مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3

مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3
در هفته های گذشته یک روز تجربه رانندگی با سیتروئن C3 را در شهر تهران و جاده های اطراف اش داشتیم. البته همان طور که می دانید، هنوز سیتروئن های C3 تحویل مشتریان داده نشده اند و نسخه ای که در اختیار پایگاه خبری ” اسب بخار ” بود، نمونه پلاک ملی و آزمایش فنی این هاچ بک فرانسوی بود و ما توانستیم در چند ساعت، سیتروئن C3 را در کنار یک هیوندای i20 آپشنال مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اکنون در کنار انتشار ویدیوی تست و بررسی سیتروئن C3 و مقایسه آن با هیوندای i20، می خواهیم گزارشی مکتوب را در اختیار شما مخاطبان قرار دهیم.


پیش از این باید اعلام کرد که شما مخاطبان اسب بخار می توانید برای دیدن ویدیوی تست و بررسی سیتروئن C3 و هیوندای i20، ویدیوی شتاب سیتروئن C3 و شتاب هیوندای i20 بر روی لینک ها کلیک کنید.


معرفی اجمالی سیتروئن C3

مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3
سیتروئن C3 یک هاچ بک شهری به حساب می آید که ما با نسل سوم آن در بازار ایران طرف هستیم. این خودرو در سال ۲۰۱۶ به بازار جهانی معرفی شد و طراحی خاصی داشت. C3 با طراحی خود، خبر از سبک جدید سیتروئن برای تمام
محصولات اش می داد. با عقد قرارداد مشارکت میان سایپا و سیتروئن، این هاچ بک کوچک در سال ۲۰۱۷ به بازار ایران معرفی شد. با آغاز سال ۹۷، تولید آزمایشی سیتروئن C3 در سایت سایپا – سیتروئن یا همان سایپای کاشان آغاز شد و در نهایت در مرحله اول فروش، دو هزار دستگاه از آن در اختیار مشتریان قرار گرفت. البته این تعداد خودرو هنوز در اختیار مالکان قرار نگرفته و تنها دو هزار نفر توانسته اند این خودرو را به صورت فروش اینترنتی ثبت نام کنند. با بروز مشکلات ناشی از تحریم و از سویی تداخل در فعالیت های گمرک، سیتروئن C3 در زمان مقرر به دست مشتریان نرسید و در حال حاضر سایپا – سیتروئن تلاش می کند در آینده نزدیک به تعهدهای خود پاسخ دهد.


معرفی کوتاه هیوندای i20

مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3
هیوندای i20 خودرویی هاچ بک و شهری است و تا امروز دو نسل از آن به جاده های ایران آمده است. در حال حاضر نسل دوم این خودرو که از سال ۲۰۱۴ به بازار جهانی معرفی شده است، توسط شرکت ” کرمان موتور ” در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تولید و مونتاژ می شود. هیوندای i20 جدید از پایان سال ۹۵ پا به جاده های کشور گذاشت و توانسته در این چند سال فروش بالایی را برای هیوندای و کرمان موتور در ایران رقم بزند. در سال ۹۷، نسخه آپشنال i20 با امکانات بیش تر وارد خط تولید شد و در اختیار مشتریان قرار گرفت. این هاچ بک کره ای نیز به دلیل مشکلات تحریم و گمرک، در تحویل به مشتریان با مشکلات بسیاری مواجه شده است و مانند سیتروئن C3 روشن نیست آینده حضور آن در خط تولید ایران به چه سمتی
می رود.


