جک J4 یا کی ام سی ایگل؛ تفاوت های محصولات اقتصادی کرمان موتور

جک J4 کی ام سی ایگل
جک J4 کی ام سی ایگل

جک J4 یکی از اقتصادی ترین سدان های کشور بوده که چند سالی از عرضه آن گذشته و حالا قرار است تا ایگل جایگزین آن در سبد محصولات کرمان موتور شود. در این محتوا قصد داریم تا ببینیم این دو خودرو چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بازار خودروی کشور در هر بازه زمانی میزبان تعداد قابل توجهی از خودروهای مونتاژی، وارداتی و البته داخلی است اما موردی که در سال های اخیر بیش از پیش به چشم میخورد افزایش شدید قیمت ها بوده که سبب شده تا مردم بیشتر به سمت خودروهای اقتصادی بازار بروند. خودروهای سدان جدا از اینکه سال هاست جزو محبوب ترین سگمنت های خودرویی بوده و اقشار مختلف جامعه به سراغ خرید آنها می روند شاخه اقتصادی شان به دلیل قسمت پایین تر بیشتر مورد توجه مردم قرار دارند. 

جک J4 یکی از همین خودروهای اقتصادی بازار ایران است که در سال های اخیر توسط کرمان موتور در کشور مونتاژ و به فروش می رسد. استقبال از این خودرو به حدی بود که کرمان موتور تصمیم گرفت تا پلتفرم این خودرو را از شرکت جک چین خریداری کرده و اولین سدان بومی خود را بر روی این پلتفرم توسعه دهد. اولین نتیجه این رویداد تولد سدانی اقتصادی بر پایه جک J4 بود که ایگل نام گرفت و حالا مشخص شده که جایگزین نمونه چینی خواهد شد. 

طراحی ظاهری

جک J4 و ایگل کرمان موتور در بخش ظاهری با اینکه شمای کلی یکسانی دارند اما در قسمت های جلو و عقب تفاوت هایشان واضح و مشخص است. ایگل به مراتب طراحی جذاب‌تر و پویا تری نسبت به J4 دارد که باید دید این تفاوت ها در بازار روی خوشی خواهند دید یا نه. طراحی ایگل که در واقع یک بازطراحی برای جک J4 محسوب می شود بر عهده طراحان ایرانی بوده که خوشبختانه سبب شده تا چهره این خودرو از سادگی بیش از حدی که J4 داشت نجات پیدا کرده و به مراتب بهتر از قبل شود. 

در نمای جلوی ایگل گرافیک چراغ های اصلی کاملا متفاوت شده و حالا شاهد کروم کاری های نسبتا زیادی هستیم که به واسطه آنها چراغ ها بهم متصل شده اند. جلو پنجره نیز متفاوت شده و بسیار شبیه به برادر بزرگتر J4 یعنی کی ام سی J7 شده است. در نمای عقب نیز همچنان چراغ های اصلی طراحی مدرن تری داشته و سپر هم جذاب تر از قبل شده است. 

کابین

در قسمت کابین اما تفاوت چندانی میان ایگل ایرانیزه شده با جک J4 وجود ندارد که البته جای این بود که کرمان موتور همچون نمای ظاهری در این قسمت هم تغییرات مثبتی را ایجاد کند. داشبورد میانی میزبان یک قاب کرومی بوده که درون آن خروجی هوای تهویه مطبوع خودرو به همراه سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی قرار گرفته است. بخش انتهایی هم میزبان پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع بوده که امکان دارد با نمونه برقی هم تولید شود. 

فرمان به فرم اکثر محصولات جک بوده و غربیلکی سه شاخه دارد که بر روی آن کلیدهای کنترلی سیستم صوتی خودرو قرار گرفته است. کلاستر یا همان صفحه کیلومتر شمار این خودرو هم از نوع تمام آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری کوچک بوده و طبق معمول خبری از کلاستر دیجیتال نیست. فضای کابین مناسب و جادار بوده که قبل از آن هم در جک J4 شاهد آن بودیم اما نکته‌ای که وجود دارد متریال به کار رفته در آن نسبت به نسخه چینی کیفیت بهتری دارد. 

مشخصات فنی 

ایگل کرمان موتور در بخش فنی نیز تفاوت بزرگی با جک J4 نداشته و از همان مشخصات فنی بهره می برد. قلب تپنده ایگل یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری است که توان تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. البته که طبق گفته مهندسین کرمان موتور تغییراتی نرم افزاری بر روی این پیشرانه صورت گرفته تا هم فرآیند احتراق بهبود یافته و هم سازگاری آن با بنزین داخل نیز بهتر از قبل شود. 

جعبه دنده ایگل نیز همان گیربکس اتوماتیک CVT جک J4 است که توان موتور را به محور جلو منتقل می کند. لازم به ذکر است که طبق اعلام کرمان موتور قرار است تا نسخه دستی آن نیز تولید شود که یک گیربکس ۵ سرعته را دارا خواهد بود. سیستم تعلیق ایگل هم در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع تورشن بیم بوده که سواری نرمی را به همراه دارد. مصرف سوخت ترکیبی ایگل نیز در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلوکتر اعلام شده است. 

امکانات رفاهی و ایمنی

ایگل در بخش امکانات نیز خودروی چندان متفاوتی با جک J4 نیست و کرمان موتور امکانات متمایزی را در این محصول جای نداده است. از امکانات ایگل می توان به چراغ های LED جلو، سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، شیشه‌ها و تنظیم آینه‌های بغل برقی، روکش‌های چرمی، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، سنسور نور، چراغ مشایعت، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ضد قفل ABS مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD اشاره کرد. البته که سانروف و استارت دکمه‌ای نیز به نسخه فول این خودرو اضافه خواهد شد.

۳.۳ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.