تاریخچه سری C-Class مرسدس

تاریخچه سری C-Class مرسدس
تاریخچه سری C-Class مرسدس

سری C-Class مرسدس بنز به عنوان نماینده سدان‌های جمع و جور لوکس تعریف شده است. در این مقاله، به بررسی پنج نسل از این خودرو پرداخته ایم و مسیری که در طول این سال ها طی کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

مدل ۱۹۰، که در سال ۱۹۸۲ معرفی شد، پیشینه سری C-Class بود و اولین خودروی مرسدس بنز بود که به عنوان کلاس لوکس و جمع و جور شناخته شد.

معرفی یک مدل جدید از مرسدس بنز سری C-Class همیشه موضوع مهمی است،‌ نه تنها این خودرو سنگ بنای نمایندگی مرسدس بنز از خودروهای مسافری مدرن است، بلکه سری C-Class به عنوان معیاری برای سایر برندها به کار می‌رود تا خود را اندازه گیری کنند.

مرسدس بنز W 201 مدل ۱۹۸۲ – ۱۹۹۳

مرسدس بنز W 201 مدل 1982 – 1993
مرسدس بنز W 201 مدل ۱۹۸۲ – ۱۹۹۳

مرسدس بنز سری ۱۹۰، در نمایشگاه خودرو پاریس سال ۱۹۸۲ معرفی شد. ظاهر زیبا و متناسب با طراحی معروف برونو ساکو، باعث محبوبیت و شناخته تر شدن برند مرسدس بنز شد و الگویی برای سری C-Classها در دهه های بعد پایه گذاری کرد.

این خودرو دارای سیستم آماده‌سازی پیشرفته‌ای برای جلوگیری از افزایش سرعت در شیب، کنترل ضربه جلو و عقب و سیستم چند پیوندی برای پشتیبانی از تعلیق متحرک عقب بود. همچنین با وجود ستون هایی از جنس فولاد سبک با مقاومت بالا، که می‌توانست در برابر یک وزنه سنگین که با سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت به آن برخورد کند بدون آسیب جدی به مسافران ایستادگی کند، این خودرو به عنوان یکی از ایمن‌ترین خودروهای زمان خود محسوب شد.

مرسدس بنز W 202 مدل ۱۹۹۳ – ۲۰۰۰

تاریخچه سری C-Class مرسدس
تاریخچه سری C-Class مرسدس

با S-Class و E-Class بزرگ تر، سری C-Class به عنوان سومین ستون اصلی در رده خودروهای مسافری معرفی شد. این خودرو به عنوان یک سدان کوچک شناخته می‌شد، اما از ابتدا با یک کابین فضای خانوادگی بزرگ مجهز بود که این توصیف را تکذیب می‌کرد.

در اولین همکاری رسمی بین مرسدس بنز و AMG، یک مدل C 36 AMG با موتور شش سیلندر، به عنوان خودروی ایمنی فرمول ۱ مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن، مدل‌های C 43 و C 55 جایگزین شد، که آخری با یک موتور V8 با توان ۲۵۵ اسب بخار ارائه شد.

مرسدس بنز W 203 مدل ۲۰۰۰–۲۰۰۷

تاریخچه سری C-Class مرسدس
تاریخچه سری C-Class مرسدس

سری C-Class با کد اتاق w 203 یک آرایش منحصر به فرد با چهار چراغ جلو گرد داشت، که باز هم از طرف طراح معروف و خلاق، ساکو، طراحی شده بود، این مدل در بیرون به عنوان یک خودروی منحصر به فرد مشخص می‌شد. این سری از c کلاس همچنین یک رهبر فنی بود و شامل بیش از ۲۰ ویژگی خاص با امکاناتی همچون کیسه هوا برای راننده و مسافر جلو، چراغ های جلو به همراه headlight، کابل‌های صوتی فیبر نوری و اتصال iPod اپل بود.

همچنین این خودرو اولین باری بود که فرمان چندمنظوره را معرفی کرد، که از آن زمان به بعد در هر مدل مرسدس بنز، فرمان چندمنظوره از جمله ویژگی‌های ضروری و بی‌نظیری بود، که به راننده امکان آن را می داد تا به راحتی بتواند کنترل صوتی، تغییر موزیک و پاسخ گویی به تلفن را بر روی فرمان داشته باشد.