ویژگی های فنی کدام بهتر است؟

مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3
واقعیت این است که شاید هیوندای i20 و سیتروئن C3 در یک کلاس بدنه و قیمت قرار بگیرند، اما با توجه به سیاست های مختلف شرکت ها، وجه تشابه خاصی در مبحث فنی میان این دو هاچ بک وجود ندارد. i20 خودرویی اقتصادی ( در بحث فنی و کارایی ) به حساب می آید و از یک پیشرانه ۱٫۴ لیتری بهره می برد. این پیشرانه ۹۸٫۶ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ نیوتن متر تولید می کند و از طریق یک جعبه دنده ۴ دنده اتوماتیک به چرخ های جلو می رساند. جعبه دنده i20 ساخت کمپانی هیوندای پاورتک کره جنوبی است که به عنوان یکی از قطعه سازان هیوندای به حساب می آید.
اما وقتی به ویژگی های فنی سیتروئن C3 نگاه می کنید هیچ گاه شما را به یاد یک خودروی اقتصادی نمی اندازد، زیرا سیاست سیتروئن مانند پژو این گونه بوده که قوی ترین نسخه این خودرو در بازار ایران عرضه شود. C3 پیشرانه ای مشابه با بیش تر دی اس ها و پژو ۵۰۸ و ۲۰۰۸ دارد. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو می تواند ۱۶۳ اسب بخار را با گشتاور ۲۴۳ نیوتن متری تولید کند و از طریق یک جعبه دنده ژاپنی ساخت آیسین به چرخ های جلو برساند. جعبه دنده سیتروئن C3 از نوع اتوماتیک و ۶ دنده است.
با توجه به اطلاعات فنی منتشر شده در کاتالوگ هر دو خودرو، مشخص است که سیتروئن C3 می تواند شتاب، قدرت و لذت رانندگی بیش تری را به مالک خود تقدیم کند و از آن سو هیوندای i20 در قالب یک خودروی آرام و بدون حاشیه ظاهر
می شود. شتاب بهتر، حداکثر سرعت بیش تر، تعویض دنده بهتر و عدم نیاز به فشار حداکثری پیشرانه در رانندگی های عادی، دست آورد سیتروئن C3 برای مالک خود است. از سویی دیگر هیوندای i20 می تواند به دلیل ذات اقتصادی خود و شناخته تر بودن نشان اش، دردسر کم تری برای راننده داشته باشد، زیرا به مراتب مهندسی بخش فنی هیوندای i20 از سیتروئن C3 ساده تر است و در نهایت می تواند استهلاک کم تری برای مالک خودرو داشته باشد.


اندازه کدام یک مناسب تر است؟

مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3
سیتروئن C3 فاصله محوری ۲۵۴۰ میلی متر دارد و هیوندای i20 در این بخش ۳ سانتی متر از رقیب فرانسوی کشیده تر است. بنابراین می توان از نگاه کلی نتیجه گرفت فضای کابین i20 کره ای از C3 فرانسوی کمی بیش تر است. در بحث ارتفاع، هر دو خودرو با هم برابر هستند و وقتی به فضای صندوق شان نگاه می کنیم، در یک حد با هم رقابت می کنند و برتری خاصی برای هیچ کدام وجود ندارد. وقتی به وزن این دو هاچ بک کوچک دقت می کنیم، می بینیم که هیوندای i20 نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم از سیتروئن C3 سبک تر است و وزنی حدود هزار و ۱۰۰ کیلوگرم دارد.
پس می توان نتیجه گرفت که به جز بحث فاصله محوری و اختلاف ناچیز فضای کابین، هیوندای i20 و سیتروئن C3 تفاوت خاصی با هم ندارد و به عنوان دو هاچ بک شهری مانند هم هستند و در یک کلاس بدنه قرار می گیرند.


