کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟

کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
افزایش قیمت ها با بازار خودرو کاری کرد که اگر امروز شما قصد خرید یک خودروی خانوادگی اتوماتیک را داشته باشید، در عمل گزینه های چندانی برای انتخاب وجود ندارد! در واقع با تحریم مستقیم صنعت خودروسازی ایران، به زودی بسیاری از خودروهای اتوماتیک تولید داخل نیز مجبور به خداحافظی با بازار می شوند و به احتمال زیاد تنها در نسخه های دستی به حیات خود ادامه می دهند.
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
با این حال، در مقایسه امروز به سراغ دو خودروی بی حاشیه در بازار رفتیم؛ دو سدان اتوماتیک با شباهت های بسیار، هر دو با ملیت چینی و فاصله قیمتی ناچیز. دو خودروی فراموش شده که هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی های شان، لایق جایگاه بهتری بودند. امروز این دو گزینه را در نسخه های صفر کیلومتر در برابر یکدیگر قرار دادیم تا ببینیم با پرداخت نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان پول، در نهایت کدام یک از این دو، خودروی بهتری است.
جک و لوبیای سحر آمیزی به نام بازار ایران!
بدون شک، جک (JAC) را باید از موفق ترین خودروسازان چینی حاضر در ایران نامید. محصولات جک از مقبولیت نسبی در میان خریداران ایرانی برخوردارند. هر چند خودروهای جک هیچ گاه از نظر کیفیت در سطح نشان های درجه یک چین نبودند، اما شباهت محصولات جک به خودروهای کره ای، به خصوص هیوندای، و رقابتی بودن این خودروها در بحث آپشن و قیمت، همواره بازار خرید آن ها را گرم نگه می دارد. تاکنون مدل های J3، J4، J5، S3 و S5 از این برند به بازار ایران آمده اند که از میان آن ها، سدان J5 و کراس اوورهای S3 و S5، فروش بالایی را تجربه کرده اند. مدل J3 که در ایران به نام توجوی شناخته می شود، در دو نسخه هاچ بک و سدان و در تیراژی محدود عرضه شد، اما توجوی هیچ گاه نتوانست فراتر از فروش چند صد دستگاهی ظاهر شود.
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟


پس از مدتی مدل J5 نیز با تمام موفقیت هایش، از خط تولید کنار گذاشته شد. در نبود J5 و J3، جای خالی یک محصول اقتصادی از جک برای رقابت در رده های قیمتی پایین تر، احساس می شد. بدین ترتیب “کرمان موتور” دست بر روی مدل جدید J4 گذاشت. در واقع اگر سر و کله تحریم ها پیدا نمی شد، جک قصد داشت دو محصول جدید J4 و S7 را در سال ۹۷ به بازار ایران معرفی کند. اما در سال گذشته برنامه های جک نیز همچون دیگر خودروسازان چینی به هم ریخت و کرمانی ها هم به عرضه محدود J4 بسنده کردند. J4 از زمان حضور در بازار تا امروز نتوانسته است همچون دیگر برادران خود ظاهر شود.
در ادامه نوشتار، دلایل شکست J4 را بیش تر بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طلوع کم فروغ زوتی
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
“زوتی” از جدیدترین شریک های تجاری “سایپا” به حساب می آید، برندی نوپا که کار خود را با کپی برداری خودروهای موفق آغاز کرد. عمر این شرکت تنها ۱۴ سال است! زوتی Z300 از معروف ترین محصولات زوتی است. این خودرو کپی دقیقی از تویوتا آلیون محسوب می شود و زوتی در طراحی خارجی و داخلی آن، به طور کامل محصول تویوتا را به عنوان الگوی خود تعریف کرده است. Z300 نخستین محصول زوتی در ایران بود. با این که سایپا برنامه های زیادی برای همکاری با زوتی در بازار ایران داشت، اما به نظر می رسد تا امروز، شرکت های دیگر با عرضه محصولات لوکس زوتی تا به این جای کار بهتر از سایپا توانسته اند محصولات این برند چینی را به مردم معرفی کنند!
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
شرکت سایپا در سال ۹۴ زوتی Z300 را معرفی کرد. این خودرو بدون لوگوی اصلی سازنده و با نشان سایپا رونمایی شد. سپس به فاصله چند ماه، نسخه تولیدی این خودرو با کد S300 روی خط تولید رفت، اما سایپا در یک همه پرسی اینترنتی، نام ایرانی و جدید “آریو” را بر روی این خودرو گذاشت. مدل های وارداتی Z300 با جعبه دنده اتوماتیک و آپشن هایی همچون سان روف،نمایش گر لمسی، کروز کنترل، اینتر فیس و کیسه هواهای کناری، در سال ۹۵ روانه بازار شدند. سپس سر و کله S300 یا همان آریو پیدا شد که نسخه ایرانیزه Z300 به حساب می آید. این خودرو با امکاناتی کم تر از نمونه های وارداتی و با ویژگی های فنی مشابه، به دست خریداران رسید.
مقایسه طراحی


