مقایسه ام وی ام ۵۵۰ و جک j۵

ام وی ام ۵۵۰ و جک j۵

قیمت بالای خودروهای صفر کیلومتر سبب می شود تا گاه بسیاری از مشتریان، به گزینه های دست دوم روی بیاورند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش وبلاگ خودروچی، این پدیده از قدیم در بازار وجود داشته است و راهکاری مناسب برای خریدارانی است که بودجه خرید خودروهای صفر کیلومترها را ندارند. این موضوع در رابطه با خودروهای چینی، بیش از پیش صدق می کند. چرا که محصولات چینی معمولا با افت قیمت زیاد مواجه می شوند.

امروز اگر یک خانواده ایرانی قصد خرید خودرویی خانوادگی در رنج قیمتی متوسط را داشته باشد، دو گزینه در اختیار دارد. نخست آنکه مانند بسیاری از خانواده های دیگر، خودروهای ایرانی را بر گزیند. اما اگر از کیفیت پایین، ظاهر قدیمی و امکانات محدود آنها به ستوه آمده باشد، چاره چیست؟ در اینجا پیشنهاد دوم مطرح می شود. خرید سدان های چینی کارکرده از بازار. امروز به مقایسه دو مورد از مطرح ترین چینی های دست دوم بازار پرداخته ایم.

طراحی ظاهری

جک j۵

کمپانی جک با مدل J۳ یا توجوی وارد ایران شد. شکست J۳ کرمان موتور را بر آن داشت تا مدل جدید J۵ را به خط تولید خود بیاورد. J۵ سدانی در کلاس C است که طراحی آن توسط استودیوی معروف ایتالیایی ” پینین فارینا ” انجام شده است. J۵ ابتدا با موتور ۱٫۵ لیتری و جعبه دنده دستی به بازار آمد. عدم استقبال مشتریان از نمونه دنده ای J۵، کرمان موتور را وادار به عرضه نسخه اتوماتیک کرد. J۵ در نمای جلو با چشمانی کشیده و خطوطی آیرودینامیک به شما لبخند می زند. چهره ای ساده، بی آلایش و دوست داشتنی که در کمتر خودرو چینی می توان یافت. در واقع همین سادگی و پختگی طراحی J۵ است که آن را از دیگر هم وطنانش متمایز کرده است. چراغ هایی با گرافیک تیره و جلو پنجره تک خط کرومی که به شکلی ساده و شیک طراحی شده است.

جک j۵

اما در نمای جانبی، همان خطوط نرم و روان ادامه دارند. خط شانه J۵ به زیبایی این نما افزوده است. خم انتهای درهای عقب که لچکی شیشه را شکل داده است، یک امضای طراحی زیبا در نمای ساید J۵ به حساب می آید. طرح آینه های کناری اندکی ابتدایی به نظر می رسد. دستگیره درها و نوار زیر پنجره ها به رنگ کرومی در آمده اند تا جلوه لوکسی بیشتری به خودرو بدهند. تنها تمایز ظاهری J۵ اتوماتیک و دنده ای، رینگ های ۱۶٫۰ اینچی آلومینیومی هستند. این رینگ های ۱۴ پره، شخصیت و پرستیژ متفاوتی به J۵ بخشیده اند.

ام وی ام ۵۵۰ و جک j۵

نمای عقب این سدان آسیایی، بحث برانگیز ترین بخش طراحی بیرونی آن است. به نظر می رسد که پینین فارینا در این بخش، به اندازه دیگر بخش ها بی نقص کار نکرده است. هندسه خاص چراغ های عقب، از نگاه عده ای زیبا و از نگاه گروهی دیگر، زشت تلقی می گردد. حتی برخی آن را به چراغ های مازراتی گرن توریسمو شبیه می دانند! اما گرافیک نا مرغوب چراغ ها هم در نازیبا به نظر رسیدن آنها بی تاثیر نیست. یک نوار کرومی پهن آنها را به یکدیگر متصل می کند. دیفیوزر پایین سپر نیز یک مه شکن را در وسط خود جای داده که در کمال سادگی طراحی شده است. در مجموع J۵ را از منظر طراحی بیرونی می توان خودرویی به نسبت زیبا و عامه پسند دانست.