امکانات کدام یک بیش تر است؟


بدون شک سیتروئن C3 برنده این بخش از رقابت است. البته اگر در بازار جهانی این دو خودرو رقیب هم بودند، دوباره برای انتخاب میان یکی از آن ها به مشکل بر می خوردیم. اما وقتی بحث بازار ایران می شود، با سفارشی سازی هیوندای i20 مواجه می شویم که کرمان موتور بخش عمده امکانات رفاهی و ایمنی آن را برای مشتریان اش حذف کرده است. در هیوندای i20 بازار ایران خبری از سقف پانارومیک، کروز کنترل، تریم داخلی چرم کامل، گرم کن صندلی ها و… نیست.
اما اگر بخواهیم بیش تر به این بخش بپردازیم، باید پله پله پیش برویم. امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری، سامانه شروع حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی، نمایش گر، استارت دکمه ای، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور باد لاستیک، سیستم تهویه خودکار، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، دو کیسه هوای راننده و سرنشین، بلوتوث، تریم داخلی پارچه ای، صندلی شش حالتی دستی راننده و راهنمای تعویض مسیر از جمله امکانات مشترک میان این دو خودرو است.
هیوندای i20 امکاناتی مانند بخارزدای هوشمند شیشه جلو، آینه حساس به نور و رهیاب ماهواره ای فعال در ایران را بیش تر از رقیب فرانسوی خود دارد. همچنین سیتروئن C3 به امکاناتی مانند کروزکنترل، محدودکننده سرعت، قابلیت اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایش گر خودرو، کیسه های هوای کناری جلو و پره ای سرتاسری و گرم کن صندلی های جلو ( در برخی نسخه ها ) مجهز است که در هیوندای i20 وجود ندارد. به عبارت ساده سیتروئن C3 در کامل ترین حالت ممکن به بازار ایران آمده و در بحث ایمنی در تصادف سطح بالاتری از هیوندای i20 را دارد. البته C3 در برخی بازارها با امکاناتی مانند سامانه پیشگیری از تصادف، رادار خطی و… عرضه می شود اما با توجه به این که قطعه مورد نظر برای فعال کردن این امکانات صاحب امتیازی آمریکایی – اسراییلی دارد، اجازه عرضه در محصولات PSA را برای بازار ایران ندارد. از سویی دیگر هیوندای i20 در بازار جهانی به سامانه پیشگیری از تصادف و برخی امکانات ایمنی دیگر مجهز است که باز هم به دلیل صاحب امتیازی این فن آوری برای آمریکا و اسراییل، امکان حضور آن در محصولات به سفارش ایران فراهم نیست.