یک طرف داستان، جک J4 را داریم که بر پایه اکسنت محصول کوچک و اقتصادی هیوندای شکل گرفته است. خودرویی در کلاس B شهری که ابعاد جمع و جوری دارد. جک توانسته است با خلق المان هایی جدید در بدنه، طراحی بیرونی منحصر به فردی را برای J4 پدید بیاورد. چراغ های خمره ای جلو در ترکیب با خطوط عضلانی کاپوت، چهره ای خشن و دوست داشتنی از J4 را به عنوان یک خودروی کوچک اقتصادی به رخ می کشند. خطوط جلوپنجره شباهت بسیاری با جلوپنجره هیوندای سوناتا YF دارد! طراحی سپر هرگز کسالت آور نیست و مه شکن های بزرگی را در خود جای داده است. در کل اخم جذاب J4 در نمای جلو، چهره ای قابل قبول از این سدان شهری ترسیم می کند.

در نمای کناری J4، همه چیز منطقی و حساب شده است. همچنان در فرم طراحی ستون ها و پنجره ها، شباهت بسیاری با محصولات هیوندای دیده می شود. خطوط موجود در این بخش و لچکی کوچک آن نمره قبولی را به طراحی کناری J4 می دهند.

طراحی رینگ ها نیز ساده و در عین حال متناسب است.اما در نمای عقب، طراحان J4 تلاش داشته اند تا حد امکان به مدل موفق J5 وفادار بمانند. ظاهر کلی خودرو در این نما، در نگاه اول به سرعت J5 را یادآوری می کند. حالت محدب چراغ های عقب در کنار طراحی سپر و در صندوق، حالتی تخم مرغی به این بخش از طراحی خودرو بخشیده اند. با این حال، نمای عقب J4 به اندازه دیگر بخش های آن عامه پسند نیست.
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
طرف دوم داستان این مقایسه، سایپا آریو یا همان زوتی Z300 است. خودرویی که حداقل در طراحی ظاهری، حرفی از خود برای گفتن ندارد. نمای بیرونی آریو، مو به مو از تویوتا آلیون کپی شده است. گویی هدف طراحان، اعتمادسازی برای مشتریان از طریق ایجاد بیش ترین شباهت با تویوتا بوده است! با این وجود، از فضای کپی کاری طراحی آریو بیرون می آییم و همچون یک خودروی عادی، به نقد ظاهری آن می پردازیم. طرح چراغ های کشیده جلو در نگاه نخست، ذهن بیننده را به سمت نسل قدیم هوندا سیویک و کیا سراتوهای مونتاژ سایپا می برد! گرافیک چراغ های آریو جذاب تر از جک J4 است. جلوپنجره نیز در حالت کلی، هماهنگی خوبی با فرم چراغ ها دارد. اما شاید مشاهده لوگوی سایپا بر روی خودرویی ۱۰۰ میلیون تومانی، چندان خوشایند ما نباشد!
سپر جلو و مه شکن ها در کمال سادگی طراحی شده اند. روی کاپوت اثری از خطوط مختلف دیده نمی شود. در واقع سبک طراحی آریو با J4 به تمامی متفاوت است؛ هر چه قدر J4 سعی دارد چهره ای اسپرت و خشن از خود نشان دهد، آریو به دنبال آرامش است و در همان فضای طراحی های یک دهه پیش تویوتا به سر می برد! نکته جالب توجه در برخورد با آریو، ابعاد بزرگ این خودرو است که آن را در رده خودروهای سگمنت C قرار می دهد. آریو نه تنها از J4 بزرگ تر است، بلکه طول و پهنای بیش تری هم از خودرویی همچون سمند دارد.


