تست و بررسی مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۵

مرسدس بنز S500

وقتی صحبت از خودروهای لوکس و تشریفاتی به میان می‌آید، ناخودآگاه تصاویری از محصولات «مرسدس بنز» در ذهن تداعی می‌شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این خودروساز آلمانی که از سال ۱۸۹۰ فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید انواع محصولات سواری، کامیون، اتوبوس و… آغاز کرده است، همواره با شعار «بهترین یا هیچ» در راستای ارتقای کیفی و افزودن تکنولوژی روز به محصولات خود در تلاش بوده است. کلاس S، به‌عنوان پرچم‌دار محصولات این برند، از همان ابتدای پیدایش تاکنون همواره رقیبی سرسخت برای لوکس‌سازان جهانی به‌شمار می‌رود. این روند تا جایی ادامه یافت که رقیب دیرینه هموطن، یعنی کمپانی «ب‌ام‌و»، با معرفی سری ۷ خود را به‌عنوان کمپانی لوکس‌ساز به بازار جهانی معرفی کرد.

مرسدس بنز S500

محصولات مرسدس بنز آن‌قدر جذاب و گیرا هستند که حتا علاقه‌مندان به برندهای دیگر نیز نیم‌نگاهی به تولیدات این برند دارند. اگر شما هم جزء علاقه‌مندان به این ستاره سه‌پر باشید، به یقین می‌دانید که محصولات مرسدس بنز علاوه‌بر کلاس‌بندی رایج، دارای کد کلاسی مشخص هستند که برای هر نسل به‌صورت مجزا و اختصاصی درنظر گرفته می‌شود. طبقه‌بندی محصولات مرسدس براساس سگمنت، حجم موتور و ویژگی هایی از این دست صورت می‌گیرد. از همین رو کلاس اس به عنوان خاص‌ترین محصول تولیدی این برند برگرفته از عبارت “Sonderklasse”، به معنی خاص، به همگان معرفی شده است. خودرویی که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، مرسدس بنز S500 مدل ۲۰۱۵ است که به صورت گذرموقت توانسته در مدتی محدود وارد خاک کشور شود. این خودرو که ششمین نسل از سری تولیدات کلاس S به‌شمار می‌رود، با کد کلاس W222 در بازار جهانی شناخته می‌شود.

مرسدس بنز S500

نگاهی به تاریخچه کلاس S

کلاس S، که به عنوان خاص‌ترین سری از محصولات مرسدس بنز به شمار می‌رود، برای نخستین‌بار از سال ۱۹۷۲ به بازار جهانی تحت این عنوان عرضه شد. اما واقعیت آن است که تولید نخستین محصول از این سری برمی‌گردد به سال ۱۹۵۴ که با کد کلاس W180 به بازار راه پیدا کرد. اما از سال ۱۹۷۲ طبق کلاس‌بندی جدید این برند، کلاس S به‌صورت رسمی با این نام به‌عنوان نسل اول راهی بازار شد. بنابراین به‌صورت رسمی تاکنون شش نسل از این سدان رده F تولید و عرضه شده است. اما در واقع در حال حاضر هشتمین نسل از آن روی خط تولید مرسدس قرار دارد.

مرسدس بنز S500

نسل آخر و کنونی مرسدس بنز، که با کد کلاس W222 شناخته می‌شود، اولین‌بار از سال ۲۰۱۴ به بازارهای گوناگون جهانی راه پیدا کرد. این نسل، که از سال ۲۰۱۴ تاکنون روی خط تولید کمپانی مرسدس قرار داشته، در سال ۲۰۱۸ دستخوش برخی تغییرات جزئی در طراحی ظاهری و اعمال برخی تغییرات در مشخصات فنی بعضی از پیشرانه‌ها شد که در قالب نسخه فیس‌لیفت شده به بازار معرفی شد.

مرسدس بنز S500

شایان ذکر است که نسل آتی کلاس S در حال حاضر خود را برای عرضه در ماه‌های آتی آماده می‌کند و آخرین مراحل تست و ارزیابی پیش از تولید رسمی را پشت‌سر می‌گذارد. این بدان معناست که باید به‌زودی شاهد معرفی رسمی نسل هفتم از پرچم‌دار مرسدس بنز باشیم.

مرسدس بنز S500

نکته جالب توجه درخصوص مرسدس بنز S500 با کد اتاق W222 در بازار ایران، عرضه همزمان با بازار جهانی بود. در واقع طی همان‌ سال‌ها، بلافاصله پس از رفع ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، شاهد ورود تعداد محدودی از این سدان لوکس به بازار کشور بودیم.

