اولویت، راه‌اندازی خط تولید بنزدر ایران است


براساس توافقاتی که با برند مرسدس داشتیم، قرار بود ابتدا نسبت‌به به واردات خودرو اقدام و سپس برنامه ساخت داخل مرسدس‌بنز را برای کلاس‌های C و E را تدوین و تنظیم ‌کنیم.
به گزارش اخبار خودرو ، درحالی که قرار بود از سه‌ماهه دوم سال جاری مذاکرات ستاره‌ایران با شریک آلمانی‌اش برای تولید بنز در ایران آغاز شود، اعلام یکباره مسدود شدن ثبت‌سفارش باعث شد این مهم به تعویق بیفتد.همچنین قرار بود تا پایان سال حداقل ۲هزار دستگاه بنز از طریق شریک ایرانی این شرکت وارد کشور شود که در‌حال‌حاضر با مشکل مواجه شده است.
با این حال محمد سعیدی ، معاون بازاریابی و فروش شرکت ستاره‌ایران درخصوص چگونگی جبران زمان ازدست‌رفته به «دنیای خودرو» می‌گوید : براساس توافقات انجام‌شده در حد توان، امکان تولید برای ایران در اولویت شرکت مادر قرار خواهد گرفت. اما تمام این‌ها منوط به تصمیم دولت است چراکه مباحثی نظیر طرح ارزش ارزی خودروهای وارداتی یا حجم موتور آن‌ها برای واردات مطرح است، به‌همین دلیل امکان دارد برنامه‌ شرکت‌ها با تغییر روبه‌رو شود. آنچه در ادامه می‌آید، گفت‌وگوی «دنیای خودرو» با محمد سعیدی است .
ستاره ایران به‌عنوان شریک تجاری بنز در ایران مانند سایر واردکنندگان با مشکل ثبت‌سفارش مواجه شد و برنامه‌هایش به تاخیر افتاد. با فرض اینکه تا پایان آذرماه این مشکل برطرف شود، چگونه ستاره‌ایران می‌تواند زمان از‌دست‌رفته را جبران کند؟
وقتی ثبت‌سفارش باز می‌شود، یعنی شما امکان فعالیت مجدد در بازار را پیدا می‌کنید و امکان واردات خودرو فراهم می‌شود. از آن طرف ما توافق‌هایی با شرکت مادر داشتیم که با بازشدن این سایت، توافق‌ها کلید می‌‌خورند و نسبت به واردات مدل‌هایی که درباره آنها به‌توافق رسیده بودیم، اقدام خواهیم کرد.
اگر پایان آذرماه ثبت‌سفارش باز شود، مشخص می‌شود وضعیت تعرفه واردات چگونه است و استراتژی دولت برای واردات در این مصوبه‌ نمایان خواهد شد، و آن زمان باید تصمیم‌گیری کنیم.
چون براساس برخی شایعات ممکن است از یک سطح قیمتی به بالاتر اجازه ورود خودرو را ندهند. ممکن است همچنان اجازه ورود از یک حجم موتور مشخص به بالا را ندهند، بنابراین ما
برنامه‌هایی داریم که باید بر اساس این مصوبه درباره آنها تجدید‌نظر کنیم.اگر آن شایعات از لحاظ قیمتی به وقوع بپیوندد، با شرکت مادر به مشکل بر نمی‌خورید؟
خیر، چون به هر حال قیمت تغییری نمی‌کند. هنگام ترخیص خودرو از گمرک، تعرفه آن اعمال می‌شود و ازآنجاکه قیمت بازار تغییر می‌کند، طبیعتا این امر مستقیما در بازار تاثیرات خود را خواهد داشت.
حدود شش ماه است که ثبت‌سفارش مسدود شده، آیا از برنامه‌هایتان عقب افتادید؟
در پایان سال گذشته با شرکت دایملر توافقاتی انجام شد. فروردین و اردیبهشت امسال نیز توافق‌های اولیه‌ای در زمینه سفارش‌گذاری انجام دادیم. قبل از این‌که این سفارش‌گذاری انجام شود، ثبت‌سفارش بسته شد و عملا برنامه‌های ستاره‌ایران متوقف شدند.
