فیات تیپو 2023؛ وارداتی جدید پارسیان موتور

فیات تیپو 2023

فیات تیپو ۲۰۲۳ یکی از خودروهایی است که قرار است به زودی به صورت وارداتی به بازار ایران بیاید، واردکننده این خودرو شرکت پارسیان موتور اعلام شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به تازگی، سخن‌گوی وزارت صمت اعلام کرد به زودی محصولات فیات ایتالیا به بازار ایران خواهند آمد. بررسی های ما در اسب بخار نشان داد شرکت واردکننده پارسیان موتور خواهد بود و اولین محموله از فیات های وارداتی در راه ایران هستند. براساس اطلاعات به دست آمده، خودروهای فیات تیپو و فیات ۵۰۰ دو مدلی هستند که آماده ورود به ایران شده اند. خودرویی که در بین اروپایی ها در رده اقتصادی قرار می گیرد و در کلاس های سدان، استیشن و هاچ‌بک به بازارهای هدف عرضه می شود. البته برای بازار ایران نسخه سدان در نظر گرفته شده است و ما در ادامه به معرفی سدان فیات تیپو ۲۰۲۳  می پردازیم.

درباره فیات تیپو

فیات تیپو 2023

تیپو نامی نسبتاً قدیمی در سبد فیات محسوب می شود. فیات تیپو نخستین بار در سال ۱۹۸۸ در ایتالیا به تولید رسید و تولیدش تا سال ۱۹۹۵ ادامه پیدا کرد. این خودرو در برزیل از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ تولید شد و در ترکیه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ روی خط تولید قرار گرفت، اما بعد از آن، تولید این کامپکت ایتالیایی متوقف شد و دیگر خبری از تیپو نبود. در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی استانبول، فیات تیپو دوباره معرفی شد، اما چرا استانبول؟ چون این نسل از تیپو یا به نوعی تیپوی احیاشده، محصول سرمایه گذاری مشترک ترکیه و فیات ایتالیا بود و بازار هدف اصلی آن هم بازار ترکیه در نظر گرفته شده بود. تمام تیپوهای بازار اروپا در خط تولید ترکیه تولید می شوند و نسخه های استیشن و واگن این خودرو هم فروش نسبتاً بالایی را در اروپا دارد. فیات تیپو در بازار ترکیه با نام فیات Egea هم شناخته می شود و در بازار آمریکای جنوبی و خاورمیانه این خودرو به صورت ریبج شده و با ناک دوج نئون به فروش می رسد. پس با این مقدمه دریافتیم که فیات تیپو ۲۰۲۳ خودرویی با اصالت ایتالیایی است که در ترکیه تولید می شود و خودرویی اقتصادی و ارزنده در بازارهای هدف خودش به حساب می آید.

طراحی فیات تیپو ۲۰۲۳

این سدان اقتصادی طراحی خوبی را نسبت به قیمتش ارائه می دهد. در نمای جلو چراغ ها کشیده طراحی شده اند و چراغ روز در بالاست. بین دو چراغ فیات تیپو ۲۰۲۳ جلوپنجره با رنگ زمینه مشکی و خطوط افقی را داریم که نشان فیات در وسط آن قرار دارد. ورودی های هوا و همچنین حاشیه مه شکن ها مشکی رنگ هستند و در مجموع، طراحی جلو خوب ارزیابی می شود. البته این را هم در نظر داشته باشید که کلیت طراحی این سدان از سال ۲۰۱۶ تغییری نداشته است و طراحی می توانست از این مدرن تر باشد. نکته دیگر در مورد طراحی این خودرو وجود دارد، به کارگیری سبک جدید طراحی های فیات در آن است. برای مثال، طراحی جلو و به خصوص چراغ ها دقیقاً شبیه چیزی است که در کراس اوور پالس فیات هم دیده می شد. البته شباهت هایی بین حالت طراحی چراغ به آزرای نسل قبل دیده می شود و همچنین خطوط طراحی بسیار به آن چه در تارا هم می بینیم نزدیک است.

در نمای کناری طراحی بسیار ساده است و یک خط از بالای گلگیر جلو تا عقب کشیده می شود. رینگ ها ۱۷ اینچی هستند و حاشیه پنجره ها مشکی رنگ طراحی شده اند. در نمای عقب چراغ ها الگوی C دارند و دوتکه طراحی شده اند. طراحی عقب فیات تیپو ۲۰۲۳ همانند پروفیل کناری بسیار ساده است و کاملاً نشان می دهد با یک سدان اقتصادی طرف هستیم. طراحی در نسخه های استیشن و هاچ‌بک به مراتب جذاب تر است، اما گویا قرار است تنها نسخه سدان به ایران بیاید.

