ادعای پلیس راهور ناجا در خصوص عدم شماره گذاری خودروهای لوکس صحت دارد؟

به تازگی به نقل از پلیس راهور ناجا در رسانه ها اعلام شده که از سال ۱۳۹۷، هیچ خودروی لوکس و خاصی شماره گذاری نشده است. اما واقعیت این است که تنها با کمی بررسی و نگاه تخصصی، می توان این ادعای پلیس راهور را تکذیب نمود!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ در شرایطی صحبت پلیس راهور ناجا در خصوص عدم شماره گذاری خودروهای خاص در رسانه های رسمی منتشر می شود که اتفاقا بحث واردات غیر قانونی خودرو و وجود برخی رانت ها در چند وقته اخیر توسط رسانه های تخصصی صنعت خودرو مطرح شده است. البته که برخی خودروهای خاص پلاک ملی بر اساس قوانین موجود شماره گذاری شده اند و بدیهی است که پلیس راهور و شماره گذاری، فعالیت خود را به درستی انجام داده است. مثلا خودروهای سفارتخانه ها امکان واگذاری و اخذ پلاک ملی را با پرداخت مالیات بعد از گذشت چندین سال دارند و معمولا در سال های قبل، برخی سفارتخانه ها خودروهای چند ساله شان را به صورت مزایده ای و یا فروش رسمی به کارکنان ایرانی خود واگذار کرده اند.

اما همان طور که اشاره شد، با وجود ممنوعیت واردات خودرو و قوانینی چون منع واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی نباید برخی خودروها به صورت پلاک ملی در کشور دیده شوند. مگر اینکه تخلفی در واردات آن ها شکل گرفته باشد و یا با قوانین خاص و دستورهای ویژه به افراد خاص، مجوز شماره گذاری این دسته از خودروها اعطا گردیده باشد. به عنوان مثال حتی با وجود قانون شماره گذاری خودروهای سفارتی، امروز نباید خودروهای خاص ۲۰۱۵ به بالا در کشور با پلاک ملی دیده شوند! اما می بینیم که چنین مسئله ای به راحتی در کشور ما با وجود تکذیب پلیس راهور رخ داده است.

در حال حاضر خودروهایی مانند رنجروور L405 سری SV با الگوی ظاهری ۲۰۱۸، هیوندای سانتافه نسل جدید، مرسدس بنز کلاس S جدید ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و… با پلاک ملی در خیابان های تهران تردد می کنند و بدیهی است که قوانین سفارتی شامل حال آن ها نشده است. از سویی تصاویر منتشر شده در مورد برخی از این خودروها در فضای مجازی، نشان می دهد که فرایند اخذ مجوز و شماره گذاری آن ها قطعا در سال ۹۷ و ۹۸ رخ داده است.

همچنین واردات خودروهای تویوتا لندکروز فیس لیفت، مدت هاست که به شیوه قاچاق و غیر قانونی از مرزهای جنوبی و غربی کشور انجام می شود و سپس با تغییر شماره شاسی و موتور، خودروهای مدل ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با مدل سال های قبل ۲۰۱۳ به پلاک ملی می رسند. در حال حاضر تویوتا لندکروزر ۶ سیلندر مدل ۲۰۱۷ فول آپشن با سند و مدارک ۲۰۱۳ قیمتی فراتر از ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دارد و پلاک ملی آن به صورت رسمی توسط راهور ناجا و مراکز شماره گذاری اعطا شده است.

بدیهی است اخذ پلاک ملی برای خودروهای صفر کیلومتر و جدید که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند و با سند و مدارک خودروی دیگر به مراکز شماره گذاری می روند، خلاف قانون است و جرم به حساب می آید. اما خوش بینانه ترین حالت این است که بگوییم کارشناسان و افراد حاضر در مراکز شماره گذاری و پلیس راهور ناجا، تخصص کافی را در شناسایی این خودروها ندارند و بدون در جریان بودن از این فساد، بر اساس روند قانونی کار خود را انجام می دهند.

لازم به ذکر است که با حفظ احترام به پلیس راهور ناجا، پایگاه خبری اسب بخار سعی دارد تا واقعیت هایی را برای مسئولان این نهاد نظارتی و زحمت کش شفاف سازد. لذا خبرنگاران این رسانه رسمی می توانند تا در صورت تمایل آن نهاد مسئول، مستندات کافی را جهت تکذیب خبر اعلام شده از جانب پلیس راهور ناجا به ایشان تقدیم نمایند.

همچنین اشاره می شود که تصویر این خبر تزئینی بوده و خودروی حاضر در تصویر با پلاک مخصوص در اختیار یکی از سفارتخانه ها است.

پایگاه خبری اسب بخار / حسین دلاور

عکس: علیرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.