در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ – بخش سوم

در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ – بخش سوم
به روشنی آشکار است که اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و تحریم های ظالمانه اش را برای ایران وضع نمی کرد، سال ۹۷ را به مراتب آسان تر و با رونق اقتصادی بیش تر تجربه می کردیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از بخش هایی که امسال در صورت نبود تحریم ها رونق می گرفت، صنعت خودروی کشور بود. البته نباید این مسئله را نادیده گرفت که چند ماه پیش از آغاز تحریم ها، مشکلات داخلی و فسادهای سیستمی اوضاع بازار و صنعت خودرو را بر هم زده بود، بنابراین حتا اگر امروز تحریم ها نبود، نمی توانستیم چندان به واردات به نسبت آسان خودروها دل خوش باشیم اما تحریم ها مزید بر علت شد تا صنعت و بازار خودروی کشور سخت ترین دوره تاریخ خود را در سال ۹۷ ثبت کند. سالی که نوسان های بسیار در بازار خودرو اتفاق افتاد و مشکلات داخلی و خارجی باعث شد هر روز به جمع معترضان خودرویی اضافه شود. امسال مشخص شد در صورت عدم همکاری با شریک های خارجی، خودروسازان داخلی حرف چندانی برای گفتن ندارند یا دست کم نمی توانند خلاف ادعایشان با کم ترین وابستگی خارجی مسیر رشد و توسعه را پیش بگیرند. هر سال با نزدیک شدن به آغاز سال جدید، بیش تر رسانه های خودرویی به این مسئله می پردازند که چه خودروهایی را می توانیم تا ۱۲ ماه دیگر در بازار خودروی کشور ببنیم. در پایان سال ۹۶، این محتوا به رسم همیشگی توسط رسانه های خودرویی تولید و منتشر شد اما به دلیل مشکلات پیش آمده کم تر بخشی از آن تحلیل ها به واقعیت نزدیک شد. بنابراین امسال قصد داریم در واپسین روزهای سال ۹۷، ببینیم چه خودروها و شرکت هایی برنامه حضور پررنگ تری در بازار ایران داشته اند و به دلیل مسائل گفته شده نتوانسته اند امسال به جاده های کشور بیایند؟
در بخش دوم این بررسی به برنامه های تحقق نیافته نشان های هاوال، هایما، ام جی، جک و بی وای دی در سال ۹۷ پرداختیم. در این متن به سراغ نشان های هیوندای، جیلی، لیفان، کیا و نیسان می رویم.


خداحافظی هیوندای از بازار ایران در اوج تولید!