مرسدس بنز S500

ظاهری باوقار و سنگین

با همان نگاه نخست به W222 می‌توان متوجه اوج ظرافت و خلاقیت در طراحی آن شد. در واقع این خودرو نمایانگر زبان طراحی جدید مرسدس در آن سال بود که پس از آن کلاس‌های E و C نیز با ظاهری بسیار شبیه به S پا به عرصه وجود گذاشتند. پس از گذشت این سال‌ها، کلاس S همچنان باوقار و مغرور به‌نظر می‌رسد و به‌خوبی می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. این بدان معناست که طراحان ستاره آلمانی در خلق اثری ماندگار کاملاً موفق عمل کرده‌اند و عرضه نسل‌های جدید رقبای دیرینه نظیر ب‌ام‌و سری ۷ و آئودی A8، خدشه‌ای به مرسدس کلاس S وارد نکرده است.

مرسدس بنز S500

در نمای جلو شاهد جانمایی جلوپنجره‌ای بزرگ با همان سبک و سیاق سنتی هستیم که در دو طرف آن چراغ‌های هوشمند با تکنولوژی LED خودنمایی می‌کنند. خطوط تند و تیز نقش‌بسته روی گلگیرها و کاپوت، که به قسمت دماغه خودرو منتهی می‌شوند، چهره‌ای تهاجمی و خشن را به‌وجود آورده‌اند که با ماهیت لوکس و تشریفاتی خودرو کمی در تضاد است. اما همین موضوع جذابیت‌های کلاس S را دوچندان کرده و شخصیتی پنهان از آن را به نمایش می‌گذارد. یکی از موارد تأثیرگذار در ظاهر این خودرو، طرح آیرودینامیک و پویای بدنه است که به خوبی با ابعاد و فرم کلی خودرو هماهنگ شده است.

مرسدس بنز S500

زه‌های استیل نقش بسته روی قسمت‌های مختلف بدنه از جمله قسمت زیرین سپر‌ها، هماهنگی جالب توجهی با جلوپنجره داشته که ذات لوکس این خودرو را به همگان گوشزد می‌کنند.

مرسدس بنز S500

در نمای کناری خطوط سیال و روان که که از گلگیرهای جلو کشیده شده و تا بخش انتهایی خودرو امتداد یافته‌اند، طرحی صیقلی و به‌دور از خطوط درهم تنیده و زاویه‌دار را به‌وجود آورده‌اند. در واقع این طرح آرامش ذاتی کلاس S را به رخ بیننده می‌کشد. همچنین هم‌راستا بودن چراغ‌ها با فرم کلی بدنه و عدم بیرون‌زدگی آن‌ها از بدنه، نشان از ظرافت طراحی و نگاه مهندسی طراحان مرسدس دارد.

مرسدس بنز S500

در این بخش طول ۵۲۴۶ میلی‌متری این خودرو به خوبی خودنمایی می‌کند و به‌عنوان خودرویی تشریفاتی، فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. رینگ‌های اسپرت درنظر گرفته شده برای این خودرو تضادی دلنشین میان شخصیت لوکس و ذات اسپرت برقرار کرده است.

مرسدس بنز S500

در نمای عقب نیز همه چیز به‌خوبی سرجای خود قرار گرفته و هارمونی چشم‌نوازی ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که دو خروجی اگزوز و دیفیوزر همرنگ بدنه نصب‌شده در قسمت زیرین سپر، چهره‌ای اسپرت از این خودرو را به نمایش درآورده است. گرافیک داخلی چراغ‌های عقب نیز، که دارای سه ردیف نور طیفی است، در شب می‌تواند معرف حضور کلاس S در خیابان‌ها باشد. این موضوع در کلاس E و کلاس C نیز مشاهده می‌شود که با تغییر اندک تفاوت میان آن‌ها را نمایان می‌کند.