آریو در نمای کناری به دلیل شباهت با کمری و کرولا، از طرحی آشنا برخوردار است. در واقع تنها نکته قابل توجه در نمای کناری آریو، خط شانه دو تکه خودرو است که بر روی گل گیر عقب شکافته می شود. رینگ های ۱۵٫۰ اینچی آریو نسبت به ابعاد بدنه کوچک به نظر می رسند و طرحی از مد افتاده دارند. در این بخش می توان گفت طراحی J4 به مراتب مدرن تر است اما در نمای عقب، آریو باز هم با استفاده از المان های تویوتا، ظاهری دوست داشتنی تر دارد. گرافیک چراغ های عقب همچون چراغ جلو از
نوآوری های زوتی است. این چراغ ها با استفاده از LED به شکل حرف F انگلیسی روشن می شوند که جلوه زیبایی در شب دارد، اما چراغ های دنده عقب و مه شکن عقب به کناره های قاب پلاک خودرو منتقل شده اند که البته ایرانی ها چندان به این سبک طراحی عادت ندارند.

ادامه کپی برداری ها در طراحی داخلی
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
جک J4، درون کابین ذات کره ای خود را عیان می کند. در واقع هر چه قدر طراحان جک در نمای بیرونی سعی کرده اند کپی برداری از اکسنت را پنهان کنند، در طراحی داخلی نتوانسته اند چندان مستقل ظاهر شوند! شباهت کابین J4 به هیوندای اکسنت، انکار ناپذیر است. یک طراحی ساده و مینیمال که بر پایه استانداردهای این کلاس انجام گرفته است. اثری از نمایش گر لمسی روی کنسول دیده نمی شود، اما چیدمان کلیدهای سیستم صوتی، زیبا و متفاوت است. داشبورد به شکل یک عدد هفت، به دو بخش تقسیم شده است. سیستم تهویه مطبوع دستی از سه کنترلر ساده تشکیل شده است. در کنار قطعه های کرومی، قطعه های تزیینی به رنگ مشکی پیانویی هم در جای جای کابین دیده می شود. نکته آزار دهنده در کابین J4، فضای قرارگیری دکمه استارتر خودرو است که در مدل های ایرانی با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شده است! صفحه نشان گرهای پشت فرمان، شبیه به محصولات هیوندای طراحی شده است. غربیلک فرمان نیز با دیگر محصولات جک مشترک است و شکل اسپرت و زیبایی دارد. همچنین کلیدهای تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن دیده می شود. شیفتر جعبه دنده ظاهری ساده و معمولی دارد. جای خالی زیر آرنجی نیز برای سرنشینان J4 به وضوح احساس می شود.


