سدان های اقتصادی بازار ایران

تارا
تارا

سدان های اقتصادی همیشه جزو پرطرفدارترین رنج خودرویی در بیشتر بازارهای جهانی است. در ایران هم این دسته همیشه در راس نگاه ها بوده و اکنون علاوه بر محصولات داخلی، میزبان طیف وسیعی از خودروهای مونتاژی را هم شامل می شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بازار خودروی کشور در هر برهه زمانی میزبان تعداد بالایی از خودروهای مونتاژی، وارداتی و البته داخلی بوده و هست. اما موردی که در سال های اخیر بیش از پیش به چشم میخورد افزایش شدید قیمت ها بوده که سبب شده تا مردم بیشتر به سمت خودروهای اقتصادی بازار بروند. خودروهای سدان سوای این موارد سال هاست که جزو محبوب ترین سگمنت های خودرویی بوده و اقشار مختلف جامعه به سراغ خرید آنها می روند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم خودروهای اقتصادی طرفدار بیشتری داشته و دلیل این پرطرفدارتر بودن هم قیمت پایین تر آنها نسبت به دیگر خودروهاست. 

چرا که سدان های اقتصادی بیشتر در توان خرید مردم بوده و گزینه‌ای بسیار مناسب برای رانندگی های شهری و گاه بین شهری است. در سال های اخیر قیمت خودرو در کشور مانند دیگر کالاها افزایش چشمگیری پیدا کرده و اکنون بسیاری از مردم حتی توان خودروهای اقتصادی صفر کیلومتر را هم ندارند. اما همچنان هستند بسیاری از خودروها که نسبت به سایر مدل ها قیمت پایین تری در بازار داشته و به عنوان اقتصادی های بازار شناخته می شوند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. 

تارا دنده‌ای

تارا جدیدترین محصول در دسته خودروهای سدان بوده که توسط آبی پوشان ایران خودرو تولید و عرضه می شود. تیپ دنده‌ای این سدان ملی جزو سدان های اقتصادی بازار بوده و رقابت بالایی با دیگر خودروهای این دسته دارد. تارا را می توان پس از سمند و دنا، سومین محصول ملی ایران خودرو دانست که در اصل نمونه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است. 

تارا از نظر ظاهری خودروی چدان مدرن و بروزی محسوب نمی شود اما نمی توان آن را محصولی قدیمی نامید. بسیاری به طراحی این خودرو خصوصا در نمای عقب و آن چراغ های بهم پیوسته عجیب و پرنورش انتقادات فراوانی وارد کردند اما همچنان می بینیم که در بازار جزو پرفروش هاست! داخل کابین این خودرو هم شاهد طراحی نسبتا بروزی هستیم که بسیاری آن را دوست دارند اما در نسخه های قبلی نبود فضای کافی برای قرار دادن وسایل و ارگونومی پایینش توی ذوق می زد که حالا در نمونه های جدید این مورد برطرف شده است.  

در بخش فنی تارا دنده‌ای به پیشرانه TU5 پلاس مجهز شده که در اصل نسخه بروز شده و بهبود یافته پیشرانه TU5 است. این پیشرانه در تارا دستی توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۵ سرعته دستی است اما در نسخه پلاس گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده شده که ضرایب دنده بهتری ارائه می دهد. 

از نظر قوا و پرفورمنس، تارا دنده‌ای یک خودروی کاملا معمولی و خانوادگی بوده و نباید از آن انتظار شتاب بالا و یا سواری عجیب و غریبی داشت. شتاب این خودرو به صورت رسمی حدود ۱۲ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود ۷ لیتر اعلام شده است. سیستم تعلیق در تارا نسبت به سایر خودروهای ایران خودرو نرم تر بوده و در تارا شاهد سواری بهتر و آسوده تری هستیم. 

در بخش آپشن نیز که تارا دستی به امکانات تقریبا قابل قبولی مجهز است اما نبود برخی آپشن ها همچون دوربین دنده عقب و سیستم کنترل پایداری در نسخه های اولیه سبب شد تا انتقادات به تارا دستی بیشتر شود. سرانجام در نسخه پلاس که ورژن جدید تارا دنده‌ای محسوب می شود این امکانات به همراه برخی دیگر از آپشن ها مانند سنسور نور و باران و آنتن کوسه‌ای هم اضافه شده است. 

