مرسدس بنز Vision One-Eleven؛ احیای دوباره C111 کلاسیک

مرسدس بنز Vision One-Eleven؛ احیای دوباره C111 کلاسیک

کمپانی مرسدس به تازگی از یک کانسپت جذاب با نام کامل مرسدس بنز Vision One-Eleven  یا به عبارت ساده تر ویژن ۱۱۱ رونمایی کرده است که می توان آن را نسخه جدید سوپر اسپرت افسانه ای C111  دانست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
مرسدس بنز Vision One-Eleven؛ احیای دوباره C111 کلاسیک

احیای هرچیز افسانه ای، سخت است و گاه دست زدن به این آثار می تواند فاجعه آفرین باشد؛ تصور کنید بخواهید نسخه جدیدی از شاهکار C111  را باز آفرینی کنید. این کار قطعا پر ریسک و دشوار خواهد بود. اما مرسدس و سر طراح ارشد آن یعنی گوردن واگنر به خوبی از پس این کار برآمده اند؛ این شما و این هم مرسدس ویژن ۱۱۱

نزدیکی C111  و ویژن ۱۱۱

مرسدس بنز C111  یک هایپر کار آزمایشی بود که در دهه ۷۰ میلادی طراحی شد و هیچگاه به تولید انبوه نرسید. اما اکنون سازنده آلمانی با معرفی کانسپتی به نام ویژن ۱۱۱ یا به عبارت دقیق تر، Vision One-Eleven، ادای احترامی به آن خودروی افسانه ای داشته است؛ نکته این کانسپت جدید آن است که علیرغم C111  که به آزمایش پیشرانه‌ های وانکل، دیزلی و V8  توربو می‌پرداخت، ویژن ۱۱۱ از یک سو زبان و سبک طراحی آینده مرسدس را نشان می‌دهد و از سوی دیگر بستری برای آزمایش موتور های الکتریکی جدید خواهد بود.

سبک طراحی ظاهری و داخلی ویژن ۱۱۱

دماغه بیضی شکل و نوع طراحی کاپوت با دو دریچه هوای مشکی رنگ، درهای گالوینگ، شکل آیرودینامیک بدنه و چراغ های دایره ای شکل جلو، همه و همه عناصری هستند که هر بیننده ای را در نگاه اول به یاد C111  می اندازند. البته به تمام این موارد باید شکل تخم مرغی شکل ویژن ۱۱۱ را که از سری EQ  مرسدس الگو گرفته شده است، بیافزایید. در جلو و عقب خودرو هم پنل‌ های دیجیتالی تعبیه شده که می‌توانند پیام‌هایی را به نمایش درآورند.

کابین ویژن ۱۱۱ نسبت به خودرو های مشابه دیگر، جادارتر طراحی شده است که این مورد به نوع موتور ها و باتری های این خودرو مربوط می شود. در اینجا همچنین با استفاده از رنگ‌های نقره‌ای، نارنجی و سفید، کاملاً دهه ۷۰ تداعی شده است. صندلی‌ها مثل خودروهای فرمول یک بسیار پایین نصب شده و باعث می‌شود پای سرنشینان بالاتر قرار گیرد درحالی‌که به لطف کاناپی شیشه‌ای بزرگ و داشبورد باریک، حس دل‌بازی در داخل کابین ایجاد شده است. یک نمایشگر بیضی‌ شکل مشابه چیزی که در نمای جلو و عقب خودرو دیدیم، سرتاسر داشبورد را فراگرفته و یک غربیلک فرمان مستطیلی هم مقابل راننده به چشم می‌ آید. علاوه بر این، مرسدس برای این خودرو یک هدست واقعیت افزوده را هم در نظر گرفته است که کل کابین خودرو را به رابط کاربری تبدیل می‌کند و حتی می‌تواند ستون‌های A  را نامرئی کند.

بخش فنی ویژن ۱۱۱

از تکنولوژی‌ های مورد استفاده در ویژن ۱۱۱ بکارگیری موتور های الکتریکی شار محوری جدید است. این موتورها که توسط شرکت بریتانیایی YASA  (از جمله شرکت های تابعه مرسدس) طراحی شده اند، سبک‌ تر و قوی‌ تر از موتور های شعاعی هستند که هم‌اکنون در مدل‌های الکتریکی مرسدس استفاده می‌شوند. به لطف این ویژگی، دست مهندسان در جانمایی موتورها بازتر بوده و به وضوح کاهش ارتفاع خودرو قابل مشاهده است. مرسدس می‌گوید هم‌اکنون در حال همکاری با یاسا برای رساندن این تکنولوژی به تولید انبوه است تا در نسل بعدی خودرو های الکتریکی خود استفاده نماید. علاوه بر این، ویژن ۱۱۱ به باطری‌ هایی مجهز شده که با کمک تیم فرمول یک مرسدس توسعه پیدا کرده‌ و ترکیب شیمیایی جدید و سلول‌های استوانه‌ ای خنک شونده دارند. در این خودرو از ۴ موتور الکتریکی با مجموع قدرتی در حدود ۱۳۰۰ اسب بخار استفاده شده اما مرسدس جزئیات بیشتری را از خروجی گشتاور و انتقال قدرت این خودرو اعلام نکرده است چراکه به نظر نمی رسد مرسدس فعلا قصد تولید هایپرکاری تمام برقی با این جزئیات و پرفورمنس را داشته باشد. در کل می توان بیان کرد مرسدس Vision One-Eleven  یک تمرین استایل است، نه یک بستر آزمایشی پیشرانه.

۳.۶ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.