اما طراحان زوتی همچون نمای بیرونی، طراحی داخلی را نیز به طور کامل به تیم طراحی تویوتا واگذار کرده اند! تمام قطعه های کابین آریو با تویوتا آلیون مشترک است و تنها تفاوت آن ها به شکل فرمان باز می گردد. درون آریو با یک طراحی ژاپنی سر و کار داریم که با گذشت نزدیک به یک دهه، هنوز هم قدیمی به نظر نمی رسد. در آریوهای مونتاژ سایپا، نمایش گر لمسی، تهویه اتوماتیک و دکمه های کروز کنترل و اینتر فیس از روی فرمان حذف شده اند. فضاهای کاربردی بسیاری برای قرار دادن اشیا مختلف در داشبورد تعبیه شده است. دسته دنده فرمی ارگونومیک دارد و همچون دیگر بخش های کنسول میانی، با روکش چوبی تیره پوشانده شده است. همین قطعه های تزیینی به رنگ قهوه ای سوخته، تجمل و زیبایی بیش تری به کابین آریو بخشیده اند. نشان گرهای پشت فرمان از طرحی ساده و منطقی برخوردارند. غربیلک فرمان چهار شاخ به زیبایی فرمان جک نمی رسد و خوش دستی فرمان تویوتا را نیز ندارد. همچنین در این بخش لوگوی شرکت سایپا کماکان در مقابل چشمان شما قرار گرفته است! خوش بختانه سرنشینان ردیف جلو در آریو از نعمت زیر آرنجی بهره می برند!

انتخاب خودروی برتر در بخش طراحی خارجی و طراحی داخلی بر عهده خریدار است، زیرا همواره زیبایی امری نسبی بوده و سلیقه افراد به انتخاب های متفاوتی می انجامد. بنابراین در این دو پارامتر، نمی توان برنده ای از میان آریو و J4 تعیین کرد.

تفاوت های فنی
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
جک J4 از پیشرانه ای ۴٫۰ سیلندر و ۱٫۵ لیتری برخوردار است که ۱۶ سوپاپ دارد. این پیشرانه قادر به تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور است. از سویی جک یک جعبه دنده CVT پیوسته را برای اتصال به این موتور در نظر گرفته است. وزن J4 کم تر از ۱٫۲۰۰ کیلوگرم است و این وزن پایین در کنار عملکرد مناسب جعبه دنده – به گفته کسانی که تجربه سواری با J4 را داشته اند – در عمل خودرویی چالاک از آن ساخته است. البته طبیعت جعبه دنده CVT، تأخیر در شروع حرکت است و از قضا J4 نیز مانند تمام خودروهای مجهز به این جعبه دنده، شتاب اولیه چندان بالایی ندارد و در عوض، کشش مناسبی در سرعت های بالا از خود نشان می دهد. جک J4 تنها در محور جلو از ترمزهای دیسکی استفاده می کند و متأسفانه ترمزها در عقب از نوع کاسه ای هستند. مصرف سوخت ترکیبی جک J4 در جاده و شهر بنا به اعلام کارخانه، ۶٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
اما زوتی Z300 با دو پیشرانه ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری عرضه می شود که سایپا برای مونتاژ آریو در ایران، نسخه ۱٫۶ لیتری را انتخاب کرده است. بر پایه اطلاعات موجود در کاتالوگ آریو، پیشرانه این خودرو قادر به تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت است، گشتاور آن نیز به ۱۵۱ نیوتن متر می رسد. خب تا این جای کار، آریو روی کاغذ از J4 پیشی گرفته است، اما عجله نکنید. وزن خالص آریو به طور دقیق، ۱٫۳۲۵ کیلوگرم است. یعنی بیش از ۱۳۰ کیلوگرم سنگین تر از J4! که این اختلاف وزن می تواند معادل با نشستن دو سرنشین اضافه در آریو تلقی گردد! جعبه دنده آریو نیز یک جعبه دنده ۴ دنده اتوماتیک است که فن آوری جدیدی ندارد! بنابراین خلاف قدرت بیش تر آریو، این خودرو نمی تواند در بحث شتاب بر محصول اقتصادی جک غلبه کند. آریو خلاف J4 در هر چهار چرخ از ترمزهای دیسکی استفاده می کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو بر اساس اعلام سازنده، ۶٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه به وزن بیش تر، ابعاد بزرگ تر و عدم استفاده از جعبه دنده CVT، پر مصرف تر بودن آن نسبت به جک منطقی به نظر می آید.
در بخش فنی، J4 با چالاکی بیش تر و مصرف سوخت کم تر، در ابتدا از زوتی جلو می افتد. در عوض قدرت و گشتاور آریو روی کاغذ از J4 بیش تر است و با توجه به این که ضعف خاصی در ویژگی های فنی آریو دیده نمی شود، بنابراین هر دو رقیب امتیازی به نسبت برابر از این بخش دریافت می کنند.

