تجربه رانندگی با رنو کپچر؛ فرانسوی خوش رنگ و لعاب

رنو کپچر

در چند سال  گذشته، افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان برای خرید خودروهای کراس اوور و شاسی بلند خودروسازان جهانی را بر آن داشت تا با توسعه و ارتقای محصولات شان سهم این بخش از بازار را نیز به خود اختصاص دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از سوی دیگر افزایش بهای حامل های انرژی و همچنین افزایش تراکم شهرها باعث شد سگمنت خودروهای کراس اوور کامپکت نیز رونق چشمگیری پیدا کند.

رنو کپچر

از این رو شرکت خودروسازی «رنو»ی فرانسه نیز در سال ۲۰۱۱ با به نمایش درآوردن نمونه ای مفهومی در نمایشگاه خودرو ژنو نوید عرضه محصولی در این رده را به مشتریان خود داد. سرانجام در سال ۲۰۱۳ این شرکت در همان نمایشگاه نمونه تجاری سازی شده این محصول را با نام کپچر به بازار جهانی معرفی کرد و فروش آن را از آوریل همان سال در فرانسه آغاز کرد.

رنو کپچر

از آن جایی که صنعت خودروی ایران همواره رابطه ای درهم تنیده با خودروسازان فرانسوی داشته است، در سال ۲۰۱۶ شاهد معرفی «رنو کپچر» توسط گروه صنعتی «ایران خودرو» بودیم. این شرکت با واردات رسمی این محصول توانست سهمی از بازار کراس اوورهای کوچک شهری را از آن خود کند. در ابتدا به دلیل بهره مندی کپچر از پیشرانه ای کم حجم اما مجهز به توربوشارژ، استقبال چندانی از آن نشد، زیرا سلیقه عمومی مصرف کنندگان ایرانی به گونه ای است که تمایل فراوانی به داشتن خودروهایی بزرگ با پیشرانه های حجیم دارند. با گذشت زمان و نمایان شدن قابلیت های این فرانسوی خوش چهره، رفته رفته کپچر به گزینه ای جاافتاده در بازار خودروی کشور تبدیل شد.

رنو کپچر

نگاهی به پیشینه رنو کپچر

رنو کپچر کراس اووری کامپکت است که بر مبنای نسل چهارم رنو کلیو توسعه یافته است. این محصول، که براساس پلت فرم B کلیو ساخته شده است، با بهره گیری از زبان طراحی جدید رنو در سال ۲۰۱۳ چهره ای متفاوت از تولیدات این نشان تجاری را به نمایش درآورد. به همین منظور توانست به سرعت در بازار وسیع اروپا به محصولی پرتقاضا تبدیل شود. یکی از ویژگی های فرآیند طراحی این محصول، به کارگیری بانوان در تیم طراحی بود که باعث شد نتیجه کار با ظرافت و دقتی که بیش تر مورد پسند بانوان است، روانه بازار شود. از همین رو کپچر را می توان کراس اووری محبوب بانوان دانست که با رنگ بندی های جذاب و متنوع نظر هر بیننده ای را جلب می کند.

رنو کپچر

ظاهری متمایز اما گیرا

همان طور که گفته شد این خودرو بر مبنای پلت فرم نسل چهارم کلیو و زیر نظر «ون دن آکر»، طراح ارشد کمپانی رنو، توسعه یافته است. یکی از ویژگی های ظاهری این محصول، طراحی دورنگ بدنه است که از وجوه تمایز آن با دیگر محصولات رنو به شمار می رود. در نمای جلوی رنو کپچر شاهد استفاده از طرحی مشابه با سایر مدل های رنو هستیم که در مرکز دماغه خودرو نشان تجاری رنو با ابعادی نسبتاً بزرگ خودنمایی می کند. در دو سوی سپر نیز چراغ های اصلی، با طرحی کشیده و نسبتاً بزرگ، ظاهری نه چندان خشن و تهاجمی را پدید آورده اند. سپر حجیم و بلند نصب شده در قسمت جلوی این خودرو یکی از ویژگی های بارز در بزرگ تر نشان دادن ابعاد کلی خودرو به شمار می رود.

