علت صدای غیرعادی چرخ های دنا، پارس و… چیست؟

علت صدای غیرعادی چرخ های دنا، پارس
علت صدای غیرعادی چرخ های دنا و پارس

یکی از مشکلات رایج خودروهایی مانند دنا، پارس و سمند این است که هنگام حرکت رو به عقب، صدایی غیرطبیعی از چرخ های عقب آن ها به گوش می رسد که ادامه دار شدن آن می تواند برای راننده و سرنشینان بسیار آزار دهنده باشد. در ادامه متن با علت بروز این صدا آشنا می شوید و همچنین راهکارهای موجود برای حل این مشکل را به اطلاع شما می رسانم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

همان طور که می دانید خودروهایی مانند سمند و دنا که ما آن ها را به اسم خودروهای ملی می شناسیم، همگی بر پایه پژو پارس و ۴۰۵ طراحی شده اند و به همین دلیل دارای قطعات مشترک زیادی هستند. البته شاید در یک نگاه به ظاهر این خودروها متوجه مشترک بودن تعداد زیادی از قطعات آن ها نشوید و حق هم دارید، زیرا این خودروها از نظر ظاهری و بدنه شباهت های بسیار کمی به هم دارند و به همین دلیل، تقریباً قطعه ظاهری مشترکی میان آن ها وجود ندارد، اما در زیر پوسته خودروهای نام‌برده با بخش ها و قطعات زیادی روبه‌رو هستیم که کاملاً مشترک هستند و با هم فرقی ندارند.

مشکل مشترک خودروهای دنا، پارس و سمند چیست؟

یکی از این بخش های مشترک، سیستم ترمز چرخ های عقب است که در خودروهای دنا، پارس، سمند و سورن شاهد شبیه بودن قطعات این بخش هستیم، اما این خودروها علاوه بر داشتن برخی قطعات مشابه به هم، با یک مشکل یکسان نیز روبه‌رو هستند و آن هم به گوش رسیدن صدایی غیرعادی مانند صدای ساییده شدن، از چرخ های عقب خودرو هنگام حرکت رو به عقب است.

بیشتر بخوانید: تفاوت ترمز دیسکی با ترمز کاسه ای چیست؟

علت تولید صدای سایش هنگام دنده عقب رفتن با این خودروها چیست؟

علت اصلی بروز این مشکل، سبک سازی پایه‌ای‌ست که کلیپر عقب بر روی آن نصب می شود، زیرا در گذشته بسیاری از پارس ها و سمندها بودند که سیستم ترمزگیری عقب آن ها دیسکی بود، اما چنین مشکلی در آن ها رایج نبود. در خودروهای جدیدی مانند دنا، پارس و… پایه نگهدارنده کلیپر ترمز عقب به این دلیل که برای قطعه ساز ارزان تر تمام شود، سبک تر و ضعیف تر شده است و به همین دلیل در اثر تحت فشار قرار گرفتن، از فرم اصلی خود خارج می شود. با تغییر فرم این قطعه، موقعیت قرارگیری کلیپر و لنت ها کمی جابه‌جا می شود و در اثر همین جابه‌جایی، لنت ها به دیسک فشار می آورند و هنگامی که خودرو به عقب می رود، صدای سایش لنت بر روی دیسک به گوش می رسد.

بیشتر بخوانید: انواع دیسک های ترمز و ویژگی های آن ها

این مشکل علاوه بر تولید صدا، نشانه های دیگری هم دارد؟

بسیاری از کسانی که خودروهایی مانند دنا، پارس و سمند دارند و با مشکل تولید صدا هنگام حرکت رو به عقب مواجه نیستند فکر می کنند خودروی‌شان این ایراد را ندارد، اما در واقع چنین نیست، زیرا پس از تمام شدن لنت های عقب متوجه می شوند که گوشت لنت ها به صورت متقارن خورده نشده است و در مدتی که از خودرو استفاده می کردند فقط یکی از نشانه های این مشکل که آن هم تولید صدا هنگام حرکت به سمت عقب بود را نداشتند. پس می توان نشانه های وجود این ایراد فنی را تولید صدا هنگام حرکت رو به عقب، خوردگی نامتقارن لنت های عقب، لبه دار شدن دیسک های عقب و همچنین ترمزگیری ضعیف دانست. البته ترمزگیری ضعیف خودرو وقتی محسوس می شود که این مشکل برطرف شده باشد و صاحب خودرو پس از آن متوجه بهبود وضع ترمزگیری نسبت به قبل شود.

