چرا مجریان “گرند تور” این بار هم به ایران نیامدند؟ + ویدیو

چرا مجریان "گرند تور" این بار هم به ایران نیامند؟ + ویدیو
غیر ممکن است به خودرو علاقه مند باشید و “جرمی کلارکسون”، “ریچارد هموند” و “جیمز می” را نشناسید؛ سه مرد انگلیسی که هر خودرویی را به سبک خود معرفی می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گرایش علاقه مندان به خودرو درباره این سه نفر به دو دسته تقسیم می شود؛ عده ای شیفته اجرای جرمی، ریچارد و می هستند و هر سال برای برنامه های جدید آن ها لحظه شماری می کنند، عده ای دیگر از عاشقان خودرو، برنامه های آن ها از جمله “تاپ گیر” (تخت گاز) و “گرند تور” را خارج از بحث تخصصی خودرو و بررسی محصولات مختلف آن دنبال می کنند و فعالیت آن ها را در قالب نمایش و سرگرمی می پندارند. اما فرقی نمی کند جزو کدام دسته از این افراد باشید؛ مهم این است که برای همه ثابت شده ترکیب این سه نفر، نگاه افراد معمولی را هم به خودرو تغییر داده است و باعث شده کسانی که به خودرو علاقه نداشتند نیز از زاویه ای دیگر به این صنعت جذاب دنیا نگاه کنند.
اکنون پس از سال ها اجرای برنامه خودرویی توسط این تیم، جرمی کلارکسون، ریجارد هموند و جیمز می به عنوان محبوب ترین شخصیت های خودرویی و خودرونویس جهان شناخته می شوند و از سویی، یکی از پر بیننده ترین برنامه های جهان را در اختیار دارند. با وجود محبوبیت بسیار، هر از چند گاهی، منتقدان، برنامه آن ها را ترکیب شده با گرایش های سیاسی می دانند. در سال های گذشته بارها در برنامه های مختلف این سه نفر دیده شده گاهی بازی با عقاید و ورود به مسائل سیاسی ملیت های مختلف برای برنامه آن ها دردسر ساز شده است.
چرا مجریان "گرند تور" این بار هم به ایران نیامند؟ + ویدیو
آغاز معروف شدن جرمی و دوستانش در ایران به دوره تاپ گیر شبکه بی بی سی بر می گردد، زمانی که شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی برنامه های تاپ گیر را دوبله می کرد و با پخش آن سعی داشت به طیف مخاطبان خود بیافزاید. پس از آن، برنامه های کلارکسون، می و هموند پا به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گذاشت و در سال های گذشته، بارها شاهد پخش برنامه های آن ها از شبکه مستند بودیم. پخش برنامه های دوبله خودرویی این سه مرد انگلیسی در تلویزیون و از سویی امکان دانلود به نسبت آسان قسمت های جدید گرند تور، باعث شده هر روز به جمع علاقه مندان ریچارد، جرمی و جمیز در ایران اضافه شود. با توجه به این که امکان تماشا و دانلود مستقیم این برنامه ها از سایت “آمازون” برای افراد مقیم ایران به دلیل مسائل بانکی و پرداخت حق پخش وجود ندارد، هیچ گاه نمی توان تعداد شیفته گان گرند تور یا تاپ گیر سابق را در کشور اعلام کرد، اما با توجه به بازخوردها و تعداد دانلودهای غیر رسمی برنامه های شان در ایران، می توان گفت امروز جیمز، جرمی و ریچارد میلیون ها طرف دار در ایران دارند. اکنون هر از چند گاهی توقع این طرف داران که به حضور عوامل برنامه گرند تور در ایران و ضبط یک قسمت برنامه در جاده های کشور اشاره می کند، به یکی از بحث های داغ فضای مجازی تبدیل شده است و حتا در صفحه های اینستاگرامی مجریان گرند تور، این درخواست از سوی کاربران ایرانی نیز نوشته می شود. با این وجود پس از سال ها شاهد هستیم که جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند به ایران نیامده اند و تنها در برخی برنامه ها با کنایه های سیاسی از کنار مرز و نام ایران گذشته اند.
چرا مجریان "گرند تور" این بار هم به ایران نیامند؟ + ویدیو
چند سال پیش هنگامی که برنامه تاپ گیر با حضور این سه نفر همراه بود، در یکی از ویژه برنامه ها، جرمی و دوستانش به عراق آمدند، سپس با خودروهای شان تا مرز ایران رانندگی کردند. در آن برنامه اعلام شد این امکان برای ورود عوامل تاپ گیر به خاک ایران وجود ندارد زیرا در پی حوادث انتخابات سال ۸۸، ورود کارمندان بی بی سی به ایران ممنوع شد و عوامل تاپ گیر هم جزو کارمندان این مجموعه رسانه ای انگلیسی به حساب می آمدند.
