ترس از احیای برجام ؛ چالش جدید برای صنعت خودرو

ترس از احیای برجام و چالش جدید صنعت خودرو
ترس از احیای برجام و چالش جدید صنعت خودرو

اگر توافق نهایی بر سر برجام در وین حاصل شود، شاهد ورود شرکای خارجی با کیفیت های مختلف به صنعت خودرو خواهیم بود. اما این توافق چه کسانی را می ترساند و چرا این موضوع باید چالش جدید برای خودروسازان و بازار خودرو باشد؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گمانه زنی ها درباره لغو تحریم های یک جانبه علیه ایران آغاز شد. در این میان با توجه به گشایش احتمالی و ایجاد فضایی مثبت برخی اخبار تائید نشده از مذاکرات برخی شرکای سابق با همتایان ایرانی خود در کشورهای همسایه حکایت دارد. از سوی دیگر اعلام خبر دستیابی به توافق اولیه از سوی معاون اول وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، این موضوع وارد فاز جدیدی شده است. اما این خبر به نوبه خود واکنش های متفاوتی را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه دستیبای به توافق نهایی باعث برخی گروه ها خواهد. در این میان بعضی ها ترسشان نا به جا و برخی دیگر حق دارند که بیم ناک باشند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

موافقان و مخالفان برجام در صنعت خودرو چه می گویند؟

از یک سو بسیاری بر این باور هستند که لغو تحریم ها باعث خواهد شد که صنعت خودرو با توجه به تجربیات گذشته گام های محکم و بلندتری برای آینده بردارد. این مهم در حالتی محقق خواهد شد که خودروسازان، مدیران و مسئولان مرتبط تجربه لازم از دو دور تحریم ها را اندوخته باشند. بنابراین هم در انتخاب شریک و هم در انعقاد قراردادهای آتی از نظر رعایت موارد اقتصادی و حقوقی دقت بیشتری خواهند کرد. از سوی دیگر برخی نیز با توجه به بد عهدی طرف های خارجی موافق حضور آن ها نبوده و معتقد هستند که اگر قرار بر بازگشت دوباره آن ها باشد، این ورود نباید به آسانی رقم بخورد. به بیان ساده آن ها می گویند که نباید برای شرکای خارجی فرش قرمز پهن کرد و با هلهله ورود آنان را خوش آمد گفت. البته نیاز صنعت خودروی ایران به حضور و یا عدم حضور نیز بحث دیگری است که باز با اعلام این خبر باز شده است.

ترس برجام در دل دلال های بازار و صنعت خودرو

در همین حال برخی دیگر نیز هستند که از دستیابی ایران به توافق نگران بوده و برخی نیز می ترسند. بخشی از این افراد دلال هایی هستند که از آب گل آلود صنعت خودرو ماهی های بسیار گرفته و درآمدهای بسیاری به دست آورده وسود سرشار و بی حساب وکتابی به جیب زده اند. این بخش از جامعه به طور طبیعی از لغو تحریم ها و احیای مجدد رابطه عادی ایران  با سایر کشورها واهمه داشته باشند.چون در این صورت دیگر راه کسب مال بدون زحمت بسته خواهد شد. این بخش از جامعه در سطوح مختلف خرد و کلان حضور داشته و دارند . هر یک نیز بنابر جایگاه خود تلاش می کنند که با سم پاشی در اذهان مردم از زاویه ای دیگری برجام را به نمایش بگذارند. این در حالی است که همیشه آنها پشت شعارهای ملی و انقلابی پنهان شده و سعی می کنند که ارتباط عادی مجدد با دنیا را نافی عزت و منفعت ملی قلمداد کنند. با این حال پس از طی مدت زمانی که از عمر دوباره تحریم ها می گذرد بسیاری از مردم اعم از مسئول وغیر مسئول این روش را شناخته و می دانند که تحریم ها لقمه چه کسانی را چرب تر کرده است.