رنو کپچر

اما در نمای کناری می توان به پیچیدگی های طراحی ظاهری این محصول بیش از هر زمان دیگر پی برد، زیرا پروفیل های کناری بدنه این خودرو دارای خطوط درهم تنیده ای است که به صورت سیال و روان سبب حجیم تر شدن بدنه کپچر شده اند. نوع طراحی شیشه های کناری این خودرو به گونه ای است که هرچه به قسمت انتهایی خودرو نزدیک می شویم از عرضه آن ها کاسته شده و ظاهری کوپه مانند پیدا می کنند.

رنو کپچر

از سوی دیگر استفاده از قطعات پلاستیکی در قسمت زیرین درها و دور گلگیرها نیز سعی در هرچه بهتر نشان دادن کراس اووری شهری دارند. زه استیل نصب شده روی درها نیز جلوه ای زیبا به این خودرو داده است. همچنین در این بخش رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی دایموند کات نیز تأثیر قابل توجهی در جذاب تر شدن نمای ظاهری آن دارند.

رنو کپچر

اما در نمای عقب کپچر، برخلاف سایر قسمت ها، با طرحی بسیار ساده مواجه هستیم که تا حدودی توانسته توازن و هماهنگی را با دیگر بخش ها ایجاد کند. نکته قابل توجه در این قسمت سپر پلاستیکی است که به صورت مشکی رنگ در قسمت انتهایی خودنمایی می کند. هرچند متریال مصرفی در این خودرو از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، اما استفاده از آن در تمامی قسمت های سپر سبب شده ظاهری نسبتاً قدیمی و از مُد افتاده داشته باشد. از سوی دیگر پنهان بودن خروجی اگزوز در این خودرو باعث شده از جذابیت های ظاهری آن کاسته شود و هیجان از نمای عقب خودرو کمی فاصله بگیرد. با این حال می توان گفت طراحی ظاهری رنو کپچر از دید بسیاری از مصرف کنندگان قابل قبول بوده و می تواند به عنوان خودرویی جذاب در فهرست انتخابی بسیاری از خریداران قرار بگیرد.

رنو کپچر

کابینی ساده و راحت

با ورود به کابین رنو کپچر با فضایی نسبتاً مدرن مواجه می شویم که به دلیل یکسان بودن پلت فرمش با نیسان جوک، شباهت هایی در طراحی کلی با آن دارد. یکی از نکات قابل توجه در کابین کپچر، طراحی دورنگ تریم داخلی است که در برخی موارد هم رنگ با بدنه خودرو دیزاین شده است. در خودروی موردنظر نیز تریم به کار رفته درون کابین به صورت مشکی پیانویی درآمده است که نمایی شکیل برای این کراس اوور کامپکت فرانسوی ایجاد کرده است.

رنو کپچر

یکی از ویژگی های بارز در کابین رنو کپچر، فضای مناسب برای تمامی سرنشینان است. در واقع برخلاف ابعاد نه چندان بزرگ بدنه، فضای درون کابین این خودرو مانند کراس اوورهای بزرگ تری است که فضای بیش تری را در اختیار سرنشینان خود قرار می دهند. همچنین قابلیت جابه جایی صندلی های عقب در این خودرو این امکان را می دهد که فضای بیش تری در صندوق برای حمل بار بیش تر مهیا شود. بنابراین می توان گفت کپچر، با دارا بودن ظرفیت ۳۷۷ تا ۴۵۵ لیتر بار در صندوق عقب، یکی از جادارترین گزینه ها در میان رقبای خود به شمار می رود.

رنو کپچر

رنو کپچر در نمونه های اولیه دارای تودوزی پارچه ای با سه نوع طرح متفاوت بود که اتفاقاً نمونه های ابتدایی واردشده به کشور نیز دارای همین تودوزی بودند، اما کمی بعد با عرضه نسخه فیس لیفت شده، تودوزی چرمی نیز به فهرست امکانات این خودرو اضافه شد. بد نیست بدانید طراحی ارگونومیک صندلی های کپچر یکی از نکات قابل توجه در این خودروست که بدن سرنشین را به خوبی دربر می گیرد که همین امر موجب می شود در سفرهای طولانی مدت خستگی کم تری به آنان منتقل شود.

