جدال هیوندای و رنو برای بازار ایران

جدال هیوندای و رنو برای بازار ایران
با آغاز دوباره واردات خودرو به بازار ایران در دهه ۸۰ شمسی، برندهای گوناگون ژاپنی، آلمانی، کره ای، فرانسوی و… برای سهم خواهی از این بازار، فعالیت خود را به صورت گسترده در کشور آغاز کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در آن روزها بیش ترین سهم بازار به خودروسازان کره ای و سپس به ژاپنی ها تعلق داشت و با گذشت زمان، گاهی جایگاه این دو کشور برای بازار ایران تغییر می کرد. اما امروز با چالش های پیش روی واردات خودرو در کشور، تنها دو برند وارداتی هستند که توانسته اند با بیش ترین سهم از این بازار ظاهر شوند و قدرت خود را همچنان افزایش دهند.
” رنو ” و ” هیوندای ” را می توان به عنوان سردمداران بازار واردات خودرو در دو سال گذشته معرفی کرد که توانسته اند هر سال رشد بیش تری را تجربه کنند و از سویی سهم خوبی از بازار ایران به دست آورند.
معرفی محصولات جدید، ارائه فیس لیفت های سالانه، تمرکز بر مسأله خدمات فروش و پس از فروش، بخشی از فعالیت هایی است که نمایندگان این نشان های تجاری و کمپانی های سازنده محصولات، امروز با سرعت رشد بالایی در بازار جهانی انجام می دهند و اکنون موج این سیاستِ کاری در بازار خودروهای وارداتی ایران نیز احساس می شود. با نگاهی به روند جایگاه برندهای وارداتی در ایران، می بینیم که ” رنو ” توانسته جایگاه خود را برای مشتریان ارتقا دهد و از سویی برخی اقدام هیوندای، باعث شده اعتبار برخی محصولات آن رفته رفته کاهش پیدا کند. برای بررسی این مسأله به سال های گذشته بازار خودروهای وارداتی ایران باز می گردیم.
چند سال پیش با حضور ” رنو لتیتود ” در بازار ایران، این سدان به دلیل قیمت و ویژگی های موتوری با همرده ای همچون هیوندای آزرا به رقابت پرداخت، اما در نهایت نتوانست به جایگاهی مانند آزرای کره ای برسد و به فروش و محبوبیت آن دست پیدا کند. آزرا خودرویی با طراحی عامه پسندتر بود و ویژگی های فنی آن، مشتریان را ترغیب می کرد تا به جای خرید لتیتود به سراغ آن بروند. از سویی امکانات رفاهی و بازار فروش آزرا به مراتب بهتر از لتیتود بود و از نظر فن آوری کارآمد و جذاب برای بازار ایران، این هیوندای بود که جایگاه بهتری نزد مشتریان داشت. پس از آن در سال ۲۰۱۴ شما می توانستید به سراغ ” هیوندای گرانجور ” بروید که خودرویی جذاب و محبوب بود و یا این که در میان محصولات رنو، ” سفران ” را انتخاب می کردید. قرارگیری سفران در کنار آزرای گرانجور بیش تر به دلیل بازه قیمتی آن ها در سال های گذشته بود و در نهایت گرانجور به مراتب پرفروش تر و جذاب تر از سفران برای مشتریان ایرانی بود، زیرا امکانات فنی و رفاهی آن حرف اول را در آن رده قیمتی می زد و همچنین از نظر قدرت و شتاب به مراتب قوی تر و جذاب تر از رقیب هایی همچون سفران بود.