کابین و امکانات فیات تیپو ۲۰۲۳

کابین فیات تیپو 2023
کابین فیات تیپو ۲۰۲۳

درون کابین طراحی ساده ای را داریم و اکثر قطعات پلاستیکی هستند. در بیش تر تریم های فیات تیپو ۲۰۲۳ روکش صندلی ها پارچه ای است و طراحی آن ها به صورت دورنگ انجام شده است تا از سادگی بیش از حد کابین کاسته شود. در این سدان اقتصادی و در کامل ترین حالت ممکن امکاناتی نظیر سنسور پارک عقب، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه دوکاناله اتوماتیک، کنترل حرکت در سربالایی، آینه های کناری تاشو برقی مجهز به گرم‌کن، گرم‌کن صندلی های جلو، ۶ ایربگ ده نقطه ای، سیستم استارت/استاپ و… را می بینیم.

کابین فیات تیپو 2023
کابین فیات تیپو ۲۰۲۳

در مجموع، یک کابین ساده را در فیات تیپو ۲۰۲۳ داریم که در حالت پایه امکانات عجیب و غریبی ندارد البته باید دید پارسیان موتور در نهایت چه نسخه ای از تیپو را برای بازار ایران در نظر می گیرد.

مشخصات فنی فیات تیپو ۲۰۲۳

فیات تیپو 2023

این خودرو با پیشرانه های مختلف دیزل، بنزینی و هیبرید به بازارهای هدف می آید، اما در مورد ایران احتمالاً یکی از دو پیشرانه بنزینی در نظر گرفته شده باشد. در نسخه پایه پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۲۷ نیوتن متر را دارد. در نسخه توربوی همین پیشرانه خروجی ها به ۱۲۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر می رسد و در هر دو نسخه قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

اما پیشرانه ای که احتمال حضور آن در ایران بسیار بیش تر است موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۰۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد. باید دید در نهایت، پارسیان موتور کدام پیشرانه را برای فیات تیپو ۲۰۲۳ در نظر می گیرد، اما در هر صورت عملکرد فنی این خودرو کاملاً اقتصادی و ساده است و نکته مهم مهندسی فیات در پیشرانه های این خودرو و کم استهلاک بودن آن هاست.  این خودرو در سال ۲۰۱۶ تست های یورو انکپ را هم پشت سر گذاشته و در حالت پایه توانسته است سه ستاره ایمنی را از این مجموعه دریافت کند و در نسخه فول آپشن ستاره های ایمنی به ۴ ستاره رسیدند.

قیمت و زمان عرضه به بازار ایران

فیات تیپو 2023

فیات تیپو ۲۰۲۳ بسته به تریم با قیمت های مختلفی به بازارهای هدف می آید. اگر معیار را بازار اروپا در نظر بگیریم قیمت این خودرو در محدوده ۱۶ تا ۲۰ هزار یورو خواهد بود. البته نسخه های ارزان تری هم برای این سدان در دیگر بازار های هدف موجود است، باید دید کدام نسخه و با چه پیشرانه و امکاناتی به ایران می آید. قیمت این خودرو در حالت پایه چندان بالا نیست، اما بعد از اضافه شدن تعرفه های واردات و هزینه های جاری، این سدان اقتصادی اصلاً در ایران اقتصادی نخواهد بود و باید دید که در بورس کالا در نهایت چه قیمتی برای فیات تیپو ۲۰۲۳ کشف می شود.

فیات تیپو ۲۰۲۳ در تیپ پایه چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

در نسخه پایه پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۲۷ نیوتن متر را دارد. در نسخه توربوی همین پیشرانه خروجی ها به ۱۲۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر می رسد و در هر دو نسخه قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

فیات تیپو ۲۰۲۳ در نسخه اتوماتیک چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

اما پیشرانه ای که احتمال حضور آن در ایران بسیار بیش تر است موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۰۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد.

فیات تیپو ۲۰۲۳ در نسخه فول چه امکاناتی دارد؟

در کامل ترین حالت ممکن امکاناتی نظیر سنسور پارک عقب، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه دوکاناله اتوماتیک، کنترل حرکت در سربالایی، آینه های کناری تاشو برقی مجهز به گرم‌کن، گرم‌کن صندلی های جلو، ۶ ایربگ ده نقطه ای، سیستم استارت/استاپ و… را می بینیم.

۳.۸ امتیاز از ۲۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.