ام وی ام ۵۵۰

چری سالهاست که محصولات خود را با برند MVM به بازار کشورمان می فرستد. مدیران خودرو که سالها تنها به مونتاژ چری QQ یا همان ام وی ام ۱۱۰ مشغول بود، از سال ۱۳۹۰ دو محصول جدید ۵۳۰ و X۳۳ را به بازار داخلی معرفی کرد. X۳۳ به عنوان یک ارزان ترین کراس اوور آن روزهای بازار، به موفقیتی چشم گیر دست یافت. ۵۳۰ هم در قالب یک سدان جدید و با امکانات مناسب، جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کرد. با گذشت زمان و قدیمی شدن ۵۳۰، مدیران خودرو فیس لیفت این محصول را با تاخیر فراوان به ایران آورد. ام وی ام ۵۵۰ هم با استقبال نسبی روبرو شد اما چندان در خط تولید دوام نیاورد! با سیاست های جدید چری در ایران، عرضه ۵۵۰ متوقف و تمرکز بیشتر بر روی مدل های لوکس این برند همچون آریزو ۵ گذاشته شد. ۵۵۰ در ظاهر، یک ۵۳۰ ارتقا یافته است که سعی دارد اندکی خود را جدیدتر نشان دهد.

ام وی ام ۵۵۰

چراغ های کشیده، جلو پنجره بزرگ با خطوط کرومی و سپر عضلانی. ظاهری موجه از ۵۵۰ به نمایش گذاشته اند. هر چند که نمی توان قدیمی بودن آنرا انکار کرد و از لحاظ زیبایی شناسی هم در مقایسه با J۵، حرف خاصی برای گفتن ندارد. در نمای کناری، همان درها و ستون های ۵۳۰ خود نمایی می کنند! در واقع هیچ تفاوتی در ساید ۵۵۰ با ۵۳۰ وجود ندارد. حتی گلگیرها هم تقریبا دست نخورده باقی مانده اند. آینه ها و رینگ ها طرحی از مد افتاده دارند و در مجموع نمای کناری ۵۵۰ نسبت به ۵۳۰، ضعیف تر و قدیمی تر به نظر می رسد.

ام وی ام ۵۵۰

در نمای عقب، خوش بختانه خبری از آن چراغ های ناموزون و صندوق عقب جعبه ای نیست و ۵۵۰ در این بخش، ظاهری مینیمال تر به خود گرفته است. سپر عقب به تقارن سپر جلو، با فرمی پف کرده و عضلانی طراحی شده است. هر چند که در محل نصب چراغ مه شکن در پایین آن، جای خالی یک دیفیوزر به چشم می خورد. اما در این نما هم باز می توان قدیمی بودن و رنگ و بوی کهنگی را در طراحی خودرو احساس کرد. به عنوان مثال، گرافیک چراغ های عقب به شکل کریستالی ساده است و می شد با نصب LED، ظاهری مدرن تر به آنها داد.

طراحی کابین

جک j۵

وارد کابین جک که می شوید، همچون طراحی بیرونی، بار دیگر برای لحظاتی، ملیت چینی خودرو را فراموش می کنید. طراحی داخلی J۵ به معنای واقعی کلمه جذاب و متفاوت است. تریم داخلی تمام مشکی است و در ترکیب با قطعات نقره ای و طرح فیبر کربن، فضایی اسپرت به سرنشینان ارائه می دهد. نوع طراحی دریچه های کولر در نوع خود جالب است. غربیلک فرمان که با دیگر تولیدات جک مشترک است، طراحی جذاب و اسپرتی دارد. شیفتر دنده هم کوتاه و ارگونومیک طراحی شده است. صفحه کیلومتر از ۳ استوانه تشکیل شده است که ظاهری جوان پسند دارد. نور پردازی تجهیزات کابین در شب به رنگ آبی تیره است که اندکی چشمان راننده را اذیت می کند. نکته جالب در کابین J۵، وجود دریچه کولر مستقل برای سرنشینان عقب است که در کمتر خودرویی از خودروهای این کلاس و حتی کلاس های بالاتر دیده می شود. J۵ با استفاده از تزئینات کرومی و مشکی پیانویی، داشبورد تمام مشکی و روکش های چرمی سعی کرده است تا کابین خود را با کیفیت نشان دهد. اما واقعیت چیز دیگری است! کیفیت اجزای کابین، به خصوص روکش های چرمی و قطعات کرومی را هرگز نمی توان مرغوب دانست.