اکنون در سال ۲۰۱۸ شاهد آن هستیم که دو سطح خودرو از دو برند جهانی، جایگاه متفاوتی نسبت به گذشته در بازار ایران دارند. نسل جدید اتاق های لتیتود و سفران، این روزها در بازار کشور با نام ” تلیسمان ” شناخته می شود که پرفروش ترین سدان وارداتی بازار ایران است. اما تلیسمان مانند پدران اش در گذشته، در رده گران قیمت ترین سدان های نیمه لوکس بازار قرار نمی گیرد و امروز تلیسمان با حفظ جایگاه اصلی و تخصصی خود با سدان هایی همچون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و فولگس واگن پاسات رقابت می کند. اما هیوندای آزرا که زمانی در بازار ایران به غیر از اتاق لوکس رنو، رقیب های ژاپنی را هم کنار می زد و بیش ترین ارزش خرید را داشت، امروز به شکلی متفاوت در بازار ایران ظاهر شده است. آزرا یا همان گرانجور روزی نماد قدرت، آسایش، امکانات به روز و فن آوری برتر در بازار ایران بود و امروز کم تر نشانی از این صفت ها در نسل جدید آن دیده می شود.
بدیهی است که آزرای جدید نیز مانند نسل های گذشته، اتاقی جادارتر و ابعادی بزرگ تر نسبت به رقیب های ارزان تر داشته باشد، همچنین سواری آن با توجه به نوع کلاس بدنه، باید نرم تر و با آسایش بیش تری نسبت به گذشته خود و برخی از رقیب های کنونی باشد، اما هنگامی که به پیشرانه این خودرو برای بازار ایران نگاه می کنیم، دیگر خبری از قدرت و برتری فنی نسبت به رقیب ها و دیگر سدان ها نیست و فن آوری به روزی در آن دیده نمی شود. آزرا ۲۰۱۸ به پیشرانه ۲.۴ لیتری GDi مجهز است که ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه می تواند در بهترین حالت، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این سدان کره ای را در ۹.۷ ثانیه ثبت کند و این بار نمی توان گفت که آزرا دوباره با صفت چالاک و قوی به بازار آمده است. از نظر برخی کارشناسان، حضور آزرا با این پیشرانه اعتبار نام آن را در بازار کاهش می دهد و شاید بهتر بود این خودرو با موتور دو لیتری توربو به بازار ایران می آمد. از سویی وقتی نام آزرا می آید، بسیاری آن را خودرویی فول آپشن و کامل تر از تمام سدان های خوش قیمت بازار می دانند، اما امروز آزرای ۲۰۱۸ دست آورد و برتری ای نسبت به سدان های زیر ۳۰۰ میلیون تومان ندارد و حتی برخی امکانات گذشته در آن دیده نمی شود و یا نسخه بازار ایران آن با امکاناتی قابل توجه به دست مشتریان نمی رسد. با این که در این خودرو امکاناتی مانند کروزکنترل هوشمند، گرم کن صندلی ها و… وجود دارد، اما بسیاری از امکاناتی که امروز حتی در کیا اپتیما، رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات دیده می شود در آزرا وجود ندارد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که آزرا دوباره به بازار ایران آمده است، همچنان با طراحی پویا و ابعادی بزرگ و با ابهت، اما دیگر خبری از پیشرانه قوی، شتاب قابل قبول، امکانات سرآمد و… در آن نیست. امروز آزرا به بازار آمده تا بتواند سهم هیوندای در کشور را افزایش دهد. از سوی دیگر در این مدت، رقیبی به نام رنو که در گذشته هیچ گاه به مقام هیوندای در بازار کشور نرسیده بود، نسل جدیدی از خودروهای لتیتود و سفران را با نام تلیسمان به بازار ایران فرستاده که پرفروش ترین سدان وارداتی است و از آزرای ۲۰۱۸، محبوب تر، قوی تر، پرشتاب تر و دارای آپشن های بیش تر است. با این که تلیسمان از نظر اندازه در کلاس آزرا قرار نمی گیرد، اما با قیمتی نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان ارزان تر، ارزش افزوده بیش تری را برای مالکان خود دارد و نشان می دهد که رنو در این چند سال برای کسب سهم بازار کشورهایی همچون ایران چه تغییرها و پیشرفت هایی کرده و آن سو هیوندای با معرفی نسخه ای از آزرا در ایران، نام با افتخار این محصول را به چالش جدی کشیده است. در حال حاضر دلیل های بسیاری وجود دارد که به جای خرید هیوندای آزرا ۲۰۱۸، می توان سراغ خودروهایی با اندازه کمی کوچک تر، اما قوی تر و با آپشن های بیش تر رفت.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.