چرا پژو پارس گران شد؟

پژو پارس
پژو پارس

 پس از مدت‌ها توقف تولید پژو پارس، سازمان استاندارد و دولت اجازه دادند که ایران‌خودرو بار دیگر پژو پارس را برای ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه فروش خودرو تولید کند، اما خودروهایی که به دست متقاضیان می‌رسد، به قیمت جدیدی خواهد بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

 به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پژو پارس مدتی بود که به دلیل عدم توانایی پاس‌کردن استانداردهای جدید سازمان استاندارد با عنوان استانداردهای ۸۵ گانه، توقف تولید شده بود. در نتیجه ازآنجایی‌که سامانه یکپارچه فروش خودرو تعهدی برای خودروسازان مبنی بر نوع خودرو ایجاد نمی‌کند، قرار بود ایران‌خودرو، به‌جای پژو پارس، خودروهای دیگری را به متقاضیان تحویل دهد.

 همین امر موجب شد که بسیاری از مردم معترض شوند؛ چرا که خودرویی که برای آن ثبت‌نام کرده بودند، پژو پارس بود و تمایلی به دریافت دیگر خودروها نداشتند. البته دراین‌بین، اختلاف قیمت چشمگیر قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد پژو پارس نیز بی‌تأثیر نبود و این مسئله نیز بر پافشاری مردم می‌افزود.

 با این‌ حال پس از مدتی اعلام شد که سازمان استاندارد مساعدت کرده است تا خودروی پژو پارس به میزانی که در سامانه به فروش رسیده تولید شود و به دست متقاضیان برسد.

 در این راستا ایران‌خودرو از تداوم تولید خودروی پژو پارس با مساعدت سازمان ملی استاندارد خبر داد و اعلام کرد ثبت‌نام‌کنندگان به‌نوبت خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

 در متن این اطلاعیه‌ای آمده بود که «پیرو مصاحبه تلویزیونی مورخ نهم اسفندماه آقای دکتر اسلام‌پناه، رئیس محترم سازمان استاندارد، ضمن تشکر از مساعدت ایشان مبنی بر مجوز تداوم تولید پژو پارس، به اطلاع متقاضیان فراخوان نشده این خودرو می‌رساند، بر مبنای مجوز کتبی سازمان ملی استاندارد، متقاضیان به ترتیب اولویت جهت واریز وجه فراخوان شده و در نوبت تحویل خودرو پارس قرار خواهند گرفت.»

 رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این راستا گفته بود: «تولید خودروی پژو پارس تا مشخص‌شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت، ما در شورای‌عالی استاندارد بر روی قانون و مقررات فنی تمرکز داریم و تلاشمان این بوده که خودروسازان را متعهد به اصلاح، بهبود عیوب فنی در حوزه ایمنی و کیفیت کنیم که خودروی پژو پارس هم از جمله آنهاست. برای رفع دغدغه ثبت‌نام‌کنندگان، تولیدکننده باید در چند شیفت با ترافیک بالا به تولید بپردازد و دغدغه مصرف‌کنندگان را برطرف کند؛ ازاین‌رو همان‌طور که به تولیدکننده فرصت داده بودیم که تولید خودش را ادامه دهد با اخذ تعهداتی این فرصت را همچنان ادامه دادیم تا نتایج مرکز آزمون بین‌المللی از بابت تست‌هایی که از آنها خواسته‌ایم واصل شود.»

 در نتیجه تولید خودروی پژو پارس بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. اما شرایط ایران‌خودرو برای تولید پژو پارس چندان هم مساعد نبود و خطوط تولیدی که به این خودرو اختصاص‌داده‌شده بودند، در زمان توقف تولید به خطوط تولید خودروی سمند سورن تبدیل شدند.

 همین امر باعث شد که ایران‌خودرو نتواند بلافاصله تولید پژو پارس را از سر بگیرد و بازسازی خطوط تولید برای تولید دوباره پژو پارس، مدتی به طول انجامید.

 حال اما تولید پژو پارس در خطوط تولید ایران‌خودرو آغاز شده و گفته می‌شود که تولیدات نیز به‌زودی در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان سامانه یکپارچه قرار خواهند گفت.

 اما مسئله‌ای که دراین‌بین بیش از همه سروصدا کرد، این بود که قیمت پژو پارس در سال جدید با افزایش همراه شده و همین موضوع موجب نارضایتی عده‌ای از خریداران شد.

 برخی بر این باورند که ایران‌خودرو تولید پژو پارس را متوقف کرد تا قیمت آن را بالا ببرد، اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این توقف تولید به علت نبود مجوزهای استاندارد صورت‌گرفته بود و ایران‌خودرو نیز سمند سورن را جایگزین پژو پارس در خطوط تولید مربوط به این خودرو کرده بود.

 درعین‌حال ایران‌خودرو برای فروش دوباره پژو پارس از شورای رقابت مجوز افزایش قیمت را مانند بسیاری دیگر از خودروسازان برای سال جدید دریافت کرده که این موضوع نیز منافاتی با عرف بازار خودروی کشور ندارد.

 اما دراین‌بین کسانی که به بهانه وجود اختلاف قیمت چشمگیر نرخ کارخانه و بازار آزاد پژو پارس اقدام به خرید حواله این خودرو کرده بودند، در پی کاهش حاشیه سودشان از وضع موجود ناراضی‌اند و بر این باورند که پژو پارس باید با همان قیمت‌های پیشین به فروش می‌رسد.

 دراین‌بین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که توقف چندماهه تولید پژو پارس و ازسرگیری تولید آن در سال جدید، با وجود تورم موجود در کشور و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، تولید این خودرو با قیمت قبلی را غیرممکن می‌کند و به نظر می‌رسد که چنین موضوعی امکان‌پذیر نیست؛ چرا که هزینه تولید این خودرو در ماه‌های توقف تولید بیشتر شده است.

۳.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.