هیوندای i20 کرمان موتور چه مزایا و معایبی دارد؟

هیوندای i20 کرمان موتور

«هیوندای i20» از محبوب ترین هاچ بک های کره ای در بازار ایران است. خودرویی که تجربه حضور با دو نسل مختلف را در بازار خودروی ما دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نسل اول i20 به صورت وارداتی پا به کشورمان گذاشت. شرکت «آسان موتور» به عنوان نماینده ایرانی هیوندای کره جنوبی در آن زمان، فروش بسیار موفقی را با i20 نسل یک تجربه کرد. البته عمده این فروش به نسخه فیس لیفت نسل اول اختصاص داشت. فیس لیفت i20 در برهه ای از زمان، موفق ترین هاچ بک وارداتی به کشور بود. خودرویی با مشخصات فنی قابل قبول، امکانات زیاد، ظاهر جذاب و قیمت منطقی. اما عرضه نسل دوم i20 مصادف شد با گشایش های حاصل از برجام که به واسطه آن، خودروسازان بزرگ جهانی رسماً وارد صنعت خودروی ما شدند. به همین ترتیب، هیوندای و کرمان موتور هم که سابقه مشارکت در گذشته را با یکدیگر داشتند، بار دیگر قرارداد همکاری نوشتند. فاز نخست این همکاری به مونتاژ دو هاچ بک i20 و “i10” در کارخانه کرمان موتور منجر شد. i20های مونتاژی با چهره ای جدید، مورد استقبال خریداران قرار گرفتند. هر چند انتقادهایی هم به نحوه قیمت گذاری و سطح آپشن های نسخه های مونتاژی وارد بود. به هر حال، i20 مونتاژ کرمان موتور را هنوز هم می توان یکی از گزینه های قابل تأمل در بازار هاچ بک های وارداتی دانست که قطعاً مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

در این مقاله بیش تر با i20 آشنا می شوید.

ظاهر جوان پسند

هیوندای i20 کرمان موتور

نسل اول i20 هم خودرویی جوان پسند و زیبا به شمار می رفت. یکی از دلایل استقبال از این خودرو همین طراحی عامه پسند بود. اما هیوندای در نسل دوم، سبک طراحی i20 را متحول کرد. طراحی i20 جدید هم‌سو با محصولات امروزی هیوندای، از خطوط سیال و نرم به سمت خطوط شارپ و خشن رفت. در نمای جلو، چراغ هایی درشت را می بینیم که گرافیکی ساده و در عین حال، جذاب دارند. جلوپنجره به سبک نسل قبل، یک خط باریک است و به جبران این موضوع، شبکه هوای بزرگ تری بر روی سپر، تعبیه کرده اند. پروژکتورهای جلو هم ظاهر زیبایی دارند و چراغ های روز نیز در کنار آن ها تعبیه شده اند. در نمای کناری، اولین چیزی که جلب توجه می کند، ستون سوم مشکی رنگ است که سعی دارد پنجره های کناری را به پنجره عقب اتصال دهد. آینه ها طراحی آیرودینامیکی دارند. اما بدون شک، نقطه عطف جذابیت ظاهری i20 را باید چراغ های عقب آن دانست. چراغ هایی که هاچ بک کاریزماتیکی همچون «آلفارومئو جولیتا» در ذهن ما تداعی می کند! گرافیک آن ها هم با نئون های نورانی، ظاهر خودرو را دوست داشتنی تر کرده است. خوشبختانه کرمان موتور i20 را با رینگ های تراش خورده اسپرت به خط تولید خودش آورد.

کابین ارگونومیک و باکیفیت هیوندای i20 مونتاژی

طراحی داخلی محصولات جدید هیوندای در سال های اخیر نسبت به قبل ساده تر شده است. هیوندای برخلاف گذشته دیگر به دنبال خلق کابین هایی فضایی و عجیب نیست و بیش تر تمرکز خود را بر روی ارگونومی و کیفیت گذاشته است. به این ترتیب، کابین نسل دوم i20 هم نسبت به نسل اول ساده تر شده است، اما طراحان هیوندای با اجرای ترکیب دورنگ در تریم داخلی، جذابیت فضا را حفظ کرده اند. به گونه ای که رنگ بندی مشکی – قهوه ای که بر روی داشبورد، رودری ها و روکش صندلی ها دیده می شود، فضای کابین را بسیار چشم نواز و فرح بخش کرده است. طراحی اجزایی همچون دریچه های تهویه، کنسول و پنل تنظیمات تهویه ساده انجام شده است. رودری ها هم ارگونومیک و زیبا به نظر می رسند. صفحه کیلومتر در عین سادگی، شیک و جذاب است. غربیلک فرمان هم ابعاد کوچکی دارد و بسیار خوش دست به نظر می رسد. هیوندای کیفیت کلی کابین i20 را بسیار خوب از آب درآورده است و می توان بر روی دوام متریال داخلی در بلندمدت حساب باز کرد.