انتشار تصاویر رسمی از سانتافه 2019
تولید محصولات “هیوندای” در خط تولید “کرمان موتور” از پایان سال ۹۵ در ایران آغاز شد. ابتدا هیوندای i10 و i20 با قیمتی کم تر از ۹۰ میلیون تومان به روش SKD در منطقه ویژه اقتصادی “ارگ جدید بم” تولید می شدند. با گذشت یک سال از تولید این دو هاچ بک شهری، هیوندای اکسنت نیز به روش CKD وارد خط تولید کرمان موتور شد و از پایان سال ۹۶ تولید محدود آن در کشور آغاز شد. در نوروز ۹۷ خط تولید اکسنت برای تولید انبوه توسط “اسحاق جهانگیری” معاون اول رییس جمهور در بم به صورت رسمی افتتاح شد. اکسنت در روزهای نخست تولید در ایران، قیمتی کم تر از ۱۰۰ میلیون تومان را در کارخانه کرمان موتور تجربه می کرد و در آخرین پیش فروش سال ۹۷، بهایی کم تر از ۱۲۰ میلیون تومان داشت.
با ثبات تولید اکسنت در ایران، کرمان موتور و هیوندای کره جنوبی به سرعت به سراغ فرآیند تولید النترا AD در بم رفتند. تولید آزمایشی هیوندای النترا AD در ایران آغاز شد و همزمان پیش فروش این خودرو برای عرضه با قیمتی کم تر از ۱۵۰ میلیون تومان انجام گردید. با آغاز تحریم ها، هیوندای از ارسال قطعه های النترا به ایران خودداری کرد و کرمان موتور به مشتریان و رسانه ها اعلام کرد نمی تواند پاسخ گوی تعهدهای خود در قبال تحویل این خودرو باشد. بسیاری از خریداران هیوندای النترا AD تولید داخل با نارضایتی تمام، محصولات جایگزین را انتخاب کردند، اما گویا پس از مدتی، کرمان موتور توانست بخشی از قطعه های CKD این خودرو را از هیوندای بگیرد و در نهایت با تیراژ ۵۴۰ دستگاه، النترا را در نیمه دوم سال ۹۷ به بازار کشور عرضه کند، اما هیچ گاه این شرایط فراهم نشد تا کرمان موتور بتواند دوباره پیش فروشی برای النترا AD تولید داخل داشته باشد و از سویی دیگر، این شرکت توقف تولید این خودرو را اعلام کرد. بر اساس برنامه هایی که هیوندای و کرمان موتور در ابتدای سال ۹۷ اعلام کرده بودند، پس از آغاز تولید النترا در تابستان همان سال، هیوندای توسان TL نیز وارد خط تولید بم می شد و قرار بود در نیمه دوم سال ۹۷، این کراس اوور محبوب کره ای با نسخه های تولید داخل در جاده های کشور تردد داشته باشد. همچنین عرضه گسترده هیوندای کونا، سوناتا بنزینی فیس لیفت، آزرا و سانتافه نسل جدید، جزو برنامه های مشترک هیوندای و کرمان موتور به حساب می آمد و قرار بود این خودروها با تیراژ بالا به صورت وارداتی به کشور بیایند. اکنون شاهد هستیم در سال ۹۷، بخش عمده برنامه های کرمان موتور برای محصولات هیوندای محقق نشده و امروز فعالیت این شرکت خصوصی با یکی از بزرگ ترین خودروسازان جهان، تنها به عرضه وارداتی محدود شده است.


محدودیت برای جیلی در سال ۹۷ ادامه داشت!


کمپانی “جیلی” چین در سال ۹۷، به صورت رسمی GC6 فیس لیفت (اکسلنت) را به خط تولید “خودروسازان بم” آورد. حضور نسخه فیس لیفت GC6 باعث شد فروش خودروسازان بم و جیلی در ایران بیش تر شود و از سویی استقبال از این سدان اقتصادی چینی نیز بیش تر از گذشته شد. اما برنامه جیلی تنها عرضه GC6 فیس لیفت در ایران نبود بلکه قرار بود خودروسازان بم، جیلی NL3 را به خط تولید خود بیاورد و از آن سو، شرکت “آرین خودروی پارس” (زیر مجموعه هلدینگ ناصح) محصولات این نشان چینی معروف را به صورت وارداتی به دست مشتریان ایرانی برساند. به همین منظور مرکز تست درایو جیلی در خیابان دماوند تهران افتتاح شد و نمایشگاه این نشان نیز در ابتدای خیابان پاسداران، تقاطع پل ضرابخانه آغاز به کار کرد. آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران و از سویی ممنوعیت واردات خودرو باعث شده برنامه های جیلی در بازار ایران محقق نشود و این خودروساز چینی پرآوازه تنها بتواند بخشی از برنامه تولید GC6 را در ایران با خودروسازان بم پیش ببرد.


جهش لیفان در بازار ایران به سال ۹۸ موکول شد

نمونه های اولیه ی لیفان X70 وارد کشور شد
کمپانی “لیفان” چین در میانه سال ۹۷ از شرکت کرمان موتور جدا شد و ادامه همکاری خود را با شرکت خودروسازان بم دنبال کرد. این نشان چینی قصد داشت دوباره تولید بی وقفه لیفان ۸۲۰ را با تیراژ انبوه در کرمان آغاز کند و از سویی X7، X70 و M7 را وارد خط تولید خودروسازان بم کند. با این که نمونه های اولیه لیفان X7 در سال گذشته به گمرک “پیام” رسید، اما شاهد آن بودیم که خودروسازان بم نتوانست به صورت رسمی عرضه و تولید این کراس اوور جدید چینی را آغاز کند، بنابراین احتمال دارد برنامه های عقب افتاده لیفان در ایران، توسط خودروسازان بم در سال ۹۸ از سر گرفته شود.


