هیوندای الانترا 2023 ؛ بررسی ویژگی ها و مشخصات فنی + ویدیو

هیوندای الانترا 2023
الانترا ۲۰۲۳

هیوندای الانترا ۲۰۲۳ یکی از اولین وارداتی های بازار ایران پس از ممنوعیت چند ساله خواهد بود، سدانی اقتصادی از کره که بازار ما از قبل با آن آشناست.

مدیران 777 مدیران 777

پس از ممنوعیت چندساله واردات خودرو، سرانجام طلسم خودروهای وارداتی در حال شکسته شدن است و وارداتی ها به عجیب ترین شکل ممکن عرضه خواهند شد. اطلاعات منتشرشده در مورد واردات نشان می دهد خودروهای چانگان SC35 پلاس، چانگان CS55 پلاس، فیات تیپو، فیات ۵۰۰ و هیوندای الانترا اولین مدل هایی خواهند بود که عرضه می شوند. شاید جذاب ترین گزینه در پنج خودروی اولیه واردات، هیوندای الانترا باشد. سدانی کامپکت که در نسل های قبل تر هم در ایران حضور داشت و بازار با آن آشنایی نسبی دارد. در ادامه به معرفی کامل این خودرو می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

درباره هیوندای الانترا

هیوندای الانترا 2023
الانترا ۲۰۲۳

هیوندای الانترا که با نام آوانته هم شناخته می شود، سدان کامپکت کمپانی هیوندای کره جنوبی است که از سال ۱۹۹۰ تولید می شود. این خودرو یکی از مدل های جهانی هیوندای است و در بازارهای هدف بسیاری عرضه شده و می شود. پیش تر، نام آوانته در برخی بازارها برای این سدان استفاده می شد، اما به دلیل مشابهت های نامی با دیگر خودروهای بازار، از سال ۲۰۰۱ هیوندای به صورت یک استاندارد جهانی نام این خودرو را در همه بازارها (به غیر از بازار کره و سنگاپور) الانترا نامید. هیوندای الانترا از سال ۱۹۹۰ تا به حال در هفت نسل به تولید رسیده است و حالا نسل هفتم این خودرو به صورت وارداتی به ایران می آید. نسل سوم الانترا با نام آوانته در ایران توسط خودروسازان راین تولید می شد و یکی از خودروهای موفق در بازار ایران بود. پس از آن، نسل های پنجم و ششم الانترا به صورت وارداتی و با تعداد بالا به بازار ایران آمدند و قرار بود نسل ششم توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ شود، اما با کنار رفتن برجام و اعمال ممنوعیت واردات خودرو، الانترا برای چند سال به ایران نیامد و حالا قرار است با نسل هفتمش یعنی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ بازگشتی به بازار ایران داشته باشد. این خودرو قرار است توسط شرکت تجارت کرمان وارد شود و یکی از پنج مدل اولین عرضه وارداتی ها خواهد بود.

طراحی هیوندای الانترا ۲۰۲۳

هیوندای الانترا 2023
الانترا ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۰ بود که نسل هفتم از الانترا معرفی شد و یک طراحی بسیار متفاوت را در این سدان کامپکت دیدیم. در حالی که نسل های قبلی الانترا یک زبان مشترک را دنبال می کردند، اما این بار هیوندای به کلی زبان طراحی را تغییر داد. سبک جدید طراحی در این خودرو همان سبکی را دنبال می کند که در توسان جدید هم دیده بودیم. این یعنی جلوپنجره هایی بزرگ با طراحی ترکیبی با چراغ ها و خطوط پیچیده کناری. چراغ ها در هیوندای الانترا ۲۰۲۳ باریک تر و کشیده تر از نسل قبلی شده اند و راهنماها به کنار بدنه آمده اند. جلوپنجره بزرگ و با رنگ زمینه تیره طراحی شده و نشان هیوندای بالای آن قرار گرفته است.

در نمای کناری پیچیده ترین خطوط طراحی را می بینیم که به کار رفتن آن در یک خودرو کامپکت و اقتصادی عجیب است. سه خط اصلی در کنار الگوی Z را دارند و فرورفتگی و برجستگی های جذابی را رقم زده اند. این خطوط شکسته در سپر جلو هم دیده می شود و یک ظاهر متفاوت را برای الانترا رقم زده اند. در سپر عقب هم باز خطوط شکسته را داریم و چراغ عقب کشیده و به هم پیوسته طراحی شده است. به طور کلی، در بحث طراحی هیوندای خواسته است طراحی مدرن و متفاوتی را برای هیوندای الانترا ۲۰۲۳ رقم بزند، اما شاید مشتریان ساده پسند آن را نپسندند.