رنو کپچر

همان طور که در ابتدا اشاره شد، طراحی فضای کابین کپچر کاملاً مدرن صورت گرفته است، از همین رو داشبورد این خودرو، برخلاف بسیاری از خودروها، به صورت کشویی باز و بسته می شود. فضای درنظر گرفته شده برای داشبورد این خودرو حدود ۱۲ لیتر تخمین زده شده است که این میزان عدد قابل توجهی به شمار می رود. درمجموع می توان گفت طراحان رنو به خوبی فضاهای قابل استفاده ای را برای قرار دادن اشیا درون بخش های مختلف کابین درنظر گرفته اند که این موضوع می تواند برای بسیاری از مصرف کنندگان، از جمله خانواده ها، حائز اهمیت باشد.

رنو کپچر

امکانات رفاهی و آپشن ها

رنو کپچر را نمی توان خودرویی پرآپشن قلمداد کرد، اما در مقایسه با رقبای هم رده در بازار ایران می توان گفت این کراس اوور کامپکت فرانسوی از فهرست امکانات رفاهی قابل قبولی برخوردار است. در واقع امکانات درنظر گرفته شده برای این خودرو کاملاً کاربردی بوده و از تجمل گرایی در آن پرهیز شده است. این دقیقاً همان چیزی است که باعث می شود کپچر در بازارهای اروپایی با استقبال خوبی همراه شود. از امکانات موجود در این خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیای تصویری با صفحه نمایش لمسی، بلوتوث با قابلیت اتصال گوشی های آیفون، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور و باران، چراغ راهنمای تغییر مسیر، چراغ روز، دوربین و سنسور عقب، چراغ های سیستم روشنایی از نوع LED، آینه های کناری برقی با گرم کن، آینه های تاشوی برقی، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، گرم کن صندلی های جلو و تودروزی چرمی اشاره کرد. همچنین در بحث ایمنی نیز رنو کچپر از امکانات و تجهیزات قابل قبولی برخوردار است که ازجمله آن ها می توان به ۴ عدد کیسه هوا راننده و سرنشین و کناری، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد.

رنو کپچر

لازم به ذکر است رنو کپچر در تست های سال ۲۰۱۳ مؤسسه  یوروانکپ موفق به کسب پنج ستاره  ایمنی شده است که این موضوع نشان می دهد کمپانی رنو در زمینه بالا بردن ضرایب ایمنی این محصول تلاش قابل توجهی کرده است.

رنو کپچر

ویژگی های فنی قلب کوچک اما پرتوانِ کپچر

کمپانی رنو به رسم همیشگی برای این خودرو نیز انواع مختلفی از پیشرانه های بنزینی و دیزلی را درنظر گرفته است که تنها نمونه ۱٫۲ لیتری بنزینی ۴ سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر به بازار ایران راه پیدا کرده است. موتور این خودرو با حجم دقیق ۱۱۹۷ سی سی به کمک سیستم توربوشارژ قادر است نیرویی معادل ۱۲۰ اسب بخار در ۴۹۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور خروجی آن نیز ۱۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه است. این نیرو به کمک جعبه دنده ۶ دنده دوکلاچه (DCT) به چرخ های جلو منتقل می شود.

رنو کپچر

شتاب صفر تا صد اعلام شده برای این خودروی ۱۱۸۰ کیلوگرمی از سوی کمپانی ۱۰٫۲ ثانیه است. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت رنو کپچر ۵٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که یکی از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می رود. گفتنی است سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در عقب نیز از نوع محور میله پیچشی است.

