آشوب بازار خودرو ؛ عملیات فریب حکمرانی اقتصادی ؟

آشوب بازار خودرو
آشوب بازار خودرو

از صدر تا ذیل بازارهای مختلف کشور اعم از مسکن، خوراک، پوشاک و غیره درگیر گرانی و کمبودها هستند، اما تمام تلاش حاکمیت حول و حوش صنعت خودروسازی کشور متمرکز شده است. آیا آشوب بازار خودرو، عملیات فریب حکمرانی اقتصادی برای فرار از ناتوانی در مهار و چرایی گرانی ها نیست؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، روزی نیست که یکی از اقلام در بازارهای مختلف کشور با افزایش قیمت و کاهش عرضه همراه نباشند. بازار دارو تا مرغ،‌ گوشت، برنج، حبوبات تا لاستیک، روغن، ارز، مواد اولیه تولید، مسکن، پوشاک و هر آن چه در زندگی روزمره مردم با آن سروکار دارند، با آشفتگی، گرانی و کمبودها مواجه است.

خودرو شاخص است اما 

به زعم برخی مسئولان، خودرو به شاخص اقتصاد و زندگی مردم بدل شده است. این در حالی است که مسکن، پوشاک و خوراک بسیار بسیار بسیار ضروری تر از خودرو هستند. هر چند داشتن خودرو کیفیت زندگی را بهتر می کند، اما آیا بدون مسکن و خوراک می شود زندگی کرد؟ آیا می توان بدون پوشاک ماند؟ آیا بدون این ها می توان به زیست عادی ادامه داد؟ اما در هر صورت با نداشتن خودرو می توان کنار آمد و برای رفت و آمد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. در این شرایط به نظر می رسد حکمرانی اقتصادی ناتوان از مهار گرانی ها و پی بردن به چرایی آن، برای نشان دادن توانمندی، اقتدار و دلسوز بودن و همچنین نمایش تدبیر و مدیریت خود سفت و سخت به بازار خودرو چسبیده اند. آیا با کنترل بازار خودرو وضعیت اقتصادی کشور و زندگی مردم بهبود پیدا می کند؟ آیا بازی روانی با افکار عمومی قیمت ها را کنترل می کند؟ آیا اگر قیمت خودرو  با نظام بی فایده و مستعمل دستوری تعیین شود، قیمت مسکن کاهش پیدا می کند؟ قیمت گوشت و مرغ پایین می آید؟ 

آیا اگر به همین شکل فعلی با رفتارها و دستورها بازار خودروی کشور را به آشوب و آینده تولید را به خطر بیاندازند، تمام مشکلات اقتصادی مملکت برطرف خواهد شد؟

اگر واقعاً بازار خودرو توانایی این تأثیرگذاری را داشته باشد، به نظر می رسد مردم با جان و دل بسیج می شوند تا در کنار مسئولان، به شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنند، اما واقعاً این امر امکان پذیر است؟ آیا اصلاً ممکن است با متولیان این صنعت دیدگاه درستی نسبت به بازار داشته باشند؟

روند صعودی قیمت ها و کمبودها به صراحت فقدان درک صحیح از بازار را فریاد می زنند. با این حال، طول موجش در آستانه شنوایی تصمیم گیران و بزرگان کشور قرار ندارد و در مقابل، همانند سیل و زلزله ای مخرب زندگی مردم را به شدت در معرض تخریب و نابودی قرار داده است.

با این حال، تمام هم و غم مسئولان خرد و کلان کشور در بازار خودرو خلاصه شده است. آیا این تمرکز پاسخ‌گو خواهد بود؟ آیا صرف انرژی و هزینه های ملی برای مهار بازار خودرو، منجر به نتیجه خواهد شد؟ آیا تا به حال بگیر و ببندها، دستور العمل ها، محدودیت ها و ممنوعیت ها به نتیجه خیری منجر شده است؟

وضعیت امروز بازار خودرو نشان می دهد که هیچ یک از اقدامات برای بهبود بازار خودرو نه تنها چاره ساز و کار ساز نبوده است، بلکه گره ای به گره های کور اضافه کرده است.

بازخوانی ساده برخی تصمیم ها مثل ممنوعیت واردات خودرو، قیمت گذاری دستوری، بازگرداندن شواری رقابت، تغییر قوانین واردات و… نشان می دهد که نه تنها مشکل را شناسایی نکرده اند، بلکه با باور عقل کل بودن، راهکارهایی ارائه کرده اند که نتیجه اش، وضعیت امروز بازار خودروست.

آیا تمام افرادی که در بازار خودرو حضور دارند، دلال و زالو صفت هستند؟ آیا پیش از این که بخواهند با برنامه ها و اقدامات مختلف مسیر ورود این افراد را مسدود کنند، بهتر نیست یک بار از روی انصاف کارنامه خود را مرور کنند؟

در این شرایط آیا اصرار نظام حکمرانی بر این که می تواند مشکلات را حل کند، یک عملیات فریب برای پوشاندن ناتوانی و همچنین عدم درک صحیح از اقتصاد نیست؟ آیا حکمرانی اقتصادی کشور تمام قد خود را پشت خودرو پنهان نکرده است؟

۳.۱ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.