علت صدای غیرعادی چرخ های دنا، پارس
علت صدای غیرعادی چرخ های دنا، پارس

برای حل مشکل تولید صدای چرخ های عقب چه قطعاتی تعویض می شوند؟

همان طور که گفته شد، مهم ترین نقطه ضعف ترمزهای دیسکی خودروهایی مانند دنا، پارس و سمند، پایه نگهدارنده کلیپر عقب است که مقاومت کمی دارد و پس از مدتی تغییر شکل می دهد. به همین دلیل برای حل این مشکل، یک پایه نگهدارنده قوی تر که ضخامت بیش تری هم دارد جایگزین قبلی می شود و به دنبال آن، برای جانمایی پایه جدید، سینی پشت دیسک نیز عوض می شود. علاوه بر قطعات گفته شده، دیاق اتصال سیم ترمز دستی و همچنین دیاق نگهدارنده سیم ترمز دستی نیز عوض شده است. در طی این تعویض ها موقعیت قرارگیری کلیپر نیز جا به جا می شود و به جای این که لنت ها با نیم دایره پایین دیسک در تماس باشند، اصطکاک ترمزگیری را با نیم دایره بالا انجام می دهند.

آیا نمایندگی های ایران خودرو هم برای رفع این مشکل راه حلی دارند؟

علت صدای غیرعادی چرخ های دنا، پارس

بله، بیش تر نمایندگی های ایران خودرو برای حل این مشکل سعی می کنند آن را به صورت موقت و با راه حل هایی مانند تعویض کلیپر، تعویض لنت، تعویض و یا تراش دادن دیسک، اضافه کردن واشر چاک دار و یا اضافه کردن دمپر رفع کنند. توجه داشته باشید که همه این راه حل ها به صورت مقطعی مشکل خودروی شما را حل می کند، زیرا علت اصلی این قضیه پایه نگهدارنده کلیپر است که در نمایندگی ها تعویض نمی شود.

آیا دناها، پارس ها و یا سمندهای صفر هم این مشکل را دارند؟

خیر، زیرا پایه نگهدارنده کلیپر در کارکردهای پایین به خوبی کار می کند و هنوز تغییر شکل نداده است، به همین دلیل فشار پشت لنت ها نیست و صدایی در هنگام حرکت رو به عقب به گوش نمی رسد. از این رو، دارندگان نسخه های کم کار و یا صفر این خودروها از وجود چنین ایرادی آگاه نمی شوند، اما پس از گذشت مدتی این قطعه تحت فشارهای مکرر قرار می گیرد و نشانه های وجود ایراد مورد نظر آشکار می شود.

بنابراین و با توجه به راه حل های موقتی نمایندگی های ایران خودرو و برخی تعمیرگاه ها، بهتر است قبل از این که به سیستم ترمز چرخ های عقب خودروی‌تان آسیب جدی وارد شود و هزینه هایی مانند تعویض مکرر لنت ها، تعویض دیسک و… را روی دست‌تان بگذارد، به سراغ نصب لوازم کلیپر بهینه برای دنا، پارس و یا سمند خود که ترمز عقب آن ها دیسکی است بروید و قبل از حاد شدن مشکل، آن را رفع کنید.

توجه داشته باشید که قطعات مورد نیاز برای حل مشکل تولید صدای چرخ های عقب در فروشگاه های اینترنتی موجود است، از این رو، به راحتی می توانید آن ها را خریداری کنید و از مزایای‌شان بهره مند شوید.

علت صدای غیرعادی چرخ های دنا، پارس
مشکل مشترک خودروهای دنا، پارس و سمند چیست؟

یکی از بخش های مشترک خودروهای نام برده سیستم ترمز چرخ های عقب است، اما این خودروها علاوه بر داشتن قطعات مشابه، با یک مشکل یکسان نیز روبه‌رو هستند و آن هم به گوش رسیدن صدایی غیرعادی مانند صدای ساییده شدن، از چرخ های عقب خودرو، هنگام حرکت رو به عقب است.

علت تولید صدای سایش هنگام دنده عقب رفتن با این خودروها چیست؟

در این خودروها پایه نگهدارنده کلیپر ترمز عقب، برای این که ارزان تر تمام شود، سبک تر و ضعیف تر شده و به همین دلیل پس از مدتی از فرم اصلی خود خارج می شود. با تغییر فرم این قطعه، موقعیت قرارگیری کلیپر و لنت ها کمی جابه‌جا می شود و در اثر همین جابه‌جایی، لنت ها به دیسک فشار می آورند و هنگامی که خودرو به عقب می رود، صدای سایش لنت بر روی دیسک به گوش می رسد.

آیا نمایندگی های ایران خودرو هم برای رفع این مشکل راه حلی دارند؟

بله، نمایندگی های ایران خودرو سعی می کنند تا آن را با راه حل هایی مانند تعویض کلیپر، تعویض لنت، تعویض و یا تراش دادن دیسک، اضافه کردن واشر چاک دار و یا اضافه کردن دمپر رفع کنند. توجه داشته باشید که همه این کارها به صورت مقطعی مشکل خودروی شما را حل می کند، زیرا علت اصلی، پایه نگهدارنده کلیپر است که در نمایندگی ها تعویض نمی شود.

۳.۹ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.