خودروهای چینی ؛ این بار روی جلد مجله اکونومیست

در حالی که همچنان در ایران بحث ها پیرامون انتخاب بین خودروهای چینی و اروپایی و ژاپنی داغ است، خودروهای چینی، بازارهای غرب را نیز به چالش کشیده اند و از این رو، نشریه معروف اکونومیست جلد این شماره خود را به خودروهای چینی اختصاص داده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، احتمالاً تمام فعالان و علاقه‌مندان عرصه خودرو در کشور ما، یک بار شاهد جانب‌داری برخی از خودروهای چینی و برخی دیگر از خودروهای اروپایی و ژاپنی و تقابل این دو دیدگاه بوده اند، اما حقیقت ماجرا این است که طرف‌داری ما از این خودروسازان، جریان های اصلی سرمایه و بازار را تغییر نمی دهد و خودروهای چینی در مسیری برای تسخیر همه بازارها قرار دارند و خودرو تنها کالایی نیست که چینی ها بازار آن را به دست گرفته اند.

در این راستا، نشریه مطرح اکونومیست، که سابقه پیش بینی های سیاسی و اقتصادی درست بسیاری را در کارنامه خود دارد و تقریباً تمام فعالان اقتصادی و سیاسی سرشناس دنیا آن را دنبال می کنند، جلد خود را به موضوع تسخیر بازارهای غربی توسط خودروهای برقی چینی اختصاص داده است. اکونومیست در این مقاله به موضوع صنعت زدایی چین از کشورها می پردازد و این پرسش را مطرح می کند که آیا چین صنعت خودرو غرب را نیز مال خود خواهد کرد؟ این در حالی است که تاکنون بیش از یک میلیون آمریکایی شغل های صنعتی خود را به دلیل ورود کالاهای ارزان تر چینی از دست داده اند و بسیاری از صنایع به واسطه تولید ارزان تر در چین کار خود را پایان داده اند.

مقاله اکونومیست در حالی منتشر شده است که چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که فروش خودروهای سواری برقی کمپانی چینی BYD از تسلا پیشی گرفته است. خبری که لرزه بر اندام صنعت خودروسازی آمریکا انداخت و به نظر می رسد، ترس این بازار چندان نیز بی اساس نباشد. برخی کارشناسان پیش از این نیز پیش بینی کرده بودند که با وجود تولید ارزان خودرو در چین و رشد روزافزون تکنولوژی های به کاررفته در خودروهای تولیدی این کشور، تولیدکنندگان خودرو در اروپا بیش تر به تولید مدل های لوکس بپردازند و تولید انبوه را به چینی ها واگذار کنند.

اکنون باید دید بازارهای غربی تا کجا می توانند در برابر هجوم خودروهای چینی، که به تکنولوژی های روز مجهز شده اند و از قیمت های اندکی برخوردارند، تاب بیاورند؟

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.