ام وی ام ۵۵۰

وارد اتاق ام وی ام ۵۵۰ می شویم. فضایی کاملا متفاوت با J۵. بر خلاف محصول جک، ۵۵۰ سعی نمی کند با تزئینات کابین خود را اتومبیلی اسپرت نشان دهد. در حالی که جک تلاش بسیاری برای شیک نشان دادن کابین J۵ می کند، چری کابین ۵۵۰ را در کمال سادگی دیزاین کرده است. تریم داخلی کرم – طوسی است. شاید در نگاه اول بی کیفیت تر از کابین J۵ به نظر برسد، اما در واقعیت اگر بهتر از آن نباشد، بدتر هم نیست. دریچه های مرکزی به فرم عمودی نصب شده اند و در میانه آنها، سیستم صوتی خودرو قرار دارد. در حالی که هیچ کدام از J۵ ها به طور فابریک از نمایشگر بهره نمی برند، برخی از ۵۵۰ های موجود در بازار تحت عنوان مدل سفارشی، با مولتی مدیا و رهیاب عرضه شده اند. البته که تعداد آنها بسیار اندک است. تنظیمات تهویه ۵۵۰ ساده تر از J۵ به نظر می رسد و از سه کنترلر گردان تشکیل شده است. غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر نیز طراحی از مد افتاده ای دارند. هر چند که فرمان به دکمه های کنترلی مجهز شده است، اما از روکش چرمی بهره نمی برد.

امکانات رفاهی و ایمنی

ام وی ام ۵۵۰

جک J۵ های دنده ای از امکاناتی معمولی برخوردار بودند. اما در جک J۵ اتوماتیک به عنوان فاز دوم این خودرو، افزون بر استفاده از موتور قوی تر، تجهیزات بیشتری هم گنجانده شد. جک J۵ هر چند امروزه خودرویی پر آپشن به حساب نمی آید، اما در زمان عرضه، اتومبیلی رقابتی در کلاس خود بود. تجهیزات استاندارد J۵ شامل تنظیم ۸ جهته دستی صندلی های جلو، سیستم کنترل باد تایرها، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم خنک کننده روغن گیربکس، چراغ های هالوژن جلو، صندلی ها و فرمان چرمی، گرم کن آینه های جانبی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سان روف برقی و سنسور دنده عقب می شود. همان طور که گفته شد، امکانات J۵ در مقایسه با خودروهای چینی جدید ناچیز است، اما در عوض بر بسیاری از خودروهای ایرانی هم قیمت با خود، برتری مطلق دارد.

ام وی ام ۵۵۰

هر چند ام وی ام ۵۵۰ به عنوان فیس لیفت ۵۳۰ عرضه شد، اما هیچ گاه آپشن های اضافه ای نسبت به ۵۳۰ برای ارائه به مشتریان نداشت! با این حال ۵۵۰ نیز داستان مشابهی با J۵ دارد. فهرست تجهیزات این خودرو در زمان خود، کامل و رقابتی بود. سنسور های پارک عقب، سان روف الکتریکی، اینتر فیس، سیستم صوتی با ۴ بلندگو (مانیتور سفارشی) و صندلی ها چرمی تنها موارد شاخص در کاتالوگ این خودرو هستند. در مجموع به جز تهویه اتوماتیک و روکش چرمی فرمان، کمبود دیگری در ۵۵۰ نسبت به J۵ نمی توان یافت. ۲ کیسه ایمنی هوا و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ مجهز به ABS و EBD، تنها داشته های این دو برای تامین امنیت جانی سرنشینان هستند. هر چند که از لحاظ استحکام اتاق در تصادفات، به مراتب از رقیب های ایرانی خود از قبیل پژو پارس و دنا، بهتر ظاهر می شوند.

تجربه راندن

جک J۵ در فاز نخست با موتور ۱٫۵ لیتری به بازار آمد. پیشرانه ۱۵۰۰  سی سی در ترکیب با جعبه دنده ۵ سرعته دستی، توانایی های حرکتی متوسطی به این سدان چینی می داد. اما با نصب گیربکس اتوماتیک بر روی این خودرو، پیشرانه آن نیز به نسخه ۱٫۸ لیتری ارتقا یافت. با این حال، باز هم جک J۵ عملکردی متوسط از خود به نمایش می گذاشت. هر چند که پیشرانه J۵ از ساخته های میتسوبیشی است، اما گیربکس این خودرو نسبتا خنگ عمل می کند. همین موضوع سبب می شود تا با عدم تعویض به موقع دنده ها، J۵ نتواند در شتاب گیری رو سفید بیرون بیاید. ناهماهنگی جعبه دنده با موتور در مسیرهای سربالایی بیشتر به چشم می آید و با روشن کردن کولر، این ضعف تشدید می یابد.