تجربه رانندگی با i20 و C3

مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3
حدود ۷ ساعت با این دو خودرو در یک روز بارانی همراه بودیم. در جاده هایی که کوهستانی بود، مسیرهایی که از بزرگراه می گذشت و خیابان هایی که گاهی به دلیل بارندگی از ترافیک قفل می شد. رانندگی در جاده هایی که صاف و یک دست بود و گاهی مجبور بودیم از مسیرهای پر دست انداز بگذریم. به هر حال تجربه نیمروزی ما از رانندگی با هیوندای i20 و سیتروئن C3 آن هم در کنار هم، می تواند نتیجه قابل قبولی از مقایسه عملی این دو خودروی هاچ بک داشته باشد.
از بیرون که به این دو خودرو نگاه می کنید، به یقین ظاهر i20 برای شما قابل درک تر است زیرا این خودروی هاچ بک اصول طراحی هیوندای را دارد که بیش تر مشتریان ایرانی آن را می پسندند و سبک طراحی اش را دوست دارند. اما هنگامی که به C3 نگاه می کنید، با سبکی متفاوت از طراحی مواجه می شوید که در لحظه اول یا عاشق آن می شوید یا ناخودآگاه آن را ناهماهنگ در طراحی توصیف می کنید. سیتروئن C3 به نوعی حکم نیسان جوک را دارد. طراحی خاص و رادیکالی دارد که با کمی دقت، به خوبی رویکرد کمپانی سازنده در القای حس و حال فرانسوی در آن دیده می شود. ترکیب رنگ بدنه، نوع طراحی چراغ ها، حالت کلی ظاهر خودرو و حتا چیدمان کابین، به ما می گوید که دوباره سیتروئن سعی دارد، تمدن فرانسوی و معماری خاص آن کشور را با صنعت خودرو گره بزند. استفاده از طرح ها و خم های بدنه، به خوبی بیان گر این سبک است. با این حال نمی توان منکر آن شد که سیتروئن C3 با چنین ظاهری، جذابیت خاص خود را دارد و بسیار متفاوت از تمام رقیب ها و هم قیمت های خود در بازار ایران ظاهر شده است. قیافه ای خاص به همراه ذات اسپرت، توانسته در قدم اول طیف جدیدی از مشتریان را به سمت این هاچ بک فرانسوی بکشاند.
وقتی وارد کابین سیتروئن C3 می شوید، در کنار رعایت سادگی و خلوتی می توانید با کمی گشتن در نمایش گر خودرو به تنظیمات مختلف و شخصی سازی مورد نظر خود برای خودرو برسید. همین کابین خلوت و سبک طراحی متفاوت آن، باعث شده کمی کار کردن با امکانات C3 سخت تر از هیوندای i20 باشد. شما در هیوندای i20 برای تنظیم سیستم تهویه، سیستم کنترل پایداری و کامپیوتر سفر با دکمه هایی مجزا روی داشبورد طرف هستید، اما تمام این تنظیم در سیتروئن C3 از روی نمایش گر انجام می شود. شاید تنظیم سیستم کنترل پایداری و کامپیوتر سفر آن قدر مورد حساس و پرکاربردی نباشد که بخواهد دکمه ای مجزا داشته باشد، اما تنظیم سیستم تهویه و ورود به این بخش تنها با یک دکمه لمسی روی نمایش گر، مسأله ای است که در نوع خود حس هوشمندی را به سیتروئن C3 می دهد و از سویی برای بسیاری افراد چندان دوست داشتنی نیست زیرا برخی سبک هیوندای i20 را می پسندند که به راحتی تنظیمات سیستم صوتی و تصویری پیش روی شان قرار دارد و همزمان می توانند به راحت ترین شکل ممکن سیستم تهویه خودرو را تنظیم کنند.
وقتی پشت فرمان هر دو خودرو می نشینید، یک سطح از راحتی، ارگونومی و اشراف به محیط پیرامون را خواهید داشت. البته پشت سری های هیوندای i20 کمی سفت تر از C3 است و کیفیت نمایش گر آن هم کم تر از رقیب فرانسوی ظاهر شده است. دلیل کیفیت کم تر نمایش گر i20، سفارشی سازی صورت گرفته برای فعال شدن رهیاب ماهواره ای است که باعث شده نمونه با کیفیت و اصلی سیستم صوتی و تصویری هیوندای در این خودرو وجود نداشته باشد. در بحث های دیگر از جمله مواد ساخت کابین، صندلی و… هر دو خودرو در یک سطح کیفی ظاهر شده اند و تفاوت خاصی با هم ندارند.
هنگام رانندگی با هیوندای i20، تکان های کم تری را در کابین نسبت به سیتروئن C3 احساس می کنید و سواری آن تا حدی نرم تر است. با رسیدن به پیچ های معمولی و یا تند، خودرو پایداری خوبی را در سرعت های فراتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت دارد و عملکرد سیستم تعلیق و ترمز آن نیز قابل قبول و راضی کننده است. تغییر میزان نرمی فرمان و سفت شدن آن با افزایش سرعت خودرو، مانند تمام خودروهای کیا – هیوندای است و این امر به صورت بسیار دقیق اتفاق می افتد.