برای چند دستگاه برنامه‌ریزی و سفارش‌گذاری کرده بودید؟
برای امسال درباره واردات حدود ۲هزار دستگاه برنامه‌ریزی کرده بودیم و نسبت به ۱۷۰۰ دستگاه در جلساتی که با شرکت مادر داشتیم، مشخص شد چه مدل‌ها و چه تعدادی باید باشند اما به‌واسطه این‌که بسته شدن ثبت‌سفارش برنامه‌های ما همچنان متوقف شده است.
با توجه به عقب‌ ماندن از برنامه‌ریزی‌ها اگر ثبت‌سفارش باز شود، چگونه این عقب‌ماندگی را جبران می کنید؟
شاید جبران آن امکان‌پذیر نباشد، اما طبق توافقاتی که با شرکت مادر داشتیم. زمانی که ما سفارش‌گذاری را انجام دهیم، آنها تعدادی را که برایشان امکان‌پذیر است، در اولویت تولید قرار می‌دهند.
به‌این‌ترتیب می‌خواهیم شوکی را که به بازار وارد می‌شود، مدیریت کنیم. به‌عنوان مثال تعداد مشخصی شاید ۱۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه را بتوانند تا پایان سال تحویل ما بدهند، اما با توجه به شرایط چندان مطمئن نیستیم بتوانیم تا پایان سال این تعداد را نیز تحویل بدهیم، اما هدفمان این است بتوانیم تا پایان سال حمل آنها را آغاز و خودروها را دریافت کنیم و آنها را تحویل مشتریان دهیم.
هم‌زمان با بازگشایی ثبت‌سفارش، پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنایع، پیش‌فروش را شروع خواهیم کرد.
اگر بحث خودروهای ۵۰ هزار یورو‌یی مطرح و جدی شود، در قراردادهایی که بستید، چه میزان تفاوت ایجاد می‌شود؟
برندی که ما با آن همکاری می‌کنیم، مرسدس است. کلاس‌های مختلف این برند از نظر آپشن‌هایی که دارند، متفاوت هستند به همین دلیل مشتریان ما محدود خواهند شد.
از این‌رو من فکر می‌کنم نه تنها برند ما بلکه تمام برندها از این تصمیم ناخرسند هستند، چراکه شما در بازار همیشه بخش‌های مختلفی دارید. مشتریان گوناگونی که آپشن‌های مختلفی را می‌خواهند.
یک مشتری خواستار خودروی کم‌آپشن است مشتری دیگری خودرو با آپشن‌های بالا را می‌پسندد. هرچند این موضوع روی قیمت تاثیر می‌گذارد اما اگر خودرو با آپشن بالاتر وجود نداشته باشد، مشتریان شما قطعا اشتیاقشان را برای خرید از دست می‌دهند. این‌ها همه روی بازار تاثیر خواهد داشت.
یعنی شما با محدودیت بازار مواجه خواهید شد؟
فکر می‌کنم یک شوک جدی به بازار وارد خواهد شد.
آیا مسدودکردن راه ورود خودروهای خارجی می‌تواند کمکی به صنعت خودرو داشته باشد؟
طبیعتا نه. زمانی که شما بحث واردات را مطرح می‌کنید، خودروسازی داخلی هم در بازار با این چالش روبه‌رو می‌شود که باید بتواند خود را از نظر کیفیت، رضایت، خواسته‌های مشتری و بازار تطبیق دهد نه با کالایی عرضه می‌شود.
عرضه یک برند آلمانی در مقایسه با خودروهای داخلی می‌تواند کمک کند درنهایت خودروساز داخلی نظارت و تلاش خود را روی بحث کیفیت و تولید بیشتر کند، زیرا اگر این کار را انجام ندهد، بخشی از بازار را از دست خواهد داد.