تفاوت های تجهیزاتی
هر دو خودرو با کاهش امکانات از سوی سازنده های ایرانی رو به رو بوده اند. با این حال، تفاوت هایی در فهرست آپشن های این دو رقیب وجود دارد. سان روف، سیستم کنترل پایداری، چراغ های روز، استارتر دکمه ای، سامانه حرکت در سر بالایی، نمایش گر لمسی، تهویه اتوماتیک و دوربین عقب از روی J4های تولید کرمان موتور برداشته شده است. از امکانات کنونی موجود روی آن می توان به کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور نور و اینتر فیس اشاره کرد که هیچ یک از این موارد در آریو وجود ندارد!
در رابطه با آریو اتوماتیک، تنها آپشن کنونی این خودرو را می توان صندلی های چرمی و سنسورهای عقب آن دانست! در واقع نه تنها آریو از نظر تجهیراتی هیچ برتری خاصی به J4 ندارد، بلکه سایپا با حذف مهم ترین آپشن های رفاهی این خودرو، هیچ برگ برنده ای برای آن باقی نگذاشته است! در نتیجه برنده بخش امکانات را J4 اعلام می کنیم.

برنده قطعی کیست؟
کدام اتوماتیک اقتصادی؟ سایپا آریو یا جک J4؟
تا این جا و بر اساس مقایسه های صورت گرفته در آیتم های مختلف، جک J4 یک هیچ از آریو جلوتر است. بنابراین اگر ملاک را گرفتن امتیاز در آیتم ها قرار دهیم، سدان اقتصادی جک برنده این مقایسه است، اما از آن جا که در هیچ مقایسه ای نمی توان برتری یک طرف را بر طرف دیگر مطلق دانست، بنابراین در جمع بندی این مقاله نیز به روال همیشگی، خریداران این خودروها را به دو دسته تقسیم می کنیم:
دسته اول کسانی هستند که سال ها با محصولات ایران خودرو و سایپا رانندگی کرده اند و به نبود امکانات رفاهی عادت دارند!
بیش تر این افراد اهل مسافرت های زمینی هستند و فضای زیاد خودرو از اهمیت بالایی برای آن ها برخوردار است. از سویی دیگر بسیاری از آن ها مالک سمند یا پژو پارس بوده اند بنابراین نشستن پشت فرمان خودروهای بزرگ جثه را بیش تر می پسندند و خودروهای جمع و جور را خودروهایی ایمن نمی دانند! این افراد به سراغ آریو می روند و کمبود آپشن های آن را نیز با هزینه ۳ تا ۵ میلیون تومانی برطرف می کنند. خریداران آریو انتخاب خود را با نسبت دادن آریو به تویوتا و میتسوبیشی توجیه می کنند!
دسته دوم کسانی هستند که دوست دارند در برابر پولی که می پردازند، آش بیش تری بخورند! هر چند J4 نیز همچون آریو از فقر تجهیزاتی شدیدی رنج می برد، اما وجود آپشن هایی مانند کروز کنترل و فرمان برقی را نمی توان نادیده گرفت! خریداران J4 با جمع و جور بودن این خودرو مشکلی ندارند و می دانند فضای صندوق و اتاق، نیاز آن ها را تا حد لازم برآورده می کند. بنابراین فردی که پیش از این مالک پژو ۲۰۶ بوده است، جای تعجب ندارد که در برخورد با J4 از فضای پای سرنشینان عقب آن تعریف و تمجید کند! خریداران J4 با استناد به پر فروش بودن دیگر مدل های جک، این برند را از معتبرترین خودروسازان چین می دانند و از این طریق، انتخاب خود را تصمیمی عاقلانه نشان می دهند!
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.