در سیتروئن C3 به دلیل ذات اسپرت این خودرو، سواری خشک تری احساس می شود، اما این مسأله نکته ای است که در مقایسه دیده می شود و شاید در یک بررسی جداگانه، هیچ گاه نتوان سواری C3 را خشک دانست. اما همین سواری کمی خشک تر با سر و صدا در کابین همراه نمی شود و وقتی با سرعت فراتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت پشت سر i20 وارد پیچ می شوید، متوجه چسبندگی و فرمان پذیری بهتر این خودروی فرانسوی نسبت به رقیب کره ای می شوید. پایداری، فرمان پذیری و حتا مسائل مربوط به ترمز تا حد قابل توجه ای حس بهتری را در C3 به راننده می دهند.
نرمی و جذابیت رانندگی آرام با هیوندای i20 تا زمانی ادامه دارد که در شیب های معمولی و تند، نخواهید مدام سرعت خودروی خود را حفظ یا اضافه کنید زیرا مجبور به تخت گاز کردن می شوید و بدیهی است که با پیشرانه ۹۸ اسب بخاری، هیچ گاه نمی توان نتیجه مطلوب را در زمان کوتاه به دست آورد. بنابراین اگر بخواهید مدام معکوس بکشید و سرعت خودروی خود را در کم ترین زمان ممکن به میزان دلخواه برسانید، بیش تر از سیتروئن C3 صدای موتور را در کابین خودرو خواهید شنید زیرا C3 با توان ۱۶۳ اسب بخار و فن آوری توربو که گشتاور حداکثری را از ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه به راننده می دهد، با فشار به مراتب کم تری نسبت به i20 می تواند به سرعت مطلوب شما برسد و شتاب به مراتب بهتری را در اختیارتان بگذارد. همین مسأله باعث می شود میانگین فشار به پیشرانه C3 در رانندگی های عادی تا حد زیادی از هیوندای i20 کم تر باشد و این اتفاق به طور مستقیم بر مصرف سوخت خودروها تاثیر می گذارد. به عبارت ساده، اگر قرار باشد سیتروئن C3 و هیوندای i20 هر دو در کنار هم، مسیر تهران تا چالوس را بپیمایند، به دلیل فشار کم تر به پیشرانه C3، مصرف سوخت کم تری هم در این خودرو شاهد خواهیم بود، همچنین به دلیل دور موتور بالاتر در i20 مصرف میانگین ما نیز در این هاچ بک کره ای ناگهان بالا می رود و فراتر از حد تصور برای یک خودروی اقتصادی شهری ظاهر می شود.
همین فشارهای حداکثری در هیوندای i20 به دلیل نبود پیشرانه قوی در این خودرو، باعث شده سیستم تهویه و کولر این خودرو نتواند در آب و هوای گرم بازدهی کافی داشته باشد و برخی مشتریان همین مسأله را به عنوان نکته ای منفی گزارش دهند زیرا در شهری مانند تهران که برخی خیابان ها شیب دارند، با فشار زیاد به پیشرانه i20، کولر خودرو هم به صورت موقت قطع می شود. با این که از سیتروئن C3 به عنوان یک خودروی فرانسوی نمی توان توقع کولری قوی داشت، اما به دلیل نبود چنین ضعفی، فعالیت سیستم تهویه آن می تواند ثبات و دقت عملکرد بیش تری داشته باشد. اگر بخواهیم این دو خودرو را از نظر عملکرد جعبه دنده اتوماتیک شان بسنجیم، باید بگوییم که رفتار متناسبی با شرایط دارند و عملکرد هر دو خوب است. اما بدیهی است که به دلیل سبک طراحی جعبه دنده های هیوندای پاور تک در محصولات هیوندای و همچنین ۴ دنده بودن جعبه دنده i20، تا حدی تأخیر و اعمال گاز هرز در هر تعویض دنده احساس می شود.
جعبه دنده سیتروئن C3 از نوع ۶ دنده است و کمپانی آیسین ژاپن آن را می سازد. این جعبه دنده روی بیش تر محصولات PSA نصب هستند و توانسته اند بازدهی و استهلاک قابل قبولی را برای محصولات این گروه فرانسوی داشته باشند، اما در همین جعبه دنده خوب هم می بینیم سبک فرانسوی رعایت شده و محدوده های ایمنی برای حفظ سلامت این قطعه C3، تا حدی پهناور در نظر گرفته شده است. با این که این کد جعبه دنده آیسین می تواند فشارهای بالایی را تحمل کند، اما به دلیل سیاست های PSA تا حدی محدود شده و اجازه معکوس کشیدن های بی مهابا را به راننده نمی دهد. با این حال این مسأله چیزی نیست که در ابتدا و فارغ از مقایسه با دیگر خودروهای اسپرت به آن پی ببرید و شاید هیچ گاه در رانندگی با سیتروئن C3 شاهد چنین کاستی ای در عملکرد جعبه دنده آن نباشید.
هنگامی که تست نفوذ صدا را برای دو خودروی هیوندای i20 و سیتروئن C3 انجام دادیم، متوجه شدیم رقیب فرانسوی کم سر و صداتر از هاچ بک کره ای است. با این که سواری i20 کمی نرم تر از C3 است، اما گویا عایق بندی درون کابین این فرانسوی تا حدی بهتر از i20 انجام شده و کم تر اجازه ورود صداهای مزاحم را به کابین خودرو می دهد. برای آگاهی و درک بیش تر از این مسأله می توانید به جدول زیر دقت کنید:

