخب هستند، دقیقاً در جریان این فضا و موضوع قرار دارند و از خودروهای مانده در گمرک بازدید هم داشته‌اند و می‌دانند که دولت چگونه رفتار کرد و تمام فعالان حوزه چگونه به مشکل قضایی برخوردند.

آیا واردات خودرو تناقضی با حمایت از تولید داخل خواهد داشت؟

بازار هدف خودروی وارداتی با توجه به نرخ ارز، تعرفه، عوارض گمرک، ۱۰ درصد شماره‌گذاری و ۱۰ درصد ارزش افزوده چنان فاصله زیادی بین خودروی وارداتی و خودروی تولیدی ایجاد کرده است که اصلاً و ابداً بازار هدف شان با همدیگر همخوان نیستند. این را هم عرض و تأکید می‌کنم که این هم باز دخالت ناظر در موضوع قیمت‌گذاری به‌طور غیرمستقیم است که مردم را از نعمت داشتن خودروی باکیفیت صددرصد محروم می‌کنند. حداقل هفت یا هشت دهک اول، اما مطلب این است که واردات خودرو منجر به آگاهی و استفاده از نوع محصولات به‌روز جهان و تکنولوژی‌های نو جهانی می‌شود که از یک سو، می‌تواند الگوسازی کند و از سوی دیگر، چون قیمت خودروی وارداتی نهایتاً تعیین‌کننده شاخص قیمتی خودروهای هم‌نوع خود در مدل‌های پایین تر است، در تعیین قیمت واقعی بازارنیز اثر می‌گذارد.

چگونه اثرگذار خواهد بود؟

وقتی بتوان قیمت اصلی خودروی خارجی را با توجه به این‌که واردات آن استمرار دارد استخراج کرد، خودروهای مدل پایین تر هم قیمت‌گذاری می‌شوند، همچنین در مقایسه خودروهای هم‌سگمنت تولید داخل نیز قابلیت ارزش‌گذاری و مقایسه پیدا می‌کند. آن موقع دیگر نمی‌توانند قیمت خودرو تولید داخل را هم افزایش دهند. بنابراین واردات هیچ تناقضی در حمایت از تولید ندارد، کما این‌که دولت می‌تواند حمایت از تولید را به شیوه‌ها و اشکال دیگر انجام دهد.

مثلاً چه شیوه هایی؟

به عنوان مثال، به ازای واردات هر دستگاه خودرو یک عدد، مثلاً ۴ یا ۵ هزار دلار، بگیرند و در اختیار بخش پژوهش خودروسازان بگذارند، اما مطلب این است که طی سال‌هایی که پول‌هایی به عنوان عوارض و تعرفه گرفته شد، آیا در راستای حمایت از تولید صرف شد؟ نه؛ ما شعار حمایت از تولید می‌دهیم، تعرفه و عوارض را از واردات می‌گیریم، اما پول آن را یک جای دیگر می‌بریم و خرج می‌کنیم. بنابراین معلوم است که هیچ وقت حمایت از تولید اتفاق نخواهد افتاد، چون با شعار کار درست نمی‌شود. به قول قدیمی‌ها می‌گویند با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود. واردات خودرو یقیناً می‌تواند باعث شکسته‌شدن یخ بازار شود، می‌تواند از نظر روانی کاهنده قیمت خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی شود و همچنین می تواند نقش متعادل‌کننده و واقعی‌کننده ارزش خودروها در بازار را ایفا کند.

غیر از رفع ممنوعیت واردات، چه انتظار دیگری از دولت آقای رئیسی دارید؟

یک تقاضای بسیار مهم و اساسی‌ این است که دولت در قوانین و مقررات ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی حتماً تجدیدنظر کند. این نوع از خودروها را تبدیل کرده اند به چیزهای عجیب و غریبی که در هیچ جای دنیا نیست.

چرا بر برداشته شدن این قانون تأکید دارید؟

این سیاست‌ بین مردم افتراق ایجاد کرده، فاصله فقر و غنا را زیاد کرده است؛ خودرویی که در خارج از کشور ۵۰۰ میلیون تومان هم نیست، در کشور ما ۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

به عنوان مثال، لندکروز مدل ۲۰۱۲ در کشور ما پنج میلیارد تومان است و هر کسی سوار می‌شود، می‌گویند آدم خیلی پولدار و متفاوتی است. این سیاست یک سیاست غلط است، یک سیاست انحرافی است، این یک سیاست اشتباه است. دولت می تواند یک تغییر اساسی در این نوع سیاست ها ایجاد کند که خودرو معیاری نشود که افراد به پولدار و مستضعف و مستکبر تقسیم شوند. این از غلط‌بودن سیاستگذاری است. بنابراین ما تقاضا داریم که در این نوع سیاست ها تجدیدنظر اساسی شود. کما این که، دستاوردش هم به سرعت می‌بینند. این نوع سیاست‌گذاری و این نوع دستورالعمل‌نویسی را کافی است فقط یک تغییر کوچک دهند و اجرایش کنند، ظرف یک ماه آثارش در بازار خودرو کاملاً قابل مشاهده است و بهره و حض آن را مردم می‌برند. حداقل در بخش هزینه خانوار، در موضوع خودرو دولت می‌تواند موفقیت بسیار زیادی را کسب کند.

آیا این مانع به راحتی قابل برداشته شدن است؟

افرادی هستند که از عدم تسهیل در فضای تجارت انتفاع می‌برند، آن ها اجازه نخواهند داد. مخالفت‌های ویژه‌ای که می‌کنند که اگر تحریم‌ها برداشته شود، واردات آزاد می‌شود، بنابراین تولید داخل ضربه می‌خورد، قطعه‌سازی ضربه می‌خورد. این یعنی انحصاری نو در قطعه‌سازی، انحصاری نو در خودروسازی و من فکر می‌کنم این دولت آن دولتی است که دیگر باید طرحی نو دراندازد، کار نویی بکند. توقع داریم یک بار هم به حرف آدم‌هایی مثل ما گوش دهد که سواد نداریم، کانال نداریم، رابطه کاری نداریم، ارتباط سیاسی نداریم، ضریب نفوذ نداریم، نتوانستیم خودمان را به سیاست‌مداران خوب نزدیک کنیم. یک بار هم به حرف ما افراد فوکول کراواتی، اپوزیسیون داخل به قول این آقایان، افرادی که اقتصاد مقاومتی نمی‌فهمند، افرادی که ضد تولید داخل هستند. این همه دیگران را آزمودند، یک بار هم ما را بیازمایند، یک بار هم به حرف‌های ما یک گوشه چشمی داشته باشند و ببینند چه می‌شود. اگر بد شد، ما هستیم و شاه‌رگمان، هیچ اشکالی ندارد. یک مقدار به این ایده‌ها توجه کنند، مطمئناً به لطف خدا گره‌گشایی خواهد شد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.