مرسدس بنز W 204 مدل ۲۰۰۷–۲۰۱۴

تاریخچه سری C-Class مرسدس
تاریخچه سری C-Class مرسدس

این نسل از سری c کلاس خودرویی با تأکید بر موتورهای مدرن، ساختار سبک، بدنه بسیار محکم و آیرودینامیکی، سیستم های بهینه سازی هوایی و بهبود کارایی سوخت، به طور قابل توجهی در بهینه سازی مصرف سوخت پیشرفت کرد. همچنین با افزایش طول و عرض پایه چرخ‌ها، فضای داخلی خودرو برای سرنشینان بهبود یافت و در برخی بازارها، برای اولین بار،  چرخ‌های تمام محرک به عنوان گزینه‌ای برای سیستم استاندارد چرخ‌های عقب، که بعداً با نام ۴matic نامیده شد، ارائه می شد.

در نسل W 204، مدل AMG C 63 نیز به بازار عرضه شد. این خودرو با موتور V8 با حجم ۶.۲ لیتر و توان ۳۳۶ اسب بخار، که در سال ۲۰۱۱ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش یافت، در سراسر جهان، به ویژه در بازارهای استرالیا و نیوزیلند، بیش ترین میزان فروش را به ثبت رساند. همچنین در سال ۲۰۱۱، سری C-Class نیز با مدل C 63 AMG Coupé Black Series با توان ۳۸۰ اسب بخار و مجموعه‌ای از تغییرات متمرکز بر قدرت و عملکرد روی مسیر به خانواده Black Series پیوست.

مرسدس بنز W 205 مدل ۲۰۱۴–۲۰۲۱

تاریخچه سری C-Class مرسدس
تاریخچه سری C-Class مرسدس

این نسل خودروی سری C-Class مرسدس بنز، با به فروش رسیدن تقریباً ۶۰ هزار دستگاه در استرالیا، از نسل‌های قبلی بسیار محبوب‌تر شده است. این خودرو در نسخه‌های سدان کوپه عرضه شده است و در سال ۲۰۱۶ نسخه کابریولت آن نیز به خط تولید اضافه شد. مدل W 205 از پلتفرم معماری (MRA) استفاده کرده است که برای مدل‌های S-Class و E-Class نیز استفاده شده است. با استفاده از فولاد با مقاومت بالا و بدنه آلومینیومی سبک‌تر، وزن خودرو نسبت به مدل قبلی حدود ۱۰۰ کیلوگرم کاهش یافت و مزایای کارایی مرتبط با آن افزایش چشم‌گیری داشت.

مرسدس بنز W 206 مدل ۲۰۲۲

تاریخچه سری C-Class مرسدس
تاریخچه سری C-Class مرسدس

مرسدس C-Class جدید با طراحی جدید و چراغ‌های جذاب به بازار عرضه شده است، که فرم تهاجمی چراغ ها شباهت زیادی با محصولات بزرگذتر مرسدس بنز دارد. همچنین طراحی پروفیل کناری آن نیز تمیزتر است و خطوط کم تری در آن استفاده شده است. مرسدس C-Class جدید با رینگ هایی به سایز ۱۷ تا ۱۹ اینچ قابل سفارش است. در پروفیل عقب، این خودرو اولین عضو از این سری بوده که به چراغ‌های عقب دوتکه مجهز شده است، که این المان با الگوبرداری مستقیم از دو برادر بزرگ تر این خودرو، E-Class و S-Class جدید، طراحی شده است.

تمامی پیشرانه‌های موجود در مرسدس C-Class جدید الکتریکی سازی شده‌اند و با یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک هستند. نسخه C300 قابل عرضه در بازار آمریکا، از یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. با بهره‌گیری از موتور الکتریکی و استارتر یکپارچه، توان تولیدی این خودرو به صورت لحظه‌ای و موقتی به میزان ۲۰ اسب بخار و گشتاور آن به میزان ۲۰۰ نیوتن متر بوست می‌شود.

۵ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.