فردا ۵۱۱

فردا ۵۱۱ اولین سدان تولیدی شرکت فردا موتورز است که در دسته سدان های اقتصادی قرار می گیرد. این خودرو در اصل محصولی از برند چانگان چین بوده و السوین نام دارد که توانسته در بازارهایی همچون عربستان و پاکستان به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. فردا ۵۱۱ تاکنون در دو مرحله تولید شده و در اصل تنها سدان اقتصادی گروه خودروسازی فردا محسوب می شود. 

فردا ۵۱۱ از نظر طراحی ظاهری خودروی نسبتا ساده‌ای بوده و خبری از المان های طراحی روز در آن نیست اما نکته مثبت هماهنگی میان تمام بخش هاست. در بخش داخلی و کابین اما طراحان این خودرو سعی داشته تا داشبورد نسبتا خاص و زیبایی را طراحی کنند اما نبود توازن در داشبورد میانی قطعا برای برخی افراد ممکن است خوشایند نباشد اما در مقابل متریال به کار رفته در کابین باکیفیت است. فردا ۵۱۱ از نظر ابعادی نیز خودروی بزرگی نیست اما با همین ابعاد جمع و جور فضای کابین خوبی دارد. 

فردا ۵۱۱ در بخش فنی هم مانند طراحی ظاهری‌اش یک خودروی ساده و بی آزار است. قلب تپنده این سدان جمع و جور یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می شود. وجود این جعبه دنده در ۵۱۱ سبب شده تا لذت رانندگی با آن نسبت به معدود رقبا بهتر باشد. 

مصرف سوخت فردا ۵۱۱ حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی اعلام شده و حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. تعلیق فردا ۵۱۱ در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و در چرخ های عقب از نوع تورشن بیم، که سبب شده سواری خودرو نرم باشد اما گاه در آن شاهد حرکات عرضی باشیم. در این قسمت همانطور که اشاره کردیم فردا ۵۱۱ خودرویی بسیار بی آزار است که البته نباید از آن انتظار رانندگی های سریع و عجیبی داشت. 

در بخش امکانات هم که فردا ۵۱۱ به مواردی همچون سانروف برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، فرمان برقی با دکمه‌ های کنترل، آینه‌ های جانبی تاشونده با تنظیم برقی، بلوتوث، تهویه دیجیتال، سنسور نور، چراغ روز، کیسه‌ های هوای سرنشینان جلو، سامانه کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و … اشاره کرد. در این بخش نیز خوشبختانه سدان اقتصادی فردا موتورز حداقل آپشن های بازار پسند را با خود دارد. 

شاهین G

شاهین هم یکی از پر حاشیه ترین و البته پرطرفدارترین تولیدات داخلی سایپا بوده که نسخه دنده‌ای آن با تیپ G شناخته می شود. شاهین در دسته سدان های جمع و جور قرار داشته و ابتدا قرار بود با نام رهام به بازار عرضه شود تا اینکه سرانجام به شاهین تغییر نام داد. شاهین سایپا از سال ۱۳۹۹ وارد سبد محصولات این شرکت داخلی شد و توانست به فروش موفقیت آمیزی دست پیدا کند. 

شاهین از نظر ظاهری کاملا متمایز با دیگر محصولات سایپا بوده و خوشبختانه از هیچ خودرویی هم در طراحی آن کپی نشده اما با توجه به ترند روز بازار با اینکه محصولی نسبتا لوکس در میان تولیدات سایپاست اما بسیار ساده و بی آلایش است. در بخش کابین نیز این طراحی منحصر به فرد ادامه پیدا کرده اما موردی که نقد های زیادی به آن وارد است متریال به کار رفته در داشبورد بوده کیفیت متوسطی دارد. اما از نظر فضای کابین شاهین کاملا مناسب نیاز یک خانواده ایرانی است. 