نام خودرو

حالت سکون (دسی بل)

دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل)

تخت گاز(دسی بل)

سیتروئن C3

۵۶

۷۴٫۳

۸۸٫۴

هیوندای i20

۵۷

۷۷٫۳

۸۹٫۵


و اما نتیجه گیری:

مقایسه هیوندای i20 با سیتروئن C3
شما در هر دو خودرو، سواری مشابه به هم دارید و ابعادشان در بحث فضای کابین و بار بسیار نزدیک به هم است. هر دو خودرو کاربرد شهری دارند و با توجه به سبک انتخاب خودرو توسط مشتریان ایرانی، قابلیت این را دارند تا مالکان خود را در سفرها نیز همراهی کنند. کیفیت ساخت و مونتاژ هیوندای i20 و سیتروئن C3 مشابه به هم است و هیچ کدام به دیگری برتری ندارد. مواد به کار رفته در ساخت کابین و تریم داخلی این دو هاچ بک قابل قبول است و نمی توان یکی را پایین تر از دیگری معرفی کرد. اما در سیتروئن C3 شما با پیشرانه به مراتب قوی تر و جذاب تری طرف هستید و می توانید با توجه به محدودیت های بازار ایران، در کنار داشتن یک هاچ بک شهری، مالکیت یک خودروی اسپرت با شتاب کم تر از ۸٫۵ ثانیه را تجربه کنید. خودرویی که فرمان پذیری به مراتب بهتری از i20 دارد و قرار نیست در هیچ جا به عنوان یک هاچ بک کم بیاورد و حتا می تواند خودروهای به ظاهر قوی تر را پشت سر بگذارد. طراحی C3 خاص تر از i20 است و حس و حال متفاوتی را به شما و کسانی که این خودرو را از بیرون می بینند، می دهد. امکانات سیتروئن C3 به مراتب کامل تر از هیوندای i20 است و مسأله مهم تر، ایمنی بالاتر این خودرو نسبت به رقیب کره ای است زیرا با وجود قابلیت سفارش گذاری i20 با شش کیسه هوا، کرمان موتور این خودرو را در نمونه پایه و با دو کیسه هوا سفارش گذاری کرده که نمی تواند در تست های تصادف و ایمنی، امتیازهای کامل نسخه شش کیسه هوای خود را به دست آورد. اما سیتروئن C3 با همان شش کیسه هوا به بازار ایران آمده و تست های ایمنی این خودرو در اروپا نشان می دهد این هاچ بک توانسته پنج ستاره ایمنی را از موسسه «یورو انکپ» دریافت کند.
از سویی دیگر خرید هیوندای i20 هم خالی از لطف نیست. مهم ترین برتری این خودرو، حضور فعال تر نشان تجاری آن در بازار ایران است، بنابراین در بحث تأمین قطعه ها و رایج بودن خدمات رسانی، این خودرو را در شرایطی بهتر از سیتروئن C3 نگه می دارد. هیوندای i20 کرمان موتور از سال ۹۵ تا امروز روی خط تولید این شرکت بوده و بیش از ۱۰ هزار دستگاه از آن در جاده های کشور تردد دارند، اما سیتروئن C3 قرار است تنها با دو هزار دستگاه به دلیل مشکلات پیش آمده به خیابان ها آید. با این که تشابه فنی C3 با خودروهای مختلف پژو و دی اس باعث می شود در بحث پشتیبانی فنی با مشکلات نامتعارفی مواجه نشود، اما نمی توان منکر آن شد که به هر حال رایج بودن خدمات هیوندای در ایران باعث برتری i20 در بحث اطمینان از خدمات پس از فروش آن در کشور می شود.
