جریمه گروه بهمن ؛ ارسال پیامی ترسناک به بخش خصوصی

جریمه گروه بهمن
جریمه گروه بهمن

خودروسازان بخش خصوصی هنوز در شوک و بهت دستورالعمل جدید توسط شورای رقابت به سر می برند. در این شرایط، انتشار جریمه گروه بهمن ارسال پیامی ترسناک به بخش خصوصی تلقی می شود، آن هم در شرایطی که بسیاری از آنان برای محصولات جدید اعم از مونتاژ و واردات برنامه ریزی و سرمایه گذاری های کلانی انجام داده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سازمان تعزیرات حکومتی شرکت بهمن موتور را به دلیل تخلفات متعدد در سال گذشته، ۱۳۸۶۰ میلیارد تومان جریمه کرد. براساس این حکم، که در شعبه هفتم ویژه رسیدگی به تخلفات مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی صادر شده است، شرکت بهمن موتور به دلیل گران‌فروشی مشمول این جریمه شده است.

مطابق این حکم شرکت بهمن موتور مکلف به استرداد مبالغ اضافی اخذشده در حق خریداران در بازده زمانی تخلف (سال ۱۴۰۰) است. رأی صادره حضوری و ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در شعبه تجدیدنظر است.

براساس ماده ۱ مصوبه جلسه شصت و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری از سران قوا که تمامی جریمه های مندرج در قانون تعزیرات حکومتی و قانون نظام صنفی در هر مراتب به پنج بار افزایش پیدا کرده است، که بر اساس آن شرکت بهمن موتور باید جریمه ۱۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومانی را پرداخت نماید.

بنابراین گزارش، انتشار خبر نقره داغ شدن گروه بهمن توسط سازمان تعزیرات حکومتی از یک سو، پرسش های زیادی را مطرح کرده و از سوی دیگر، باعث ایجاد ابهام های زیادی شده است. این مسئله از جایی باعث تعجب و ابهام می شود که گروه بهمن متهم به گران‌فروشی شده است، این در حالی است که قیمت گذاری این گروه همیشه به نحوی بوده است که یا هم سطح رقبا بوده و یا پایین تر از آنان نشسته است. حال این که اتهام گران‌فروشی را چگونه به آن چسبانده اند، خود یک پرسش بزرگ است که باید جوابی قانع کننده برای آن پیدا کرد.

در همین حال، مشخص نیست که گران‌فروشی براساس چه مبنا و دلیلی تشخیص داده شده است، در واقع، سازمان تعزیرات باید مشخص کند که منظور از گران‌فروشی چیست؟ آیا مبنا قیمت شرکت مادر بوده است؟ آیا در این گران‌فروشی هزینه های مترتب بر تولید لحاظ شده است؟ آیا می دانند قیمت گذاری محصولات گروه بهمن به چه صورت است؟ آیا آنان قیمت های بازار را ملاک قرار داده اند؟ آیا با سایر خودروسازها نیز برخوردهای این‌چنین صورت خواهد گرفت؟ آیا این جریمه ارسال پیام به گروه بهمن و سایر خودروسازان بخش خصوصی نیست؟ آیا این جریمه ارتباطی به کسب صندلی دوم مدیریتی در ایران خودرو دارد؟ آیا در زمانی که قرار است حرکت ها به سمت خصوصی سازی جدی و جدی تر شود، می خواهد به خریدران آینده خودی نشان بدهد؟ آیا می خواهند سرمایه های جدید که آماده ورود به این صنعت هستند را فراری بدهند؟

این اتفاقات در حالی خ داده است که به باور بسیاری در حال حاضر می توان گروه بهمن را قطب سوم خودروسازی کشور دانست. در واقع، طیف محصولات و نحوه تولید و عرضه و ارزندگی سهام و ارزش افزوده ای که در بازار ایجاد کرده است،‌ محصولات این گروه را به انتخاب اول بسیاری از خریداران خودرو بدل کرده است. در این شرایط، جریمه شدن این گروه توسط سازمان تعزیرات حکومتی باعث می شود که بسیاری از فعالان این صنعت علاوه بر محدود شدن فضای کار، نسبت به آینده با شک و تردید نگاه کنند، چراکه به طور اصولی اکثر فعالان حاضر در این صنعت به خصوص بخش خصوصی، با گذر از بحران تحریم و موفقیت در دور زدن آن در پی توسعه هستند. این توسعه از یک سو، نیازمند توان مدیریت و در اختیار داشتن محصولات، اعم از نحوه عرضه و قیمت گذاری است و از سوی دیگر، باید بدانند که آیا می توانند برای آینده برنامه ریزی کنند یا خیر؟

آیا می توانند برای فروش محصولات خود براساس چارچوب و اهداف شرکت حرکت کنند یا با الزامات گوناگون مواجه خواهند شد؟ اما اصلی ترین بحث در این نوع فعالیت ها، حفظ سرمایه و کسب سود برای سهام‌داران است. در این شرایط، آیا سهام‌داران تمایلی به حضور در این شرکت ها خواهند داشت؟ وقتی مشخص نیست دولت با چه بهانه ای فعالیت ها را زیر سؤال خواهد برد، آیا سرمایه جدیدی به این بخش تزریق خواهد شد؟ آیا اگر در خیابان سمیه و شهید کلانتری محصولات تولیدکنندگان بخش خصوصی کنار ساختمان های خاصی پارک شوند، مشکل حل خواهد شد؟

واقعیت این است که این جریمه و دلیل آن پر از ابهام است. هر چند اگر تخلفی صورت گرفته باشد باید مطابق با قانون با آن برخورد شود، اما آیا واقعاً تخلفی صورت گرفته است؟ مبنای آن چه بوده است؟ آیا ارتباطی به سرعت وسعت گروه بهمن دارد؟ آیا قرار است با این نوع برنامه ها، از جبهه دیگری هجوم به بخش خصوصی آغاز شود؟ در این میان، شفاف سازی از سوی نهادهای دولتی به شدت ضروری به نظر می رسد، در غیر این صورت، نه تنها طبق فرامین رئیس جمهور با خصوصی سازی این صنعت باید خداحافظی کنیم، بلکه با فانحه فعالان فعلی بازار را نیز بخوانیم.

۳ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.