چند ماه پیش در پی انتشار تصاویری از پشت صحنه فصل سوم گرند تور، مشخص شد بخشی از این برنامه در کشور آذربایجان ضبط شده است. در آن هنگام تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی به این مسئله پرداختند که آیا گرند تور به ایران می آید؟ زیرا دیگر محدودیت بی بی سی برای جرمی، ریچارد و می وجود نداشت و حداقل از نظر سیاسی و فعالیت رسانه ای، منع همکاری میان دو طرف اعلام نشده بود، اما پس از گذشت چند هفته، ضبط برنامه گرند تور ۲۰۱۹ به پایان رسید و این بار هم خبر از حضور مجریان محبوب این برنامه در ایران نشد. اما چرا این بار مجریان محبوب حوزه خودرو به ایران سفر نکردند؟
در ابتدای قسمت یازدهم فصل سوم گرند تور، جرمی کلارکسون اعلام می کند قصد دارند با سه خودروی GT سفری به سواحل دریای خزر داشته باشند تا نوعی ماهی مخصوص را در آن جا بخورند. سپس نقشه منطقه سفر نمایش داده می شود که نام کشورهایی از جمله ایران نیز در آن دیده می شود. جرمی در این صحنه رو به نقشه می کند و می گوید: «این قسمتِ مشکل برانگیز دنیا است و در این جا سوریه، عراق و ایران دیده می شود و در قسمت بالای نقشه روسیه حضور دارد. اما بین این دو محدوده ( روسیه در بالای نقشه و ایران، عراق و سوریه در پایین نقشه) بخشی از رفاه و آرامش وجود دارد تا بتوانید در صورت عدم تمایل به ماهی های دریای سیاه، با گذر از گرجستان و آذربایجان به ماهی های دریای خزر برسید.»
چرا مجریان "گرند تور" این بار هم به ایران نیامند؟ + ویدیو
اما آن چه به واقعیت نزدیک تر است، میزان مسافت میان دریای سیاه و دریای خزر است. در صورتی که عوامل گرند تور می خواستند کشورهایی همچون ایران، روسیه و… را در سفر خود بگنجانند، باید به جای رانندگی هزار کیلومتری، سفری بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر را تجربه می کردند و تعداد بیش تری از مرزها را پشت سر می گذاشتند. بنابراین می توان نتیجه گرفت این بار شوخی های جرمی کلارکسون که گاهی رنگ و بوی سیاسی دارد به ایران ربط پیدا کرده و دلیل عدم سفر به کشور ما را با نگاه نه چندان مطلوب عدم وجود امنیت و آرامش ترکیب کرده است.
این نکته باید در نظر گرفته شود که جرمی، ریچارد و جیمز همیشه با چاشنی طنز برنامه های خود را فراهم کرده اند و همین اصل باعث جذاب شدن این برنامه خودرویی شده است. به همین دلیل از نگاه بسیاری، این گفته جرمی را نمی توان توهین یا سیاه نمایی بارز علیه ایران اعلام کرد و در هر قسمت از برنامه گرند تور یا تاپ گیر سابق، این سبک از شوخی ها و طنزها، رایج به نظر می رسد. سال ها پیش، جرمی کلارکسون در یکی از برنامه های بی بی سی تمایل خود را نسبت به سفر به ایران اعلام کرد و گفت که می داند تا چه حد در ایران طرف دار دارد.
با نگاهی به قسمت یازدهم فصل سوم گرند تور، می بینیم که عوامل این برنامه با سه خودروی GT در بسیاری از بخش ها، جاده های نامناسبی همچون جاده های ایران را تجربه کرده اند، بنابراین نمی توان دلیل عدم حضور مجریان محبوب این برنامه را وضعیت راه های ایران دانست. همچنین بدون شک باید روزی فرا رسد که عوامل گرند تور و مدیران آمازون توجیه و دلیل اقتصادی و منطقی را برای ضبط برنامه در ایران پیش روی خود ببینند. بدیهی است در شرایط کنونی امکان این بهره برداری برای آمازون و گرند تور وجود ندارد.
چرا مجریان "گرند تور" این بار هم به ایران نیامند؟ + ویدیو
در پایان، مجریان و عوامل گرند تور را خطاب قرار می دهیم و می گوییم وسعت ایران و جاذبه هایش نیاز به یک قسمت ویژه در گرند تور دارد و نمی توان در بخشی از این برنامه مردمی، جذابیت های ایران را به تصویر کشید. قرار نیست در سفر شما به ایران خطری گریبان گیرتان شود و با جاده های غیر قابل رانندگی رو به رو نخواهید شد. ایران امروز می تواند میزبان خوبی برای گرند تور و دیگر گردشگران باشد و بی شک پس از سفر به کشور ما، بسیاری از شایعه های نا امنی در ایران را فراموش می کنید. شاید تنها خطر برای گرند تور در جاده های ایران، پراید و نیسان آبی باشد که آن هم نکته خاص و عجیبی نیست!


پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.