شاهین G در بخش فنی اما چندان خودروی خارق العاده ای نیست. قلب تپنده این سدان سایپایی همان قلب تپنده خانواده تیبا و سایناست که درگیر کمی بروزرسانی شده و به سیستم توربوشارژ هم مجهز شده است. موتور M15T یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر ۸ سوپاپ است که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود تا شاهین G به حرکت درآید. 

مصرف سوخت شاهین به صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر اعلام شده و حداکثر سرعتش هم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. ضمنا شتاب شاهین هم ۱۳.۲ ثانیه بوده و البته بخاطر توربوشارژ بودن پیشرانه آن حساس به کیفیت بنزین است. سیستم تعلیق شاهین مانند بیشتر خودروهای سدان در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و در چرخ های عقب از نوع میله پیچشی است که سواری نرمی را برای آن به همراه دارد. 

شاهین G در بخش امکانات هم به مواردی همچون کیلس و استارتر دکمه‌ای، نمایشگر ۷ اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک، سنسورهای دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک کاناله)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دی لایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه بالابرها و آینه‌های جانبی برقی مجهز به سیستم تاشو برقی، نشانگر وضعیت دنده‌ها، سیستم ضد سرقت (immobilizer) و کامپیوتر سفری مجهز شده که قابل قبول ارزیابی می شود. البته که نبود برخی آپشن های ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری و سنسور پایش باد لاستیک ها کمی آزاردهنده هستند.

جک J4

جک J4 یکی از خودروهای سدان بازار کشور بوده و در واقع آن را می توان اقتصادی ترین سدان مونتاژی ایران دانست. این خودروی جمع و جور محصولی از برند چینی جک بوده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. جک J4 در ایران توسط شرکت کرمان موتور تولید می شود، همچنین این خودرو از نظر سطح کیفی با اینکه یک خودروی مقرون به صرفه است اما نسبت به بسیاری از خودروهای هم رده و یا هم قیمتش در بازار محبوبیت بیشتری دارد. از جمله نکات مثبت این خودرو کیفیت مونتاژ مناسب، خدمات پس از فروش خوب و استهلاک پایین اشاره کرد. 

جک J4 از نظر ظاهری طراحی بسیار ساده و یکدستی داشته و مانند دیگر رقبایش در آن خبری از طراحی های مدرن و بروز نیست. نکته جالب این است که کرمان موتور پلتفرم این خودرو را از جک خریداری کرده و قرار است تا محصول اختصاصی خود را با نام کی ام سی ایگل بزودی وارد بازار کند که با تغییراتی در ظاهر روبرو شده است. داخل کابین این خودروی اقتصادی چینی هم خوشبختانه یک طراحی مناسب به همراه آ‌شن های خوب در نسخه های جدید حکم فرماست و فضای کابین هم برای استفاده خانواده ها کاملا مناسب است. 

جک J4 کرمان موتور در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز شده که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه کم آزار و البته تا حدودی کم جان برای این خودرو نیرویش را از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو رسانده تا شاهد یک رانندگی بسیار معمولی و به دور از شتابگیری های تند و تیز باشیم. 

جک J4 ظرف مدت حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر رسیده و از بسیاری خودروهای هم رده‌اش شتاب به مراتب بهتری دارد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز نزدیک به ۶.۵ لیتر اعلام شده که عددی منطقی است. سیستم تعلیق جک J4 در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع توییست بیم است که همانطور که قابل انتظار است سواری نرمی را برای آن به همراه داشته است. وجود گیربکس CVT در این خودرو سبب شده تا لذت تعویض دنده ها را نداشته باشیم اما از طرفی برای افرادی که یک رانندگی آسان را میخواهند گزینه مناسبی است. 

جک J4 در نسخه های جدید به امکاناتی همچون سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، شیشه‌ها و تنظیم آینه‌های بغل برقی، روکش‌های چرمی، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، سنسور نور، چراغ مشایعت، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ضد قفل ABS مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD، سیستم کنترل پایداری و مالتی مدیای ۷ اینچی اشاره کرد. شایان ذکر است در نسخه های قدیمی این خودرو خبری از دیلایت، سیستم مالتی مدیا و یا سیستم کنترلی پایداری نبود که در تولیدات جدید افزوده شد. 

۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.