ساینا با رقبای جدید اقتصادی چقدر تفاوت دارد؟

ساینا با رقبای جدید اقتصادی چقدر تفاوت دارد؟
در اواخر سال گذشته، گروه مستند اسب بخار برای اولین تصاویری از حضور رنو کویید و داتسون GO را در سایپا منتشر کرد و برخی شنیده ها هم خبر از این دادند که تا پایان سال ۹۷، اتفاقاتی در خصوص حضور این دو خودرو ارزان قیمت از جانب سایپا رخ خواهد داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طبق بهای رسمی خودروهای رنو کویید نسخه برزیل و داتسون GO، این خودروها با قیمت ارز امروز می توانند ارزشی حدود ۲۸ تا ۳۴ میلیون تومان را به صورت خالص داشته باشند. همین نکته نشان می دهد که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، عرضه رنو کویید برزیل (که از نظر ایمنی و امکانات متفاوت از نسخه پایه هندی است و طبق اعلام رسمی Global Ncap، سه ستاره ایمنی را دریافت کرده است) و نسخه ارتقا یافته و استاندارد داتسون GO آن هم در نسخه دنده ای با بهای کمتر از ۳۰ میلیون تومان، کاری است که داخلی سازی سطح بالا را می طلبد.
بر اساس برخی منابع این دو خودرو که به احتمال زیاد اول رنو کویید به بازار ایران می آید، به عنوان جایگزین پراید معرفی خواهند شد و می خواهند تا بازار خودروهای ارزان قیمت ایران را به روزتر کنند.
اما در رده خودروهای ارزان قیمت، محصولاتی چون ساینا دنده ای، تیبا و تیبا۲ حضور دارند که به گفته مدیران سایپا خودروهایی به مراتب به روزتر و ایمنتر از پراید هستند. اما مسئله اینجاست که اگر صنعت خودرو کشور می تواند خودرویی بهتر از پراید را با بهای کمتر از ۳۰ میلیون تومان تولید کند، چرا هنوز برای یافتن جایگزین پراید به سراغ خودروسازان خارجی می رود؟
از نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، سایپا می تواند با قطع تولید پراید، افزایش تولید ساینا و تیبا۲ را رقم بزند و با رشد تولید آن ها، هزینه جاری خط تولید را کاهش دهد. این کار می تواند با عبور از تیراژ تولید ۲۰۰ هزار دستگاه برای ساینا و تیبا۲، بهای تمام شده خودروها را کاهش دهد و با این کار می توان با قیمت مناسب برای مشتریان و کارخانه، این دو خودرو را جایگزین پراید کرد.
اما با فرض اینکه در نهایت کویید و داتسون GO به عنوان جایگزین های پراید معرفی شوند، ساینا به عنوان یک خودرو ملی تا چه حدی با آن ها تفاوت دارد؟

وقتی ساینا را در کنار کویید و داتسون GO قرار می دهید، به این نکته می رسید که از نظر کیفیت مواد کابین آنچنان تفاوتی با هم ندارند. اما اتفاقی که در داتسون GO و رنو کویید رخ داده است، کیفیت بهتر مونتاژ و برش قطعات بوده و کاملا واضح است که زائده های کمتری در آن ها به نسبت ساینا دیده می شود. در بحث طراحی هم نمی توان امتیاز خاص و یا برتری نسبتی بین این سه خودرو در نظر گرفت. اما در بحث طراحی داخلی، رنو کویید و ساینا تا حدی بهتر هستند. در بحث ایمنی هم طبق مدارک موجود Global Ncap، رنو کویید نسخه برزیل از نظر ایمنی شرایط تایید شده ای را دارد و هنوز داتسون GO نتوانسته ایمنی خوبی را به دست آورد. اما نکته ای که برای مشتریان ایرانی همیشه مطرح بوده است، فضای کابین و بار خودرو است که ساینا می تواند در این بخش برتری بیشتری نسبت به رقبا داشته باشد. همچنین از نظر امکانات رفاهی داتسون GO حرفی برای گفتن ندارد و شاهد هستیم که کویید با نمایشگر فابریک شاید در نگاه اول برای مشتریان جذابتر باشد. اما می توان گفت که در نگاه کلی ساینا EX دنده ای می تواند امکانات ابتدایی بیشتری را به مشتری تحویل دهد.
طبق اطلاعات منتشر شده، رنو کویید و داتسون GO به مراتب مصرف سوخت کمتری نسبت به ساینا دارندو فناوری به روزتری در بحث فنی این دو خودرو دیده می شوند. همچنین صدا وارد شده به کابین کویید و GO به مراتب کمتر از ساینا است و عملکرد گیربکس بهتری را دارند. از طرفی در سوابق بازار جهانی کویید و GO مسئله کم استهلاک بودن و کم خرابی این دو خودرو هاچبک ثابت شده و حال باید در بررسی های عملی دید که تا چه حد می توانند نسبت به ساینا متفاوت باشند. در خصوص قدرت حرکتی و شتاب نیز ساینا برتری مشهودی را نسبت به دو رقیب خارجی دارد.
با در نظرگیری نکات فوق، اگر سایپا بتواند پیشرانه ای به روزتر را در کنار یک گیربکس خوب بر روی ساینا نصب کند و تنها دقت مونتاژ و خطای ساخت قطعات این سدان ملی را کاهش دهد، به مراتب می تواند خودرویی بهتر برای بازار ایران به نسبت رنو کویید و داستون GO را تحویل مشتریان دهد.

آلبوم تصاویر رنو کویید

آلبوم تصاویر داتسون GO

آلبوم تصاویر ساینا

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.