هیوندای i20 کرمان موتور

ویژگی های فنی متوسط و کاملاً معمولی

هیوندای برای نسل دوم i20، تقریباً هیچ ارتقای فنی و موتوری خاصی در نظر نگرفت! همچون نسل اول، پیشرانه های کم حجم، نیروبخش این خودرو بودند. به گونه ای که قوی ترین پیشرانه موجود برای نسل دوم، همین موتور ۱.۴ لیتری قرار گرفته بر روی نسخه های مونتاژ کرمان است! پیشرانه ای که برخلاف بسیاری از پیشرانه های امروزی، فاقد توربوشارژر است و فقط ۹۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. شاید این پیشرانه از نظر قدرتی اصلاً جذاب نباشد، اما نیمه پر لیوان آن جاست که به دلیل تنفس طبیعی بودن، دردسرهای پیشرانه های توربو را ندارد و با بنزین معمولی هم به خوبی کار می کند. همچنین مصرف سوخت آن بسیار اقتصادی است و شاید این مورد، مهم ترین مزیت i20 برای مالکش باشد. با این حال، اگر قصد خرید i20 را دارید و اندکی اهل شتاب و هیجان هم هستید، باید بگوییم که در این خودرو نمی توانید رستگاری را تجربه کنید! چراکه متأسفانه افزون بر پیشرانه ضعیف، هیوندای از جعبه دنده ۴ سرعته خودکار نیز بر روی این محصولش استفاده کرده است! جعبه دنده های ۴ سرعته امروز کاملاً از رده خارج شده اند و انتظار می رود بر روی هاچ بک جوان پسندی همچون i20، حداقل از جعبه دنده ۶ سرعته استفاده شود. شتاب صفر تا صد اعلام شده برای i20 با این مشخصات، در حدود ۱۳.۰ ثانیه است که عددی متوسط به حساب می آید.

هیوندای i20 کرمان موتور

سواری و هندلینگ راضی کننده

فاق کوتاه لاستیک های i20، نگرانی ها بابت نرمی سواری آن را افزایش می دهند. اما فراموش نکنید که هیوندای دیگر آن خودروساز کم تجربه قدیم نیست و در سال های اخیر، به دانش خوبی در طراحی سیستم های تعلیق دست یافته است. سواری i20 در یک کلام، نیمه نرم و منطقی است. البته که فاق لاستیک ها بر روی سرعت گیرها اندکی شما را آزار می دهند، اما اگر حواس تان به این موضوع باشد، قطعاً به مشکل جدی بر نخواهید خورد. خوشبختانه کرمان موتور، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا همان ESP را، که یکی از مهم ترین آپشن های i20 به شمار می رود، از روی نسخه های مونتاژی حذف نکرده است. بنابراین با در نظر گرفتن سایز ۱۶.۰ اینچی رینگ ها و وجود ESP، می توان بر روی هندلینگ i20 مونتاژ داخل حساب باز کرد. فرمان الکتریکی و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ هم دو نقطه قوت دیگر i20 هستند که نباید آن ها را از قلم انداخت.

امکانات رفاهی هیوندای i20 و ایمنی ناقص!

بزرگ ترین انتقاد وارد به مجموعه کرمان موتور در مونتاژ هیوندای های جدید، حذف امکانات رفاهی و لوکس این خودروها بود! به گونه ای که نسخه های اولیه این خودروها، عملاً هیچ آپشن قابل توجهی نداشتند! آن هم در بازار پررقابت هاچ بک های وارداتی که برای بقا، وجود این آپشن ها نیازی ضروری تلقی می شود. سیستم نگه دارنده در سر بالایی، سنسورهای عقب، سنسور باران، ترمز کمکی، چراغ های روزتاب، مه شکن های جلو و عقب، فرمان حساس به سرعت، روکش چرم فرمان، اینترفیس، نمایشگر چندرسانه ای ۷.۰ اینچ، ۶ بلندگو، نویگیشن، دوربین عقب، کول باکس، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های تاشو عقب، خروجی برق ۱۲ ولت و گرم کن آینه های کناری از امکانات اصلی i20 هستند. اما از سال ۹۷، کرمان موتور با مشاهده اعتراض مشتریان نسبت به کمبود امکانات، تصمیم به افزودن آپشن هایی جدید به این هاچ بک کره ای گرفت. نمایشگر دوربین عقب روی آینه الکتروکرومیک منتقل شد. سنسور نور به فهرست تجهیزات اضافه شد و چراغ ها امکان روشن و خاموش شدن اتوماتیک را پیدا کردند. در سری آپشنال، امکان مشاهده فشار باد تایرها هم با آپشن TPMS فراهم شد. دیگر تغییر مهم، سیستم ورود بدون کلید است که استارت موتور را هم به شکل دکمه ای درآورده است. با وجود تمام این موارد، باز هم جای خالی آپشن های مهمی همچون سان روف و کروزکنترل در هیوندای i20 مونتاژی حس می شود. همچنین خریدار یک هاچ بک نسبتاً گران وارداتی انتظار دارد که حداقل در چنین خودرویی، روکش صندلی ها از جنس پارچه نباشد! وجود تنها ۲ کیسه هوا هم برای i20 مونتاژی جای خجالت دارد.

هیوندای i20 کرمان موتور

خدمات گسترده و بازار متوسط

کرمان موتور شبکه خدمات پس از فروش قابل قبولی دارد. گستردگی این شبکه با توجه به قدمت حضور کرمان موتور در بازار خودرو، سبب شده است دارندگان هیوندای های مونتاژی نیز مانند خودروهای چینی مونتاژ این شرکت بتوانند با مراجعه به هر یک از نمایندگی های این مجموعه در سراسر ایران از خدمات پس از فروش استفاده کنند. البته این جمله به معنای تأیید کیفیت خدمات کرمان موتور نیست و ما صرفاً گستردگی خدمات را به عنوان یک امتیاز برای i20 مونتاژی برشمرده ایم. در بازار فروش نیز i20 نسل دو طرف داران خاص خودش را دارد. معمولاً مصرف کننده ها به سراغ این خودرو می آیند و بیش تر آن ها را جوانان تشکیل می دهند. در برخی از خانواده ها نیز i20 نقش خودروی دوم را بازی می کند.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.