46 سال با ب ام و سری ۷

ب ام و سری ۷
ب ام و سری ۷

در این محتوا قصد داریم نگاهی به یکی از خاص ترین سدان های دنیا و به طور کل شاید استراتژیک ترین محصول کمپانی معظم ب ام و یعنی سری ۷ داشته باشیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

هرگاه خودروی جدیدی، خواه لوکس و اعیانی و خواه یک خودروی کاملاً اقتصادی، به بازار معرفی می شود، همواره شاهد آن هستیم که مردم در خصوص نسل یا نسل های قبلی آن و چگونگی تغییر طراحی‌اش صحبت می کنند. این موضوع در خصوص ب ام و سری ۷ جدید با کد G70 و ظاهر نامتعارف دماغه آن، بیش از سایر خودروها پررنگ و پرحاشیه بوده است و به گوش می رسد. در این مطلب نگاهی کوتاه و مختصر به نسل های گوناگون سری ۷ در طول ۴۶ سال گذشته خواهیم داشت.

نسل اول E23؛ ۱۹۷۷

ب ام و سری ۷
ب ام و سری ۷

ب ام و با کد E23 را باید پایه گذار سری ۷ دانست. این خودرو از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ به تولید رسید. این خودرو به عنوان یک سدان و برای جایگزینی E3 ساخته شد. از سال ۱۹۸۳ یک پیشرانه توربوشارژ ۶ سیلندر نیز به E23 اضافه شد. ب ام و برای نخستین بار بسیاری از تجهیزات الکترونیکی و امکانات جدید خود را بر روی همین E23 معرفی کرد. از جمله این تجهیزات می توان به مواردی همچون نشانگر زمان سرویس های دوره ای، کامپیوتر سفری، چراغ چک، دیکتافون، کیسه هوای راننده و… اشاره کرد.

نسل دوم E32؛ ۱۹۸۶

ب ام و سری ۷
ب ام و سری ۷

ب ام و با کد E32 نسل دوم سری ۷ به حساب می آید. این خودرو نخستین بار در سال ۱۹۸۶ با مدل ۸۷ معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۹۹۴ ادامه یافت‌. برای این مدل، ب ام و از انواع پیشرانه های ۶، ۸ و ۱۲ سیلندر استفاده کرد. در این مدل نیز برخی از اولین ها نظیر کنترل الکترونیکی کمک فنر ها، سیستم کن باس، چراغ های زنون، سیستم کنترل کشش، تهویه دو ناحیه ای و… مورد استفاده قرار گرفت تا باز هم مانند نسل اول، ب ام و سری ۷ پرچم‌دار لوکس محصولات این کمپانی به حساب آید.

نسل سوم E38؛ ۱۹۹۴

ب ام و سری ۷
ب ام و سری ۷

نسل سوم ب ام و سری ۷ با کد اتاق E38 از سال ۹۴ تا ۲۰۰۱ به تولید رسید. این نسل از سری ۷ دارای دو نسخه استاندارد و لانگ بود. موتورهای بنزینی این نسل شامل نسخه های ۶، ۸ و ۱۲ سیلندر می شدند و برای نخستین بار یک نمونه دیزلی از سری ۷ نیز در دسترس خریداران بود؛ یک نمونه توربو دیزل ۶ سیلندر خطی. لازم به ذکر است که در سال ۹۸ پیشرانه ۸ سیلندر بای توربو هم به فهرست قوای فنی E38 افزوده شد.

از جمله امکانات جدید در این مدل می توان به کیسه هوای پرده ای و سامانه ناوبری ماهواره ای اشاره کرد.

نسل چهارم E65 ،E66 ،E67،E6؛ ۲۰۰۱

ب ام و سری ۷
ب ام و سری ۷

مدل های E65 تا E68، چهارمین نسل از سری ۷ به شمار می آیند که در سال ۲۰۰۱ معرفی و با مدل ۲۰۰۲ به مشتریان عرضه شدند. این نسل تا سال ۲۰۰۸ در خطوط تولید ب ام و بود و انقلابی در طراحی سری ۷ به شمار می آمد. این نسخه نیز دارای مدل های استاندارد و لانگ بود. سیستم هایی چون iDrive، سیستم ضد غلتش، کلید هوشمند، سامانه دید در شب و… از جمله مواردی بودند که در نسل چهارم سری ۷ به کار گرفته شدند. مدل ۷۶۰i از نخستین پیشرانه ۱۲ سیلندر با سیستم تزریق سوخت مستقیم در جهان بهره می گرفت.

نسل پنجم F01 ،F02 ،F03 ،F04؛ ۲۰۰۹

ب ام و سری ۷
ب ام و سری ۷

پنجمین نسل از سری ۷ بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ به تولید رسید. طراحی این نسل اگرچه نسبت به نسل قبل پخته تر شده بود، اما به اندازه نسل قبلی نوآورانه نبود. این نسل برای نخستین بار به قوای فنی هیبریدی، جعبه دنده ۸ سرعته و سیستم چهار چرخ ب ام و موسوم به XDrive مجهز بود.

نسل ششم G11 ،G12؛ ۲۰۱۶

ب ام و سری ۷

نسل ششم سری ۷ در سال ۲۰۱۵ با مدل ۲۰۱۶ معرفی شد. این خودرو بر پایه یک پلت فرم ماژولار بنا شد و در شاسی خودرو از بخش های فیبرکربن تقویت شده استفاده شد. این خودرو هم در گونه های هیبریدی برای مشتریان قابل سفارش گذاری بود. در سال ۲۰۱۹ ب ام و از نمونه فیس لیفت این اتاق رونمایی کرد که عمده تغییرات آن در بخش جلوپنجره و چراغ های جلو و عقب صورت گرفته بود و هم اکنون نیز برخی در این نسخه های ۲۰۱۷ را به مدل ۲۰۲۰ فیس لیفت می کنند که برای این امر از نظر مالی هزینه سنگینی را متحمل می شوند.

نسل هفتم G70؛ سنت شکن و عجیب

ب ام و سری ۷

نسل هفتم سری ۷ را شاید بتوان مانند نسل چهارم این خودرو که دست پرورده کربس بنگل بود، عجیب، سنت شکن و از آن دست طراحی هایی دانست که در چند سال آینده مورد درک بیش تر قرار خواهند گرفت. به طور مثال، حالت پله ای قسمت گلگیر عقب و در صندوق سری ۷ در نسل چهارم، اوایل رونمایی این خودرو گاهی مورد انتقاد قرار می گرفت، حال آن که، چند سال بعد، همین سبک طراحی مورد استفاده خودروسازانی چون هیوندای در خودروی آزرا قرار گرفت و اتفاقاً به یکی از ترندهای محبوب بدل شد. اکنون نسل جدید سری ۷ نیز با پکیج چراغ های دو قسمتی و جلوپنجره غول آسا و کابینی که بسیار لوکس و در عین حال مدرن است، رفته رفته در حال یافتن هواداران پر و پاقرص و شیفتگان خود است و انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور، بیش از امروز مورد توجه و بهره برداری به لحاظ سبک طراحی و تکنولوژیکی قرار گیرد.

۴.۷ امتیاز از ۲۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.