مرسدس بنز S500

قصری مجلل در قالب فضای کابین

با ورود به کابین کلاس S W222، اوج شکوه و عظمت یک سدان رده F را می‌توانید مشاهده کنید. طراحی کابین این خودرو بار دیگر نشان داد که درست زمانی که فکر می‌کنید مرسدس دیگر چیزی برای ارائه ندارد، می‌تواند با عرضه یک مدل جدید، استانداردهای جهانی را یک قدم رو به جلو هدایت کند. در آن زمان منتقدان خیل عظیمی از انتقاد را به سمت مرسدس روانه کردند، زیرا معتقد بودند بهره‌گیری از نمایشگرهای بزرگ در کابین این خودرو کمی دور از انتظار است. اما اکنون پس از چند سال شاهد آن هستیم که اکثر خودروسازان، حتا چینی‌های ناشناخته، نیز برای سهم‌خواهی بیش‌تر از بازار از این ترفند برای جلب نظر مشتریان خود استفاده می‌کنند که این نشان می‌هد طراحان مرسدس همواره چندسال جلوتر از نیاز و سلیقه بازار عمل می‌کنند و دقیقاً همان راز موفقیت و ماندگاری محصولات مرسدس در بازار جهانی است.

مرسدس بنز S500

صحبت از راحتی و طراحی ارگونومیک این خودرو تکرار مکررات است و جزء بدیهیات به‌شمار می‌رود. بنابراین برای توصیف ویژگی‌های فضای کابین این خودرو شاید به ساعت‌ها زمان نیاز باشد که از حوصله این مقاله خارج است. بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی و دستاوردهای روز در کابین این خودرو سبب شده آب در دل سرنشینان تکان نخورد و در کمال آرامش به سمت مقصد خود حرکت کنند.

مرسدس بنز S500

بالاترین رده کیفی در متریال مصرفی درون کابین سبب شده حس بسیار دلنشینی از مواجهه با آن در سرنشینان ایجاد شود. همچنین چرم طبیعی به‌کار رفته در تودوزی این خودرو از مرغوب‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است که در صورت مراقبت‌های صحیح و اصولی می‌تواند سالیان سال به همان قوت روزهای اول خودنمایی کنند. استفاده زیرکانه و هوشمندانه از ادوات چوبی در بسیاری از قسمت‌ها دیده می‌شود که همین موضوع بار دیگر لوکس بودن کلاس S را گوشزد می‌کند. ترکیب قطعات چوبی و تودوزی چرمی سبب می‌شود آرامشی بی‌حد و حصر در سرنشینان ایجاد شود. لازم به ذکر است که در فرآیند طراحی کابین این خودرو، علاوه‌بر بهره‌گیری از علم روز طراحی، به مسائلی نظیر روان‌شناسی سرنشینان نیز پرداخته می‌شود. در واقع طراحان مرسدس همواره در تلاش‌اند تا شعار این شرکت تحقق یابد و بتوانند به‌عنوان محصولی مخاطب‌محور شناخته شوند.

مرسدس بنز S500

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

صحبت از امکانات رفاهی در این خودرو معنای چندانی ندارد، زیرا هرچه فکرش را بکنید در اختیارتان قرار می‌دهد. در واقع وجود آپشن و امکانات رفاهی در کلاس S یک مزیت به شمار نمی‌رود، بلکه به‌عنوان خصیصه‌ای ذاتی شناخته می‌شود. آن چه باعث ایجاد آرامش در سرنشینان می‌شود، مهندسی دقیق و پیچیده در مجموعه‌های فنی این خودروست. اما برای خالی نبودن عریضه، می‌توان به برخی از مهم‌ترین آپشن‌های موجود در آن اشاره کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های LED، سیستم ورود بدون کلید، سقف پانارومیک، لاستیک‌های ران‌فلت، شیشه‌های آنتی‌رفلکس، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن و سردکن تمامی صندلی‌ها به همراه ماساژور، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چهارگانه، گرم‌کن زیردستی برای سرنشینان جلو، گرم‌کن فرمان، نویگیشن، بلوتوث، wifi هات‌اسپات، گیرنده تلویزیون، دوربین دید در شب نایت ویژن، رادارهای خطی و نقطه‌کور، کروزکنترل فعال، انواع سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری مثل ABS, ASR, ESP, BAS به‌همراه سیستمADAPTIVE BRAKE ، Attention Assist، قابلیت تنظیم سیستم تعلیق برای شرایط راحت و اسپرت توسط سامانه  AIRMATIC، نشانگر باد تایرها (TPMS)، کنسول میانی برای سرنشینان عقب، یخچال و بالشتک مخصوص، نورپردازی داخلی، چراغ همراهی و خوش آمدگویی و سیستم صوتی حرفه‌ای Burmester با ۲۴ بلندگو و ۲۴ کانال تقویت‌کننده صدا اشاره کرد. همچنین فهرست دیگری از امکانات وجود دارد که به صورت سفارشی از سوی مالک روی خودرو نصب می‌شود. به‌عنوان مثال، پکیج مولتی‌مدیا برای سرنشینان عقب، شامل دو نمایشگر ۱۰ اینچی پشت صندلی‌های جلو، DVD پلِیر و هدفون وایرلس، که با  قیمتی حدود ۹ هزار دلار قابل سفارش است. از آن‌جایی که این خودرو نسخه Edition 1 است، سدانی چهارنفره محسوب می‌شود که بالاترین طیف امکانات رفاهی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. البته آپشن شگفت‌انگیز MAGIC BODY CONTROL نیز برای کلاس S قابل سفارش است که می‌تواند با اسکن مسیر و پردازش میزان ناهمواری‌ها، وضعیت سیستم تعلیق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شرایط جاده تطبیق دهد تا خودرو در تمامی شرایط بهترین عملکرد را ارائه دهد.

