یک برند، یک خودرو و چهار واردکننده

واردات تویوتا
واردات تویوتا

پس از نیسان، اکنون گویا نوبت به تویوتا رسیده است که شرکت های واردکننده یکی پس از دیگری به سراغ این برند و مشخصاً خودروی کرولا بروند. در این محتوا به چهار واردکننده تویوتا در دور جدید واردات می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با ورود برساوش به واردات تویوتا تعداد مدعیان این برند محبوب ژاپنی در ایران به عدد چهار رسید. با توجه به نحوه مدیریت و اعطای مجوز هنوز معلوم نیست که بازی تمام شده است یا چندی بعد باز هم تویوتا یک مدعی دیگر پیدا خواهد کرد.

دور جدید واردات، یکی برای همه

در دور جدید واردات گویی نیمه اول شعار «یکی برای همه و همه برای یکی» سرلوحه کار واردکنندگان قرار گرفته است و به همین سبب، این شرکت ها دسته جمعی به سراغ یک برند و یک خودرو می روند و جالب آن که وزارت صمت هم به راحتی و بدون در نظر گرفتن زیرساخت های لازم، مجوزها را یکی پس از دیگری اعطا می کند. به نظر می رسد وضع این دور از واردات به قدری آشفته است که هر شخص حقیقی تحت نام شرکت به وزارتخانه برود و درخواست واردات یک مدل خودرو را کند، بدون در نظر گرفتن آن که شرکتش توان این کار، سابقه این کار، زیرساخت لازم برای خدمات، امکان تداوم در واردات و… را دارد یا خیر، مجوزهای لازم را به وی اعطا می کنند.

مدعیان تویوتا

کار تویوتا در ایران در این دور از واردات با معین خودرو ایرانیان و مدل کرولا آغاز شد. این شرکت دو نسخه ۱.۲ لیتری توربوشارژ و ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی را برای بازار برگزید و آن ها را در سامانه عرضه کرد. شرکت معین خودرو را همه ما به عنوان متولی واردات پورشه می شناختیم، شرکتی که ظرفیت خدمات پس از فروش آن تنها به شعبه مرکزی در جاده مخصوص، منتهی می شود و با این احوال به سراغ عرضه تویوتا آمده است.

اما کار به همین جا ختم نشد و سایپا نیز اعلام کرده است قصد واردات کرولا هیبرید را دارد. البته واردات تویوتا توسط سایپا به ایران، هر چه نداشته باشد، حداقل شامل شبکه خدمات گسترده این شرکت می شود، اما در هر صورت، باز تویوتا و باز کرولا برگزیده شدند!

اما روز گذشته خبر رسید که شرکت برساوش هم قصد دارد تویوتا لوین را به ایران بیاورد. لوین در اصل همان کرولای بازار چین است که به جای FAW در کمپانی GAC مونتاژ می شود. برساوش قصد دارد دو مدل ۱.۲ توربو و ۱.۸ هیبرید از لوین را به بازار بیاورد.

اما در نهایت، درحالی که دیشب داشتیم با خبر واردات لوین توسط برساوش سرگرم می شدیم، شرکت تیوان هم اعلام کرد که قصد دارد تویوتا را با مدل کرولا یا لوین وارد بازار ایران کند.

همان طور که مشاهده می کنید، چهار شرکت به سراغ برند تویوتا و مدل کرولا یا نسخه نیابتی آن به نام لوین رفته اند، اما خبرهای جدید حاکی از آن است که این چهار شرکت پس از مدل کرولا، به خودروی کرولا کراس، سوییچ خواهند کرد.

نکات مهم این چند وجهی سازمان توسعه تجارت چیست؟

درحالی که، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت یکی پس از دیگری مجوز های لازم به واردکننده ها را برای واردات یک برند و یک خودروی مشترک اعطا می کنند، پرسش این جاست که آیا برای خدمات پس از فروش این خودروها در ایران هم تدابیری اندیشیده اند؟

به طور مثال، در خصوص تویوتا، به جز سایپا که آن هم فقط زیرساخت خدمات به لحاظ گستردگی شعب را دارد، هیچ یک از شرکت ها عملاً به جز یک یا نهایتاً دو نمایندگی، هیچ زیرساختی ندارند. در خصوص نیسان هم وضعیت همین است و عملاً به جز بهمن، جهان نوین آریا و پارس خودرو، سه واردکننده دیگر یعنی نامی، معین خودرو اروند و پارس ساتر، هیچ بستر مناسبی برای ارائه خدمات به مشتریان ندارند.

پرسش دیگری که مطرح می شود این است که اگر چه به دلیل برخی مشکلات، مجوز واردات تویوتا به ایرتویا داده نشده است، اما چرا خدمات تویوتاهای وارداتی به این شرکت سپرده نمی شود؟ همه می دانیم که ایرتویا در زمینه خدمات پس از فروش تویوتا و لکسوس در ایران، به جرئت باتجربه‌ترین شرکت موجود است که حداقل می تواند در زمینه خدمات پس از فروش محصولات تویوتا در ایران، خیال مشتریان را راحت کند.

۳ امتیاز از ۱۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.