پیشرانه سورن توربو و دنا پلاس توربو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

پیشرانه سورن توربو و دنا پلاس توربو چه تفاوت هایی با هم دارند؟
این روزها بسیاری افراد در بررسی های مختلف خود می گویند شتاب اولیه سورن توربو بهتر از دنا پلاس توربو است. همین امر باعث شده برخی فکر کنند سورن توربو بازدهی بیش تری نسبت به دنا پلاس توربو دارد. اما آیا می توان این گونه برداشت کرد که دو سال پس از تولید سورن توربو، ” ایران خودرو ” هیچ ارتقایی به موتور EF7 TC برای نصب روی دنا پلاس نداده است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در مسابقه های درگ مختلف، وقتی دنا پلاس توربو در کنار سورن توربو قرار می گیرد، سورن از همان ابتدای حرکت می تواند به آسانی از رقیب هم کارخانه ای خود جلو افتد. برخی فکر می کنند ضریب دنده های سورن توربو سنگین تر از دنا پلاس است و همین اتفاق باعث پیشی گرفتن آن می شود، اما واقعیت چیز دیگری است که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند.
هنگام عرضه به بازار، سورن توربو با استقبال خوبی از سوی جوانان رو به رو شد، اما پس از گذشت چند ماه، ایران خودرو فرآیند بازاریابی و فروش خود را برای این خودروی ۱۵۰ اسب بخاری چندان گسترده نکرد و در نهایت سعی داشت فروش سورن توربو به صورت محدود انجام شود زیرا در همان ماه های اول تعداد خرابی ها و شکایت مشتریان از سورن توربو زیاد شده بود و بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقد بودند کاهش عرضه این خودروی پرتوان از سوی ایران خودرو به دلیل همین مشکلات است. خرابی های ساده در سیستم خنک کاری، روغن ریزی و نشتی های مختلف منیفولد و مسیرهای ورود و خروج هوا از عمده مشکلات سورن توربو به حساب می آید که رفع آن ها برای ایران خودرو نباید چندان سخت باشد.
یکی دیگر از مشکلات سورن توربو از نگاه مهندسی، از دست رفتن توان حداکثری پس از فشارهای پی در پی است. به زبان ساده سورن توربوی ۱۵۰ اسب بخار پس از چند دقیقه فشار آوردن ناگهان افت توان را تجربه می کند و گاهی توان خروجی آن نسبت به ابتدای حرکت، ۱۸ تا ۲۳ درصد افت پیدا می کند. دلیل اصلی این اتفاق اندازه قطعه اینترکولر سامانه توربوی سورن است. این قطعه با ابعادی نه چندان بزرگ می تواند در لحظه های اول، عملکرد خوبی داشته باشد اما به محض این که فشار به پیشرانه ادامه دار می شود، به دلیل کیفیت معمولی و عملکرد نه چندان حرفه ای، دیگر نمی تواند مانند دقیقه های اول هوا را خنک کند و تنها کمی می تواند وظیفه خود را درست انجام دهد. بنابراین عدم ورود هوای خنک مانند گذشته در سیستم توربو، دیگر نمی تواند توان اصلی را برای سورن توربو فراهم کند و این خودرو با افت توان مواجه می شود. ادامه این فشارها و نوسان های شدید توان در پیشرانه EF7 TC نصب شده روی سورن، عامل اصلی خرابی برخی قطعه های این خودروی اقتصادی و قوی است.
اما اتفاقی که در دنا پلاس توربو افتاده و باعث شده برخی فکر کنند این خودرو ضعیف تر از سورن توربو است، اصلاح برخی مشکلات مشاهده شده در نسل اول خودروهای توربوی ایران خودرو بوده است. دنا پلاس توربو با این که شتاب اولیه اش در مقایسه با سورن توربو ضعیف تر است، اما در بلند مدت و کارکردهای طولانی، نوسان کم تری در بحث توان خروجی خودرو دارد.


نخستین تغییر در پیشرانه های دنا پلاس توربو، بزرگ تر کردن اینترکولر خودرو است. بزرگ تر کردن این سیستم باعث می شود فرآیند خنک کاری به صورت مداوم با خطا و نوسان دمای کم تری انجام شود اما هنگام استفاده از سیستم توربو، به دلیل حجم بیش تر محفظه اینترکولر دنا پلاس نسبت به سورن، بدیهی است که زمان بیش تری هم برای پر شدن آن نیاز خواهد بود. همین اختلاف چند دهم ثانیه ای باعث می شود شتاب سورن توربو از دنا پلاس توربو کمی بهتر باشد.
اما اگر قرار باشد مسابقه درگ میان دنا پلاس توربو و سورن توربو چند بار انجام شود، می بینید که دنا پلاس می تواند بازه کم تری در ثبت رکورد داشته باشد اما سورن توربو به مرور زمان، فاصله ثبت رکوردهای اش بیش تر می شود. همچنین در نظر بگیرید که سورن توربو و دنا پلاس توربو در مسیری صاف با بیش ترین توان در کنار هم حرکت می کنند، بدیهی است که به دلیل شرحی که در این مطلب داده شد، بر اساس علوم تئوری با آغاز افت در عملکرد اینترکولر سورن، این خودرو از دنا پلاس توربو کمی عقب می ماند.
بر اساس تحقیق های انجام شده با برخی اصلاح های صورت گرفته روی پیشرانه EF7 TC دنا پلاس توربو، خرابی ها و شکایت های این خودرو به نسبت سورن توربو، افت چشم گیری داشته است. البته برخی از دنا پلاس سواران، برای به دست آوردن شتاب بیش تر به سراغ اینترکولرهای کوچک تر و قوی تر می روند. بدیهی است هنگامی که این کار در راستای ارتقای خودرو انجام می شود، باید از اینترکولرهای با کیفیت و کم نوسان استفاده کرد تا برتری استهلاکی دنا پلاس توربو همچنان حفظ شود. با عرضه این خودروی به نسبت پرطرف دار، برخی مراکز تیونیگ و ارتقای فنی خودروها، تغییرهایی در بهبود کیفیت و عملکرد سیستم توربوی آن انجام داده اند. برخی از تغییرها باعث شده دنا پلاس توربو به توان فراتر از ۱۹۰ یا ۲۱۰ اسب بخار دست پیدا کند و بتواند به گشتاور بیش از ۲۴۵ نیوتن متر برسد.


شما مخاطبان اسب بخار می توانید ویدیوی تست و بررسی سورن توربو را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.
همچنین برای آشنایی بیشتر با دنا پلاس توربو، می توانید با کلیک بر روی لینک ویدیوی معرفی آن را تماشا نمایید.


آلبوم تصاویر سورن توربو


آلبوم تصاویر دنا پلاس توربو

پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.