سمند بهینه جایگزین 405 چه ویژگی هایی دارد؟

سمند بهینه

«پژو ۴۰۵» گرچه هنوز هم تولید می شود و از خط تولید «ایران خودرو» خارج نشده است، اما قطعاً سازنده کلی خاطره برای طیف وسیعی از ایرانیان است. خودروی ۴۰۵ اولین بار سال ۱۹۸۷ بود که معرفی شد. خیلی زود محبوب شد و در سال ۱۹۸۸ خودروی سال قاره سبز لقب گرفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خیلی زود و در سال ۶۹ شمسی عملیات تولید ۴۰۵ در ایران آغاز شد و اوایل دهه هفتاد مردم کوچه و بازار شاهد حضور روزافزون شیر زیبای فرانسوی بودند. این که چه اتفاقاتی در سطوح مدیریتی افتاد و داخلی سازی ۴۰۵ و… از حوصله این مقاله خارج است، اما نزدیک به یک دهه بعد و در بحبوحه جام جهانی ۱۹۹۶ بود که اعلام شد ایران و مشخصاً آبی های جاده مخصوص به دنبال ساختن یک خودروی بومی هستند. خودرویی که اوایل دهه هشتاد با نام «سمند» به بازار آمد.

سمند

از آن جایی که ما ایرانی ها عادت کرده ایم هر خط تولیدی که می سازیم و هر خودرویی که معرفی می کنیم حداقل سه دهه روی خط باشد، پس دور از انتظار نیست که سمند متولد ۸۰ را پس از ۱۹ سال همچنان پرفروش و سرحال در جاده ها ببینیم. در این سال ها سمند نیز همچون ۴۰۵ در کسوت های گوناگونی به خدمت رسانی پرداخته است و اخیراً صحبت هایی مبنی بر حضور سمند بهینه سازی شده به گوش می رسد.

سمند

پس از کشمکش های زیاد، ۴۰۵ که همچون کنه ای سمج به بدنه صنعت خودروی ایران چسبیده بود، در سال اخیر از خط خارج شد. در این سال ها مدل های گوناگونی از ۴۰۵ را دیده ایم. “GLI” و “GLX” و «پرشیا» و مدل استیشن آن و حتا با موتور تغییریافته همچون «آردی» و “SLX” که مورد آخر را همچنان باصلابت در خطوط تولید می بینیم. اما چیزی که هرگز تغییر نکرد محبوبیت ۴۰۵ بود.

سمند

اما چرا ۴۰۵ محبوب بود؟ ۴۰۵های اولیه با وجود قطعات وارداتی از فرانسه بسیار باکیفیت بودند و پس از فیس لیفت ها و داخلی سازی با افت کیفیت مواجه بودند، اما ۴۰۵ دارای یک موتور قدرتمند بود که در زمان ساخت خودش هم کم مصرف بود و هم بسیار کشش خوبی داشت. از موتور معروف “XU7” حرف می زنیم که علیرغم تیغ تند انتقادها در زمان حال، در اواخر دهه ۸۰ میلادی موتوری پیشرفته بود. علاوه بر این ۴۰۵ بسیار جادار است؛ تعمیرات آن آسان است و قطعاتش در دسترس هستند. همچنین سیستم تعلیق مستقل مک فرسونی و سیستم هدایت هیدرولیکی آن به حق شاید تا اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ هم رضایت مشتری ایرانی را به همراه داشت.

سمند

درست است که ایران خودرو بسیاری از امکانات آن را حذف کرد و با تشر پلیس کیسه هوا و ترمز ضد قفل بر روی آن نصب کرد، اما باز هم ۴۰۵ خودرویی راحت و مطمئن بود. همین مزایا باعث شد ۴۰۵ خیلی زود به خودروی خیلی از خانواده های متوسط ایرانی تبدیل شود و به زودی در بسیاری از ناوگان های عمومی هم آن را ببینیم. ۴۰۵ در همین اوضاع باعث متولد شدن اولین خودروی ملی یعنی سمند شد.

سمند

سمند براساس پلت فرم بهینه شده ۴۰۵ و با همان موتور ۱۸۰۰ سی سی وارد بازار شد. ایمنی بیش تر، فضای بیش تر و انصافاً صندلی های راحت تر، سمند را به رقیب جدی ۴۰۵ تبدیل کرد. به زودی سمند هم وارد چرخه ناوگان حمل و نقل کشور شد و در انواع تاکسی های درون و برون شهری و البته خودروی ادارات دولتی دیده شد. حال به نظر می رسد پس از خروج ۴۰۵ با موتور قدیمی XU7، ایران خودرو، که قصد واگذاری این رنج قیمتی بازار به رقیب دیرینه را ندارد، می خواهد سمند را با موتور ۱۸۰۰ و با شکلی تازه تر وارد بازار کند.

سمند

در بخش ظاهری، طبق سنتی که ایران خودرو پیاده می کند، به تغییر گرافیک و کاسه چراغ ها توجه شده است. چراغ های روزتاب هم اضافه شده اند و جلوپنجره نیز به سبک «سورن پلاس» کمی تیره شده است و طرح جدیدتری دارد. در داخل نیز شاهد ترکیبی از سمند ساده قدیم و «سمند سورن ELX» هستیم. رودری ها و داشبورد و دستگیره های داخلی و صندلی ها همه مشابه سورن هستند و باز هم خبری از امکاناتی چون کروزکنترل و یا تهویه اتوماتیک نیست. امکانات سمند جدید در سطح همان سمند قدیمی خودمان مانده است و باید خوش شانس باشیم که ایران خودرو در تصمیمی ناگهانی و برای ارزان سازی، شیشه های عقب را دستی نکند.

سمند

اما در بخش قوای فنی انگار آبی ها حاضر نیستند دست از XU7 بردارند. موتور قدیمی ۱۷۷۰ سی سی و ۴ سیلندر با ۸ سوپاپ به گفته مدیران ایران خودرو بهینه سازی شده است و از پسوند پلاس بهره می برد. گفته می شود با مجهز شدن به استاندارد آلایندگی یورو ۵ و همچنین بهینه سازی های صورت گرفته، XU7 بیش از ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کم مصرف تر شده است و همچنین با داخلی سازی بیش تر آن، هم ارزبری کم تری دارد و هم ارزارن ترین موتور تولیدی این شرکت است. اما این که تا چه حد این اطلاعات صحیح است باید منتظر ماند و زمان را قاضی قرار داد. هر چه که باشد حرکتی هر چند دیر و خیلی کم و کوچک است، اما می توان آن را مثبت در نظر گرفت.

سمند

در بحث انتقال قدرت نیز به نظر می رسد نسخه های عادی و پایه سمند بهینه از گیربکس های ۵ سرعته کنونی بهره ببرند و خبری از گیربکس ۶ سرعته جدید نباشد. هر چند براساس برخی اخبار شاید بتوان حضور جعبه دنده نیمه اتوماتیک را هم بر این خودرو محتمل دانست.

سمند

هر چه شود سمند به عنوان یکی از ارزان ترین ساخته های ایران خودرو با بازار هدفی که دارد، باید خودرویی کارآمد و البته مقاوم باشد و توقع می رود کیفیت ادوات داخلی و خارجی برای پیمایش های سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر هم پاسخ‌گو باشند. XU پلاس باید مقاوم تر باشد و با سوخت CNG انعطاف بیش تری داشته باشد و همه این داخلی سازی ها باید مانع از گران شدن افسارگسیخته خودرویی شود که ابزار ارتزاق قشری درخور توجه از جامعه است.

علی عشقان ملک

پایگاه خبری اسب بخار

۴.۳ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.