رنو کپچر

تجربه رانندگی

هنگامی که پشت فرمان رنو کپچر می نشینید، به دلیل موقعیت مناسب صندلی ها و همچنین ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین، دید کافی نسبت به محیط اطراف خودرو را در اختیار خواهید داشت. همچنین تجهیزات و سیستم های کمک راننده نظیر سنسور پارک و دوربین دنده عقب نیز می تواند در مواقع نیاز به کمک راننده بیایند. با نگه داشتن پدال ترمز و فشردن دکمه استارت، پیشرانه کم حجم کپچر را روشن می کنیم. با روشن شدن موتور صدای بسیار کمی به درون کابین نفوذ می کند که این نکته ای مثبت در همین ابتدای کار است. اما موضوعی که ممکن است برای بسیاری از مصرف کنندگان کمی مشکل ساز باشد، عملکرد جعبه دنده دوکلاچه است، زیرا ماهیت کلی این نوع جعبه دنده ها به گونه ای است که باید با شیوه کارکرد آن ها آشنایی داشته باشید. این موضوع زمانی نمود پیدا می کند که هنگام آغاز حرکت پدال گاز را تا حد قابل توجهی فشار می دهیم اما واکنش چندانی برای شتاب گیری خودرو دریافت نمی کنیم. در واقع لگ توربو و کُندی جعبه دنده هنگام حرکت باعث می شود در رسیدن به دورموتور ۲ هزار دور در دقیقه، شتاب قابل توجهی از این خودرو نبینیم. با بالا رفتن دورموتور متوجه تعویض دنده نرم و بدون تنشی می شویم که می تواند آرامش را به رانندگی ما بیافزاید.

رنو کپچر

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای دارندگان خودروهای دارای جعبه دنده دوکلاچه چندان خوشایند نباشد، لرزشی است که هنگام شروع حرکت در ترافیک های سنگین احساس می شود. در واقع با داغ شدن صفحه کلاچ های موجود در جعبه دنده های دوکلاچه، لرزشی در کابین خودرو احساس می شود که در کپچر نیز غیرقابل انکار است. البته در حالت کلی می توانیم عملکرد جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک این خودرو را در کاربری های روزمره مثبت ارزیابی کنیم. همچنین امکان تعویض دستی دنده ها یا همان تیپ ترونیک از دیگر مزایای این خودرو به شمار می رود.

رنو کپچر

پایداری و چسبندگی رنو کپچر یکی دیگر از مواردی است که، با وجود سگمنت کراس اوور کامپکت، کاملاً مشهود و قابل مشاهده است. همچنین سواری نرم و بدون تنش از دیگر نکاتی است که کپچر را به گزینه ای مناسب برای خانواده ها تبدیل کرده است.

رنو کپچر

اما مهم ترین دلیلی که می تواند کپچر را به ایده آل ترین گزینه در این رده تبدیل کند، مصرف سوخت اقتصادی آن است که در سفرهای برون شهری به عددی کم تر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد. این در حالی است که سیکل مصرف سوخت شهری این خودرو ۶٫۶ لیتر اعلام شده و در عمل با وجود روشن بودن سیستم تهویه مطبوع و کولر در فصل تابستان بیش از ۷٫۵ لیتر نمی شود. با این وجود می توان گفت پیشرانه مدرن و پیشرفته کپچر، که از جدیدترین تکنولوژی های روز بهره مند است، به خوبی توانسته جایگزین نمونه های حجیم و پرمصرف شود و در عین حال از راندمان بالایی نیز برخوردار باشد.

رنو کپچر

نتیجه گیری پایانی

 رنو کپچر در زمان عرضه توسط ایران خودرو، رده قیمتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی را پوشش می داد که با توجه به تنوع کم محصول در سگمنت کراس اوورهای کامپکت غیرچینی  توانست به خودرویی مناسب و مقرون به صرفه تبدیل شود. اما رفته رفته با افزایش تنوع در بازار و همچنین بالا رفتن قیمت ها به خودرویی گران قیمت در بازار تبدیل شد که از دایره قدرت خرید بسیاری از مصرف کنندگان خارج شد. درحال حاضر قیمت این محصول فرانسوی در بازار حدود ۴۱۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان برآورد می شود. با این وجود می توان گفت کپچر هنوز هم می تواند گزینه ای جذاب در بازار به شمار رود، زیرا نسبت به رقبای هم رده نظیر نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و سانگ یانگ تیوولی از مصرف سوخت کم تری برخوردار بوده و با قیمت منطقی تری در بازار عرضه می شود.

رنو کپچر

از سوی دیگر استهلاک کم این خودرو یکی از موارد قابل توجهی است که می تواند در انتخاب خریداران تأثیرگذار باشد. باید به این نکته نیز توجه کرد که تأمین قطعات یدکی و بدنه این خودرو در بازار یکی از مشکلاتی است که می تواند این روزها برای دارندگان این خودرو دردساز شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.