مشخصات فنی هیوندای الانترا ۲۰۲۳

هیوندای الانترا 2023
الانترا ۲۰۲۳

در بازار حاشیه خلیج فارس، هیوندای الانترا ۲۰۲۳ با دو پیشرانه عرضه می شود. نسخه پایه مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۲۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر را دارد، اما نسخه قوی تر پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی را زیر کاپوت خود دارد که این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۵۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۹۱ نیوتن متر را دارد. در هر دو نسخه ذکرشده، انتقال قدرت از طریق جعبه دنده CVT (آخرین نسل از CVT) را داریم که قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. این جعبه دنده اگرچه لذت رانندگی با جعبه دنده های AT را ندارد، اما بسیار هوشمند عمل می کند و اصلاً شبیه به CVTهای قدیمی و یا چینی نیست. به غیر از سیستم انتقال قدرت، اشتراک های بسیاری در سیستم پیشرانه با کیا سراتو در هیوندای الانترا ۲۰۲۳ می بینیم. البته این اصلاً عجیب نیست، چراکه اساس پلتفرم هر دو خودرو یکسان است و با دو طراحی و نشان مختلف به بازارهای هدف عرضه می شوند.

هیوندای الانترا 2023
هیوندای الانترا ۲۰۲۳

دقت کنید هنوز مشخص نیست که هیوندای الانترایی که قرار است به زودی به ایران بیاید به کدام پیشرانه مجهز است، اما احتمالاً نسخه ۲ لیتری را در ایران داشته باشیم، چراکه الانترا در ایران به مشخصات راضی کننده معروف است و با پیشرانه ۱.۶ لیتری چندان جذاب نخواهد بود.

کابین و امکانات هیوندای الانترا ۲۰۲۳

کابین هیوندای الانترا 2023

نکته مهم در مورد این نسل از هیوندای این است که در این نسخه فضای بیش تری را نسبت به نسل قبل در کابین داریم و این یعنی راحتی سرنشینان بیش تر خواهد بود. طراحی کابین در داخل بسیار مدرن است و در نسخه فول یک پنل یکپارچه دو صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا و کلاستر دیجیتال را در خود جای داده است. طراحی داخلی بسیار نزدیک به سوناتای جدید است و همان المان هایی را در این خودرو می بینیم که در آخرین نسل سوناتا هم دیده می شد. هنوز مشخص نیست که هیوندای الانترا ۲۰۲۳ با چه امکاناتی به ایران می آید اما نسخه فول این خودرو در بازارهای حاشیه خلیج فارس به امکانات خوبی نظیر رادار خطی، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیق پذیر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تشخیص میزان هوشیاری راننده، هشدار برخورد از جلو، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، سیستم صوتی BOSE، شارژر وایرلس، مموری صندلی راننده، صندلی راننده برقی، تهویه اتماتیک دو کاناله، گرم‌کن و سرکن صندلی های جلو و… مجهز است. حالا باید دید نسخه ای که برای بازار ایران انتخاب شده است چه ویژگی هایی خواهد داشت.

قیمت و زمان عرضه هیوندای الانترا ۲۰۲۳

کابین هیوندای الانترا 2023
کابین هیوندای الانترا ۲۰۲۳

هیوندای الانترا ۲۰۲۳ در بازارهای حاشیه خلیج فارس محدوده قیمتی ۱۹ تا ۲۳ هزار یورو را دارد. البته قیمت برای واردکننده طبیعتاً پایین تر خواهد بود و این قیمت خیلی به امکانات بستگی دارد. با توجه به تعرفه های اعلام‌شده و براساس آن چه تابه‌حال از نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی منتشر شده است، احتمالاً محدوده قیمتی ۱.۵ تا ۲ میلیارد را برای این سدان وارداتی خواهیم داشت و طبیعتاً قیمت نهایی در بازار آزاد بسیار بالاتر خواهد رفت.

جدول مشخصات و ویژگی های هیوندای الانترا ۲۰۲۳

نام خودروهیوندای الانترا ۲۰۲۳هیوندای الانترا ۲۰۲۳
عرضه کنندهشرکت تجارت کرمانشرکت تجارت کرمان
قیمت جهانی (یورو)۱۹ تا ۲۳ هزار یورو۱۹ تا ۲۳ هزار یورو
پیشرانه (لیتر)۱.۶۲
ساختارتنفس طبیعیتنفس طبیعی
قدرت (اسب بخار)۱۲۱۱۵۷
گشتاور (نیوتن متر)۱۵۴۱۹۱
جعبه دندهCVTCVT
دیفرانسیلجلوجلو
جعبه فرمانبرقیبرقی
طول (میلی متر)۴۶۷۵۴۶۷۵
عرض (میلی متر)۱۸۲۵۱۸۲۵
ارتفاع (میلی متر)۱۴۳۰۱۴۳۰
فاصله محوری (میلی متر)۲۷۲۰۲۷۲۰

نظر شما در مورد هیوندای الانترا ۲۰۲۳ چیست؟ به نظر شما چه قیمتی در بازار آزاد برای آن ثبت می شود؟

ویدیوی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ ؛ بررسی ویژگی ها و مشخصات فنی

ویدیو

۳.۹ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.