طیف جدید محصولات کیا به ایران نرسید!

مقایسه دیدنی کیا استینگر با پورشه پانامرا و بی‌ ام و 640 گرن کوپه
آن گونه که برخی منابع خبری عنوان می کردند، هلدینگ “ناصح” به عنوان دارنده شرکت هایی همچون “ایرتویا”، “نگین خودرو”، “آرین خودروی پارس” و… گفت و گوهایی درباره عرضه محصولات “کیا” با کمپانی مادر در کره انجام داده بود. از سویی دیگر شرکت “اطلس خودرو” هم به صورت موازی سعی داشت موقعیت خود را با محصولات کیا در بازار کشور تثبیت کند. در هر صورت قرار بود نشان کیا در سال ۹۷، محصولات جدیدی همچون استینگر، اپتیما هیبرید و… را به بازار ایران بفرستد. با ممنوع شدن واردات خودرو و آغاز تحریم های آمریکا، راهی برای حضور محصولات جدید کیا در ایران نبود و در نهایت شاهد بودیم نشان کیا در سال ۹۷، حضور ضعیفی را در بازار کشور تجربه کرد. با این که کیا اپتیما هیبرید پیش از ممنوعیت واردات به گمرک های کشور رسید، اما مشکلات واردات خودرو باعث شد این سدان جدید کم مصرف نیز در سال ۹۷ پا به جاده های کشور نگذارد.

نیسان به دنبال تولید دوباره خودرو در ایران بود

نیسان کیکس به بازار ایران می آید؟
نمی توان منکر شد که یکی از دوران های اوج صنعت خودروسازی ایران و شرکت “پارس خودرو”، به تولید محصولاتی همچون نیسان رونیز، پیکاپ، سرانزا، ماکسیما، تیانا (تینا) و قشقایی بر می گردد. با آغاز دور قبل تحریم های آمریکا، شاهد بودیم نیسان ژاپن بازار ایران را ترک کرد و دیگر خودرویی با نشان این خودروساز مطرح جهانی در ایران تولید نشد. در دوره برجام با تلاش های شرکت “جهان نوین آریا”، نیسان به صورت وارداتی و رسمی از سوی خانواده “بهوان” عمان به ایران آمد. عرضه نیسان جوک اسپرت، جوک اسکای پک، جوک پلاتینیوم، ایکس تریل و ایکس تریل فیس لیفت باعث شد این نشان ژاپنی در سال های ۹۵ تا ۹۷ فروش خوبی در ایران داشته باشد.
در پایان سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷، نیسان کیکس در اختیار گروه خودروسازی “سایپا” قرار گرفت و از سویی دیگر، پارس خودرو نیز اعلام می کرد در آینده نزدیک تولید محصولات نیسان در ایران آغاز خواهد شد. پیگیری ها از سوی شرکت جهان نوین آریا این مسئله را تا حد زیادی تایید می کرد و گویا قرار بود با تولید نیسان کیکس که جایگزین جوک در بازار جهانی به حساب می آید، رقیبی ژاپنی توسط سایپا و پارس خودرو به رقابت پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی برود. آغاز تحریم های آمریکا در سال ۹۷ باعث شد دوباره نیسان از حضور مستقیم در بازار ایران منصرف شود و تمام برنامه های تولید نیسان کیکس و عرضه محصولات دیگر این خودروساز ژاپنی در ایران منتفی شود.

در بخش چهارم به بررسی نشان های میتسوبیشی، دی اس، تویوتا، مرسدس بنز و ب ام و می پردازیم.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.