مرسدس بنز S500

ویژگی‌های فنی پیشرانه

مرسدس بنز کلاس S یکی از محصولات تولیدی این برند بوده که با طیف وسیعی از انواع پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی به بازار عرضه می‌شود. سرآمد تمامی آن‌ها نسخه S65 AMG است که با بهره‌گیری از پیشرانه ۱۲ سیلندر قادر به تولید نیرویی معادل ۶۳۰ اسب‌بخار است. این یعنی توانی برابر با یک سوپراسپرت! از سوی دیگر نمونه S400 هیبرید یکی دیگر از تیپ‌های شگفت‌انگیز این خودروست که با تلفیق پیشرانه احتراق داخلی و موتورهای الکتریکی، قادر به تولید بیش از ۴۴۰ اسب‌بخار است. اما نکته جالب توجه درخصوص این خودرو، مصرف تنها ۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است که از آن سدانی لوکس اما کم‌مصرف ساخته است.

مرسدس بنز S500

اما مدل S500 از یک موتور ۸ سیلندر با حجم دقیق ۴۶۶۳ سی‌سی بهره ‌می‌گیرد که توانایی تولید ۴۵۵ اسب‌بخار نیرو در ۵۲۲۵۰ دور در دقیقه و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را در ۱۸۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه دارد. شاید برای‌تان جالب باشد که این سدان لوکس و مجلل حدود ۲۱۰۰ کیلوگرمی در مدت ۴٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این عدد برای خودرویی با چنین جثه‌ای، بسیار قابل‌ستایش خواهد بود. همچنین نکته قابل‌توجه و تحسین‌برانگیز در مورد این پیشرانه، مصرف سوخت کم آن است که در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت سیکل ترکیبی، حدود ۸٫۶ تا ۹٫۱ لیتر بنزین می‌سوزاند. تمام این اعداد و ارقام جذابیت‌های خود را دارند و هرکس را ترغیب می‌کند که پشت فرمان خودرویی با چنین مشخصاتی بنشیند و رانندگی را با آن تجربه کند. اما باید بگوییم لذت سواری با مرسدس کلاس S را زمانی می‌توانید تمام و کمال تجربه کنید که روی صندلی‌های VIP عقب نشسته باشید و از امکانات رفاهی فراوان استفاده کنید.

مرسدس بنز S500

تجربه رانندگی

هنگامی‌که پشت فرمان مرسدس بنز کلاس S مدل ۲۰۱۵ می‌نشینید، ناگهان میزان آدرنالین خون شما دوچندان می‌شود و هیجان سراسر وجودتان را فرا می‌گیرد. از سویی فضای بسیار لوکس و دلنشین موجب می‌شود آرامش درونی در شما حاصل شود و به اصطلاح آب در دل‌تان تکان نخورد.

مرسدس بنز S500

با فشردن دکمه استارت پیشرانه ۸ سیلندر کلاس S آماده به‌کار می‌شود که شما را با غرشی جذاب باخبر می‌سازد. هنگامی‌که اهرم تعویض دنده در پشت فرمان را در حالت D قرار می‌دهیم و پدال گاز را فشار می‌دهیم، ناگهان حجم عظیمی از گشتاور تولیدی روانه چرخ‌ها می‌شود و این قصر مجلل ۲ تُنی را به جلو پرتاب می‌کند. در واقع شاید بهتر باشد بگوییم شروع حرکت در این خودرو کمی دور از انتظار است، زیرا شتاب اولیه به‌قدری بالاست که کم‌تر کسی انتظارش را دارد.