شما در هیوندای i20 با وجود تمام کمبود امکانات، می توانید حداقل رنگ مورد علاقه خود را برای خودرو انتخاب کنید. این درست چیزی است که در سیتروئن C3 وجود ندارد، زیرا قرار است این دو هزار دستگاه C3 تولیدی سایپا کاشان تنها با بدنه سفید و سقف قرمز به بازار عرضه شوند. هر چه قدر ترکیب رنگ سفید و قرمز به جذابیت سیتروئن C3 اضافه کند، اما وقتی تمام نسخه های موجود از این خودرو در کشور به یک رنگ باشد، می تواند جذابیت بصری آن را در خیابان ها کاهش دهد. یکی دیگر از ویژگی های بسیار ساده هیوندای i20 نسبت به سیتروئن C3، داشتن دستگیره سقفی برای سرنشینان عقب و شاگرد است. دستگیره هایی که در بیش تر خودروها رایج هستند و از قضا ایرانیان هم استفاده قابل توجه ای از این قطعه دارند، دیگر در بیش تر محصولات PSA دیده نمی شود و اکنون می بینیم سیتروئن C3 هم این قطعه را ندارد. شاید دستگیره سقفی، مسأله مهمی نباشد، اما نبود آن برای برخی افراد احساس می شود. یکی دیگر از ویژگی های هیوندای i20، داشتن پیشرانه ای با مهندسی به مراتب ساده تر از سیتروئن C3 است. مهندسی این پیشرانه کم توان به شکلی است که باعث شده استهلاک آن کم باشد و احتمال خرابی آن به حداقل برسد، اما پیشرانه C3 از نظر مهندسی در سطح بالایی قرار دارد و به همین دلیل این پیشرانه جوایز مختلفی را در سطح جهانی دریافت کرده است. وقتی مهندسی پیشرانه پیچیده می شود و فن آوری توربو، پاشش سوخت مستقیم و… به آن اضافه می شود، بدیهی است که مراحل تعمیر را نسبت به یک پیشرانه ساده افزایش می دهد و به نگهداری های دقیق تری نیاز دارد. با این که به گفته PSA و بر اساس نتیجه تست های بلند مدت انجام شده، ضریب اطمینان پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶۳ اسب بخار C3 و ۲۰۰۸ در جایگاه ویژه ای قرار دارد، اما بدیهی است که هر کسی دانش فنی لازم برای تعمیر و انجام سرویس های آن را ندارد و در بیش تر مواقع باید برای هر کاری به نمایندگی مرکزی مراجعه کنید.
در نهایت باید گفت هنگامی که کرمان موتور پیش فروش هیوندای i20 را با قیمت قطعی ۱۱۵ میلیون تومان انجام می داد، بر اساس شنیده ها و احتمال های پیش رو، بهایی حدود ۱۲۵ تا ۱۳۵ میلیون تومان برای سیتروئن C3 تخمین زده می شد. حال که بهای بازار آزاد هیوندای i20 به فراتر از ۲۱۰ میلیون تومان رفته و برادر کراس اوور C3، یعنی پژو ۲۰۰۸ با قیمتی حدود ۲۴۰ تا ۲۵۳ میلیون تومان معامله می شود، با توجه به ارزش افزوده های موجود در سیتروئن C3 به نسبت i20 و ۲۰۰۸ و همچنین تیراژ پایین تر آن نسبت به رقیب ها، خاص بودن آن در بازار افزایش پیدا می کند. افزایش نگاه منحصر به فرد بودن به سیتروئن C3 می تواند جذابیت قیمتی این خودرو را افزایش دهد و بهایی فراتر از ۲۷۰ میلیون تومان را برای آن در بازار آزاد رقم بزند. زیرا شرکت سایپا سیتروئن قیمتی فراتر از ۲۳۵ میلیون تومان را برای این خودروهای هاچبک فرانسوی اعلام کرده است. بی شک نمی توان منکر این شد که از هر نظر، سیتروئن C3 ارزش قیمتی بالاتری از هیوندای i20 دارد و باید توقع داشته باشیم این مسأله به صورت عملی در بازار آزاد نیز رخ دهد.


آلبوم تصاویر هیوندای i20


گالری تصاویر سیتروئن C3

پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.