ترس از احیای برجام و چالش جدید صنعت خودرو
ترس از احیای برجام و چالش جدید صنعت خودرو

ارزها در آن سوی مرزها

بخش دیگری از از احیای برجام دلنگران هستند به آن سوی مرزهای ایران تعلق دارند. کشورها ویا شرکت هایی که تحریم های ایران حسابی برای آن ها نان و آب داشته است. همان شرکت هایی که مجبور بودند برای انتقال پول خرید قطعات مورد نیاز از کانال آن ها عبور کرده و هزینه های بالایی برای این کار بپردازند. طبیعی است که این بخش نیز از احیای برجام و لغو تحریم ها ناراحت باشند. چون در صورت عادی شدن ارتباط ایران با کشورهای مبدا و نقل و انتقال پول، دیگر نیاز به دور زدن تحریم ها و پرداختن هزینه های گزاف دیگر وجود نخواهد داشت. در همین حال بخشی از خودروسازان با توجه به نیاز به ارز برای خرید کالای مورد نیاز، کالای دیگری را دریافت می کردند. کالاهایی که کشور مبدا مشتری آن بود. اما این کالا نیز خود هزینه ای دیگر به خودروسازان وارد می کرد. به این معنی که آنها مثلا کالایی مانند مس را به قیمت روز می خریدند. پس از حمل و انتقال آن به کشور مد نظر مس با قیمت پایین تر خریداری می شد و در مقابل کالا مورد احتیاج با نرخ روز با آنان حساب می شد. از این محل نیز به هزینه های خودروساز افزوده می شد که در نهایت از جیب مصرف کننده نهایی پرداخت می شد. حال با احیای برجام این امکان نیز از بین می رود. بنابراین طبیعی است که آن ها به نوبه و در حد توان خود اقدام به سنگ اندازی در مسیر حصول توافق نهایی بشوند.

حتماً بخوانید:

واکنش خودروسازان و بازار به لغو تحریم های خودرویی

تلاش برای تبرئه خودروسازان چینی و بازگشت مقتدرانه آن ها

مدل بازگشت خودروسازان ژاپنی و کره ای به ایران

آن هایی که در صنعت خودرو ، ترسشان از برجام به حق است

در خلال سال های تحریم بخش عمده ای از زنجیره تامین خطوط خودروسازان به رغم مشکلاتی که سر راه آنان وجود داشت، با تمام وجود اقدام به تولید کردند. برخی قطعه سازان طی دوران تحریم با مشکلاتی مانند نرخ ارز، بسته شدن راه های نقل و انتقال پول، بسته و سخت شدن راه های انتقال مواد اولیه به کشور، افزایش لحظه به لحظه مواد اولیه داخلی، انباشت مطالبات از خودروسازان، کمبود نقدینگی و افزایش هزینه های تولید همراه بودند. با این حال با درک شرایط کشور و همچنین فرصت به وجود آمده برای اثبات توانایی خود اقدام به تولید کرده و به اندازه توان سعی کردند که خطوط تولید خودروسازان را تامین کنند. آن هم در شرایطی که میزان تولید خودرو در کشور به دلیل ترک شرکا و کمبود قطعات، به شدت کاهش پیدا کرده بود. از سوی دیگر این کاهش تولید باعث افزایش تقاضا در بازار و در پی آن افزایش سرسام آور قیمت خودرو شده بود. برخی قطعه سازان در این شرایط هر یک بنا بر فراخور حال به مساعدت پرداخته و اقدام به تولید کردند. طی این سال ها نیز به شدت چنین کارهایی با تشویق همراه شد. هر چند این تشویق ها و تقدیر از آنان با گره گشایی عمده ای از موانع همراه نشد، با این حال طی دوران تحریم میزان داخلی سازی خودروها افزایش یافت. خودروسازان نیز با دعوت از قطعه سازان، سفارش گذاری ها بیشتری انجام دادند. اما بنابر تجربه دوره های پیشین اکنون که حرکت به سمت احیای برجام بسیاری جدی تر از گذشته دنبال می شود، این گروه با اضطراب همراه شده اند. چرا که در دوران قبل و پس از لغو تحریم های دور اول، باز هم بسیاری از خودروسازان به دامن خارجی ها غلتیدند. پس در این حالت طبیعی است که برخی قطعه سازان از شرایط پیش رو بیم ناک باشند. در این شرایط آن چه که مهم به نظر می رسد، اطمینان خاطر دادن از سوی حکمرانی اقتصادی کشور به آنان است تا به دور از هر گونه تشویش و نگرانی مسیر تولید خود را ادامه دهند و برای یک رقابت سخت و نفس گیر با رقبای بیش از پیش آماده شوند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.