مشارکت نیسان و ناسا در پروژه ایکس تریل

مشارک نیسان و ناسا در پروژه ایکس تریل
همیشه در ساخت خودروها و طراحی آن ها از تیم های مستقل و یا کمپانی های دیگر کمک گرفته می شود و این تعامل در قالب همکاری های مالی و یا تامین قطعات از جانب سازنده خاصی انجام می پذیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما گاهی در کنار همکاری های مختلف کمپانی های بزرگ، مشارکت های عجیب و غریبی هم دیده می شود. در برخی از این مشارکت ها گاهی علوم مختلف در صنایع خودروسازی نفوذ می کنند و باعث رخ دادن اتفاقی جالب می شوند. به عنوان مثال همکاری نیسان و ناسا در ساخت خودرو ایکس تریل جز مواردی است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد و یا مطالعه ای در مورد این همکاری داشته است.
گروه رنو نیسان در ساخت پلتفرمی مشترک توانستند تا سطح خوبی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند. کولئوس و ایکس تریل خودروهایی بسیار شبیه به هم هستند که هر کدام بازاری خاص و بدون تداخل با هم را به دست آورده اند. کلیات و جزئیات بسیاری از این دو کراس اوور فرانسوی ژاپنی به هم شباهت دارد. اما هر کدام از کمپانی های سازنده در برخی بخش ها تفاوت هایی را پدید آورده اند که گاهی برتر خاصی را نسبت به خودرو رقیب می دهد. به عنوان مثال سیستم صوتی حرفه ای و برخی شخصی سازی های الکتریکی رنو در کولئوس دیده می شود و باعث برتری آن نسبت به نیسان ایکس تریل در این بخش شده است.
مشارک نیسان و ناسا در پروژه ایکس تریل
از آن طرف کمپانی نیسان در طراحی صندلی ها و حالت های آن با مرکز تحقیقاتی ناسا پروژه ای را انجام داده است. صندلی های ایکس تریل قابلیت Zero Gravity و یا فناوری بی وزنی را برخوردار هستند. در این صندلی ها حالت های خاصی از بدن در نظر گرفته شده و الگوهای پیچیده تری نسبت به صندلی های سایر خودروها دیده می شود. فناوری صندلی بی وزنی منحصر به ناسا و نیسان نیست و چند سالی است که به سفارش برخی خودروسازان بر روی محصولاتی خاص و یا جدید نصب می شود. این صندلی ها باعث شده تا راننده و سرنشین در طول سفر به مراتب خستگی و گرفتگی عضله کمتری را حس کند و در ترافیک ها و سفرهای طولانی، وزن اضافه بر قسمت های مختلف بدن سرنشین وارد نشود. نوع پرشدن گودی کمر، حالت خسته گیر پا، سبک نشینمنگاه و… جز اصولی ایست که ناسا آن را در صندلی های ایکس تریل پدید آورده است. برای همین در تمام بررسی های انجام شده در دنیا، نیسان ایکس تریل را به عنوان خودرویی راحت و آسوده معرفی می کنند و در آزمایش های علمی انجام شده، گاهی در مسیری مشخص و تا حدی طولانی، معیار خستگی در راننده ایکس تریل دیده نمی شود.
این فناوری از روزهای اول در نیسان ایکس تریل نسل سوم (T32) دیده می شود و حال با معرفی نسخه فیس لیفت ۲۰۱۸ این کراس اوور شاهد هستیم که همچنان صندلی های بی وزنی در ایکس تریل به قوت گذشته حضور دارند.

برای مشاهده ویدیو تست و بررسی نیسان ایکس تریل ۲۰۱۷ در فصل سوم اسب بخار بر روی لینک کلیک کنید.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.