مرسدس بنز S500

سیستم‌های الکترونیکی و ایمنی در این خودرو دائم در طول مسیر شما را همراهی می‌کنند و از اتفاقات بیرون خودرو شما را مطلع می‌سازند. البته این موضوع در شهرهایی نظیر تهران کمی آزاردهنده است، زیرا هرچه‌قدر هم که شما راننده منظم و قانون‌مداری باشید، دیگران با نقض قانون موجب برهم خوردن معادلات سیستم‌های هوشمند موجود در کلاس S می‌شوند. اما مهم‌ترین و جالب‌توجه‌ترین تکنولوژی موجود در این خودرو، سیستم تعلیق هوشمندی است که با نام “MAGIC BODY CONTROL” شناخته می‌شود.

مرسدس بنز S500

مهندسان مرسدس بنز تقریباً ۷ سال زمان صرف طراحی و تولید این سیستم تعلیق کردند تا در نهایت در مرسدس بنز W222 مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم تعلیق با بهره‌گیری از دوربین‌های پیشرفته که در قسمت بالای شیشه جلو تعبیه شده‌اند، سطح مسیر پیشِ رو را اسکن و آنالیز کرده و براساس ناهمواری‌های موجود، سیستم تعلیق و فنربندی هر چرخ را به‌صورت مجزا تنظیم می‌کند، که در نهایت باعث می‌شود سرنشینان درون کابین هیچ واکنشی از تماس لاستیک‌ها با ناهمواری‌های مسیر را احساس نکنند و کم‌ترین عکس‌العمل ناشی از سطح مسیر به کابین وارد شود. در واقع این پدیده یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مرسدس در زمینه بالا بردن رفاه و آسایش سرنشینان است که تاکنون کم‌تر خودروسازی توانسته به آن دست پیدا کند.

مرسدس بنز S500

یکی دیگر از آپشن‌های جالب توجه در این خودرو، سیستم نایت ویژن است که تصویری واضح از فضای رو‌به‌رو را در نمایشگر پشت‌آمپرها به نمایش درمی‌آورد. در واقع این سیستم با بهره‌گیری از دوربینی پیشرفته عمل می‌کند که در خودروهای نظامی ارتش آمریکا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین قابلیت تشخیص موانع، عابر پیاده و حیوانات را در تاریکی شب داشته و راننده را پیش از برخورد با آن‌ها مطلع می‌سازد. همچنین به‌دلیل وجود سیستم‌های ایمنی دیگر، نظیر PRE-SAFE، درصورت عدم توانایی راننده در کنترل خودرو در شرایط بحرانی به‌صورت اتوماتیک و خودکار از برخورد خودرو با موانع یا سایر خودروهای موجود در جاده ممانعت به عمل می‌آورد.

مرسدس بنز S500

نتیجه‌گیری

در انتها اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از این خودرو داشته باشیم، بهتر است از عبارت «همه چیز تمام» برای توصیف کلاس S W222 استفاده کنیم. این سدان مجلل، که اکنون در بازار ایران قیمتی حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان دارد، یکی از کم‌یاب‌ترین خودروهای وارداتی بازار نیز به‌شمار می‌رود، زیرا در سال‌های گذشته تنها تعداد بسیار محدودی از آن به بازار کشور راه پیدا کرد. از همین رو ممکن است دارندگان آن برای تأمین قطعات کمی با مشکل مواجه شوند. اما خوشبختانه شرکت «ستاره ایران»، نماینده رسمی و انحصاری محصولات سواری مرسدس بنز در ایران، تمهیدات ویژه‌ای را برای دارندگان خودروهای مرسدس بنز اندیشیده و تاحدودی این نقص را در بازار برطرف کرده است. با این حال نباید هزینه نگهداری بالا و قیمت سرسام‌آور قطعات این خوردو را نادیده گرفت.

مرسدس بنز S500

تمامی این موارد، از جمله قیمت تمام‌شده خودرو در بازار، باعث شده این روزها شاهد تردد تعداد قابل‌توجهی مرسدس بنز کلاس S به‌صورت گذرموقت در جاده‌های کشور باشیم، زیرا این موضوع باعث می‌شود با هزینه‌ای به مراتب کم‌تر، لذت سواری با قصر مجلل مرسدس در خیابان‌های کشور را تجربه کرد.

پایگاه خبری اسب بخار

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.