انحصار ابرخودرویی اروپا درهم می شکند؟

ابرخودروها
ابرخودروها

«انحصار اروپا در حوزه ابرخودروها در حال فروپاشی است.»؛ این جمله ای است که مدیرعامل شرکت GAC چین سال ۲۰۲۰ گفته بود و اکنون شاهد هستیم که چین قدم به قدم به این رؤیا نزدیک می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تولید خودرو در چین سال هاست که به عنوان یکی از سیاست های اصلی این کشور شناخته می شود و یکی از مهم ترین اهدافی که برای این صنعت در نظر گرفته شده، به دست آوردن بخشی مهم از بازار خودروی اروپا و آمریکاست. هدفی که چین در سال های اخیر به صورت جدی برای آن جنگیده است و امروز خودروهای چینی نه در اروپا و آمریکا، بلکه در شیخ‌نشین ها مشاهده می شود و طرف‌داران خاص خود را دارد.

اما در کنار دستیابی به این هدف، موضوع دیگری که همیشه برای چینی ها مهم بوده، دستیابی به تکنولوژی های خاص با قیمتی ارزان تر از همه جای دنیاست. این مسئله در مورد صنعت خودرو نیز به چشم می خورد. تکنولوژی های خاصی مانند حرکت خرچنگی، موتورهای پربازده برقی، باتری های با قابلیت شارژ سریع، موتورهای هیدروژنی و بسیاری دیگر، همه و همه در چین نیز یافت می شوند، اما با قیمتی بسیار پایین تر از اروپا و آمریکا.

در مورد ابرخودروها نیز مسئله همین است؛ سال های سال برندهایی مانند فراری و لامبورگینی و بوگاتی، بازار سوپرماشین ها را به خود اختصاص داده اند و اکنون به نظر می رسد تا حدودی این امپراتوری به خطر افتاده است، آن هم به دست شرکت های بی نام و نشانی که در یک کشور معروف به کالای کم کیفیت رشد کرده اند.

شرکت BYD با معرفی و فروش خودروی شاسی بلند U8 به بازار خودروی دنیا فهماند که چین رقیبی جدی برای صنعت خودروی اروپا خواهد بود. خودرویی که هر ویژگی خاصی را که یک شاسی بلند فوق لوکس می توانست داشته باشد در خود جای داده بود، اما این تنها نوک کوه یخ از آینده صنعت خودروی چین است.

یانگ وانگ، که برند سطح بالای بی وای دی محسوب می شود، محصول پرحاشیه و قدرتمند خود را به نام عرضه کرده است، که مشخصات بسیار قابل توجهی دارد. این ابرخودروی تمام الکتریکی، روی پلت فرم قرار دارد و به سیستم تعلیق Disus X بی وای دی مجهز است که به آن امکان می دهد روی سه چرخ حرکت کند یا حتا بپرد. چهار موتور الکتریکی با توان ترکیبی ۱۲۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۸۰ نیوتن متر به آن نیرو می دهند. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۲.۳۶ ثانیه و از صفر تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۷۸ ثانیه طی می کند. یانگ وانگ U۹ در پیست بین المللی معروف شانگهای آزمایش شد و زمان رسمی ۲ دقیقه و ۱۷ ثانیه و ۶۵ میلی ثانیه را ثبت کرد.

در کنار این خودرو می توان به یک خودروی دیگر که تولید شرکت GAC است اشاره کرد. آیون هایپر SSR به یک پیشرانه تمام برقی مجهز است که شامل سه موتور الکتریکی می شود. این سه موتور در مجموع ۱۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند و مدل پایه هایپر اس اس آر در مدت زمان ۲.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، در حالی که، شتاب صفر تا صد نسخه های اسپرینگ و آلتیمیت ۱.۹ ثانیه است.

هایپر SSR در مدل پایه با قیمت ۱۷۶۳۸۰ دلار به فروش می رسد، در حالی که، نسخه های گران تر، یعنی SSR Spring و SSR Ultimate، به ترتیب ۱۹۰ هزار و ۲۳۱ هزار دلار قیمت دارند. البته این ارقام به هیچ وجه قابل مقایسه با قیمت ریماک نورا، که یک خودروی هم‌سطح هایپر SSR است، نیستند. این ابرخودروی کروات حدود ۲.۱ میلیون دلار می ارزد، یعنی تقریبا ۱۱ برابر بیش تر از ابرخودروی جدید GAC.

هونگچی S9 دیگر ابرخودروی چینی است که در آن یک موتور بنزینی با سه موتور الکتریکی همکاری می کند. این پیشرانه در مجموع ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و تنها در عرض ۱.۹ ثانیه سرعت S9 را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. در صورت ادامه شتاب‌گیری، این ابرخودروی چینی می تواند به نهایت سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

همه این ارقام نشان می دهد که امپراتوری ابرخودروهای اروپایی و آمریکایی در حال فروپاشی است، آن هم به دست رقبای کم تجربه و بی نام و نشان. انحصاری که بار دیگر با نوآوری و دیدگاه تکنولوژی محور در حال افول است و درسی مهم را برای همه آن چه در جهان به انحصار تولید و عرضه می شود به همراه دارد.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.