بر اساس یک تجربه تاریخی آلمانی‌ها همیشه شرکای مطمئنی برای ایران بوده‌اند. فکر می‌کنید چرا برای ورود صنعت آلمان به ایرانی چنین سخت‌گیری‌هایی وجود دارد ؟
به زبان ساده، سازنده خودرو، دارای یک بنگاه اقتصادی است. این سازنده قصد دارد سود ببرد. اگر در جایی متوجه شود منافعش تامین نمی‌شود یا در آن ابهام وجود دارد، طبیعتا عوامل ریسک‌زا را بررسی می‌کند و با دقت بیشتری تصمیم می‌گیرد، همین امر سبب کندشدن و حتی ابهام در ورود آن خودروساز به کشور خواهد شد.
فکر می‌کنید این قوانینی که یک‌باره مطرح می‌شوند، چقدر در عقب‌نشینی شرکای خارجی ما تاثیرگذار خواهند بود؟
طبیعتا به صورت جدی تاثیر منفی دارد. براساس توافقاتی که با برند مرسدس داشتیم، قرار بود ابتدا نسبت‌به به واردات خودرو اقدام و سپس برنامه ساخت داخل مرسدس‌بنز را برای کلاس‌های C و E را تدوین و تنظیم ‌کنیم.
و بر اساس توافقی که شد، قرار بود از سه ماهه دوم و همزمان با آغاز واردات بتوانیم تا پایان سال برای تولید داخل برنامه‌ریزی داشته باشیم اما الان با نزدیک شدن به پایان سال چنین اتفاق نیفتاده است. طبیعتا چیزی را که انتظار داریم تا پایان سال جاری رخ دهد، ممکن است از نظر زمانی دچار تاخیر شود.
این موضوع در مفاد قرارداد تاثیرخواهد داشت؟
در مفاد قرارداد خیر ولی در استارت قرارداد که با تاخیر زمانی مواجه شده است، تاثیرگذار خواهد بود.
برای این محصولات ادغام به پیش‌فروش نکرده بودید؟
تا الان خیر ولی انتظارمان این است به‌محض این‌که ثبت‌سفارش باز شود، طی یکی یا دو هفته مجوزهای لازم را برای پیش‌فروش از وزارت صنایع اخذ کنیم.
با توجه به الزامات استاندارد، این خودروها با مشکل مواجه نخواهند شد؟
از این بابت خیر. خودروهای مرسدس‌بنز علاوه‌بر استانداردهای بین‌المللی، دارای استانداردهای خاص خود است که بسیار سختگیرانه‌تر از استانداردهایی هستند که در داخل تدوین شده‌اند.
ما قبل از این‌که خودرو را وارد کنیم، حتما باید مراحل همولوگیشن، ارائه مستندات استانداردسازی و استاندارد بودن خودرو را در اختیار اداره استاندارد قرار دهیم و از مسیرهایی که برای این موضوع تعریف شده‌اند، عبور کنیم.
تا به حال اینگونه بوده است و از این به بعد هم به‌این‌شکل خواهد بود. من فکر می‌کنم مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.
درباره تولید، چقدر زمان مورد نیاز است تا این برنامه اجرایی شود؟
برنامه‌ریزی ما برای درازمدت است و ما با شرکت مرسدس‌بنز (دایملر) از مدت‌ها قبل ارتباط کاری داشتیم. درگذشته خودروهای کلاس E و کلاس C در داخل تولید می‌شدند و حتی این خودروها در اختیار اداره پلیس هم قرار گرفتند.
به‌همین‌دلیل همان خط تولید را با نظر کارشناسان شرکت دایملر بهسازی خواهیم کرد و برای تولید مدل‌های جدید به‌کار خواهیم گرفت. البته بعضی تجهیزات باید حذف و تجهیزات جدید جایگزین آنها شوند همچنین خط‌تولید هم باید بهسازی شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.