جک j۵

پایداری جک J۵ به واسطه ارتفاع اندک از سطح زمین، قابل قبول ارزیابی می شود. اما همین ارتفاع کم، عبور از دست اندازهای شهری با این خودرو را به معضلی بزرگ برای راننده تبدیل کرده است. سواری J۵ به اذعان بسیاری از دارندگان این خودرو، خشک و همراه با کوبش های زیاد در شهر است. در واقع بر خلاف آنچه که از یک سدان چینی اقتصادی انتظار می رود، J۵ سواری چندان نرمی ندارد. البته این خشکی را هم نمی توان به حساب اسپرت بودن نوشت و بیشتر از ضعف سیستم تعلیق ریشه می گیرد. مصرف سوخت به نسبت زیاد J۵ نیز از نقاط ضعف اساسی این خودرو محسوب می گردد. هر چند که عدد رسمی اعلام شده برای مصرف ترکیبی آن، ۷٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اما رسیدن به چنین عددی با این خودرو در تهران و دیگر شهرهای ایران، چیزی شبیه به به یک رویا می ماند.

گفتیم که ام وی ام ۵۵۰ نسخه ارتقا یافته ۵۳۰ به شمار می رود. هر چند در ظاهر و کابین این خودرو تغییرات مفیدی نسبت به ۵۳۰ اعمال شده است، اما گویا چری ترجیح داده است که اصلا کاپوت ۵۳۰ را بالا ندهد و دستی بر سر و روی پیشرانه آن نکشد! در واقع سالهاست که این پیشرانه بر روی محصولات مختلفی از چری نصب می گردد. یک پیشرانه ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی که چندان هم پر بازده نیست، اما چری حتی هنوز هم آنرا در محصولاتی چون X۳۳ و تیگو ۵ به کار می برد! ۵۵۰ از روز اول با دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار آمد. جعبه دنده اتومات ۵۵۰ از نوع گیربکس های CVT است. گیربکسی که به تاخیر زیاد در شروع حرکت، شهرت دارد.

ام وی ام ۵۵۰

۵۵۰ با جعبه دنده CVT، از شتاب و چالاکی متوسطی برخوردار است. هر چند نمی توان برتری خاصی نسبت به J۵ برای آن قائل بود، اما حداقل می توان تعویض دنده های گیربکس ۵۵۰ را دقیق تر و نرم تر از J۵ دانست. ۵۵۰ و پدرش ۵۳۰، در میان خودروهای چینی به نرمی در سواری معروف اند. در واقع سواری ۵۵۰ از تمام رقیبانش نرم تر است. حتی برلیانس H۳۳۰ هم در این زمینه حرفی برای گفتن در برابر او ندارد. اما همین نرمی زیاد، به هندلینگ خودرو لطمه وارد کرده است و موجب می شود تا ۵۵۰ در دست اندازها و پیج های تند، حرکات گهواره ای از خود نشان دهد. مصرف سوخت ۵۵۰ در مقایسه با J۵ به مراتب اقتصادی تر است. هر چند که عدد دقیقی برای آن وجود ندارد، اما جعبه دنده CVT به کاهش مصرف این خودرو کمک کرده است.

جک J۵ اتوماتیک

کلاس بدنهسدان
ابعاد بدنه (mm)۴۵۹۰*۱۷۶۵*۱۴۶۵
فاصله محوری (mm)۲۷۱۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۸۳۴
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۴۰
حداکثر گشتاور (n.m)۱۶۵
گیربکس۴ دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)۱۳۵۵
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۷٫۶
ظرفیت باک (lit)۵۵

ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک

کلاس بدنهسدان
ابعاد بدنه (mm)۴۵۸۰*۱۷۶۰*۱۴۸۳
فاصله محوری (mm)۲۶۰۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۹۷۱
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۳۹
حداکثر گشتاور (n.m)۱۸۲
گیربکساتوماتیک CVT
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)۱۳۶۶
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)
ظرفیت باک (lit)۵۰

جک J۵ اتوماتیک

نقاط مثبت: طراحی عامه پسند، تجهیزات مناسب
نقاط منفی: مصرف سوخت بالا، سواری خشک، عملکرد ضعیف گیربکس

ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک

نقاط مثبت: سواری نرم، کابین جادار
نقاط منفی: ظاهر قدیمی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.